onsdag 29 april 2009

Trädgårdsbilder

Här är det inte så flitigt med inlägg just nu, dels har jag jobbat mycket och dels vill jag spendera så mycket tid som möjligt i trädgården i det här underbara vädret.
k
Prydnadskörsbär.
k
Liten hörna i trädgården. Har planterat en av mina älsklingsblommor, australiensisk viol, i ett zinkfat. Olivträden har fått komma ut i friska luften också, iallafall på dagarna, plockar in dem på kvällarna än så länge. Fågelbaden som syns där lite i bakgrunden köpte jag förra året på Rusta och Granngården.
l
Löjtnantshjärtan.
kk
Små flaskor hänger som dekoration i vårat ena gamla päronträd. Dröjer nog inte många dagar nu innan frukträden står i blom.
j
Stjärnmagnolia.
k
Är så glad för de senaste dagarna har murarna varit här och putsat väggarna på vårat utbygge så nu är vi äntligen av med de stora presenningarna som har hängt över bygget sen i höstas. Känns underbart skönt att vi närmar oss slutet på det här projektet. Dock har vi en del kvar att göra inomhus fortfarande, men bilder kommer framöver.
j
Önskar er en trevlig Valborgsmässoafton!
Kram Marie

50 kommentarer:

"M" sa...

Trevlig valborg på dej åxå....
man är ju nyfiken att se resultatet av utbygget....

Anna-Lena, Drömmar av silver sa...

Vilka vackra trädgårdsbilder. Magnolian ser ljuvlig ut. Planterade en praktmagnolia för ett par veckor sedan men frosten tog den *snyft*. Ska försöka på nytt...

en trevlig valborg önskar jag dig! kram anna-lena

Stenlycka sa...

Vackra bilder från din trädgård.
Underbar tid,det händer så mycket i trädgården nu man vill nästan inte gå in på kvällen.
Ha en bra Valborgsmässoafton själv!
KRAMAR

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Så härligt med alla vårbilder.
Ha en riktigt härlig valborg ni också!
Kram Lydia

Tina sa...

Som det blomstrer, hær har nettopp snøen forsvunnet. Blir hærlig med sommer nå! Klæm fra Tina

Hem och Lycka sa...

Åå så vackert.. Helt underbara bilder från din trädgård.

kram

Pia..... sa...

Hej!..Jusses sååå länge sedan jag var här inne:)..oj såå muycket du hunnit med och vad mycket fint du visar..underbara bilder..Jag hiner inte riktigt med alla bloggar och kommentarer just nu..tiden vill liksom inte räcka till..men nu önskar jag dej en trevlig valborg..kram..PIA

Jenny sa...

Hej Marie!
Vilken härlig trädgård ni har!!

Ska bli jätteroligt att se mer bilder av ert bygge sen:)

Ha en riktigt skön valborg!
Kram Jenny

Pia..... sa...

Haha som vanligt liiite stavfel ser jag ..jisses heter det ju:) och mycket.... hinner hihi..ajajaj så kan det vara med den där tryckfelsnissen...PIA

Dubbelörn sa...

Våren är ljuvlig!! Upptäckte också att löjtnantshjärtan blommar i vår trädgård :).

På tre dagar ha naturen blivit grön!

Stor vårkram

Lina sa...

Hej!
Ljuvliga bilder...här njuter vi också av sol, värme och jumna vindar! I helgen bär de av till Köpenhamn! Hoppas på fint väder där också och shopping så klart!
;- ) Må så gott & ha en skön helg! Kramar, Lina

helen sa...

Åh, herremin, ni har ju redan full sommar!
Vilken blomsterprakt!
Så gulligt det var med flaskorna i trädet!
Ha en härlig valborgs/första maj!

Kram
Helen

Det vita dårhuset sa...

Men du!
Sitter väl här och kikar lite i väntan på att mannen ska komma hem från jobbet och bara måste få kommentera dina trädgårds bilder!
Vackert!!!!!!!!

Kram Erika

Hulda sa...

Herlige hagebilder, Marie! En sann fryd å se på bildene du har tatt. Løytnanthjerte er en skjønn blomst. Likte så godt sinkkrukken du har plantet i. Fant noe stilig i dag, en "glassklokke" i sink, selve klokken var av netting. Fatet i sink. Har lagt ut noen bilder. :)

Inas sa...

Hej Du!

Vilka underbara trädgårdsbilder. Ha en riktigt trevlig dag i morgon, goa kramar Ina

Engelska Villan sa...

Marie, vilka vackra bilder! Blommar Magnolian och Löjtnantshjärtat redan hos er!?
Förstår att du vill vara ute o njuta av trädgården. Särskilt när man jobbar har man ju ett ute-behov!
Kommer nog bli lite glesare med inlägg framåt sommaren på de flesta bloggar.
Kram Anna

mali-mo sa...

Kjempeflotte hagebilder, ser våren er kommet lenger hos deg ;) Nydelig magnolia, har ønsket meg en sånn i flere år nå, men det spørs om den liker klimaet. Er så fornøyd fordi blåregnen min nå er 1,5 meter!!!! Den har frosset så mange vintre nemlig.

God onsdagskveld!!

Tulipa sa...

Härliga blommande trädgårdsbilder.

Jag missar att njuta av det i år, ser det bara lite som hastigast när jag rusar fram mellan nyöppnad röra och städ av gamla lokalen.

Ikväll när det var mörkt och dags att köra hem så doftade det så underbart av försommar och fåglarna kvittrade som galna. "Stanna tiden" är ju känslan man instinktivt får!

Vad härligt det var med flaskorna i trädet!!!
Vackra stilleben!
Vårt stora körsbärsträd står i full blom idag. Det är verkligen skönhet...

Ha en härlig valborg!
Kram Mariette

Vit som snö sa...

Vilken ljuvlig magnolia! Och så fint det ser ut i din trädgård!
Här i norr har vi lite tid innan den verkliga utetiden börjar men när den kommer gäller det att ta vara på den!
Ha en härlig Valborg!
Kram Cilla

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Ojoj vilka underbara bilder!

Den översta är ju såå fin, underbart solljus!!!

Men vad sött arrangemang med de där violerna i zinkfatet..jag har nog aldrig sett sånna, men de ser ju bedårande ut!

Och Magnolia..riktiga drömträd/buskar..Jag gick i slottsparken häromdan och där finns
flera både vita magnilior och praktmagnolior som blommade såå fint..det var rena rama paradiset :)

Kram och ha en jättefin Valborg!!!
Mia

Lilla Blanka sa...

ps glömde säga det...men jag tror det är lugnt med olivträden ute. Mina har stått ute hela dygnet nu i lver en månad (visserligen under tak i verandan, men ändå).

Jag var på plantskolan häromdan o killen där visste mycket om just medlehavsväxter o han sa att olivträd klarar -10 minusgrader bara de är härdade. Från plus 20 direkt ut till -10 kanske inte går :)

Ingis sa...

Visst vill man bara vara ute. Helt klart. Vilka härliga bilder från trädgården. Jag vill också ha en stjärn magnolia. Har en praktmagnolia tror jag den heter. Blommar fint den också.
Väntar på bilderna....behöver inspiration till vårat altanbygge. Kram Ingis

Inspiration i vitt sa...

Ja visst är det skönt när man kan beta av alla projekt man har på gång, kommer de nånsin att ta slut må tro.
Du har så mycket fint i din trädgård och mysiga växter som frodas med dina gröna fingrar.
Kramar till dig/ingela.

Lisas torp sa...

Ljuvliga blommor du visar!
Det måste kännas jätteskönt att ha rott iland ett sånt härligt projekt!

Ha en jätteskön valborg!
Kram
Lisa

Nina i Paradiset sa...

Nydelige bilder!
Magnolia står på min ønskeliste for denne våren, må bare finne ut hvor jeg skal ha den.
Kjempefin sammenplanting med den fiolen!

Klem

My Lovely Things sa...

jaa det är så ljuvligt att vara i trädgården.Är därså mycket jag kan med..
I går tog mamma och jag en promenad i skogen utanför tomten..Hela backen var täckt av liljekonvaljer..snart bloomar det..det är så vackert att man knappt tror att det är sant..
Hela gläntan i skogen blommade blå av vintegrönan..fantastiskt..
Så vackert det blommar hos dig..
Din löjtnanshjörta är ju så fin..verkligne en favvo hos mig..

ha en fin dag..
ps..skönt att ni har blivit av med era presseningar..
kram Anna

Lena Kristina sa...

Underbart att fixa i trädgården, krativiteten flödar när man är där och man får så mycket energi tycker jag

Alltid lika inspirerande att kika in hos dig

Ha en skön Valborg
Kram Lena

Må Gott sa...

Ljuuuuvligt somriga bilder du bjuder på! :-)

Ha en go Valborg!
Kram Anette

MiaMaria sa...

Härlig Valborg!

Man kan inte hinna allt...och idag bjuder du på härliga bilder från din trädgård.....

HA´det så bra!
MiaMaria

Jillsan sa...

Vilka vackra bilder, har också en stjärnmagnolia, bara älskar den, har så otroligt vackra blommor!
Ha en trevlig valborg!

Lilla huset på prärien sa...

Vilka underbara bilder!! Åh magnolia! Den är fantastisk. Jag bara MÅSTE ha en sådan själv snart. Det håller inte det här att smyga runt i andras trädgårdar *skrattar*

Önskar en riktigt härlig helg med Valborg och allt!

Kram Jenny

LantlivsAnette sa...

Ohhh himmel vilka vackra trädgårdsbilder !! Det dröjer ännu ett tag innan jag kan visa några blommor och grönska från min trädgård..men snart så..
Ha nu en toppen helg
Kraam Anette

mig & alice sa...

Hej vännen min.
Ville bara kika in och önska dig en trevlig valborgsmässoafton.

Men jag kände att jag dröjde kvar i din bild på ditt blomsterarrangemang, åh sååå vackert...jag bara älskar australienska violen också.

Har du provat att sätta ut den i trädgården??

Jisses vad den sprider sig då :-).

Vad långt våren har kommit hos dig. Jag upptäckte häromdagen att björkarna slagit ut här...det händer så himla ögonblickligen...man hinner liksom inte med.

Vad skönt det måste få vara att ta bort presseningen från utbyggnaden, ska bli spännande att se sedan.

Ha det så härligt ikväll.
Kramar i massor till dig!!
Melinda

Guldkant På Livet sa...

Å vilken Lovely Garden du har Marie!!! Rena paradiset i komb med alla dina vackra utearrangemang!

Ha en härlig valborg!!

Krydda Livet sa...

Så härliga bilder. Sommaren är verkligen underbar :)

Passar på att önska dig en fin Valborgsmässoafton. Kram Josefin

LenaS sa...

Underbara härliga bilder!
ha en fin Valborg!
/LenaS

Jes/Vita villa vila sa...

Hej vännen,

Visst är det för underbart ute nu!!! Härliga trädgårdsbilder Marie!

Önskar dig en underbar Valborg!

Kram Jes ♥

Vita små hjärtan sa...

Å vilka ljuvliga bilder! Kram

Loppisliv sa...

Trevlig Valborg du rara Marie! Körsbärsträden är så vackra nu, jag försöker verkligen njuta av allt och skulle helst vilja stoppa tiden lite just nu. De där små violerna är min favorit också, de lila ihop med zink är en underbar kombination. Underbara bilder här hos dig som alltid, jag njuter....Som sagt, önskar dig en underbar helg. Kram Paula

essemia sa...

Så vackert. Den där stjärnmagnolian var verkligen en skönhet.
Hoppas ni får en bra valborg.
Kram Elzie

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Dina löjtnantshjärtan har slagit ut ser jag, så vackert... Våra är på G såg jag men det dröjer nog några dagar till...
Härliga trädgårdsbilder som alltid här hos dig!
Härligt med bygget också!
Kram
Marie

Lotta-livets väv sa...

Så fint, så fint! En vacker blogg har du! och vackert hemma hos dig också!
Ska bli spännande att se vad som finns under presenningen!
Ha en skön Valborg!

Heidi-anitha sa...

God helg til deg Marie!

Utrolig nydelige bilder du viser fra din hage... Jeg blir sugen til å kunne herme litt etter:0)

Kos deg og håper solen vil skinne på deg..

Klem Heidi-anitha
White vintage

gamla skolan sa...

Grattis till att blivit månadens blogg i Lantliv !! Det är du verkligen värd ! Önskar dig en trevlig valborg ! Kramar Susanne / den gamla skolan

Grodmamman sa...

Ville bara säga grattis till att du blivit utvald till månadens blogg i Lantliv!:)
Ha en trevlig valborg!
Kram

Maria renoverar 1920-talshus sa...

Hej!
Men herre gud vad det blommar hos er. I Karlstad har körsbärsblommorna börjat knppas, men inte mycket mer. Ser fram emot blommning och sommaren.
Vill önska dig en härlig valborg! (Jag sitter på ett internetcafé på Stockholms central efter några dagars jobb i Stockholm. Kul att man kan blogga även på resande fot).
Kram Maria

livetpåfyran sa...

Ja väldigt vettigt av dig att spendera all tid i trädgården nu! Inne kan man vara när det regnar.

Va skönt att ni snart är klara med utbygget!

Ha en härlig Valborg du med och resten av heögen, kram Pia

Annas skattkammare sa...

Jag säger det igen; din trädgård är en dröm marie! och vet du vad.. nu ska vi köpa hus så jag får snart en egen trädgård att pyssla i! =D
Ha en trevlig valborgh och första maj!
Kram /Anna

Birgitta sa...

Trevlig helg och hoppas att ni också har fint väder. Här har redan kommit ett par körsbärsblommor på trädet som står vid väggen i söderläge. Och isen på sjön försvann idag och solen glttrar så vackert. Kram Birgitta

Ardisia sa...

Det var fina bilder! Visst måste man passa på att njuta av det fina vädret!
Ha en bra helg! Kram