fredag 15 maj 2009

Utbygge och trädgård.

Idag har vi haft riktigt härligt och soligt väder. Jag och barnen har tillbringat eftermiddagen ute i trädgården där vi bl.a har satt ihop en ny pallkrage som barnen sen fick så lite olika fröer i.
l
Tog med mig kameran ut nu ikväll och fotade lite här och där i trädgården. Den gamla vita trädgårdssstolen står under vårat ena päronträd tillsammans med lite blommor, ett par fågelbad och några av mina olivträd.
l

Här ser ni ena gaveln på vårat utbygge.
l
Den rostiga järnsängen har fått en ny plats i trädgården, i år får den stå i våran stora rundel. Tror den kan bli ett fint växtstöd åt rosorna.
l
Här är andra gaveln på utbygget och det är här vi ska gå in sen, d.v.s när vi har byggt en trappa, hihi. På husväggen slingrar sig den ljuvliga New dawn på armeringsnät. Här kan ni se hur det ser ut när den blommar som vackrast.
l
Mitt underbara silverpäron, eller nordens olivträd som det också brukar kallas. Jag tycker det är såååå vackert!!!!!
k
Trevlig helg!
Kram Marie

43 kommentarer:

timelesshome annika sa...

underbar utbyggnad av huset!
New Dawn älskar jag.
Jag firar ett år som bloggare kom förbi och var med på mitt lotteri.
Trevlig Helg!
Annika

Lisas torp sa...

Så härligt med lite sådd och att barnen också får så sina frön!

Ljuvliga bilder från din trädgård och järnsängen är ju sååååå läcker mitt i allt!

Ha en härlig helg!
Kram
Lisa

Grodmamman sa...

Härliga trädgårdsbilder du visar!
Fint utbygget ser ut också.
Kram

Guldkant På Livet sa...

Silverpäron/Nordens olivträd? Va vackert det lät och såg ut, hade aldrig hört tals om det.... men vilken lyx att ha ett päronträd då! Utbyggnaden blir verkligen vacker, vilket fint föbnster och den där rostiga sängen är ju bara för läcker! Som sagt, såsom lekstugan!!! Ha en bra och solig helg! Mari.

helen sa...

Oj, oj, oj, ni har ju full sommar!

Det blir roligt att se utbyggnaden i sin helhet, det verkar lovande.

Vilken underbar New Dawn-ros du har!
Jag har säkert provat 4-5 st. men de har inte klarat sig över vintern :-(

Silverpäronet, får det frukt??

Ha en härlig helg!

Kram
Helen

ÄnglarumsMia sa...

Vad mysigt att så frön sådär med barnen! Utbygget ser fint ut du. För att inte tala om den rostiga järnsängen. Oj, oj.....
Den där trädgården inbjuder bara till mer - mer bilder och mer inspiration.
Hoppas ni får en fin helg Marie!
Kram från "suck" lägenhetsbruden.
Mia

Jema Rose sa...

SÅÅÅ fint ju!!!

: )

Underbara bilder, gillar verkligen den rostiga sängen..!

Önskar dig en fin & solig helg!

KRAM, Jenny

Jenny sa...

Hej Marie!
Tack för din söta kommentar hos mig!

Åh vilka vackra bilder från er trädgård, verkligen charmigt med den gamla järnsängen där i rabatten:)

Ha en supermysig helg,
Kram Jenny

Hulda sa...

Fine bilder fra hagen din. Den jernsenga er flott, så fint det blir når det vokser opp blomster innimellom den. Kurvstolene er fine i bakgrunnen der. :) Idyllisk hos deg. :)

Vit som snö sa...

Nämen sängen... kan du inte ha den ljuva rostiga under tak och bädda vackert i den? Tänk om den förstörs...
Var flyttar man för att ha ert ljuvliga klimat??
Kram Cilla

Engelska Villan sa...

Hej Marie!
Åh, du är så himla fiffig! Järnsäng som växtstöd åt rosorna, vad vackert det kommer bli!
Utbygget ser verkligen fantastiskt fint ut, vilka fönster.
Hoppas att ni får en härlig helg.
Kram Anna

Lilla huset på prärien sa...

Fantastiskt härligt! Och så fint verandan kommer att bli sedan när ni byggt trappa osv. Tänk att jag får träffa dig på torsdag!! Bara ni inte får dåndimpen nu när ni ser vårt hus... lovar dock att dammsuga innan så att ni inte behöver ha skorna på er *ler*

Kram Jenny

Älskade pion sa...

Vilken vacker trädgård du har,den där järnsängen var ju helt underbar.Hoppas att du får en härlig helg.
kramar
Ulrika

My Lovely Things sa...

Hej Marie!!
Åh vad fint det ser ut!!

Utbygget ser så trivsamt ut och spröjsen är så snygga..Jag gillar putsade hus..hade gärna haft det med..Ett hus i byn har precis blivit omgjort från trä till puts det blev sagolikt fint!!

Din järnsäng är så charmig..jag vil med ha en i trädgården..spanar efter det..

Du har skapat en så otroligt trivsam atmosfär i din trädgåård..Skulle vara så roligt att komma och hälsa på dig..Vi får försäka hitta nån dag som passar ..
Ha det så bra..
Kram Anna

LantlivsAnette sa...

Ojj..ojj vilken ljuvlig trädgård du har !! Så underbart att få strosa omkring där..
Jag längtar tills jag får börja påta i min trädgård, planera nåt nytt, och att bara få sitta där och njuta..
ha det gott
Kraam Anette

Kerstin sa...

Hei Marie


Så fint utbygg... og for en sjarmerende hage du har... sengen var alldeles nydelig....
I dag er det jobbing i hagen som står på listen..I morgen er det jo nasonaldagen i Norge...
Ønsker dege n strålende fin helg O=)
Klem Kerstin

C´est la vie sa...

Vad mysigt ni har i er trädgård. Jag älskar New Dawn, precis som nån mer skrev. Har just planterat en. Trevlig helg! Kram lina

Önskedrömmar i hvitt sa...

Hej Marie!
Jag har precis fått tag på 101 idéer med er lekstuga. Den är verkligen fin. Det är helt otroligt va flickorna har vuxit upp:) Min son har en egen pallkrage hos mormor o morfar där han har fått så morötter. Hoppas bara att inte hararna tar alla...
Hoppas att ni får en skön helg. Nu är målarbyxorna på och jag har fått på ett lager färg på köksskänken, knoppbrädan o tallrikshyllan. Redan nu en otrolig skillnad:)
Kram Maria

livetpåfyran sa...

Va fint ni har det i eran trädgård! tänk när allt står i blom!!

Jag har två new dawn och dom har en sådan fin färg och blommar så villigt.

Ha en fin helg, kram Pia

Annas skattkammare sa...

Er trädgård är så underbar.. järnsängen bara älskar jag, den kommer bli så fin med rosor runtom!
Ha en trevlig lördagkväll! Vad ska ni hitta på?
Kram /Anna

Maria sa...

Så nydelige bilder ;) Skikkelig herlig stil! Romantisk og vakkert!
Klem Maria fra Idekroken

bean emäntä sa...

Så fint ditt päronträd blommar! Mina har bara knoppar än, men de är sååå många.. Hoppas på att det blir bra päronår, älslkar päronpaj!

Och järnsängen, den är superläcker!

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Du visar ljuvliga bilder från er trädgård! Tittade på rosen du länkade till, så vacker, är det en enda ros som blivit så enorm? Väderstreck?
Hoppas helgen är fin!
Må så gott!
Kram vännen!
nina

Bibbi sa...

Så härliga bilder! Du bjuder på mycket inspiration :-)
Läckert med järnsängen!
Ha en underbar dag

2,9-Marie sa...

Jättefint utbygge och fantastiska dörrar! Jag gillar verkligen spröjsen i dörrarna! Jag har aldrig sett eller hört talas om "nordens olivträd" men det var fantastiskt vackert så jag blev inspirerad till att plantera.

Ha en fortsatt härlig söndag! Marie

Jeanettes hus sa...

Ljuvligt att man kan vara ute och njuta av sin trädgård!

Tycker att Er utbyggnad blivit kanon!
Lyfter huset!

Förstår att Du går och längtar till nästa helg!
Är så avis, men har ju själv mycket roliga dagar att se fram emot!

Din trädgårds säng är bedårande!
Hur läcker som helst!

Önskar dig en fin vecka
Kramisar Jeanette

Vita små hjärtan sa...

Å vad fint alltihopa ser ut! Härlig rundel med massa blommor! Kram

Linneagården sa...

Ni ser ut att ha en härlig trädgård & utbyggnaden ser så fin ut.
Vi har oxå haft en härlig & varm helg med grillning, kompisar & en massa blommor....som planteras.
Ha en bra kväll Marie,

Kram /madelene

Bruno och Mig sa...

Så underbara trädgårdsbilder du visar!
Ser ut som du lever i en av alla trädgårdsböcker jag tittar i.
Trodde nästan inte att det fanns på riktigt. Hihi!

Ha en skön södagkväll
Kramar L

Made in Persbo...Carina sa...

Vilka härliga bilder du visar från er trädgård. Så fiffigt och fint med järnsängen!
Silverpäron har jag aldrig sett tidigare, men det ser ju jättefint ut!
Ha det gott, kram Carina

Blåbärs och smultronstället sa...

Vilka fina bilder från er trädgård.
Härligt!
Kram susanne

Vita drömmar och choklad sa...

Vad vackert det är i er trädgård!! Härliga bilder! Har själv varit ute med storprinsen och jobbat i trädgården idag. Så avslappnande skönt. Ha en bra kväll!
Kram Camilla

Nygammalt sa...

Hej Marie!
Er trädgård är verkligen så läcker. Den fina sängen tronar så vackert där. Klart man vill vara ute och njuta då. Grönt och grannt har ni också, bara värmen stiger uppåt så är det så gott som sommar =)

Hoppas du har haft en härlig helg.
Kram.

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Ohhh vilken vacker trädgård du har Marie! Ja jag bara njuter av bilderna! Vilka vackra blommor, träd och buskar du har! Och sedan vilka ljuvliga detaljer. Järnsängen var sååå fin där mot det gröna! Hihi här uppe i norrland, ja åtminstonde mina grannar, skulle dom nog tro att man är lat och inte har forslat bort skrotet från trädgården =D

Utbyggnaden har verkligen blivit så fin! Kom ihåg då ni startade.

Ha det så gott!

KRAM /Anita

Jillsan sa...

Vilken fin utbyggnad ni har gjort, trappa kan vara bra ;)
gillar din rostiga säng, har något likande som jag köpte på loppis för många år sedan och som jag använde som säng, den är cm bred och den hade jag när jag träffade min man, trångt och mysigt! Just nu står den i garaget men tanken är att den ska hamna i medelhavshörnan, med madrass och kuddar så att man kan ligga och lata sig och njuta av hörnan :)
Ha det gott!

hemtrevnad marie sa...

Å, så härligt ni har det i trädgården, sängen är ju ljuvlig!!
och utbygget är såå vackert!!
kram på dig!!

Annas Vita Hjärtan sa...

Ojojoj vilka otroligt härliga bilder!
Nu är sommaren här.
Sängen är bedårande och den kommer bli jättefin som stöd för blommorna!

massor med kramar Anna

Kerstin - Syster Grön sa...

Åh, fina Marie, ni har det så underbart i er fina trädgård, med spännande blickfång både här och där!
Duktiga ni är!

Kramar!
/ Kerstin

ansku sa...

Vilka härliga bilder! Verandan kommer att bli sååå vacker! Jag älskar också New Dawn och ska plantera en under helgen är planen =) Och ÅÅÅ vad jag gillar er lekstuga, blev så glad när jag såg att den vad med i tidningen 101 ideer. En sådan önskar jag också ha en vacker dag - har sparat ritningar från Hus&Hem =)
//kram Ansku

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilka härliga trädgårdsbilder Marie! Det ser nästan ut som en del av Ledreborgs-utställningen!

Kram
Marie

Liten Bod sa...

Utbyggnaden ser jättefin ut! Kram, Tina

Maud sa...

Vilken ljuvlig trädgård...
Silverpäron... vackert...
Kram Maud

Älfgärdet sa...

Järnsängen är ju fantastisk vacker, & med rosor som ackompanjemang sen då...ahhhh.... Beundrar ditt silverpäron också & undrar om jag inte behöver ett sånt jag med...hrm...är det hög zon på det tro? På alla kartor bor vi i zon 4 men vi bor blåsigt & nära älven så jag undrar om vi inte är närmre zon 5...tyvärr.... Stor kram till dig till minne av din pappa. Det är över 6 år sedan min gick bort & det är fortfarande så otroligt tomt...