tisdag 24 mars 2009

Danmarksshopping

Några undrade om jag köpte något på våran lilla danmarksresa. Jo, några inköp blev det allt, mest loppisfynd. Just nu är det ju så fruktansvärt dyrt för oss svenskar att handla i Danmark så i butikerna fick man mest titta och bli inspirerad.
l
Kunde dock inte låta bli den här underbara trälådan när jag såg den på Butik Sophie, har letat efter en sån jättelänge. Skulle helst vilja ha den överallt, kan komma på en massa användningsområden till den. Just nu får den stå här på köksbänken.
k
Nu tror nog många att jag inte är riktigt klok som har köpt hyacinter, hihi. Jag tror mest att det är vi här i Sverige som ser det som en typisk julblomma. I Danmark kunde man köpa hyacinter överallt, egentligen är det ju en riktig vårblomma. Ska ha dem i min vårplantering ute på trappan, men eftersom snön och vintern har återvänt (förhoppningsvis högst tillfälligt) får de stå här inne så länge.
k
Blommor är något som man alltid kan fynda i Danmark, julrosor köpte vi för 20 dkr. Helst skulle jag vilja köpa med mig hur mycket blommor som helst, det är ju sån otrolig skillnad i pris jämfört med här hemma. Blir alldeles sjuk när jag ser alla dessa buntar med snittblommor för inga pengar alls!!!
j
Det gamla fotot var en utav sakerna som jag fyndade på loppisarna som vi besökte under lördagen. Mer loppisfynd får ni se en annan dag. Om ni ska till Danmark och gärna vill gå på loppis kan jag rekommendera den här sidan http://www.markedskalenderen.dk/marked/default.asp
Där kan ni söka på datum och olika områden i Danmark, toppenbra!
k
Ha en fortsatt bra vecka!
Kram Marie

54 kommentarer:

Hemmalycka sa...

Mycket fint du har hittat och tack för tipset om Loppis.
Kram Åsa

Guldkant På Livet sa...

Vilken helläcker låda du köpte och så fint med hyacinter!!! Det är ju verkligen underbara blommor, bra vi vidgar vyerna lite och börjar ta till oss den som vårblomma också!

Vilket bra pris för julrosen, ja, blommor kan man alltid fynda i grannlandet i af! Mari.

Evas Paradis sa...

Väldigt snygg låda du hittat och jag håller med om att hyacinter är vårblommor egentligen.
Tack för tipset om loppis-sidan ... kommer nog till nytta lite längre fram i sommar, då vi brukar ta en tur dit över.
Kram Eva

Jes/Vita villa vila sa...

Hej min vän & tusen tack för dina rara ord inne hos mig - jag blir såå glad ska du veta!!! :)

Så härliga fynd du har gjort vännen! Lådan var verkligen jättecharmig. Tack för loppistips!

En hel drös kramar från Jes ♥

H A N N A S - F O R M sa...

Guuud så fint...jämt, JÄMT då jag tittar in hit....har mycket just nu men känner att jag bara MÅÅÅSTE ge en liten hälsning!

KRAAAAAM vännen!
Hanna

Maliva`s verden sa...

Oh så mye fint du fant på din Danmarksreise...Takk for tipsene..og fortsatt go`uke til deg fra Maliva

Mysiga lantliga ting sa...

Fin låda och så härligt med hyacinter, de sprider ju dessutom sån underbart doft!!

kram johanna

Jema Rose sa...

Så mycket fint du har köpt..!

: )

KRAM, Jenny

<3

envilsenloppa sa...

Suck , säger hon njutningsfullt bara och drömmer om sommaren och hoppas på danmark ;-)
Gonatt !!!

Hem och Lycka sa...

Javisst är det härligt med hyacinter, jag har hemma just nu och har börjat tänka på dem som vårblommor också. De kommer ju i rabatten dessutom. Jag hade ute i julas och den blommade till sist.

Härliga danmarksfynd!

kram

Eikkala sa...

En sådan låda skulle man inte lämna kvar. Man mysigt åka i väg och få lite inspiratin. Nu ska jag titta in var loppisen ligger. Ha det gott kram sari

LantlivsAnette sa...

Men du !! Vilka underbara saker du hittade i Danmark, jaa, jag undrar just när jag ska kunna komma mig dit, nångång ska det väl ske..
Så underbart att få gå i alla de där butikerna, och loppisar...hjärtat bankar så fort och hårt då man kommer till en fin loppis..
Ha det gott
Kraam Anette

Millan sa...

Så fin låda du köpte och 20 dkr för en julros var ett fynd. Det är stor skillnad på blommornas priser önskar det var lika billigt i Sverige, kunde varit en speciell "njutamoms" istället på just blommor....;)

MiaMaria sa...

Hej!

Ja, jag skulle vilja gå på loppis i Danmark...man kanske få ta sig en sådan tur....
Och vad kul när man kan fynda blommor och så vackert med hyacinter blir nog snyggt i din plantering ute....
Här har jag köpt mina första Pelargonier....

Grattis på namnsdagen!
MiaMaria

Må så gott denna veckan

My Lovely Things sa...

Hej!!

Åh Marie så vackert du har arrangerat..Helt fantastiskt fint..Sr att du har fått massor av inspiration i Dk..Lådan ärfantastisk..

Otroligt fint..Ja visst är det vackert med hyacinter..har flera somblommar ut..härligt..
Ha en bra dag..
kram anna

Systrarna vitt sa...

Urfina saker du har, är oxå på jakt efter en sådan låda. Kram Liselott.

Skatan sa...

Godmorgon!

Så fina inköp du har gjort! Jag blir så sugen på att göra lite vårplanteringar när jag ser dina inlägg. Jaghar så många vintertrötta blommor som väntar på nytt liv...jag är dock inte säker på att jag orkar vänta ut dem!

Jag önskar en fin dag. En snöfri dag. En soliig dag :)

/Anna

Lina sa...

Fint att du lindat tidningspapper kring Hyacinterna. Då behöver man inte se innerkrukorna som inte brukar vara av den finare sorten...
/Lina

rosenskära sa...

Jag hör att helgens glädje fortfarande sitter i! Användbar låda också, fint att sätta lökar en och en. Och ja, det blir inte några Danmarksutflykter längre, inte ens för mig som bor så nära. helsingör är helt dött, medan Helsingborg svämmar över av danskar. Fast man kan åka över för inspiration, som du säger, och för snittblommor fast man får vara noga med att räkna på kursen förstås...

Kram/L

Lisas torp sa...

Helt underbara saker du visar från Danmark!

Så vackert med alla blommor och de andra sakerna till.
Tack för tipset om sidan!

Ja, blommor är mycket billigare i Danmark.
Köpte en sophora där i somras - mycket billigare!
Ha en bra dag!
kram
Lisa

Kristin sa...

Ljuvliga bilder med en massa vårkänsla. Det behövs nu när kylan slagit till igen, vi har massor med snö och det känns rätt hopplöst ute just nu. Härligt då att få titta på så fina saker hos dig!
KRAM Kristin

Carina sa...

Hej

Ja blommor är mycke billigare där.
De få gånger jag är till huvudstaden brukar jag alltid ha med mig ett gäng blommor hem från Hötorget. Om jag säger så här att sist jag var dit så köpte jag 10långskaftade sametsröda rosor där för 150kr. I blomsterbutiken här på min ort så kostar 1 sådann ros 50kr.
Då kan du förstå att jag passade på
Ha nu en underbar dag
Kram

Tankar tar tid sa...

Vilken OTROLIGT fin låda ... väcker habegär *ler* ... och vad fint med hyacinterna och de andra sakerna i ... dina biler är en ständig källa till inspiration för mig, tack!

Va kul med länken, ska över till Köpenhamn i påsk och har kanske lite tid över för ett loppisbesök då.

Kramar Christina

Anneli sa...

Hej, Marie!
Jag förstår att er weekend -trip var en riktig fyllapåenergiochinspiration -resa!! Låter sååå skönt!
Lådan var jättefin! Jag har också länge letat efter en liknande...utan framgång;( -Synd att kronan är så svag - inte så lätt att fynda precis men det lät verkligen billigt med blommorna!!

Ha det gott, kram

Fru Ekeby sa...

Hallojsan! Härliga saker du har hittat i Köpenhamn! Och så vackert resultatet vart! Tack för loppis tipset. Vi åker dit i Maj, men det blir med tåg och då släpar man inte gärna för stora saker - får se var släpgränsen går i år! Hälsningar från fru Ekeby.

Tankar tar tid sa...

Hej igen!

Kan du ge förslag på min blogg om någon loppmarknad som du tycker är bra.

Christina

Badhusviken sa...

Å såå bra med tipset om marknadsiten.
Man har oftast lite svårt att hitta rätt ställen. Det här hjälper ju jättebra.
Underbar trälåda.Ser fram emot fler inköpta prylar.
Kram Susanne

Tulipa sa...

hej!

Vilken fiiin låda!
Och så fint när du satt i hyacinter!

Förstår att du skulle vilja ha den överallt!
Det är ju så med vissa saker att man bara vill ha det överallt *ler*!

Älskar dina fina inlägg!

Tack för tipset om loppis i Danmark. (om jag nu kommer dit för den sakens skull...man ska ju få likasinnade med sig*)

Kram mariette

Hanna sa...

Vilken jättefin låda och så fint har du lagt dina hyacinter.

Hulda sa...

Utrolig flott kasse du har kjøpt deg i Danmark! Den var fin både inni og utenpå. Herlig med slike løkblomster, de pynter så flott opp. Søtt gammelt bilde også, og fint stylet!

Jeg fant en skatt i går, et herlig, lite skap! :)

angelhairs.blogspot.com sa...

Så mycket fint du hittat i Danmark. Trälådan var väldigt mysig..och..hyasinter är ju som du säger en riktig vårblomma!!
Kram i vårsolen Jeanette

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Oj Marie vilken underbar låda!
En sån vill jag också ha!!!
Och visst är det vackert med hyacinter... det är ju faktiskt en vårblomma.
Kram
Marie

Kallholmen sa...

Oj va bra att du tipsar om lite Danmarksställen, vi ska dit i Maj och jag har fullt sjå att skriva upp allt som jag vill se.

Vilken jätte fin trälåda:)
Kram Malin

Helen sa...

Oj, oj, oj, så mycket vackert du visar! Trälådan var underbar!
Har aldrig varit i Danmark, men ser och förstår att det är där det "händer"...
Vilken inspiration!
Ha det gott!
Kram
Helen

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Åh så du gjorde inlägg sent igår kväll (var inne hos dig strax innan och kikade)..såååå fina bilder! Åh nu ångrar jag mig att jag inte också tog en sån där "trae-kasse", de är ju så himla fina..Jättefint arrangerat med hyacinterna!

Vet du, mina blå hortensior dog för jag lämnade dem över natten på vernandan *snyft*, det blev ju iskallt på nätten sedan..tråkigt, men jag har satt ner dem i källaren, hoppas de hämtar sig, så jag kan plantera ut dem när frosten är borta.

Kram
Mia

Ps ja, jag tycker servettringen är såå söt, så det blir nog att jag börjar "samla" på sånna :)

Kristina / Vackra drömmar och idéer sa...

Vilken härlig trälåda! Ja de kan man använda nästan var som helst.. Här har det också snöat, och igår natt var det -17 grader!! Så jag får nog vänta ett tag till på min vår..

Hoppas du får en fin dag!
/Kristina

linnea-maria sa...

Gud vad vackert arrangerat och vilka vackra bilder du har tagit!! /linnea-maria

Jenny sa...

Hej Marie!
Vilken härlig låda du hittade!
Du är så bra på att sätta ihop vackra arrangemang, det är så inspirerande att besöka din blogg:)

kram Jenny

Vita ljuva tankar sa...

Vad kul med en Danmarks-tripp!Förstår att du inte kunde hålla fingrarna borta från lådan, den är så fin. Härligt att få frossa i blommor också!

Kram Linda

Designe sa...

Så underbart med blommorna och så fint du gjort i lådan med hyacinter i papper!
Kram :)

Ardisia sa...

Hej! tack så mycket om tipset på loppisai Danmark! Har läääänge planerat å åka dit men har inte liksom vetat vart jag skall ta mig :D Nu blir det btydligt lättare!
Ser fram emot å se andra saker du fyndat :)
Kram från Ardisia

mitt gröna hjärta sa...

hej, tack för inspirerande bilder och tips! Älskar själv att gå på loppisar och efter dina fynd känner att jag bara måste bege mig till Danmark och det snart snart...
Jenny

Nylyckan sa...

Hej! Du är duktig på att styla bilderna. Jättefint! Jag gillar verkligen lådan. Kram Åsa

Torparfrun sa...

Underbart fin trälåda! Jag har också använt mig av sidan du tipsade om, den är verkligen bra.
I Danmark finns mycket fint, längtar till nästa resa dit och inte mindre nu efter att ha sett dina inköp.

Kram Torparfrun

Fru Sirlig sa...

Vilken jättefin låda, den kan verkligen varieras. Härligt med hyacinterna, tänk att den är så förknippad med jul här. Får bli ändring på det. Tack för loppistips, får se om man kommer iväg i sommar...

Kram Heléne

Loppisliv sa...

Hej Marie! En sån där låda hade jag också köpt på direkten, den var jättefin. Vad käckt med hyacinter till våren. Jaaa varför inte, det är nog som du skriver att det är vi svenskar som gjort den till en julblomma. Dags att ändra på det nu eller hur?? Ohhh må tro ni har haft det mysigt ni tre rara tjejer. Jag längtar tillbaka till alla dessa mysiga affärer och loppisar, precis som när vi var där...får kanske bli en liten tripp till sommaren ialla fall, blir så sugen när jag ser dina honning og flora bilder och läser om er lilla resa. Kraaam Paula

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Lådan var helt underbar!!! Jag förstår att du köpte den, hihi fast den blev dyr. Vi bor ju bara 5 mil ifrån finska gränsen så samma gäller för oss. Vi tittar men handlar inget. Blir dock sååå avis på alla otroligt mysiga butiker och loppisar ni har där nere.

Så otroligt vackert med alla blommor! Och det där loppisfotot var bara helt bedårende!

Kramisar på dig Marie!

/Anita

Titti sa...

Vilka fynd du gjort!!!!
Jättefina bilder som vanligt!!
Kram Titti

husvidhavet sa...

Hallå!
Oh va kul med inspirerande resor!
Synd att det är så dyrt bara men du fick ju iallafall med dig någonting hem.
Jag skulle nog gråta över alla blommor som jag inte skulle kunna ta med mig hem jag som formligen älskar snittblommor... det är en lyx för mig att ha det hemma!
Ha det bra Kram Marith

Under en vind sa...

Hej vännen!!

Vilken underbar tripp ni haft med mysiga utflyktsmål och trevligt sällskap! Förstår att ni var lyriska efteråt!
Lådan var verkligen fin! Passar som du säger i flera rum och för flera olika ändamål! Ja tänk att det vi ser som julblommor är vårblomma för nån annan...men fina är de närsom!

Jag har vant mig snabbt vid att vara hemma, fyller dagarna utan bekymmer ändå..hur hann man jobba innan? fniss....

Ha dte gott, kramar!

Söta prickar sa...

Hej Marie!
Visst är det tråkigt att det är nuså dyrt för oss att handla i Danmark. man blir ju helt ruinerad :( Känner igen den där blomm-vill-ha-känslan.Köpte förraåret hur mycket som helst hem...de har ju lite annorlunda blommor och som sagt billigt! Fast inte längre :(
Det är faktiskt genom din blogg jag har hittat massa bra butiker,så jag får tacka dig att ha hittat till t.ex. Det gamle baaghus. Har du några nya tips av bra butiker??? Kronen är tråkigt nog stängt när Ledreborg är,jag har alldrig varit där meen skulle gärna vilja besöka den också.Men det får bli en annan gång! Jobbar du med inredning?
Kram kram från danmarks-tokiga Lotta

gamla skolan sa...

Så fin lådan är ! och allt det andra ! Kramar Susanne / den gamla skolan

Kjeruben sa...

Oi her var mykje flott! Så vakkert det var blitt!
:o)

livetpåfyran sa...

Va fina saker du har fyndat! Inte klokt vad det skiljer i pris...
Jag har hyacinter i en 4 på gräsmattan fast i år kom inget mer än några gula krokusar...(snödroppe, krokus, hyacinter, tulpaner och pingstliljorär planterade där) Märta äter upp dom hon tror nog hon är ett rådjur den maran*;)

Ha en go helg, kram kram Pia