fredag 12 juni 2009

Krans

När allting runt omkring en snurrar på lite för fort och jag känner hur stressen kommer krypande brukar jag göra som Tjuren Ferdinand, jag sätter mig ner och luktar på blommorna. Nu har jag visserligen ingen korkek att sitta under, men det går ganska bra ändå, hihi. Nä, men allvarligt talat så finns det inget mer avkopplande för mig än att få greja och dona med blommor.
l
Sent i går eftermiddag var jag bara tvungen att få göra något kreativt. Plockade daggkåpa (en storfavorit) och rosor i trädgården och så gick jag och barnen en liten promenad och plockade en bukett hundkex också. Resultatet blev en krans som fick pryda mitt ena trädgårdsbord. Men egentligen är det inte slutresultatet som är det viktiga, utan det är själva knåpandet som jag gillar bäst. För mig är det som meditation, total avkoppling.

Här har vi idag regn, regn och åter regn. Så otroligt tråkigt för alla som har skolavslutningar och studenter. Får hoppas att vädret blir bättre framåt dagen. Här ska vi bygga en yttertrappa under helgen och så ska jag försöka hinna måla lite hyllor och knoppbrädor som maken har snickrat ihop och som ska säljas på våran loppis. Men jag ska även försöka få lite tid till att bara sätta mig ner och läsa en bra bok, det är också total avkoppling för mig.
l
Ha en fin helg!
Kram Marie

50 kommentarer:

Tanja sa...

Woow, vilken vacker krans!
Jag har alltid velat lära mig att göra fina kransar men inte trodde jag att de kunde bli så där fina (mina skulle då inte bli det).

Trevlig helg.

Marina sa...

Vilken tät i fin krans! Jättefin!

My Lovely Things sa...

Godmorgon Vännen!!
vilken vacker krans..Håller med det är vägen dit som är avkopplingen..

Låter som en mysig helg..Så jobbigt att inte komma på din loppis..Du ska ju sälja så fina saker..

Men Mia och jag kommer en annnan dag till dig..Då skulle jag vila åka till Lustfyllt med..

Ha en fin dag..Här myses det ..ska inte jobba förrens i kväll..
Kram Anna

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Marie, du gör helt underbara kransar! Alltid lika fina!
Vädret är för trist här också, tycker det är så synd om studenterna. Vi hade skolavslutning igår och fint väder. Vi t o m grillade på kvällen men vi satt inne och åt.
Önskar dig och familjen en skön helg, ta en bok och njut lite!
kram vännen
nina

envilsenloppa sa...

Det låter bra att du lyssnar till ditt inre , de e så viktigt !
Underbart vacker blir din terapi oxå !
Trevlig helg nu !
Kram/Lotta

mormorelsie... sa...

Underbart fin krans du bundit!!!
kram o ha en go dag
ninni

Anonym sa...

Hej!

Du har så otroligt fina bilder på dina underbara saker och kreativa blomarrangemang du gör. Går ofta in hos dig för att få inspiration. Hur hinner du allt?

Kram Åsa

Guldkant På Livet sa...

Otroligt fin krans du snickrat ihop Marie, du borde hålla kranskurser! Önskar jag gillade sån här syssla mer, älskar såna här kransar, men jag gillar inte "pilljobb", fast jag är utbildad florist, men jag kan se när ngt är vackert och det är denna, ljuvlig!!!!

Ha en stressfri helg Ferdinand!

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hej Marie!
Jättefin krans du har gjort! Visst är det härligt att koppla av med blommor...
Det är verkligen bottenväder här också, jag tror nog de stackars växterna kommer att drunkna istället...
Kram
Marie

Moa sa...

Vilket underbar krans och bra tips på lämpliga blommor att använda vid krans bindning. Har har precis kommit hem från en mini semester i Hjo. Så himla underbart fint, mysiga hus och butiker. Tyvärr prickade jag ju inte in tiden för er loppis den hade jag mer än gärna velat komma på...

Kram Moa

Lena Kristina sa...

Jag håller med dig, speciellt pyssel med blommor och trädgård är otrolig energi för själen. Jag blir alltid på bättre humör när jag får hålla på med sådant.

Även annat pyssel mår jag bra av och min man och mina barn säger alltid att jag är mycket gladare när jag fått vara kreativ en stund

Ha en bra helg

Kram Lena

Carina sa...

Hej

Vilken snygg krans.
Tänk om man kunde göra något så fint.
Ha en bra dag och helg.
Kram

Lilla huset på prärien sa...

Hej Marie! Vilken underbar krans du har bundit! Jag älskar också daggkåpa - de är superfina. Hade inga för lite sedan men fick flera små plantor av Lenas snälla mamma. Nu hoppas jag att de tar sig och sprider sig ordentligt så att jag också får plocka in till nästa år! :)

Här öser regnet ner också!

Kram Jenny

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Åh vilken krans!!! Jag är ju (som du nog vet) totalt kranstokig,
så jag bara älskar din krans :)

Såg att Johanna hade gjort en i eklöv..såå fin också!

Kram och ha en jättefin helg!
Mia

PS fantastiskt fina bilder!!!

helen sa...

Jag kan bara hålla med dig!

Att pyssla i min trädgård är verkligen rogivande.

Så vacker krans du hade gjort, och hundkex är så fina att ha i buketter, man kan inte förstå att det räknas som ett ogräs...

Ha en trevlig helg!

Kram
Helen

Bibbi sa...

Underbar krans!
Läsa en bok är en ljuvlig avkoppling. Får jag komma med ett lästips? Elisabeth Nemerts böcker. Bortom Stjärnan, Den vitaliljan, Rovfåglarnas tid mfl Helt underbara! Man får både gråta och skratta när man läser dem.
Ha en mysig helg/ kram Bibbi

Kerstin sa...

Men kjære Marie...
Så vakker krans du har laget...den var så sommerlig og fin... ja det er deilig å sette seg ned , slappe av , nyte blomster og dufter...
Ønsker deg en fin helg =)
Klem kerstin

gamla skolan sa...

Men , vilken vacker krans !! Är du florist ? Kramar Susanne / den gamla skolan

Daisy sa...

Vilken underbart vacker krans!
Så skönt att sätta sig ner med en bra bok! håller med dig det är också avkoppling...
Ha en skön helg!
Kram Daisy

Lotta sa...

Ååå,vilken underbart fin och söt krans!! Ha en fin fredag och en trevlig helg! Kramisar Lotta

Älskade pion sa...

Guuud vilken vacker krans du har gjort.Jättesöta blommor. Ha en skön helg! Kramar! Ulrika

Annas skattkammare sa...

Så underbar krans!
Kram /Anna

Petit Eyekiss sa...

Den vackraste krans jag någonsin har sett!
Att den blev så fin är nog för att gör man något som man verkligen tycker om, så blir det bra!
Ha det gott i regnet1

Millas hem sa...

Hej Marie!

Hoppas att du får en mysig helg med lite sol också!

Den fina kransen skulle jag vilja ha på huvudet nästa vecka när vi dansar kring midsommarstången!:)

Supersöt!

Kram Camilla

Systrarna vitt sa...

Vilken helt underbar krans. Kan hålla med om att stressen hålls på sin kant när man får pyssla. Jag är just nu inne i måleriets underbara värld.
Kram
Marina

En doft av hemmets ting sa...

Hej! Åh, jättefin krans du har gjort! Passa till midsommarafton ha man på huvudet. Suck ville ha på mig hihi... Härligt att se bild!
trevlig helg!
Lotta

Grodmamman sa...

Vilken underbar krans! Gillar också daggkåpa, men har aldrig tänkt på att man kan använda den i kransar.
Kram

Shabby Charm sa...

Så vakkert!!!! Skjønne sommerbilder :) Ja, nå må vi snart fra litt sol og varme.

God helg klemmer fra Maia

livetpåfyran sa...

Vilken underbar krans du har gjort! Det är allt i växtväg jag sett hos dig....

Precis som du så ääälskar jag trädgården, totalt underbart avkopplande med det. Jag älskar också att läsa! I turkiet läste jag 2 pocket: Camilla Läckbergs senaste- sjöjungfrun och Johan Theorin- Nattfåk. Två superbra lästips!!

Ha en go helg du fina osynliga bloggvän, kram Pia

Birgitte sa...

Sikke en fín krans du har lavet.! Jeg gør dom du når jeg skal stresse af, så måske er det tid til snart selv at binde én krans igen. ;o)
God helg
Kram Birgitte

LenaS sa...

Åh vilken underbar krans och jag håller med dig, ofta kan de där stunderna när man får pyssla och vara lite kreativ på en avkopplande nivå vara guld värda och ge lite lugn.....
Ha en fin helg!
Kramis/LenaS

Lisas torp sa...

Så klok du är som gör som tjuren Ferdinand när du är stressad! Måste nog lära mej det jag också!

En underbar krans du har gjort!
Ja, vi håller tummarna för värmen och solen nu!
Kram
Lisa

Mamma C sa...

Åhhh, så vacker den blev. Här har det regnat hela dagen oxå. Man börjar tröttna litegrann på detta väder nu. Ha en bra helg.
Kram Mamma C

corrina sa...

Jätte fin, kram

Made in Persbo...Carina sa...

Vilken uuuunderbar krans! Jag älskar också daggkåpa, vår har dock inte börjat blomma i rabatterna än, den är i knopp och blir det bara lite sol så blommar den vilken minut som heslt.
Hundkex är också en blomma jag gillar mycket. I mångas ögon en skräpblomma men jag tycker den är så skir och fin.
Vilka underbara rosor ni har i trädgården! Det är något jag skulle vilja ha lite mer av.

Hoppas din helg blir fin!
Kram, Carina

VvW Design sa...

Vilken fantastisk fin krans! Vad duktig du är .... jag har aldrig gjort sådant förut men skulle gärna vilja lära mig. Är det svårt? Finns det böcker om det?
Ha en trevlig helg.
Kram, Ann

Det vita dårhuset sa...

MEN Marie!
Vilken krans!!!

Jag är sååå jävla kas på att göra kransar jag =(

Kramar ERika

Engelska Villan sa...

Men vilken underbart vacker krans! Din trädgård måste ju bara vara så fantastisk, när du kan plocka så mycket fint! Skulle gäääärna komma till er loppis, synd att jag bor i Stockholm!
Kram Anna

Våglyckan sa...

Underbar bilder på vackra blommor!
kram från mig
/maria

Rosenvit sa...

Vilken ljuvlig krans!!!
Håller med om att daggkåpan är en favorit, passar ihop med allt.

Ha det härligt!
Anna

syster doris sa...

Du är ju helt magisk, vilken FIN krans!!!
Stor helgkram / Tina

A-P sa...

Vad duktig du är, kransen är jätte fin. Håller med om att det är avkoppling att få dona med blommor, speciellt att binda kransar tycker jag är avkoppling. Härligt dessutom nu när man kan plocka materialet till det i trädgården och omgivningen. Ha en fortsatt bra helg.
/ Anna.Paulina

Anonym sa...

Hej Marie!
Ja,kransen är ju bara såå fin. blev så inspirerad av den så jag fick till ett arrangemang genom att spänna ett kycklingnät över ett fat. Fyllde fatet med vatten och stack ner rosor,daggkåpa och hundkex i ytterkanten.Detta står sedan på en bänk vid ytterdörren.
Tack för all inspiration som Du ger!!
regniga men varma hälsningar från Margareta Magnusson

S sa...

Oj vilken fin krans!!!!! Ha en skön kväll! //S

Underbara Hem sa...

å en sån otroligt fin krans
kram Jeanette

Magny sa...

...bedårende...
klem, magny***

lottens vita och gröna sa...

oh du goa marie, vilke krans, sååå vacker!
daggkåpa är min absoluta favvo, min granne hatar den och säger ogräs om den, tänk så olika vi är va, men tror nog att vi är rätt lika du och jag, måste med söka mig till blompyssel när det kliar i huvvet! ha det bäst!
varmkram lotten i plaskeby...

Jes/Vita villa vila sa...

Hej vännen,

Å ja det ska vara du Marie som knåpar ihop en sådan underbart söt krans!!! Så himla duktig du är... Jag får kämpa som en tok för att försöka forma något runt av blommor till midsommar :D

Stor kram från Jes ♥

Pssst!
Härligt med flera inlägg att få läsa i kapp nu! Ren njutning! Tack!

Butik Östergården sa...

Hej Marie!

Gör som du när jag är stessa luktar på blommorna. Det finns inget mer avkopplande. Hittade den konsten när jag höll på att gå in i den värdsberömda väggen för några år sedan. Jag har alltid trädgården som rekreation när stressen är som störst. Det hjälper alltid bra.

Vilken fantastiskt fin krans du gjort.

Du skriver om allt tråkigt väder. Ja stackars studenter i fredags.
De får ju aldrig tillbaka den dagen heller.

Lyckan är stor efter den andra veckan i butiken. Det har blivit en fantastisk start med massor av folk. Jag har fått så god respons så det känns jätte kul.

Trött men lycklig tänker jag nu krypa till kojs.

Önskar dig en lugn och skööön helg!

Kram Helen

♥Min Eden♥ sa...

Jag älskar din krans!!!