torsdag 3 september 2009

Den gamla hallen

Vill börja med att tacka för alla otroligt snälla kommentarer om hallen och draperiet. Många har frågat om mamma kan tänka sig att ta beställningar. Hon hälsar att hon är väldans smickrad men dels har hon inte den tiden och dels tyckte hon att det var tillräckligt pillrigt med mitt draperi, hihi. Men någon som gärna textar på beställning och som är superduktig är ju Ina med bloggen Franssohnska gården, så kolla med henne!
k
Jag har fortfarande feber, men idag verkar den iallafall äntligen vara på väg ner. Har inte orkat fota fortsättningen på "nya hallen" än, men däremot hade jag några bilder av den "gamla hallen" i kameran. Ser ni klinkersgolvet där längst ner på bilden? Det var våran hall förut, lite drygt 1 kvm. Så där månbordet står nu hängde tidigare våra ytterkläder och skorna stod på skohyllor i ett enda ormbo. I trappan stod korgar med vantar, mössor och allt annat man behöver ha i hallen. Det är ingen överdrift att säga att det var trångt och jobbigt när vi skulle ut allihopa. Är såååå glad över våran nya hall och jag njuter varje dag!
j
Till höger på bilden skymtar den nya hallen och går man istället till vänster kommer man in i köket. Månbordet blev "över" när jag släpade in mitt loppisfyndade trädgårdsbord i vardagsrummet (bilder kan ni se här), så nu får det stå här istället.
k
Gulnade gamla brev och kort skrivna av min mormor till olika släktingar. Tänk så vackert det är med gamla handskrivna brev, det är annat än mail och sms det!!!
k
På en knoppbräda i trappan upp mot övervåningen hänger lite allt möjligt, bl.a min mormors barnklänning och ett par loppisfyndade balettskor.
k
Ha nu en riktigt trevlig helg!
Kram Marie

54 kommentarer:

Romantiska Hem sa...

Hej du rara! Ja, draperiet var så jätte vackert, kan ana att det var pillrigt att göra, din mor är i allafall super duktig!! Nu måste jag kika lite mer på allt vackert som du visar! Kram petra

Annas skattkammare sa...

Hej Marie! Så skönt att höra att febern är på väg ner..
Förstår att det var trångt och jobbigt i förra hallen, vilken skillnad på yta ni har nu! Men så roligt att ha kvar din mormors gamla brev! Trevlig helg och krya på dig!
Kram /Anna

Ika sa...

Jätte inspirerande bilder från din trappa.

essemia sa...

Skönt att febern är på nedåtgående. Och man förstår att ni ville ha lite större hall. Inte ens vi med vårt pyttehus har så liten hall, haha.
Fint var det också.
Hoppas du får en bra dag.
Kram Elzie

My home is my Castle - by Kari sa...

Vakkert, vakkert, vakkert :))

Klem,Kari

Viola sa...

Så trist att du är icke kryer..det är mkt sjukt nu på bloggarna var just inte hos Katta på rost och rosor..samma med henne..och i skolan så har det börjat att snoras..man bara väntar på sin egen tur...varje dag så träffar jag ca 100 elever så..

Nu har jag varit inne och läst fatt..så fin din hall blev..guld värt med att ha en sådan flink moder...) själv har vi fullt upp med flytten till den gamla gården, de tär mkt som ska fixas på ett par månader,

krya nu på dig och ha det så bra som du kan, kram VIOLA

Vita små hjärtan sa...

Så himla fint och smakfullt! Oj oj!
Skönt att du är bättre!
Ha en skön dag kram Agnetha

Grön Iris sa...

Oh va fint det blivit i hallen och härliga bilder från trappen. Fin stämning!

Kram Linda

Em sa...

Åh jag föll pladask för den lilla hyllan i trappen. Vilket vackert blickfång!
Krya på dig!

Dubbelörn sa...

Har kikat på din hall o den är helt underbar. För att inte tala om draperiet!

Förstår att den nya hallen måste vara himmelriket efter den lilla ni haft tidigare *skrattar*

Kram

Lina sa...

Så fint!! Vi håller på med badrum och tvättstuga. Får nog snart ta tag i att lägga ut bilder. Men tiden täcker inte alltid till. Har kommit in i en period då jag knappt orkar något. Men det går snart över hoppas jag!!

Stor Kram och Krya på dig!

Hulda sa...

Så flott gang! Jeg likte så godt det flislagte golvet. Mange fine detaljer på knagger og diverse. Dette ser veldig fint ut. Gleder meg til å se bilder fra den nye gangen også. God bedring!

silje-sin sa...

Gratulerer med den nye hallen, dere har det kjempefint! God bedring:) klem fra silje.

Liten Bod sa...

Jättefint har du fått det! Jag förstår att den lilla plätten inte förslog långt :) Krya på dig, här går handspriten åt i rasande fart! Kram, Tina

katarina sa...

Hallå där!

Så du är sjuk fortfarande din stackare!
Hoppas det vänder snart.
Er hall är helt underbar och du har ett enastående sinne för detaljer....
Tror du hon har kvar mandelkvarnen?...fniss...nu åker jag omkring med telefonnummret i väskan men nu vågar jag inte ringa....det är ju lite pinsamt nu.....hihi...
Krya på dig nu min vän!
Kraaaaam Katarina

Lisas torp sa...

Skönt att du är på bättringsvägen! Feber gör en ju verkligen nedsatt!

Så fin hallen är och så viktigt att det finns utrymme, speciellt när man är en familj!

Kram
Lisa

Tanja sa...

Oj, va fint!
Jag kan bara drömma om en sådan hall, min egen är ett enda kaos!
Kanske i nästa hus eller i nästa liv, vi får se.
Jag fattar inte hur de kan bygga hus nuförtiden med så dålig förvaring i hallen (som i vårt hus tex), det är ju hallen som används flera gånger per dag.

Nu ska jag läsa vidare!
Krya på dig!

annashusidingtuna sa...

Så fint och jag förstår att en hall på en kvm är lite trångt när man är några stycken, man kan redan nu förstå hur bra det kommer att funka.
Krya på dig!
Kram Anna

LantlivsAnette sa...

Åhhh vad fint..jag kan förstå att du njuter av din fina hall nu varje dag...alla dina detaljer o allt är såå fint !!
Jag håller ju på med min hall nu, det tar nog en vecka till innan den är färdig, men sen då kan jag pynta o göra fint..
Krya nu på dig vännen
Kraam Anette

Jenny sa...

Hej Marie!
Vad skönt att febern är på väg ner..
Oj, det var ingen stor hall ni hade innan, förstår att du är glad över den nya med mycket mer utrymme:)

Din mormors barnklänning är helt bedårande vacker!

Kramis Jenny

jakt,skor,barn,inredning sa...

Hoppas du blir kry snart. Mycket fint draperi. Nilla

Kerstin sa...

vakre bilder..moro med de ganmle brevene..
Skjønner godt at din mamma syns det ble nok med det ene... Det er jo ganske mye jobb med det da...

Så bra at formen blir bedre...
*klem O=)

Modern Country sa...

Hei Marie!

Håper alt er bra med deg!!

Og Håper du blir bra til i morgen så du kan nyte en riktig fin helg. Det er så kjedelig og ha mange planer, og så ender du allikevel med å ligge i sengen istedet.

Din hall altså, den blir så snygg! I minste detalj dekorerer du så vakkert. Draperiet er ekstra fint, mye flottere enn ett par skapdører. Og kanskje mer praktisk hvis målene er krappe. Vår hall rommer ikke mer enn ett par sko.. Så fine reisevesker du har der på hylla, de er virkelig noe for seg selv. Og praktisk for de som når opp. Jeg selv er ikke mer enn 162 på strømpelsten, så jeg bruker krakk overalt, hihi..

For noen vakre skrevet brev fra din mormor, det er så fint med gammel snirklete skrift. Undrer hva det står?? Fine funn fra Danmark også, er litt misunnelig på dere som bor nærmere. Skulle selv vært der myyye oftere! Men håper vi får tid denne høsten som vi ville..Ja, og Lustfyllt også!

Ha det godt Marie, håper vi prates snart!

God helg og klem!
Aina

Ina sa...

Självklart är det okej att du nämner mig i din underbara blogg, blir så glad att du tycker jag är värd att nämna!!:-)
Vilka vackra bilder, vad läckert golvet är med den synliga fogen till den ljusa klinkern!!
Hoppas du mår bättre snart!!
Kram Ina

Tulipa sa...

Hej Marie!

Jag förstår att du är meeer än nöjd med hallen!
Och så underbart att kunna få hjälp av föräldrar med saker och ting. Draperiet ser hur fint ut som helst. Börjar tänka,..var skulle jag kunna ha nåt sånt..*ler*

Vilken läcker bild tagen uppifrån trappan!!

Alltså just nu är jag mer
än snurrig och dina bilder sätter än mer griller i huvudet på mig! Man vill så mycket...och du inspirerar så mycket!
Funderar just nu på köket hemma. Tänkte inte byta hela, mer lackering och komplettering och sätta in ett gammalt fönster...
Tankarna drar iväg!

Hoppas du kryar på dig och är frisk och stark till helgen!

Nu måste jag jobba på!

Kramar Mariette

Lotta-livets väv sa...

Mysigt, fint och vackert! Härligt med vackra bilder från ett vackert hem!

Kajsa sa...

Din blogg är alltid lika fin o mysig att kika in i, brukar sällan skriva något hos någon men ska bättra mig på den punkten...Ha det gott Kajsa

Vit som snö sa...

Joo, det såg faktiskt lite trångt ut, förstår att du gläds åt mer yta!
Bilderna är underbara allihop, du har ju såå fina saker!
Trevlig helg o kram Cilla

Designe sa...

Oj, så fint det blev! Förstår att det måste ha varit trångt på den där lilla ytan! Så härligt att titta ner i trappen och se ljuset flöda in från den nya hallen! Fräscht med den vita klinkern och så fint med bordet där. Pelargonerna lyser upp med sin gröna färg!
Tack snälla du för kommentaren om min keramik, blir så glad! Trevlig helg! Kram :)

Under en vind sa...

Förstår att du njuter nu av både den nya och gamla hallen! DEn nya ger ju plats åt allt och den gamla har komit till sin rätt nu utan alla kläder och skor!

Krya på dig och ha en mysig helg! Kram!

spetsar och änglar sa...

Underbar bild från trappen!!!

Krya på dig

Kram
Heléne

SussiLi sa...

Hej!

Hoppas att du snart blir bra. Så fint det ser ut och vilken härlig trappa, fina detljer som verkligen gör det lilla extra.

Må så gott, Anneli...SussiLi...

Änglarnas hus sa...

Skönt att du mår bättre nu..
Så smakfullt inrett som vanligt!
Kram Sanne

Emmas väggord sa...

Vilka fantastiska bilder och vilken hall! Förstår att du är nöjd. Hallen är det vi har kvar i vårt hus.. Kanske dags att ta tag i den nu när jag ser hur det kan bli? ;)

Ha en trevlig kväll!
Emma.

Prillig sa...

Skönt att du är på bättringsvägen!
Draperiet var underbart och er hall är ljuvlig.
Mycket vackert, du ät duktig.

Kram britt

Inspiration i vitt sa...

Vackert som alltid hos dig Mari, förstår att det var trångt förut, så härligt med en ny hall och där det råder ordning och reda på alla tusen saker och kläder man har. Hoppas att du kryar på dig och blir allert igen.
Kramar i massor/Ingela.

Millas hem sa...

Hej du mysiga!

Bilderna från din nya fräscha hall är jättefina, förstår att du är nöjd med den!

Skönt att höra att du känner dig lite piggare!
Idag är jag ledig och vet inte vad jag ska ta mig för...skönt iofs, men ibland kan det vara lite "stressande" på något sätt att inte ha något planerat, och all tid i världen...knäppt, men du förstår säkert vad jag menar.

Man vill njuta lääänge av sin ledighet!

Hursomhelst så önskar jag dig en trevlig och kry helg!

Kram Camilla

Jenny sa...

Skönt att höra att du börjar krya på dig! Så fint ni har det! Jag har sagt det så många gånger förut. Det är såååå fint! Förstår om det känns skönt med en större hall, den där såg väldans liten ut :) Ser fram emot fler bilder från er nya hall. Den är verkligen gudomlig! Ha en bra helg marie! KRAM

Fru Inredning sa...

Å så fint, förstår att du njuter av hallen nu:)
Hoppas du får en trevlig helg.
Kram Kristina

Villa Humlebo sa...

Vilken ljuvlig hall! Äääälskar draperiet! Har länge försökt övertala min kärlek om att göra något liknande... får se när det kan bli av!
Kram Mia

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Ja, din gamla hall är ungefär lika stor som vår hall... Så jag vet precis vad du menar! SKulle gärna vilja utöka vår hall också, även om vi inte har hemmavarande barn längre...Gubben och jag breder ut oss..hihi...
Det är iaf kanonfint nu... och jag förstår att du trivs!
Kram
Marie

mormorelsie... sa...

Tack för titten,du ser ut att ha en underbart fin hall.
Kram o ha en trevlig helg
ninni

Useful Art sa...

Å vad härligt med ännu fler hall-bilder. Är ju helt otroligt fint!!

Hoppas ni får en mysig helg!
Kram /Sara

MormorRuthsAnn sa...

Hej gulliga Marie!
Det ser verkligen strålande ut! Ja, jag minns vilken pyttepyttehall ni hade. Det måste vara himmel att ha en så stor hall nu.

Ljuvliga bilder som vanligt! Krya på dig vännen...

Ha det gott
Ann

Ann-Catrin sa...

Godmorgon Marie!

Jag kan verkligen förstå lyckan över den nya hallen.. speciellt när ni har småbarn...
ja vad ska man säga.. med fingertoppkänsla har ni verkligen lyckats..njuter av varend bild..och draperiet är grädden på moset.. hälsa mamma att det var såå vackerr

kram till dig
Ann-Catrin

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Hej Marie!
Tack för rar kommentar om mina handledsvärmare. Det är riktigt ullgarn i dem så de är så sköna att ha på sig
Vad fint med hylla på väggen ner i trappan, har en liten väggsnutt här när man kommer ner för trappan och har i många år tänkt att klättra upp och texta carpe diem, men nu var jag tvungen att gå och kolla om det gick att få dit en hylla ;) vi får väl se.
Underbart att lägga gamla brev så vackert. Härliga bilder!
Hoppas helgen blir bra!
Allra varmaste krya-på-dig-kramen!
nina

Loppisliv sa...

Även lilla hallen har ju nu blivit en dröm, sååå underbart fint. Du har det alltid så himla fint överallt. Er slitna trappa som skymas lite är bedårande vacker med sin blågråa färg mot allt det vita. Härliga bilder Marie! Jag fick ditt mail igår :-) Ja håller med vi får kul ialla fall trots ändrade planer. Visst är det fint med handskrivna brev, och denna vackra skrivstil de hade, det håller på att försvinna helt. Kram kram P

Rummet för välbefinnande sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Rummet för välbefinnande sa...

Marie, Marie......
Nu har jag haft det så hektiskt ett tag här med överlåtelsen av butiken och allt runt det så jag har inte hunnit med att blogga.
Men, det är ju bara så underbart att komma hit. (tror jag skriver det här jämt.... hm, hm, hm - men så är det ju också)
Det liksom pirrar till i magen av lycka och inspiration, blir alldeles prillig.
Jösses så fin den nya hallen är. Din mamma är en pärla.

Ville så gärna berätta för er när vi sågs sist, att jag skulle sälja affären, men allt var ju inte i hamn än.... Allt har gått så himla fort och då tror jag att det är meningen.
Nu hoppas jag bara att huset kommer också, så jag kan börja skapa och skriva - MITT LIVSKALL "fniss"
Sköt om dig nu och jag hoppas du frisknat till.
Stor kram till dig!
Mia

Kristall & Pynt sa...

Hej!
Vad fint ni har i eran hall, jag förstår att du är glad, och vilket fint draperi.
Kram Sofia

Kristall & Pynt sa...

Hej!
Vad fint ni har i eran hall, jag förstår att du är glad, och vilket fint draperi.
Kram Sofia

Älskade pion sa...

Du har det sååååååå fint där hemma i din hall,avis. ;)Ha en skön kväll. Kramar Ulrika

mig & alice sa...

Heej goaste vän!

Men duuu vad bra det blev!!!

Och din mammas draperi???
Det är ju inte för inte du har din konstnärliga förmåga då? Även om du säger att du varken kan sy eller måla själv...vilket jag inte är riktigt övertygad om ;-).

Så skönt att kunna dra för det vackra draperiet så att man slipper se alla kläder.

Du skulle ha sett igår Marie...vilken gårdsauktion jag var på...OCH GÅRDEN!!!! jag bara skrek rakt ut i bilen när Sussie svängde upp i allén. En gammal prästgård från 1700-talet med punchveranda både upptill och nertill,snickarglädje, handblåsta fönster, baahhhh...fattar du???

Det jobbigaste är att gården ska ut till försäljning snart...hhohoo, vet ej om jag törs att åka på den visningen.

Hoppas verkligen att du kryar på dig snart vännen så att du kan visa oss lite mera bilder ifrån nya delen.

Styrkekramar
Melinda

Elsa och Helena sa...

Vilken underbar bild från Din trappa...så snyggt med vita klinkers och bordet där nere.
Helena