lördag 18 april 2009

Uteliv

Den här veckan har det inte blivit mycket bloggande för min del, jag har haft fullt upp med annat. Framförallt har jag spenderat massor av tid ute i trädgården, man vill ju knappt gå in när det är så härligt väder. Igår var jag och Elsa ute och planterade och grejade i trädgården till sent på kvällen, supermysigt! Har en 5-åring som är enormt intresserad av blommor och som helst av allt vill bli trädgårdsmästare när hon blir stor (och blir hon inte det så vill hon bli konstnär).
k
Under påskhelgen plockade vi ut alla våra trädgårdsmöbler, blev betydligt bättre med plats i garaget efter det. Jag gillar att ha många sittplatser i trädgården och har även lite bord stående här och där med blommor och annat som jag tycker om, så det blir en del att plocka in framåt höstkanten!!! Varje år utökas också grejerna till makens stora förskräckelse, det blir lätt så när man gillar att gå på loppis, hihi.
Bordet på bilden fyndade jag förra sommaren och pallen är en Ikeapall som har råkat stå ute över vintern. Syns nog inte så bra på bilden men den har blivit riktigt shabby av regn, blåst och snö. Toppen!!!!
k

Hittade violer i ett hörn på gräsmattan som jag grävde upp och satte i lerkrukor istället.
k
Mina blåa hyacinter hamnade också i krukor.
k
Klädde in mormor och morfars gamla potatiskorg med mossa och satte sen en hink i mitten där jag planterade några vita förgätmigej. Hjärtana i betong gjorde mamma för några år sedan.
k
Önskar er alla en fortsatt härlig helg!
k
Kram Marie

59 kommentarer:

Söta prickar sa...

hejsan vad duktig du har varit!!! Hemma hos oss står fortfarande julblommor ute...och du kan gissa hur de ser ut! Måste ta tag i planterandet snart...du ger massa inspiration!
kram,Lotta

Marina sa...

Oj så mycket fint du har fixat i trädgården. Kram!

mitt gröna hjärta sa...

Visst är det kul när barnen visar intresse! Min 5-åring kan jag knappt ta med när jag handlar växter längre för hon vill köpa så mycket blommor själv.... Har gjort om sandlådan (ett gammalt däck) till hennes egen rabatt där hon får så bla krasse så håller hon sig från mina rabatter ett tag i alla fall.... Ha en fortsatt skön helg! Jenny

Grodmamman sa...

Fint ni har gjort det i er trädgård! Önskar ibland att jag hade mer intresse för trädgården, men jag har stora ambitioner som sällan fullföljs!:)
Kram

Lilla Blanka sa...

Heeej Marie!

Jag tänkte att ni också varit ute hela dan! Man vill ju bara inte gå in =)
Har planterat så mkt att t.o.m Amanda tröttnat, hon som nästan är lika galen i att så och plantera som jag (!)

Hihi, vet du, Niclas åkte till tippen med allt ris vi klippt ner från ett träd vi fällde häromdan, oc så kom han hem med en gammal tvättlåda i trä och en ur-gammal pinnstol *hihi* Jag blev själaglad för loppisen gav inga större fynd.

Kram
Mia

Sanna sa...

Vilka härliga bilder! Ja visst blir det mycket saker när man gillar att gå på loppis.. :) Inte alltid så populärt.. ;)

Emmas Verden sa...

Så fint du har det i hagen din :)
Nydelige bilder...Mye fint å finne på loppis og spennende er det også ;)
Ha en fin helg!!
Klem Anne***

Mitt hem är min borg sa...

Åhh så fint ni har gjort ute..
Så himla roligt när barnen vill vara med och man gör det tillsammans..
Korgen du har klätt med mossa e underbar..

Ha en skön kväll
Kram!!

My Lovely Things sa...

Åh vad mysigt du har gjort!!

Violer..åh vad vackert!!Jag gillar oxå att ha många sittplatser..

Har gjort en ny sittplats i dag av ett loppisfynd..Det blev så bra..

Din hörna ser så inbjudande ut..trevligt för förbipasserande att titta in..
ha det så gott..
Kram anna

helen sa...

Så härligt och vackert ni har det!

Vi har jättemycket snö kvar och inte är det plusgrader hela dygnet, så det lär dröja innan jag får vara ute och pyssla i trädgården.

Det som är det roligaste jag vet!

Ha det gott!

Kram
Helen

Anna-Lena, Drömmar av silver sa...

Vad fint det blev med violerna i krukan. Det är så underbart med vår! Hoppas själv att få lite mer tid över till stök i trädgården snart. All vår tid har gått åt till vår lilla snipa som ska sjösättas snart. Kram Anna-lena

Hem och Harmoni Marie sa...

Härligt våriga bilder!
Kram Marie

Mamma C sa...

Så fint och mysigt ni fixat till det i er trädgård. Som du säger vill man inte gå in när vädret är så fint.
Kram Mamma C

Lisas torp sa...

Så jättefint du har gjort i din trädgård och jag förstår att det inte är läge att blogga när solen skiner och det är så skönt att vara ute!
Så härligt med din 5-åring som redan vet vad hon vill!

Ha en fortsatt skönt helg!
Kram
lisa

i et lite rødt hus sa...

Så flink du er! Det er virkelig herlig med våren og alle prosjekter man kan starte med ute:)

Guldkant På Livet sa...

Så vackert Marie! Som tagit fr en Dansk mysig utebutik! Fint med den gamla korgen och tänk pallen som blivit shabby genom att vara ute: ) inte konstigt att vissa tycker vi är galna: ) Men detta var verkligen fint och så egna violer som du planterat i krukor!

Vilken vacker bild med madonnan och de blå hyacinterna! Klart dottern ska bli trädgårdsmästare el konstnär, hon brås ju på sin mor: )

Ha en fortsatt bra helg!!!

yolanda sa...

Hello, i have just created my own blog from decoration:ahhhlaladeco.blogspot.com, i hope you will like it. I visit yours one frequently; and i actuall love it, and please feel free to make any coments or suggestions.
Yolanda

Engelska Villan sa...

Hej Marie,
Vad fint ni har det i trädgården. Det är så fint med små bord och sittplatser lite varstans, så som du skriver. Du skulle kunna få komma hit och styra upp lite... :) Jag har ryckt upp min gamla ljung (inte en dag för tidigt), så nu gapar blomlådor och krukor tomma. Måste fixas!!
Kram Anna

Det vita dårhuset sa...

God afton marie =)
Vad fint ni har gjkort det i trädgården!!

Och mina barn älskar också att få vara med att plantera =)

Den minsta bara äter jorden, den mellersta gör stoooora hål med spaden, MEN, den stora planterar riktigt bra =) **fniss**

Många kockar....;O)

Ha det gott!
Kram Erika

becca sa...

Vad fint ni gjort, det är härligt nu när det blir ljusare och ljusare på kvällarna
Roligt att din dotter tycker om att vara med ute och pyssla =).

Ha det bra, kram Rebecca.

Jenny sa...

Hej Marie!
Vad duktig du är på att arrangera blommor o sånt!! Ser jättefint ut!
Vad roligt att din lilla dotter gillar att fixa i trädgården oxå:)

Ha en skön söndag,

Kram Jenny

Skatan sa...

Godkväll Marie!

Allt väl? Det låter som om ni har det oerhört mysigt...planerar och grejar ihop :) Även här har vi det bra. Dagen har varit solig om än blåsig. Jag är dock störtnöjd eftersom vi slapp snöoväder ;-) Det hade vi nog av så sent som i går...märligt det här! Du visar vackra bilder av somriga blommor...de får mig att längta efter att vi också kan sätta igång! Det brukar vara härligt!!

Nu säger jag sov gott och dröm sött...

Anna

Kerstin sa...

Høres ut som du og din datter har hatt en koselig dag i hagen... Deilig å jobbe ute, plante ordne og kose seg..
Ønsker deg en fin helg videre

vakre bider hos deg0)
Klem O=)

Hulda sa...

Veldig vårlig og fint i hagen hos dere nå. Så flott det gamle bordet ditt var. :) Likte også så godt bildet av fiolene. :) Fikk du vært på Rusta?

Hemmalycka sa...

Visst är det härligt att vara ute och påta i trädgården.
Var gärna med i min tävling.
Kram Åsa

Lilla huset på prärien sa...

Så härligt ni haft det Marie! Det låter så mysigt att få grejja ihop med sin dotter i trädgården sådär. Min lille kille snart 6 år är inte alls intresserad... bara av att förstöra. Har hoppat på ett antal av mina rosor jag planterade förra året... hoppas att de klarar sig.

Min stora förhoppning är att tjejerna ska tycka det är kul när de blir lite äldre :)

Ha det skönt i solen!

Kram Jenny

Moster sa...

Oj vad fint du gjort i trädgården.
Kram Moster

Vit Spets sa...

Godmorgon Marie!
Så underbar Ni har gjort i trädgården & så härligt det är att se en grön gräsmatta & massor av härlig blommor... förstår att Ni bara vill vara ute. Här uppe är gårdarna täckta av snö!

Önskar Dig en härlig söndag!
Kramis från mig
//Siv

rosenskära sa...

När jag ser dina bilder blir drömmen om en stor gammal trädgård med knotiga fruktträd väldigt påträngande! Håller med dig om att det är mysigt att kunna välja sittplats efter väder och tid på dagen, det går inte här, men jag är ändå glad att jag har en trädgård, om än liten!

Kram/L

Stenlycka sa...

Å så underbara bilder från din trädgård och vad vackert du gjort. Det är väl roligt att ha en liten hjälpreda med sig.
Idag skall jag ut i min trädgård och plantera en klätterros.
Ha en skön söndag!
KRAMAR

MiaMaria sa...

Hejsan!

Låter underbart med lite trädgårdsarbete...ska försöka ta tag med det idag...vi har haft beök hela denna veckan....så då får man ligga lite lågt...

HA´en skön söndag!
MiaMaria

Evans sa...

Hej! Vad fint du har gjort, det måste vara underbart att ha en trädgård att fixa i. Ha en skön söndag/Eva

Kristina / Vackra drömmar och idéer sa...

Vad fint du har gjort det! Har också varit ute i trädgården en del i helgen, men det är fortfarande på tok för kallt för att sätta ut några blommor, så jag får nog stå ut med det gråa en stund till.. Det är tur att det finns fina snittblommor!! Kram/Kristina

Designe sa...

Jättefina arrangemang och planteringar! Ser så härligt ut! Här växer inte så mycket blommor ännu..men måste nog gå ut och granska gräsmattan och se om det kommit nåt!:)
Ha en skön söndag! Kram

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Nu är en underbar tid när allt börjar växa och man får börja plocka fram och pynta i trädgården. Jag har också en sån Ikeapall, kanske ska slänga ut den iträdgården och glömma den ett tag, hihi. Så fint du gjort! Bilderna är verkligen underbara och vad kul att Elsa tycker om att vara med dig och pyssla!
Önskar er en fortsatt fin söndag!
kram
nina

ÄnglarumsMia sa...

Vad härligt Marie, det gjorde du precis rätt i som var ute och njöt tillsammans med din dotter. Bloggandet finns kvar ändå det!
Åh, så fint du gjort och jag njuter så av allt vackert som ni alla bjuder på. Var precis in till "Lilla Blanka" och nu kommer jag hit - det blir nästan risk för överdos det här "fniss"
Önskar dig en riktigt fin dag!
Kram Mia

Systrarna vitt sa...

Vilka underbara bilder du visar. Ja visst är det härligt att få göra det man gillar tillsammans med sina barn. vi har satt majs frön (förkultiverat, det blir så djungel häftigt när de växer upp och är dessutom jätte goda o grilla.
kram
Marina

Tankar tar tid sa...

Vad underbart att kunna vara ute och fixa i trädgården ... det var min tanke också den här helgen men det har varit kallt och blåsigt fast solen skiner ... och att bo så långt söderut att man kan börja plantera ut blommor och ställa ut trädgårdsmöbler! Blir riktigt avis *ler*. Här får vi nog vänta med det några veckor än.

Kul med en liten hjälpreda som redan vet vad hon vill ;)

Kramar Christina

Viola sa...

Det är ju inte underligt att den dottern vill bli trädgårdsmästare med den modern som inspirerar så....underbara bilder från din trädgård, så vackert, kram

Anonym sa...

Hälsningar från Finland! Den här är kanske den första gången jag skriver på svenska efter skolan som jag lämnade år 1976... Men nuförtiden har jag faktiskt förstått hur bra det är att vi i Finland studerar svenska i skolorna: jag kan läsa din blogg och många andra lika härliga! Tack så väldigt mycket!

Johanna

C De-sign sa...

Så vackert du har fixat i trädgården...ja, nu vill man bara vara ute... man önskar att dygnet hade fler timmar....... Ha det bra och njut av alla dina fina arrangemang! ( din dotter blir säkert konstnär, med det arvet från mor.....) KRAM fr C

essemia sa...

Vad fint ni har det.
Hoppas du får en bra vecka.
Kram Elzie

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så bra att Elsa vet vad hon ska bli när hon blir stor... Och så bra för er också...Blir hon trädgårdsmästare kan ni ju få hjälp med trädgården, och blir hon konstnär, så kan ni fylla väggarna med vackra tavlor!
Kram
Marie

Lina sa...

Jag är inte heller särskillt aktiv på bloggen! Mycket annat att tänka på jag också! Jätte fina planteringar! Kul med sällskap! I dag fyndade jag en fin järnsäng för 50kr på loppis, sambon suckade.. =) Har inte bestämt var den skall vara ännu, så för tillfället står den i trädgården! Ha en bra vecka!

Anns Gröna sa...

SÅ fint ni fått till det i trädgården! Och lyllos dig som har så härligt och trevligt sällskap när du donar med trädgårdsarbetet! Försöker trimma in vår lilla loppa så hon också ska tycka det är kul att hjälpa mormor med blommorna. Än så länge verkar det går bra - hon gillar i alla fall och plocka "mommos bommor"! Och det tycker mormor är ok! :)
Kram
Ann

Romantiska Hem & Inspiration i Vitt sa...

Hejsan Vännen!
Titta gärna in på dem hemliga bloggen och se framsidorna! Kram Ingela & Petra

Gúa sa...

Helt UNDERBART Marie!
Så vackert! Jag gillar allting!

Och hälsa lilla Elsa, så duktig hon är! Och jag tittar på hennes fina bilder på kylskåpet varje dag...*Lycka*

Största kramen till dig min kära vän och ett hjärtligt tack för senast!
Kraaaaaam...

Vita små hjärtan sa...

Oj så himla fint du fixat till det! Kram

Maria i Lilla villa vita sa...

Tack för dina rara ord hos mig, du är en av mina "favoritinspiratörer",allt du visar är så fint!
Kram Maria

hemtrevnad marie sa...

Å, så härligt med en dotter som är såå intresserad!!
Och hur skulle hon annat bli:)?
Gillade verkligen din fina plantering i potatiskorgen...min gamla rostiga potatiskorg står i den gamla rabatten full av gamla rostiga verktyg...det var vackrare med förgätmigej...dessutom vår landskapsblomma!!
kramis

lottens vita och gröna sa...

åhhh vad fint! ser dig framför mig när du håller på, du är bara för härlig marie och så har du en dotter som verkar vara väldigt lik sin mamma, hihi! vacker potatiskorg och madonnan där, bara ljuvligt!
i dag har jag målat en minikorgstol...vit...til gus så han har med en sittplats ute!
vi hörs snart!

varmkram lotten

Inspiration i vitt sa...

Hej, åå vilken planteringsinspiration du ger, tänk vad mycket fint du åstakommit tillsammans med dina små trädgårdsmästare. Förgätmigej är en av mina favoriter i trädgården och att sedan sätta dom i en sån korg var ju helt underbart. Kramar till dig/Ingela.

Linneagården sa...

Fy 17 vad jag längtar tills våren har nått mig här i Jämtlands skogar...
Jättefina & mysiga bilder, Marie.

Ha det gott i värme. Kram & god natt /madelene

Lena Kristina sa...

Vilka underbara bilder!

Det är verkligen härligt nu när man får plantera och fixa i trädgården.

Kul med en dotter som har samma intresse

Ha en bra vecka

Kram Lena

livetpåfyran sa...

Jag börjar också få "ont" om bloggtid, klart man vill vara ute nu!! Härligt med söt hjälpreda i trädgården som också är intresserad.

Ha en fin start på veckan Marie!

Kram Pia

Malin sa...

Fantastisk inspirerende bilder du viser!
Fikk jeg lyst til å sette i gang!
Det som er kunsten- å inspirere sine lesere, Å det kan du!

God klem Malin

Made in Persbo...Carina sa...

Så vackert ni gjort det!
Visst är det härligt med de små som trots deras litenhet redan funderar över och vet vad de ska bli när de blir stora :)
Ha en fin vår i trädgården!
Kram, Carina

The Stable sa...

Åhh så underbart fint! Nu vill man ju bara att värmen ska återvända igen, så vi får ut och greja ännu mer i trädgården!

Må så gott!

Kram Sara

Fundera grönt sa...

Vackert!
Klok femåring, trädgårdsmästare låter bra! :)