måndag 14 september 2009

Nu är hallen helt färdig.

Nu kan man nog säga att våran nya hall är helt färdig. Visserligen ska trappan ner till källaren målas och elen kopplas på, men det känns som bagateller i det stora hela.
k
Den nybyggda hallen har fyra stora fönster som jag inte vill dölja med gardiner, vill ha in så mycket ljus som möjligt. Har alltid önskat mig ett hus med glasveranda och det här är det närmsta jag kommer den drömmen. Två utav fönstren (de som är bredvid varandra) har dock fått girlanger utav snöbär, till vintern får det bli någon juligare variant.
l
Mot den längsta väggen står den här gamla kyrkbänken som vi hittade på Blocket i somras. Då var den helt omålad, nu är den målad i en ljusgrå färg. Den runda kudden och kudden med ränderna har min mamma gjort, kudden med text kommer från H&M och det vita örngottet är ett loppisfynd. Sockerlådan har jag fått av en bekant och väskan som ligger bredvid brukade innehålla ett dragspel som min mamma hade som liten.
k
Den här bilden har ni ju sett förut, men jag tänkte att det kunde vara kul att få se hela hallen i ett och samma inlägg. Bordet står alltså vid väggen mitt emot kyrkbänken. Draperiet har min mamma sytt och målat och den fina lampan har jag köpt av Anette. Nästan allt annat på bilden är loppisfynd.
l
Här står jag med ryggen mot dörren och fotar. Blev inte världens bästa bild dock, solen sken in så skarpt. Den latinska texten på draperiet "Hic Jacet Otium", betyder ungefär "Här vilar lugnet" och det är den känslan jag har eftersträvat i hallen, vill att det ska kännas rofyllt när man kliver in genom ytterdörren. Texten har även en annan betydelse för mig, den är förknippad med den trästad där jag bor, ni kan läsa historian här!
k
Hoppas att ni alla får en solig höstdag!
Kram Marie

77 kommentarer:

LantlivsAnette sa...

Gomorron därborta !!
Åhh, jag sätter mig ner på bänken i din ljuvliga hall en stund..och kikar på allt det vackra !!
Himmel så fint ni har det, som en dröm..det måste vara en härlig känsla då ni kommer hem och möts av den här hallen !! Toppen !!
Ha en fin dag Kraaam Anette

Lilla huset på prärien sa...

Godmorgon Marie!

Här sitter jag och fördriver tiden lite innan jag ska vara med tjejerna på dagis. Lillan skolas ju in nu.

Du har så himla fint i din hall! Och jag bara älskar dina fönster! Önskar så att jag kunde klona din käre man så du kunde skicka ned den ena delen hit till mig :)

Kram Jenny

Annas skattkammare sa...

Hej Marie! Så skoj att få se det färdiga resultatet- som blev så toppenbra! Vad du piffat fint med girlangerna, kyrkobänken, ja alla detaljer! Så snyggt!
Hoppas du får en bra start på veckan!
Kram /Anna

pysseltanten sa...

Åååh...shit pommes frites...så fint det blev...=)))
Heelt underbart ljuvligt!
Vilken lycka att få stiga in i den här härliga hallen, där ljuset FLÖDAR IN...=))
Ha en härlig dag...
Kramizar git

corrina sa...

Så fint, nu vill jag verkligen göra om min hall så man kan gömma kläderna bakom ett fint drapperi. Undras vad maken säger om det. Kram

Mysiga lantliga ting sa...

Du/ni har fått till det jättefint i er hall! Bänken var ju så fin och draperiet!
Eran ytterdörr ser rackarns fin ut den med =)

kram johanna

husvidhavet sa...

Vilken härlig hall det blev och kyrkbänken blev ju super fin i den där gråa nyansen.
Jag kommer då gärna och hälsar på *fniss*
Ha en bra måndag kram Marith

Millas hem sa...

Hej Marie!

Har sagt det tidigare, men det tål att sägas igen...er hall är ljuvlig!! Så välkomnande och ljus och fräsch som bara den!

Bänken är supercharmig!
Hade själv gärna haft en gammal kyrkobänk, men har ingen plats.

Du har den där fingertoppskänslan! Stegen är också helt perfekt där den står!

Hoppas att du får en mysig dag!

Kraaam

Hulda sa...

Graulerer med en flott hall! Likte så god benken med de flotte putene. Virkelig lekkert alt sammen. Med mange herlige detaljer. :)

fröken knopp sa...

vilken underbar hall det blev!!!! En sån hall hade jag med velat stiga in i var dag..:)
Ni har verkligen "DET" du o din man!!!
Kram elin

Lina sa...

Så fint!! Härligt när allt börjar bli klart!!
Vi håller på i badrum och tvättstuga och det börjar också närma sig. Får man fråga var du hittat tyget med ränderna på som din mor målat på? HA en bra vecka! Kram Lina

Graadskan sa...

Så fint ni fått det!! Helt underbart! Era fönster är så fantastiskt fina, du behöver ingen glasveranda som har denna fina hall!

Kram Camilla

rosenskära sa...

Ja alltså, vad säger man - perfektion?! Blir det finare än såhär. Form och funktion. vackert med de mörka detaljerna mot allt det vita.
Ska bli spännande att höra hur det funkar med det ljusa golvet längre fram i höst, det kanske blir en sisalmatta...

Kramar
Lena

Tulipa sa...

Åh Marie! Såå himla fint!!!
Vilken drömhall ni fått!
Kyrkbänken passade verkligen också...

Oj oj, riktigt sköna bilder att njuta av inredningsmässigt så här på morgonen...

Och girangerna av snöbär var fina också...mmmm..."I Like"..*ler*

En solig dag önskar jag dig också!

Kram Mariette

Lillemor i Hummelsta sa...

Du lär nog få rätt trångt i din nya hall ändå, för vi verkar vara några stycken som bara vill sitta där och sucka hänfört. Men jag säger bara jisses, vilken dröm. Lyckliga ni som äger ett gammalt hus att få fixa iordning. Det blir aldrig riktigt samma sak i ett (typ) nytt.
Din mamma har gjort jättefina saker. Draperiet vart jag sugen på.
Kram Lillemor

Rummet för välbefinnande sa...

Tjoho, så fint ni gjort! Det är ju en fröjd alltså. Ja, nu har jag kikat runt lite hos mina favvobloggare och inspirationen bara myser runt i kroppen just nu.
Det är en go känsla så jag ska faktiskt bara sätta mig ner en stund och tillåta mig vara kvar i den känslan......
Tack för underbara bilder.
Ha det fint!
Kram Mia

LenaS sa...

Vilken vacker hall, du har verkligen fått till den där härliga välkomnande känslan man vill ha när man kommer in i ett hem....
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Jenny sa...

Hej Marie!
Snyggare än så där blir det inte!!
Attans vad fint ni har gjort det i hallen:)

Kyrksoffan, kuddarna, draperiet, ja ALLT är bara så rätt!

Tack för inspirationen och de ljuvliga bilderna!

Ha en toppendag,

Kram Jenny

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilken härlig hall det blev! Verkligen lugnt och harmoniskt och rymligt. Ni har gjort ett jättejobb, och så härligt att få kunna njuta nu... och så skönt att ha nu när hösten har kommit... Du kan gå ut i hallen och få lite ljusterapi, när du behöver...
Jag behöver nog också lite ljusterapi, så jag kommer väl jag också...:))
Kram
Marie

Fru Inredning sa...

Å så himla fint ni gjort det i hallen:)Lugn och harmonisk, kalas. Bättre än så kan man knappast få det.
Hoppas du får en bra dag.
Kram Kristina

B E L D E C O R sa...

Hello Marie,
your hall is amazing, verry sunny and bright. Verry nice furniture and decoration....
Have a great week
Hugs Bine

långbergets vita rum sa...

hej!

har kikat in förr,men nu lämnar jag en kommentar =D
så otroligt fin hall!!!

ha en bra dag!

katarina sa...

Åååå Marie!!!!
Såååå fint det är!!
Jag måste säga att du har verkligen lyckats åstakomma det du ville...skapa känslan av lugn när man kliver in.
Kyrkbänken passar ju heelt perfekt där.
Sååå fina blommor E håller i också.
Kärleksört är sååå vackert tycker jag!
Ha en härlig dag!
Kram Katarina

My home is my Castle - by Kari sa...

Så lekkert du har det !!!
Nydelig..

Klem,Kari

sara på hedepipan sa...

Verkligen ett underbart resultat, du bevisar att det ljusa och naturliga är vackrast.
Gillar allt, grattis.
kram sara

Marias lilla Skafferi sa...

Hej Marie!

Vad fint du har fått det i hallen, jag blir alldeles mållös när jag ser dina bilder!! Jag önskar så att vi hade samma ljus i vår hall, tyvärr är det ganska mörkt då vi bor i ett sutteränghus med endast ett litet fönster i hallen och det är rakt in i en mur där det aldrig är soligt.. Jag gjorde om hallen förra sommaren när jag var höggravid, tapetserade om med en Ralph Lauren-tapet med sjömotiv och satte då även upp vit panel. Jag har målat om en gammal kökssoffa och satt upp lite marina tavlor som maken absolut inte kan skiljas från, annars har det inte hänt mycket.. Jo, vi har förstås en supergammal hatthylla och en ommålad skohylla också, men det saknas ändå något.. Kanske kan jag maila dig lite bilder och du kan ge mig lite tips..?! Det är så mycket golvyta vet du, men också många dörrar.. Jag hade blvit såå glad om du hade kommit med lite tips till mig!!

Här är receptet på Äpplekakan, du bara måste prova!!

3 ekologiska ägg (eko-ägg smakar MYCKET bättre än vanliga)
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk 3 % fett
3,5 dl vetemjöl
1 dl dinkelmjöl
0,5 dl fiberhavregryn
2 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma
1 nypa salt

3 st röda, saftiga äpplen (Skala inte äpplena, den röda färgen gör sitt till kakan!)

Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt pösigt. Smält smöret och häll i mjölken, blanda ihop det med äggsmeten. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner det i äggsmeten. Smörj och bröa en stor, rund form och häll ner smeten. Skär äpplen i små bitar eller klyftor och lägg ner ovanpå smeten, tryck till lite försiktigt så att de sjunker ner en bit. Strö över lite havregryn och grädda i ugnen på 180 grader (även varmluft) tills kakan inte är kladdig längre. Njut tillsammans med vaniljvisp, vaniljglass eller hemlagad, gammaldags vaniljsås!!

Efter 15 år i matlagningens grepp har jag kommit fram till att denna kakan är GRYM!

Ha det bra!

Hälsningar,
Maria

Inspiration i vitt sa...

Jag tänkte fråga dig om det går bra att jag kan få flytta in i din hall??? Hahahaha skojade men faktiskt så skulle jag kunna tänka mig det, att få bo i paradiset alltså, för paradiset måste va din hall.
Ojoj såfint du har det, tanken med att få harmoni i hallen har du/ni lyckats med.
Det infällda fönstret, kyrkbänken ,vackra stilleben, fina textilier ja allt är såå fint.
Kram på dig/Ingela.

Pilgården-Susanne sa...

Oh vad fint! Vilken ljuskick!
Kram Susanne

Fru Skrot sa...

Vilken underbar hall!!! Kan tänka mig att det är supermysigt på kvällen också med många ljus... suck! Blir så "egnahemshussjuk" när jag tittar på dina bilder... :)

Gammel Idyll sa...

Hei Marie og grattis med ny hall!
Hvem trenger vel en vinterhage når man har så flotte vinduer!

Deilig med så mye hvitt - nydelig benk, bord, forheng, girlander - ja, ALT!

Mvh Elisabeth

blomsterboden i skanör marie sa...

helt fantastiskt underbart vackert. ni ahr verkligen lyckats.
ha en trevlig måndag.
kram marie blomsterboden skanör

Nordingården sa...

VILKEN SAGOLIK HALL MARIE!!!!

Gud va fint du fått det, vilken vackar hall, bänken, fönstren, skåpen, draperiet, sockarlåda och alla kuddar, en dröm.... Mari.

LantlivsAnette sa...

Näääeee, nu måste jag resa på mig och fara hem..hii..hii, har ju suttit i din hall nu i flera timmar !!!
Kraaam

Butik Östergården sa...

Så ljust och vackert det blev i din hall. Jätte snyggt.

Kram Helen

Vita små hjärtan sa...

Åååå du har ett ljuvligt vackert hem!!!!!
Ha en fin dag!
Kram Agnetha

Vit som snö sa...

Inte alls långt från en glasveranda känns det som. Ljuset strömmar in och genom vilka vackra fönster sen!!
Underbar kyrkbänk också. Jaa, du har verkligen fått till det i husets första intrycks rum!!!
Kram Cilla

Fågel Blå sa...

Halloja där jööses så underbart fint det har blitt i din hall!
Och vilken fin kyrkbänk tänk vad man kan fynda.....
Kram Kathrine!

Lotta-livets väv sa...

Så vacker hall och du har verkligen lyckats med känslan av att låta lugnet vila. Skönt att komma hem till lugn och ro!
Kram
/Lotta

Kerstin sa...

oJ.OJ OJ FOR ENE VAKKER GANG DU HAR FÅTT DEG... Herlig med alle vinduene slik at lyset flommer inn.. Kirke benjen... så herlig med alle putene...
Dette skla du virkelig være fornøyd med....
klemmer Kerstin

Grodmamman sa...

Vad fin er hall har blivit! Ni måste vara super nöjda!:)
Kram

SussiLi sa...

Hejsan!

Vilken fin hall och vilket ljusinsläpp med alla de härliga fönstrena.
Kyrkobänken blev kanon!.. och så kul att nästan allt är loppisfynd:)
Bra jobbat!!!, fortsatt trevlig höstdag önskar Anneli...SussiLi...

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Hej Marie!
En sån otroligt skön hall att komma hem till! Underbart vacker! Vilket mästerverk!
Har njutit länge av dina fina bilder!
Ha det gott!
kramiz
nina

Rosenvit sa...

Förstår att du är jättenöjd med den fina entrén. Så ljus och välkomnande!

Tack för titten!
Anna

Älskade pion sa...

Guuuuud vilken vacker hall.Där vilar verkligen ett lugn,syns på långt håll. ;)Ha en skön kväll. Kramar Ulrika

Livet på Vestergård sa...

Vad fint du har det i hallen ! Man kan riktigt känna lugnet du skriver om.

Anonym sa...

Psst, tänkte bara tipsa dig att det finns jättesöta kuddar på H&H (hamnen) med broderade "M" på...

Ramme alvor sa...

Vakkert!

Mitt hem är min borg sa...

Åhhh.. Marie!!
Gud så fint ni har fått det i hallen.. Ljust.. Ja där måste man känna sig välkommen när man kliver in..
En gammal kyrkbänk tror jag du har hittat oxå.. Super fint.. Älskar verkligen alla dina detaljer..

Ja visst är det kul när barnen hittat något som det tycker om.. Viktigt med intressen..

Ha en skön vecka..
Kram på dig!!

Jeanette Djärv sa...

Oj oj va vackert! Är mycket avvis på din hall...Tack för all inspiration du ger med bilderna!
Kram

Jonas sa...

Vilken mysig hall...helt underbar!
Roligt att få se alla detaljer.
kram caro

Fru Sirlig sa...

Hejsan!

Den blev verkligen helt underbart fin!! viket ljus och lugn som möter en. Förstår att du måste njuta av att komma hem och mötas av den atmosfären. Jag har fastnat i mitt hallprojekt...kanske du har någon fin idé? Vore så tacksamt med lite råd från en expert;)hihi. Tack för titten och ha en fortsatt bra vecka Marie

Kram Heléne

Kallholmen sa...

Ops...fel identitet...

Made in Persbo...Carina sa...

Ja men du är ju såååå himlans duktig på att få till det!
Jag har ju haft turen att ha sett hallen i verkligheten så jag vet vilken skön känsla det är där med de vackra fönstren och den härliga kyrkbänken.
Kul att se nu när du inrett också...och jag säger det igen, din mamma är ju helt fantastisk på att måla! Så vackert!

Ha det gott vännen...jag längtar tills vi träffas nästa gång!
Kram, Carina

Tina sa...

wow, nydelig det er bare en ting å si til dette! Dette likte jeg, du har det superfint! :) Tina

hemtrevnad marie sa...

Å, jisses så vackert Marie!!
Snöbärsgirlangen bara älskar jag!!
Och vet du...jag har en precis likadan kyrkbänk som du...hade tänk att den skulle få flytta in i kapprummet över vintern...men jag vet inte om jag får plats med den nu, hihi!
jaja, än så länge så står den ute iallafall!
kram på dig!

Gúa sa...

Hej min goding! Sååå vackert, vackert, vackert!Och så mysigt Marie! jisses jag fattar att du är nöjd! Jag skulle nog bara sitta där på bänken dagarna i ända..:)

Du akn min kära vän!
Puss o kram på dig! Må bäst...

vita zara sa...

Hej
Oj så fint du har fått det, och vilken skicklig mor du har som syr och målar så snyggt, då vet man vem du brås på.
Det ser så härligt och ljust ut, och rent.
Kram Zara.

Hanna sa...

Oj, va fint det blev. Där skulle man vilja sitta en stund och njuta.
Kram på dej/ Hanna

MIn lilla maonna sa...

Hej Marie!

Åh vad fint du har gjort! Tänk vad vit färg kan göra underverk och tillsammans med alla dina fina saker du pyntat med så blir det superduper!
Ha en fortsatt härlig vecka i din nya hall!
Kram Alexandra

Ina sa...

Tänk att ni är klara nu, har varit en lång resa som ni måste känna varit värd all timmars arbete. Hallen är helt underbart fin, så mycket fina detaljer. Kyrkbänken är sååå vacker, skulle gärna vilja ha en sådan själv!!!! Precis som de små visdomsorden på det vackra draperiet ser det ut som ett ställe som skänker lugn och ro, ett ställe man vill vara längre på en det tar att ta av sig skorna...:-)
Jag är mållös!!!
Kram Ina

Linneagården sa...

Hur fiiiiint har inte nu i eran hall!? Allt är jättevackert. Jag kikar länge & njuter av allt fint.

Ha en skön höstdag du mé.
Kramis /madelene

Hanna sa...

Jättefint!!!
Vill oxå ha sådär fint i hallen :)

Ha d gott!
Kram Hanna

Maliva`s verden sa...

Wow..for en drøm av en hall du har..Med masse vakre detaljer:o)Klem fra Maliva

Loppisliv sa...

Vilken drömhall du har fått Marie! Ser så ljus och inbjudande ut. Kommer man hem till dig blir man helt bländad direkt av ditt otroligt vackra hem. Kyrkobänken är en dröm, sån skulle jag också vilja ställa någonstans här i vårt hus. Underbart!! Kram Paula

Änglarnas hus sa...

Ja det blev ju hur fint som helst!!

Jag har följt hela bygget, här på bloggen, under en lång tid och jag vet hur du har längtat efter att det ska bli klart.. Jag gläds med dig!:)

Stora kramen ifrån Sanne!!

mig & alice sa...

Jaaa, idag har det verkligen varit en fantastiskt solig dag.

Jag har varit och ute och höststädat i trädgården och jag ljuger inte om jag säger att jag hade inte frysit om jag hade haft bikini på mig...grannarna kanske dock hade gjort det, hahaha.

Jag vill bara säga en sak Marie. Herrejissesamaliadramigbaklänges vilken vacker hall ni fått!!!
DEt var verkligen ett lugn över den.

Vetdu...er hall påminner starkt om Formextemat nu den senaste...Vintage Travel...Det var den absolut finaste kullisbyggnad Formex har haft sedan jag började springa där. Gamla industrilapor i vänthallen och gamla resväskor...ja , det var verkligen som att komma in i en annan tid då ett annat lugn råder...precis som i er vackra hall.

Din mamma är dessuto så otroligt duktig på att sy och texta på textil...jag är alldeles stum...hälsa henne det :-).

Besök gärna min blogg och rösta i min tävling som pågår september ut :-).

Ha det så gott vännen min.
Kraam
Melinda

Butik Drängstugan sa...

Vilken vacker gammal kyrkbänk du har hittat!

Hälsningar
Cina

spetsar och änglar sa...

Vilken underbar hall!!!!!!!Där skulle man ju vilja sitta en hel dag och bara njuta av det vackra!
Så jättefint med dom stora fönstren och ljuset.
Fint blev det också med kyrkbänken!
Tänk om man kunde rymma en sån i sin egen hall .Det skulle ju vara strålande!
Men jag får nog nöja mig med en pall "fniss".

Ha en riktigt härlig dag
Kram
Heléne

Bygatan sa...

Åh så lycklig du måste vara över din fina hall! Jag skulle sätta mig på din kyrkbänk och bara njuta av allt det fina och det lugn du beskriver.

Vi har knappt någon hall...så du förstår nog frustrationen:D

Ska du till Maries brocante i höst?

Kramar Lena

Maria sa...

Otroligt fin hall ni har.
Skulle vilja sitta på bänken och njuta av att bara se mig omkring.
Jätte fint verkligen.
Det är kul när man kan hitta lite fynd och göra till "sitt eget".
Ha det bra // Maria.

Ann-Catrin sa...

Ojoj så vackra boilder Marie.. er hall är ju helt outstanding.. så vackert in i minsta detalj

tror nog gästerna vill stnna där i hellen när de kommer så välkomnande och ljust

kramar
a-C

Villa Solberga sa...

Så fint det blev! verkligen ljust luftigt och välkomnande.
Måste vara skönt så när det är klart, vi har låååångt kvar....

/Jenny

Lycka i livet sa...

Otroligt charmigt! Jag gillar verkligen draperiet och den härliga sittbänken med ljuvliga kuddar. Bra skapat! :)

Vitt o Vältummat sa...

Så fint det blev! Man blir sugen på att göra om. Tack för blommorna förresten:-)
Kram/Åsa

Malin sa...

Var längesedan men jag kikar allt in är hos dig rätt som det är...måste säga att dina vackra bilder är som rena rama inredningsreportaget och att ert hem är så otroligt vackert.
Hallen ser verkligen så där rofylld o inbjudande ut som du ville att den skulle bli...suveränt säger jag...vackra saker o vackert ordnat...o jag drömmer också om en veranda...

Kram från Malin

Tulipa sa...

Hej Marie!
Tack för tipset angående Paulas köksbänk, jag kikade in där och hon målade sina.
Jag kollar allas bänksskivor nu..*ler*....

Angående fönster i väggen så vill jag ju ha det..men det fönstret jag tänkt mig var för stort, det hade annars passat för det var ett gammalt grönt och vi har en vitrinlucka med lite grönt glas...Så återstod då de fönstrena jag satt in i affären som är gamla och från vårt hus, men då har vi bara ett fönster kvar...(!!). Hade behövt två! Sååå himla typiskt, så just nu vet jag inte. Grubblar på det, ev får det bli utan. Men det här blir inte gjort över en natt direkt så jag hinner klura vidare. När jag väl fått inredningen som ska nytt från IKEA, -bara en del nytt vill jag förtydliga - ska ju lackeras en del också, så ska han som ska sätta in den kunna och det närmar sig jul tänker vi då som jobbar med blommor/ kransar/ julgranar...då finns inte mycket tid över. En måttbeställd bänkskiva från IKEA tar 4-6 veckor att få dessutom...och först vill jag ha skåpen så vi ser att det blir OK.
Så ja, det kommer att ta ett tag att få det klart, men det gör inte så mycket. Jag är så glad att det händer något (har tagit saken i egna händer kan man säga och ordnar det själv också, vi är överens här hemma för mannen här i huset har inte tid och är inte intresserad, han tycker inte vårt kök är tillräckligt gammalt för att det ska behövas bytas/ ändras...) Men det tycker jag som är så missnöjd..*hihi*

Oj detta blev en novell!
Lite rörigt också, men jag hoppas du får ett sammanhang!

Godnatt!

Kram Mariette

Jeanettes hus sa...

Hej hjärtat!

Visst är det som en stor ljus vacker veranda, din nya hall.

Verkligen så där underbart välkomnande, man riktigt känner lugnet och harmonin.....

Bara älskar Er ytterdörr!
Var kan man finna en sådan fin dörr?????

Tack för blommorna!
Tänker på Dig också!

Kramisar Jeanette