onsdag 20 maj 2009

Helg!

Idag får ni se lite ifrån vårat trapphus upp till övervåningen. När vi flyttade in i huset för sju år sedan var det helt oisolerat här ute plus att det drog något förskräckligt kallt ifrån ytterdörren, så fy vad vi frös första vintern!!!!!! Nu sen några år är det isolerat och vi har satt pärlspont i hela trappuppgången. Längst upp kan ni även se en bit utav vårat trappräcke som maken och min mammas man har byggt. Det är förresten i anslutning till trapphuset här som vi har byggt ut vårat hus, det är där den nya hallen blir.
ö
Eftersom huset bestod utav två lägenheter från början har trappan fått utstå en hel del slitage genom åren, här är det nog ingen som har tagit av sig skorna direkt när de har gått upp till lägenheten som låg där uppe. Men åh vad jag är glad för det, trappan är verkligen alldeles underbart sliten, riktigt shabby chic. Ni får en glimt av den genom spegeln.
k
På knoppbrädan, som är ett fynd ifrån Östregårds i Moheda, hänger bl.a min mormors barnklänning och en av mina gamla griffeltavlor.
l
Många har nog långhelg efter den här dagen och så även jag. Så nu tänkte jag ta en liten bloggpaus över helgen, har lite annat för mig, och så återkommer jag med ett nytt inlägg om några dagar.
l
Ha en härlig helg!
Kram Marie

67 kommentarer:

STENLYCKA sa...

Så fint du har det och din mormors barnklänning var underbar.
Jag önskar dig en riktig skön helg,
njut av ledigheten.
Många Kramar

Linda sa...

Vilken underbar liten klänning! Det är roligt när det finns gamla klenoder bevarade.

Ha en riktigt skön helg!
Kram Linda

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Härliga bilder, så mysigt med en färdigshabbad trappa! Jättekul att du har din mormors klänning som hon hade som barn.
Önskar dig och familjen en riktigt härlig helg med mycket sol och värme!
Kram vännen!
nina

Vekarus sa...

Så vackra bilder! Och så vackert hem du har annars också! Trevligt helg! (förlåt, jag är lite ovan att skriva på svenska!)

Ardisia sa...

Oj, så spännande hus ni har! Och fint förstås! Den nya hallen blir säkert så härlig :D

Undrar om min & din knoppbräda kommer från samma snickargubbe? De är nämligen identiska, min har jag också köpt i Moheda!

Ha en bra helg!
Största kramen från Ardisia

Vit som snö sa...

Ett så ljust och fint trapphus! Härligt med trappsteg som nötts av tiden, alltid speciellt vacker shabby chic då. Och ett snyggt räcke har karlarna knåpat ihop!
Vilken ljuvlig klänning! Och så kul att den burits av din mormor.
Jaa, nu är det ledigt som gäller. Vi väntar huset fullt hela helgen med sovgäster så jag pausar också.
Ha en skön helg!!
Kram Cilla

rosenskära sa...

Vilket trapphus! Det var något att drömma om i stället för gulnad furutrappa och skabbiga, skavda tapeter... Det luktar nästan såpskurat också!

Idag är jag inte arg längre, det tar så himla mycket energi så det får räcka att skriva av sig. Imorgon är det helg ja, och jag ska stoppa in mina sötnosar i bilen och kuska hela vägen till Kristianstad och tillbaks när du sitter och fikar hos Jenny. Varför får du se i ett senare inlägg.

Och du - stort tack i förskott för hyllan, ge maken en kram också!

Lena

Guldkant På Livet sa...

SÅ URTJUSIGA STILLEBEN MARIE!!!

Som alltid.... fint med rakspegeln, den lilla blomman och den ljuvliga klänningen på knoppbrädan... vilket jobb ni lägger ner men gud va fint det blir! Jag fattar inget när folk pratar om helg, men nu förstår jag: ) efter att ha jobbat skift i 25 år är man lite skadad, då kan måndag vara helg!

Ha en bra kommande helg!!! Mari.

Bygatan sa...

Så fint med trappräcket, jag vill också ha en övervåning! Att gå runt i ert hus måste vara en njutning av ögongodis.

Ha en skön helg! Jag jobbar också skuft så en måndag kan vara helg för mig men nu är jag faktiskt långledig för renovering av köket!!

Kramelikram Lena

kardemumma sa...

Otroligt vackra bilder du visar!
Imitt nästa hus vill jag ha en sådan trappa ;)
Jag är förälskad i vackra trappor och det går ju att göra så mycket av dom.
Ha en skön långhelg!
Kramar C

MiaMaria sa...

Hej!

HA en bra helg!!!

Och så fint du har det i trappen med klänningen och annat vackert!

MiaMaria

Sussi's värld sa...

Åhhh vad fint du gjort, ser så rofyllt och mysigt ut.
Ha en skön helg.
Kram

Kerstin - Syster Grön sa...

Åh så härliga bilder!

Ha en riktigt mysig långhelg, jag önskar dig en underbar resa!

Kramar!!
/ Kerstin

Weißer Vintagezauber sa...

Hello Marie,
your garderobe with lovely nice things is very very nice.Your home and garden is a dream!!!!All the pictures wonderful.
Warm hugs,
Elke (from Germany) :o)

Carina sa...

Hej

Vilken söt klänning.
Vad snyggt ni har det i trappen.
Ha en trevlig helg.
Kram

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Hej Marie!!
Vilka underbara bilder.. Lilla apoteksflaskan med blomman e ju bara så ljuvlig.. Östregård är ju en riktig guldgruva, hoppas jag kommer dit någon gång igen...
Ha en go vecka...
Kraaam kram Linda

hemtrevnad marie sa...

Å, sååå vackert!!
trappen är sååå snygg...gör aldrig om den!!
Och klänningen , så makalöst söt!!
kram på dig!!

Lilla huset på prärien sa...

Tjusigt Marie! Nog är det helg alltid och jag vet allt vad du ska ha för mysigt för dig ;)

Måste nog putsa mina fönster... *ler*

Jag är avis på Ledreborg faktiskt, hade hoppats jag kunde åka dit i år men jag är så in i norden pank nu så det blir ingenting med det. Dessutom har jag precis köpt en helt förtjusande hylla ;) Skämt o sido, nej det är inte fett när man är mammaledig. Ska götta mig åt ett par fina loppisar i helgen istället!

Stor kram Jenny

Hilde sa...

Så hyggelig å henge opp mormors gamle kjole, og den gamle tavlen er kjempe søt - veldig fint med perlspont panel - vi skal lage oss dusjrom på hytta, og jeg gleder meg til å male akkurat denne typen panel hvit...
God langhelg!
Hilde

Fru Skrot - Rouva Romu sa...

Vilken underbar liten klänning!! Jättesöt! Du har en talang att göra fina arragnemanger... det finaste jag sett!

gamla skolan sa...

Åh ! Marie ! Så vackert ! Tänk vad du kan vara lycklig som har din mormors barnklänning kvar ! Vilken skatt att förvalta ! Ha en skön helg ! Kramar Susanne / den gamla skolan

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så söt den lilla klänningen är, som din mormor har haft! Kul när det finns sådant sparat...
Jag förstår nog vad du ska göra i helgen... och jag hade gärna åkt dit jag också... men jag ska ju på bloggträff, och det är ju jättekul det också. Synd att man inte kan dela på sig ibland!!!
Kram
Marie
Ps. Du fotar väl massor, så jag får se hur det såg ut...

Room design studio sa...

I love everything Marie.. you live in a real dream! very pretty blog..

Jenny sa...

Hej Marie!
Vad vackra saker du har där på knopphängaren, din mormors gamla klänning är bedårande! Vad roligt att den är bevarad!

Är såå avis på er pärlspont i trapphuset;) Det vill jag oxå ha i vårt!! Förhoppningsvis får vi det till hösten! I vår övre hall finns det pärlspont bakom en del av spånskivorna som sitter där nu har vi fått veta. Är så sugen på att riva ner allt o se hur mycket och i vilket skick det är!!

Ha en jätteskön helg goa du!!

Kramis Jenny

Fröken Piff sa...

Åh vad fint! Trappan såg verkligen härligt sliten ut! Älskar schablonerna, måste skaffa mig det jag också:)

Trevlig långledighet;) Kram!

Önskedrömmar i hvitt sa...

Hej Marie!
Ville bara titta in och önska en riktigt skön och mysig långhelg med mycket solsken!
Stora kramen till dig och de dina från Maria

Made in Persbo...Carina sa...

Din mormors barnklänning var nog det sötaste jag sett. Vilka underbara spetsar! Så roligt att ha den bevarad kan jag tro.

Sådana schabloner skulle jag också vilja ha tag i. Du har möjligtsvis inte köpt dem på nån nätbutik eller?

En skön långhelg önskar jag dig!
Kram, Carina

Evas Paradis sa...

Underbara bilder ... klänningen är ljuvlig!
Japp ... ska ha långhelg ... såå skönt!
Kram Eva
PS Visar lite bilder från Wij Trädgårdar i Ockelbo på min blogg ... har du varit där? DS

ÄnglarumsMia sa...

Du är verkligen "one of a kind"!!!!

Vilka bilder......
Så otroligt vackert och den där klänningen är så ljuvlig så det inte är sant!

Ja, du sätter guldkant på tillvaron Marie! Tack för det!

Önskar dig en toppenfin helg nu och jag hoppas ni får njuta ordentligt.

Kram kram Mia

Jillsan sa...

Vad fint du har det, hoppas att du får en härlig helg!
Själv ska jag ta familjen och åka till Vimmerby, till A.Lindgrens värld. Ska bli Härligt!

Hem och Lycka sa...

Låter underbart ert hus, så fina bilder!

kram Mia

corrina sa...

Mysiga bilder, trapphuset ser härligt ut, vill ha ett jag med men det går ju inte bor i enplans med källare, får njuta av din i stället. Kram

Annas Vita Hjärtan sa...

Hej vännen min!

Åh så underbart ni har det i trapphuset! Alla saker är helt ljuvliga. Så mysigt att ha son mormors klänning!

Massor med kramar till dig!
Anna

Heidi-anitha sa...

Dine bilder er en ren drøm for meg...

Ja - virkelig terapi for sjelen. For et vakkert gammelt nattklede.. og barberspeilet var så fint1 Jeg leter og leter etter slike speil her hjemme - men det er helt HÅPLØST å finne... kanskje de bare barberte seg i Sverige i gamle dager.. Ja, jeg begynner å lure..

:0)

Håper det blir en god og lang helg for deg og dine. Du har gjort det så fint med sjablonger på veggen - Helg - jeg har også noen fra Jeanne d arc, i metall, men har noen andre boksataver enn deg..

Så kos deg nå da, og ta godt vare på de deilige timene vi går i møte. I kveld tenkte jeg at det blir litt ekstra kos. Har kjøpt inn deilige ferske reker.. Blir godt med mye fersk dill og nybakt loff...

Stor klem Heidi-anitha

Living by Milla sa...

Vilket jobb ni har lagt ned på huset, det är så fint. Schablonerna har jag sneglat på ett tag..kanske dax att slå till.

Ha en sköln helg!
kram Camilla

Lotta-livets väv sa...

Vilken vacker klänning! Den ger minnen om forna dar.....
Väldigt vackra bilder, som vanligt ...en blogg att besöka ofta och bli inspirerad av!

Vit Spets sa...

Hej Marie!
Är här & kikar oxå för att önska Dig en riktigt härlig helg!

Kramis från mig
//Siv

Älskade pion sa...

Vilka underbara bilder.Ha en skön helg med familjen. kramar Ulrika

Annas skattkammare sa...

Så vackra bilder! Er trapp är jag så avis på.. visst är man lite tokig.. jag önskar att huset vi ska köpa vore gammalt, slitet och helt orenoverat! Inte alla som tänker så när de ska köpa hus.. =)
Ha en skön helg!
Kram /Anna

Det vita dårhuset sa...

God kväll Marie =)!
Hmmmmmm, jag kanske ska låta mina barn ha lite sko race uppför trappan ett tag ;)

Om sanningen ska fram så har jag tröttnat på vit trapp så nu har jag börjat slipa av trappstegen.
Det blir vit trapp med trä trappsteg! Måste ju dammsuga den VARJE dag och ändå ser den förjävlig ut så nu tusan....=O)

Snygg trapp har ni i alla fall!!!
Kramar Erika

PS: Trevlig helg

My Lovely Things sa...

Hej!!
Jätte vackra bilder vännen!!
Så fint du har gjort det på din knoppbräda..Jag gillar verkligen dina fina zinkschabloner..

Härligt med långhelg..Skulle med villa ha det..I bland blir jag så trött på vårdyrkets arbetstider..
Jag jobbar kväll i morron och halv dag på fre..är ialla fall ledig lör sån..skönt..För jag har kämpat hela veckan med en urjobbigt virus ..ha det så bra..
Kram Anna

Jeanettes hus sa...

Hej vännen,

Underbar bild på ännu en vacker plats i ditt hem.
Ljuvligt!

Nu är det dags för din stora njutar helg!

Önskar dig en riktigt skön resa!
Hälsa ifrån mig!

Glöm inte att plåta, plåta, plåta allt det ljuvliga du kommer att se.

Solen skall lysa på Er, såg jag på väderleks rapporten.

Ha det bara bäst och njut
Kramisar Jeanette

Mamma C sa...

Vilka vackra och fina bilder du visar. Du ska ha en trevlig helg du med.
Kram mamma C

Tulipa sa...

Vad jag älskar bilden där man skymtar trappan genom spegeln.
Jättefint!
Förstår att du har starka känslor för den trappen...

Fint med HELG.

Önskar dig en riktigt härlig sådan!

Kram Mariette

Birgitta sa...

Hej!
Så vackert med de sparade gamla kläderna. De är så vackra att titta på och sådant får man vara rädd om idag.
Jag hoppas du får en trevlig och skön långhelg nu.
Kramis Birgitta

Jes/Vita villa vila sa...

Hej min vän,

Vilka ljuvliga bilder & så sött med alla fina detaljer på krokraden!

Önskar dig & din familj en underbar långhelg!

Kram Jes ♥

livetpåfyran sa...

Va fint det ser ut i erat trapphus!

Den lilla klänningen är ju alldeles bedårande söt. Va skönt att vara ledig...

Ha det gott, kram Pia

Made in Persbo...Carina sa...

Så roligt att du tyckte mitt målarprojekt blev fint!
Tack för tipset med schablonerna, jag ska genast kika in på Fridas.

Hoppas du får en härlig långhelg!
Kram, Carina

Huset vid ån sa...

Vilka underbara bilder du bjuder på...Alltid!! Trevlig Helg! Kram Therese

Designe sa...

Så himla fint pyntat! Ser jättefint ut i din nya hall!
Vilka vackra planteringar du har med järnsängen där i!
Ha en skön helg! Hoppas på bättre väder! Kram :)

helen sa...

Tänk, så duktiga våra förfäder var!
Ta bara den söta lilla klänningen som din mormor har haft.
Vilket hantverk!

Mysigt med en "äkta" shabby chic-sliten trappa.

Dina bilder var jättefina, som vanligt!

Ha en skön långhelg!

Kram
Helen

Våglyckan sa...

Fiffigt med helgbokstäverna. Man blir glad av dom. Jättefina bilder och jag blir supernyfiken på ert trappräcke.... Om du vill skulle jag gärna se mer av detta..? Vi ska sätta ett räcke när man kommer upp för vår trapp så småningom och det skulle vara spännande att se hur ni har gjort... Om du vill dela med dig så får du gärna skicka till mig på vaglyckan@hotmail.com.
Ha en bra HELG.
kram från mig
/maria

Tina sa...

Hei må bare si deg at din blogg er helt nydelig! Så masse fint du viser jeg er målløs her jeg sitter! klæm Tina

Liten Bod sa...

Jättefint trapphus! Åh, vad jag vill ha ett gammalt hus ibland... Även om vi trivs alldeles förträffligt där vi bor nu. Kram, Tina

Anns Gröna sa...

Fina interiörbilder du bjuder på!
Gillar dina fina hyllor med krokar på - har sett flera eller ?!? :0)
Ha en skön långledighet!
Kram
Ann

Lisas torp sa...

Ljuvligt, härligt ser det ut och jag önskar dej en riktigt skön långhelg!
Kram
Lisa

bean emäntä sa...

Oj så vackert igen, Marie! Gillade den söta klänningen och de fiffiga bokstäverna! Lantliv hade inte helt fel...!

Ha en skön helg!

S sa...

Härlig blogg! Kul att ja hittade till den! Ha en skön helg! :-) //S

Lilla Ugglebo sa...

Ååå så fint Marie!!

Du lyckas så fantastiskt bra gång på gång på gång....dina små stilleben är alltid lika undebara...;)
Ha en fin helg!
Kram Katarina

Loppisliv sa...

Hej Marie! Underbara bilder, du får alltid till det så himla fint. Fint trappräcke och Lilla klänningen och rakspegeln med rosa pellis i...såå fint...Jag blir alltid så inspirerad här hos dig. Det är så vackert med pärlspont i trapphus, det vill jag också ha i vårt, Er trappa är ljuvligt sliten, gillar den blågråa färgen, den är sååå fin. Vi målade vår trappa vit och jag börjar ångra det beslutet, vår hund Wilma med sina bruna hårstrån du vet...thihi Ha en underbar helg. Kramis Paula

Älskar sött/ Unik kollektion sa...

Grattis igen sötaste du!!!..för ditt reportage i 101 ideer..ljuvligt mysigt!!! Jag som Ääääälskar sött..ti-hi...

Du e en riktig kändis nu..=)..
Såå kul att se!!

Hittade även min lilla blompinne i den tidningen på sidan 130. Kul!! Mysig tidning..härligt med nytt!!

Hoppas att du får en härlig helg med de dina!! och att du lever..njuter..och är glad!!

Kramar i massor Malin

LantlivsAnette sa...

Halloj vännen !
Åhhh, wow vad fina bilder...vilka fina saker du har överallt !! men så är det ju en konst att kunna arrangera det så där snyggt också, och det kan du !!
Jag har också bloggpaus nu under helgen,baahhh, trodde jag, men nu sitter jag här...måste bara runt en runda, du vet hur det är...men jag har hunnit med annat under dagen också,vattna ute i rabatterna bl.a..
Ha det så gott
Kraam Anette

C De-sign sa...

Vilken underbar liten barnklänning från din mormor!!!!!!!!!!!! Ljuvliga bilder bjuder du på! Hoppas att du har en skön helg och njuter av grönskan och alla blomster! Kram fr C

Huset vid ån sa...

Åh, Såå mycket fint! Kram Therese

sinnlighet sa...

Jag säger bara, älskar älskar älskar Din blogg! Mitt hem är också vitt vitt vitt, men har hittat en annan stil som också tilltalar mig mycket. Så mycket att jag har börjat blogga om den...... wabi sabi. Gå gärna in och titta. Är det ok att låna bilder från Dig om man berättar var det kommer ifrån?

agneta från österlen
http://wabisabihome.blogspot.com/

VITA NYANSER sa...

Jag har suttit och tittat på din blogg ett tag och bara njutit. Vilken underbar blogg och underbart fint hem!

Kram L-L

Inspiration i vitt sa...

Hej vännen,
din trapp är så fin och det räcket upptill är underbart, precis så som det såg ut i gamla hus förr. Få förunnat att ha en sån charmigt sliten trapp som du har, undrar hur många fötter som sprungit där genom åren?

Kramar till dig/Ingela.