fredagen den 8:e maj 2009

Porslin

När jag är på loppis kikar jag alltid efter vackra lakan, spetsar, gamla fina leksaker, trälådor, speglar, möbler och allt annat som jag inte visste att jag behövde!!!!
k
Men framförallt spanar jag efter vitt - och cremefärgat porslin. Det är nog många fler än jag som delar denna passion för det är inte alltid lätt att hitta. Här ser ni en del utav min "samling". Men jag har det definitivt inte bara som prydnad, nej jag njuter av det varendaste dag när jag använder det.
k
Hoppas att ni alla får en härligt solig helg! Här blir det med all säkerhet lite loppis och så ska vi ha kalas för maken som fyller år. Nä, nu måste jag cykla iväg till jobbet, börjar nu klockan 06.00.
k

Trevlig helg!
Kram Marie

64 kommentarer:

Kerstin sa...

Kjempefine bilder... Kjket å vise det frem , men ekstra kjekt er det å bruke de loppefunnene man har...

Nyt fredagen O=)
Klem

Lilla Ugglebo sa...

ååå så vackra bilder....
jag måste verkligen börja ta mig iväg på fler loppisar jag med....
Oj vad du börjar tidigt....
Själv vaknade jag 05.00 o kunde inte somna om....suck....vi som får hit en massa folk ikväll...
det ska eldas ute o grillas korv.
Hu jag kommer ju somna innan alla gått hem...
Ha en härlig helg o hälsa maken så mycket.
Kram Katarina

Anna-Lena, Drömmar av silver sa...

Vilka enormt vackra bilder. Ja, vitt är vackert och sista bilden med porslinet och äppelblom var pricken över i!!!! En riktigt skön helg önskar jag dig! Kramar Anna-Lena

Annas Vita Hjärtan sa...

Hej vännen!

Ja ojojo vad det är vackert med vitt porslin!!! Dina bilder är helt otroligt vackra!

Ha det så bra på jobbet i fag!

Varma kramar Anna

My Lovely Things sa...

Hej!!
Ja det är så ljuvligt med vitt porslin..Står alltid högst på min spanar lista med..

Jätte fina bilder..
ha en riktigt bra helg..
kram anna

envilsenloppa sa...

Ja man har alltid sina speciella saker som man tittar efter när man kommer på loppisar ;-) min lista ser nog snarlik ut som din tyvärr !
Jag tror att det svåra med att hitta vitt porslin är nog att det mesta gamla porslinet var nog mönstrat .
Ha en fin helg nu och ett trevligt kalas !!
Kraam !

moni sa...

ååå det er så herlig å komme inn på bloggen din... du har noen aldeles nydelige bilder av ditt hvite loppis-poselen... en fryd å se på også så kjekt når en kan bruke det også som du sier... Ikke så lett å finne er det heller nei, men kanskje det da er enda kjekkere de gangene vi gjør oss noen funn? Blir liksom akkuratt som noen skatter!! Ønsker deg en nydelig dag og en flott helg:) klem monica

spetsar och änglar sa...

Åhh vilka underbara bilder.

Ha en riktigt härlig helg!
Kramis

Ardisia sa...

God morgon! Så fin samling du har! Jag skrev igår om mina passioner, vi alla verkar va våra egna favorit-spana in-saker!
Du har rätt, vitt porslin är inte lätt att hitta.

Ha en bra dag! Kram

Lilla huset på prärien sa...

Så mycket fint vitt porslin du har! Jag gillar också det. Fast nu senast köpte jag faktist en hel serie med blått på... kunde inte motstå :) På auktion var det.

Länge sedan jag var på loppis faktiskt... måste skärpa mig :)

Kram Jenny

Anonym sa...

Pigg som en lärka, är det våren tro :-) som gör att du hinner med ett otroligt mysigt inlägg så tidigt på morgonen. Jättefina saker som vanligt, o tänk att äppelträden redan blommar :-)
Ha en skön helg, fira med mannen o barnen o passa på att njuta !
Kram Kicki

mormorelsie... sa...

Underbart med vitt porslin.
kram o ha en go dag
ninni

Lena Kristina sa...

Stackars dig som börjar 06.00.

Själv är det min tid då jag strax brukar åka hem från jobbet. Jag är ju nattjobbar jag...

Älskar bilderna på ditt porslin. Självklart kollar man efter vitt/cremeporslin det är ju såå vackert.

Just nu är jag ute efter soppterriner. Det är dock lite svårt att finna som är helt creme/vita.

Spetsar och lakan är ju min passion, letar alltid och behöver alltid dessa. Min man undrar varför.....tja, det är jag säger jag och då kan han ju inte annat än att hålla med :)

Ha en skööön helg

Kram Lena

Tina sa...

Hej Vännen. Ja vad vackert det är med vitt porslin... Ha en härlig helg. Kram Tina

Vit som snö sa...

Det är till att vara uppe med tuppen, nästan före tuppen;-)
Härlig samling av porslin! Och vad kul att det används!
Igår läste jag Lantliv, håller med där: du inspirerar mej!
Kram Cilla

rosenskära sa...

Ja jisses, och här sitter jag 08:30 och har fortfarande morgonrocken på mig *rodnar nästan*
Jag ska nog vara glad att jag inte har ett arbete med tidiga morgnar, eller rättare sagt mina kollegor ska nog vara det, inte så att jag är sur direkt, men lååångsam/trög!

Loppis ska det bli i helgen, igår var jag på en låtsasloppis, som jag kallar det, du vet en som har öppet alla dagar och som har alldeles för höga priser för att vara en riktig loppis. Det bidde ingenting...

Också har jag kommit på varför jag är på dåligt humör, drömhuset är till salu (med etablerad blomsterhandel i huset som följer meed köpet). Jag känner ju ägaren och hon vill helst sälja till oss, men 4 miljoner och arbetslös - nej.
Suck...

Ha en riktigt skön helg!

Stor kram till dig/Lena

STENLYCKA sa...

Ja vem älskar inte vitt porslin men så svårt att hitta. Har också lite, men nu spanar jag efter en gammal soppskål, så där gräddvit och gammal, känner på mig att det kommer bli svårt. Underbara bilder som vanligt och finns det något vackrare än körsbärsblom.
Ha en bra helg och hoppas du gör fina fynd på din loppisrunda.
KRAM

MiaMaria sa...

Det är till att vara uppe före tuppen.....

Och vit poslin är ju så fint...var länge sedan jag var på loppis så visst är man sugen att sätta på sig sina spanar ögon o gå på jakt......

HA´en skön helg!
MiaMaria

Vita små hjärtan sa...

Härligt!!! Det är så kul med helt onödiga saker som man verkligen behöver :) Kram

Carina sa...

Hej

Vilket fint porslin.
Det är konstigt att ibland hittar man ingeting och ibland hittar man massor.
Ha nu en härlig helg.
Kram

Älskade pion sa...

Hej!
vilket ljuvligt fint porslin. Jättevackert.Brukar själv springa på loppisar ibland,finns det något roligare. ;) Titta gärna in på min nystartade blogg och lämna en kommentar. Ha en härlig helg
Kram Ulrika

Vit Spets sa...

Ja, visst är det vackert med gammalt vitt porslin... tycker bara att det är så svårt att få tag i.
Det ser jättefint ut när Du provpyntar i hallen ;-)

Önskar Dig & familjen en härlig helg
Kramis från mig
//Siv

vitating sa...

Hej Marie!
Håller med det är underbart med vitt porslin!Grattis till månadens blogg i Lantlif, förstår att de valt just din!
Önskar dig en härlig helg!
Kramar Maria

vitating sa...

Förlåt i tidningen Lantliv menar jag ju, så du inte tror jag menar bloggen lantlif *fniss*

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Ojoj, du var mig en morgonpiggis! :o)
Lycka till på loppisen,
kram lydia

LenaS sa...

Visst är det så att man söker det vita och beige men inte så lätt att finna....
Ha en fin helg!
kramis/LenaS

Systrarna vitt sa...

Jätte fint provpynt i förra inlägget. Jag har varit inne länge på blå-vitt porslin (svenskt helst). Det är extra roligt o gå på loppis när det är något speciellt man letar efter, tycker jag.
Är du sugen på fler fina spetsband kan du alltid vara med på vår tävling som vi har......
Trevlig helg
Kram
Marina

LantlivsAnette sa...

Du Marie...de sakerna spanar jag alltid efter också, tur att vi inte är på samma loppisar..hii..hii..
Sååå vackert porslin du har, en fröjd att se och att använda !!
Så det blir kalas i helgen, hoppas att ni får vackert väder så att ni kan sitta ute !!
Ha nu en toppendag
Kraam Anette

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Joho du! Trodde inte jag samlade på det vita porslinet, men jag har en hel del, och jag spanar också efter det... Ibland kan man ju lyckas finna något!
Och spetsar och gamla lakan, ja det är ju underbart!
Kram
Marie

Marias Stil sa...

Brrr... det var tidigt att börja jobba.
Gillar din samling, jag är som du, letar typ efter allt man inte visste man behövde! Men man hittar alltid något! Är dock lite dålig på att stå längst fram och trängas så jag hinner aldrig få tag i de riktigt fynden.

Kram

Lisas torp sa...

Så vackra saker! Ja, det gäller att bestämma sej för vad man ska titta efter tycker jag, och du har då lyckats med det!
Det är precis vad jag också letar efter!
Ha en skön dag!
Kram
Lisa

Jes/Vita villa vila sa...

Hej vännen,

Å vilka härliga bilder och vilket mysigt porslin du har lyckats samla på dig! Håller helt med i vad du sakletar :) Same here!

Hittade en fransk latteskål i vitt för en tia härom dagen - tänk vad man kan bli lycklig för såå lite!

Önskar dig en underbar helg!

Kram Jes ♥

Kallholmen sa...

Vilket vackert porslin, det är fint med vackra saker som får stå framme och även används...
Ha en mysig helg.
Kram carolina

linnea-maria sa...

He he jo nog är det så att man hittar saker man inte visste man behövde eller visste att man inte behövde men hjärtat väljer åt en ibland. Du gör absolut rätt som använder de gamla sakerna, de håller ju dessutom oftast mycket bättre kvalitet. Ha en fin helg /linnea-maria

Lotta-livets väv sa...

Det viktigaste med vackra saker som porslin, bestick och glas är att de navänds! Håller med dig! Det är ett lätt sätt att skapa guldkant på tillvaron, bara av att duka vackert! ha en skön helg!

Millas hem sa...

Håller med ovanstående talare, det viktigaste är att använda det fina man har!
Önskar dig en trevlig helg Marie!

Camilla

Linneagården sa...

Härligt!
Det är en fröjd då man fyndar något riktigt (vitt) & charmigt till hemmet, kan vara Lyckan för dagen.
Hade jag sett sakerna på en loppis som du visar på bilderna idag, så hade jag köpt alltihopa, hihi.

Ha det gott Marie & vad spännande med ert nya uterum/hall. Blir ljuvligt.
Kram /madelene

Önskedrömmar i hvitt sa...

Hej Marie!
Vilka fina bilder. Ja, själv har jag fastnat för Villeroys blåvita serie Dresden. Påminner om Kungligt dansks musselmalet. Hoppas att J's firande blir lyckat!
Ha en riktigt skön helg!
Kram Maria

PS Idag har jag ett tips om en handelsträdgård till din mamma nästa gång hon åker till Zetas.

Jenny sa...

Hej Marie!
Vilken vackert porslin du har!
Visst är det kul att gå på loppis, man är alltid lika förväntansfull innan, kanske hittar man just den där speciella grejer man letat efter (eller inte visste att man behövde:))

Ha en jätteskön helg,
Kram Jenny

Amanda sa...

Finare än finaste bilder :D


Måååånga kommentarer!
mååånga kramar!
Måånga grattulationer!

kramis
Amanda

Hilde sa...

Så vakkert! Så kjekt med et skjønt servise eller deler til servise som du bruker det i daglige! Man skal ikke gjemme det skjønne i et skap men nyte det mens man lever synes nå jeg - en vakker blomstrende kvist har du også!
Takker samtidig for hyggelig kommentar
Hilde

hemtrevnad marie sa...

Ja, det ÄR vackert med vitt porslin!!!
och körsbärsblom är ljuvligt...det hittar du hos mig också nu, hihi!
kram på dig!

Hanna sa...

Ja, det är konstigt hur mycket man kan hitta på loppis som man innan inte visste att man behövde. Men det är så härligt att ta vara på gamla saker och fortsätta använda dem och njuta av deras skönhet ;)

Trevligt veckoslut!

lottens vita och gröna sa...

hallå marie!

ohhhhh vad vackert, ska ha det som målbild till morgondagens loppis med anna och carro, hihi!

hoppas att vi snart ses!

varmkram lotten

Anns Gröna sa...

Visst är det fantastiskt med alla dessa saker man hittar som man inte visste att man behövde! :0)
Det är därför man är så lycklig varje gång man går från en loppis. Tror jag! Lycka till på loppisen! Och tack för alla härliga inspirationsbilder du visar oss andra.
Kram
Ann

helen sa...

Ja, visst är det så. Listan på vad man inte kan leva utan blir längre och längre för varje gång man är på loppis, eller tittar in på någon inspirerande blogg...

Dina bilder är alltid så fina!

Ha en härlig helg!

Kram
Helen

I ett litet hus sa...

Så vackert med allt ditt porslin. Älskar tanken på att använda det man gillar även till vardags!

Allt gott! Kram Lotta

Tulipa sa...

Som en vit vilsam dröm för ögat är ditt fina porslin.

Inte det lättaste att hitta så mycket vitt porslin...men man är ju alltid på jakt*!

Önskar dig en riktigt trevlig helg!

Kram Mariette

Kristall & Pynt sa...

Vilka vackra bilder, jag samlar oxå på vitt porslin, fast det är svårt att hitta nåt.
Ha det gott

Jenny sa...

Det delar jag helt klart! :) Ser heeeelt ljuvligt ut din samling. Säg till om du vill sälja något ;) Ha en riktigt härlig helg Marie! Stor KRAM från norrland.

Jenny-jennyshemochharmoni.blogg.se

ÄnglarumsMia sa...

Skulle tro att många av oss letar efter samma saker på loppisar....
Det är precis som du skriver - saker som man inte visste att man behöver, men när man ser det går det bara inte att vara utan!

Ja, jag är på sjukhuset jag och då började jag och en sköterska prata om inredning och bloggar också sa hon:
-Ja, jag har en favorit och det är den där vita ranunkler!!!!!
Vad kul va?!...
Ja, idag hoppas jag på att få åka hem, men jag sitter här, matt och sliten och väntar på ronden så vi får se.
Hoppas ni får en toppenfin helg och får njuta av fint väder och trevligt kalas kanske.
Kram till dig!
Mia

Romantisk Vintage sa...

Nydelige bilder... og så masse flott, lekkert hvitt porselen du har:))
Ha en fin dag og helg!
Klem

Moderncountry sa...

Hei Marie vennen!!

Hvordan går det? Håper at alt er bra med deg! Hvilket undebart porselen du viser, jeg elsker alt!! Riktig gammel fajanse er så vakkert, det slitte og misfargede gir det bare ekstra sjarm. Og måten du dekorerer og styler bildene gjør at jeg alltid sitter og gaper :) I går kom jeg hjem med Lantliv og hva leser jeg der, du er månedens blogg!! GRATTIS!!! Himmel så stolt du må være, det hadde vel jeg vært :) De skrev så pent om deg og jeg kan ikke si noe enn annet at jeg er fullstendig enig.
Så du har begynt og prøve- dekorerer i hallen, det kommer til å bli så fint. Vinduet dere har bygd inn er så vakkert.

Håper allting er bra med deg, og at du får nyte en herlig helg!
Varmeste klemmer til deg!!

Aina

PS: Så god og snill du er, har nettopp sett den fine gaven du gav Mia på bursdagen. En underbar venn!

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Tack du rara!
Vilka underbara bilder på ditt vita porslin, helt sant att det inte är det lättaste att finna men vackert är det!
Hoppas din helg blir fin!
Kram vännen!
nina

Nygammalt sa...

Hej Marie!
Ja sådana grejer är inte alltför lätt att hitta. Men du har fyndat väldigt fint porslin.

Önskar dig en trevlig helg, hoppas jobbandet går bra.

Kram.

H A N N A S - F O R M sa...

KRAM till dig...underbart vackert vidar du som vanligt....TREVLIG HELG!
Hanna

Vita-hjärtan sa...

Grattis, såg att du blivit utnämnd till månadens blogg, inte undra på så fin och inspirerande blogg som du har!!!! Trevlig helg, kram Evelina

bean emäntä sa...

Grattis till Lantivs månadens blogg! otrliigt vackra bilder återigen!

Eliene Vila Nova sa...

hi

have a nice day

kisses

Hem T Gårn sa...

hej Marie! tack för en inspirations kick har inte bloggat så mycket på sistone men nu behövde jag inspiration och det fick jag, nu ska jag ta nya tag,du visar så mycket fint..kram maria

Guldkant På Livet sa...

Hallå där bloggkompis,

Men va fasen, har jag inte lämnat ngn kommentar här?+!!

Ja, man är ju lite förvirrad.... jag bara älskar dina små "högar" av vackra arrangemang, alltid så fint och fina bilder och ditt gamla porslin är som sagt både vackert och användbart!

Ha en bra söndag!!!! Mari.

Älskar sött/ Unik kollektion sa...

Hej Sötaste Marie!!

Var så sugen på att gå in och hälsa på dig lite...=)

Blir inte så mycket bloggande för min del just nu....håller på med en ny kollektion!! =)

Hoppas att du har det bra och att vi ses snart!!..tänker på dig..=)

kramar i massor Malin

Made in Persbo...Carina sa...

Du visar alltid så ljuvliga bilder!
Det är så inspirerande att se alla dina vackra samlingar av diverse ting. Konserveringsglaset med gamla vita knappar i olika nyanser är ju så enkel men så vacker. Burkar har jag i överflöd men tyvärr inte så många vita knappar.

Min söklista på loppisar ser nästan lika dan ut som din så det är tur att vi inte springer på samma loppisar ;)
Det känns som att jag aldrig kommer att få nog av gamla vackra spetsar och textilier med monogram. Håller med om att vitt porslin är svårt att hitta. Jag tror inte att det funnits så mycket omönstrat porslin i Sverige förr. De flesta ville nog ha någon dekor på. Kan det inte va så?

Ha en bra vecka!
Kram, Carina

Fru Staron, Staronborg sa...

Hej! Du har en jättefin blogg, verkligen. Spanade in dina tallrikar och hittade en möjligtvis likadan som jag precis har fyndat på loppis. Det är på din översta bild. En cremefärgad med "bubblor" på kanten. Är din måntro från Gefle? Vet du isf vad tallriken heter?

//Fru St