tisdag 2 juni 2009

Stil og Stemning

För många, många år sedan såg jag ett sånt fint julreportage i en dansk inredningstidning. Ni vet hur det är, en del reportage återkommer man ständigt om och om igen till för att bli inspirerad av och det här har alltid varit ett sånt. En utav många saker som jag fastnade för i detta hem var ett gammalt akvarium som det var så vackert arrangerat i (har drömt mig bort i den bilden många gånger, hihi). Sen dess har jag alltid letat efter ett sånt så fort jag har varit iväg på loppis, men jag har aldrig haft turen att hitta något.
k
Till saken hör också att hon som bodde i detta vackra hem hade en butik i Köpenhamn och varje gång vi har varit där har jag tänkt att jag skulle vilja besöka hennes butik. Vi har verkligen försökt ett par gånger men några gånger var den stängd och sen så hade den helt plötsligt flyttat. Men så förra sommaren blev jag överlycklig när det var ett reportage ifrån hennes ljuvliga trädgård i Vakre Hjem och där i texten fanns även den nya butiksadressen.
l
Så nu när vi var i Danmark här för någon vecka sedan så tog vi oss då äntligen dit. Ni kan ju ana min glädje när det första jag fick syn på i butiken var ett gammalt akvarium!!!!!
l
Randi som har butiken var verkligen världens gulligaste och vilken fin butik hon hade. Enbart gamla vackra saker som var så fint arrangerade och till väldans bra priser. Så till hennes butik Stil og Stemning kommer jag nu återvända varendaste gång jag är i Köpenhamn, hemsidan hittar ni HÄR!
k
De här mojängerna köpte jag också i hennes butik. På danska hette de iallafall fakirer (har ingen aning om vad de heter på svenska). De används för att kunna arrangera blommor fint, man sätter helt enkelt fast stjälkarna på piggarna.
l
Fyndade en hel hög med gamla stämplar från ett sjukhus på en utav alla loppisar vi besökte. Det kändes som att han som sålde dem bara var glad att bli av med "skräpet" för jag behövde bara betala 5 kr för allihopa.
l
Så nu går jag här hemma och är så lycklig över mitt akvarium och så tänker jag att det var nog meningen att just jag skulle komma in i Randis butik och köpa det. Jag som i så många år har beundrat hennes akvarium på en bild i en gammal tidning!
l
Ha en fortsatt bra vecka!
Kram Marie

48 kommentarer:

Vita-hjärtan sa...

Hihi, vem har sagt att man måste ha fiskar i ett akvarium? Vad fint det blev.. Nu måste jag kolla runt på din fina blogg det var länge sedan jag var här.. Kram Evelina

Ida sa...

Åh vad härligt med liljekonvalj, det måste jag leta efter imorgon! Fick riktig studentkänsla nu! Kram Ida

pysseltanten sa...

Häärligt att använda saker till nåt heeelt annat än det de är tänkt till...=))
Blev jäättefint=)
Ha en skööön kväll!
Kraamizar Git

My Lovely Things sa...

Hej!!
Åh vad glad jag är för din skull..Vilken lycka..Att först hitta hennes butik..och sen hitta det efterlängtade akvariumet där..underbart!!

du har gjort så mysigt i akvariumet..fakirerna var jätte fina och stämplarna..vilket trivsamt hem..

Förstår att du ler av lycka varje gång du tittat bort mot sakerna..
ha det så bra..
kram Anna

Älskade pion sa...

Vad fint du har gjort i ditt akvarium. Ha en bra vecka! Kramar Ulrika

Anonym sa...

Vilken underbar historia!
Jag ler också igenkännande åt att återkomma om och om igen till gamla inredningreportage...Hälsar Eva från Småland

Forgjengelige ting sa...

Herlige bilder!!

envilsenloppa sa...

Som en saga , cirkeln blev sluten , underbart !!
Roligt att läsa att det går att fynda i Danmark !!
Ljuvliga bilder och inspiration , tack !!
Kraam !

Grodmamman sa...

Vilket vackert akvarium du gjort iordning! Och det är klart att det var meningen att du en gång skulle komma dit!:)
Kram

Tulipa sa...

Det där var en härlig "historia" som gav sin utdelning efter några år.
Måste känts märkligt och underbart att komma in där och så äntligen finna ett akvarium...i hennes miljö.

Jag såg ett akvarium på loppis för några veckor sedan, men det var ju inte vitt...
Vi har ett gammalt på vinden som jag inte blivit färdig att ta fram, (tror det finns kvar i alla fall!)

Vilken inspirationsresa du varit iväg på! Måset vara många intryck och tankar som fortfarande bearbetas...

En fortsatt härlig vecka önskar jag dig!

Kram Mariette

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Men vad mysigt med akvariumet! Otroligt att ni äntligen kunde besöka hennes butik, det var nog "meningen".
Tack för tipset också, jag skall definitivt åka dit nästa gång vi åker över till DK =) Hihi, Danmarkslistan blir längre o längre för varje år som går ;)

Superfynd även med stämplarna, de är ju så fina!

Jättefina bilder, de skapar DK-loppis-abstinens utan dess like!!!

Kram vännen
Mia

Ps svarar på ditt mail i morron, det har varit helt hysteriskt den senasate tiden (ja du vet ju hur det är nu)

hemtrevnad marie sa...

Å, så fint med ett akvarium med pynt i...det har jag nog aldrig sett förr!
De där fakirerna är ena lustiga och praktiska mojänger...har bestämt för mig att jag sett såna hos min lilla verandamarie...? och tänkt att såna vill jag ha..har för mig att hon har dem till kortstöd också...
kram på dig!

Vit som snö sa...

Såna gånger blir man ju bara såå lycklig! Vad kul att det var just hos henne du hittade det!
Däri kan du ha en massa fint!
Titta också hos Ingela- Inspiration i vitt, hon hade ett ute i trädgården med stenar och någon blomma i tror jag. Fint!
Jag vill också till Danmark!!!
Kram Cilla

Noamaja sa...

Vilken fin idé! Grattis till månadens blogg i Lantliv;-) Du har verkligen en inspirerande blogg!

Kram
Noamaja

Inspiration i vitt sa...

Vissa saker kan man inte glömma, det sitter lixom fast på nåt vis och jag förstår att du ville ha det akvariummet.
Du har gjort så fint i det och man kan verkligen byta ut innehållet när som helst man har lust.
Åå de stämplarna hade jag med köpt på en gång, så fina.

Hela min odlingshörna som jag grejat med så mycket blåste omkull då det stormade och massor av mina saker gick sönder bla mitt gamla akvarium som jag hade där, jag grät nästan när jag tittade ut på morgonen och allt låg i en hög av skärvor och glas det var såå mycket saker och blommor som gick sönder..
kram på dig/Ingela.

LantlivsAnette sa...

Åhhh Marie !!
Lyckan blir total då man hittar det man har sökt efter länge..helt plötsligt så finner man det !!!
Jag har också sett så fina akvarium i inredningstidningarna..kanske jag också hittar ett en dag...och de där fakirerna !! Åhhh så fina, såna såg jag i Jeanne darc magasinet...
Du har sååå fint !! Och inuti akvariet hade du pyntat så vackert...
Ha det gott
Kraam Anette

Lilla huset på prärien sa...

Åh vad kul att du äntligen hittade ditt gamla akvarium! Nu när du säger det kan jag inte dra mig till minnes att jag har sett något akvarium på någon loppis någon gång heller... och jag är ute ganska mycket :)

Men dukningen - du brukar ju ändå göra sådana fina dukningar tycker jag! Det tog mig en månad att få till ett inlägg om det så känn ingen stress du! Det ska vara kul.

Ha en fortsatt skön vecka!

Kram Jenny

Fru Skrot - Rouva Romu sa...

Ooh, vilken story!? Har också letat efter ett akvarium, men dom har alltid varit för stora. Man vill ju ha bara ett litet "pyntakvarium"! Ditt är alldeles perfekt!! ;)

LenaS sa...

Åh vad kul att du fick hem akvariet, helt underbart fint blev det!
ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Guldkant På Livet sa...

Hej Marie, tänk att du fick ditt akvarium till slut och tänk att det kan vara så vakert att pynta det med böcker i stället för fiskar: ) det blev ju skitfint! ( Tror du vi är galna? : )
Vilken fin butik hon verkar ha, ngt att besöka och lägga på göra-listan, ev åker vi dit i höst.
Snygg med de fakirlikn grejerna, praktiska till allt ju! Va lustigt, just det där liljekonvaljkortet fotade jag i går, det kommer som inlägg senare i annat sammanhang.... men i morg býter jag till annat först!

Snygga foton och snygga arrangemang som vanligt Marie!
Mari.

Hulda sa...

Så fint at du fant ditt etterlengtede akvarium. Det ble flott! Slikt kan du jo variere masse, etter årstid og humør. :) Flott de kortene du har stående der også. Liljekonvallen er jo så skjønn. Du var heldig med de stemplene, de er fine til pynt, og du kan sikkert stemple med dem også, når du lager noe.

Lisas torp sa...

Ja, här sitter jag och verkligen njuter av dina vackra bilder!
Så fantastiskt det måste ha varit att äntligen få ditt akvarium och att hitta denna butik! Du har då verkligen gjort det fint inne i akvariet!!

Spegeln är ju helt, helt underbar med sin slitna charm!

Jo, jag håller med - det finns reportage som man återvänder till hela tiden!
Ha det gott!
Kram
Lisa

gamla skolan sa...

Jag gläds med dig ! det är alltid så roligt när man hittar det man söker , särskilt om man letat ett bra tag ! Det blev verkligen vackert ! Kramar Susanne / den gamla skolan

Lisa.L sa...

Ååå nu fick jag allt inspiration =) jag har ett gammalt akvarium ståendes men det är grön ram på det. Så fram med penseln och vita färgen så blir det nog fint =) vad kul att du fick tag på det ! mvh Lisa

ÄnglarumsMia sa...

Nämen, Marie! Vilken solskenshistoria! Där ser man vad viktigt det är att aldrig ge upp sin dröm. Så glad jag är för din skull och nu har du dessutom gett mig en massa inspiration, glädje och spirandet av en dröm.
Jag önskar också ett sådant fint, gammalt akvarium som man kan arrangera vackra saker i. Så är det ju den där butiken som jag bara skulle vilja "stråla mig iväg" till direkt.......

Skyltade om i måndags och igår fick jag ligga och vila igen. Ja, man får ta lite i taget *ler*

Tack kära du för allt vackert du visar oss!

Ha en riktigt fin dag!
Kram kram Mia

Lotta-livets väv sa...

Livet är fyllt av överraskningar och tänk så underbart att du äntligen hittade ditt hett eftertraktade akvarium. Man blir glad av dina bilder...och jag tycker visst att bilderna gör råttvisa åt din spegel!

Meli sa...

Så underbart vackert det blev. Fin idé.

Kram

Helenas Hem -Om livet på landet sa...

Hej!
Åh du är ju otroligt duktig!!!
Så FINT du har det.

Kram
/Helena
Ihhhhh nu började det att tokhagla här!!!

Tiinali sa...

Hej, Fint, fint, SÅ fint! Hymmm vilket hem du har där! Berättelse bakom akvarium var trevligt att få höras! Nu far jag och drömma tillabaka till bloggen din... -Tiina

Millas hem sa...

Himmel och pannkaka vilka vackra bilder Marie!
De där små "fakirerna" påminner om piggarna på spikmattan som jag ska "mysa" en stund med nu!:)
Superfint verkligen!
Och akvariet är ju mmm...

Ha det gott!

Kram Camilla

S sa...

Vilken vacker ide med akvariumet. Du gör otroligt vackra stileben. Ha en skön kväll! //S

Janneke sa...

hallo Marie, i just had to let you know: what a fantastic decoration-idea with the aquarium !! Whenever i go to a fleamarket/thriftshop i will start looking for one :))
Have a nice week, Janneke.

Söta prickar sa...

Heeej!
Vad jag har längtat att se din aqvarium, blev så nyfiken då du berättade om det. Vilken urfin!!! Jag hade faktiskt också tänkt att besöka denna butik,men vi sprang runt som tokar och hann inte med.
Nu är reportaget gjort, och tro eller ej-spänningen hhar släppt och jag är heelt slut :)
Kram Lotta

Made in Persbo...Carina sa...

Jättefina fynd du gjort Marie!
Så snyggt! Stämplarna är ju underbara. Jag älskar stämplar och har många nya när jag scrappar och pysslar (men de nya är ju inte alls fina) och så har jag några gamla franska typer i trä som använts vid tidningstryckning. De är vackra men jag köpte dem i en webshop och fick betala en hel del styck så dina vackra stämplar för en femma är ju ett grymt fynd! Kul!

Ha det gott!
Kram, Carina

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

En härlig historia. Grattis! Tänk att man faktiskt får det man önskar sig, förr eller senare. Härliga bilder.
Ha en fin dag!
kram vännen!
nina

Titti sa...

jättefint!!!
Nu fick jag lite ideer!!!
Jag har ett 54 liters akvarium och ett 150 liters stående... Äldsta sonen vill ha ett i sitt rum, men det andra sätter nog mamma tänderna i.....

Kram Titti

Marie-Anne sa...

Din skänk eller köpmannadisk skulle jag göra vad som helst för! Otroligt fin! Akvariet var verkligen en rolig idé!

Alba Linea sa...

your bol is sooo great! love it! ;0)

Bygatan sa...

HEj Marie!

Vilken historia, det var nog meningen som som du sa att du skulle ha ett sånt;-)

Skulle vara så kul att komma till danmark och besöka dessa underbara affärer. Men som jag förstått så är det många som har stängt under sommaren.

Det blev jättefint hos dig!

Ha en bra dag!

Kram Lena

Annas skattkammare sa...

Hej Marie! Men gud så härligt att du hittade det just där, och så superfint det blev hos dig! De andra fynden var helt ljuvliga de med! Ha en toppen helg!
Kram /Anna

Anna sa...

Hej Marie!

Vilken lycka att hitta precis det du sökte! Akvariumet är ljuvligt! Liksom arrangemanget du har byggt upp:) Gillar de gamla "fakirerna" och stämplarna med:)

Kram
:)Anna

Jenny sa...

Hej Marie!
Vad kul att du fick ett akvarium till sluta och att du hittade det hos Randi!
Hennes butik verkar helt underbar,måste kika in på hennes hemsida o bli inspirerad, tack för tipset!
Ha en skön helg,
Kram Jenny

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så fint det blev med akvariumet!
Tänk vi hade faktiskt ett riktigt stort sådandt för många år sedan... men det var med riktig fisk i förstås... Ganska rogivande att titta på... men kräver sin skötsel.
Tror att vi hade ett mindre för att ynglen skulle vara däri... undrar var vi gjort av det?
Fint blev det iaf, och så härlig butiken verkar, den skulle jag gärna åka till!
Kram
MArie

Linneagården sa...

Du har blick för det mesta! Blev ju jättefint & lite annorlunda med det vackra gamla akvariet. Jag har faktiskt aldrig sett/tänkt att man göra något så snyggt av det!

Gillar ditt hem. Kikar på månbordet, tallrikshyllan, skänken....-Ja,.allt är så fint hos dig Marie.

Ha det gott.
Kram/madelene

Snickaregården sa...

Tänk va fint det blev. Snyggt!Kanske ska ta och måla vårt akvarium som står och skräpar i garaget och göra nått fint i. Ingen dum idé. Hm.. tål att tänka på. Himla fiffigt!
Kram Maria

Annbritt Schmützer sa...

Lämnar ett litet avtryck av mitt besök!

Fransk inredning sa...

Grattis till ditt fina akvarium,de är verkligen jättefina! Kraam Susanne

disa sa...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色