torsdag 24 september 2009

Nya detaljer i köket.

Har velat göra en sådan här lampa ända sen jag såg en liknande för flera år sedan i Danmark. Dock räcker tiden inte alltid till, men nu, äntligen, har det blivit av! En skål, ett fat och en lite mindre skål, lite fix och trix och vips har du världens billigaste lampa (eftersom du fyndar glasdelarna på loppis eller letar i dina skåp).
k
Här hänger den nu i köksfönstret och det blir ett supermysigt sken när man tänder den på kvällarna nu i mörkret.
k
Har även sytt en ny kudde till kökssoffan. Det blev en mörkt brun variant som jag sydde dit en hel hög med knappar på.
k
Och så har köksfönstret fått nya gardiner, blev genast lite mer ombonat.
k
Nu måste jag ila till jobbet, börjar redan kl 06.00 idag, Undrar om man är riktigt klok som gör ett nytt inlägg innan, hihi. Önskar er alla en riktigt fin helg och så ses vi nästa vecka igen. För nu blir det tyst här på bloggen under helgen, jag ska nämligen ut på äventyr!
k
Kramar Marie

71 kommentarer:

Kämpegården sa...

Vilken fin lampa, verkligen en inspirations kick.
Tack för den =D.
Njut av ditt lilla äventyr.
//Tezz

Lindhagens Anna sa...

Hej på dig!

Ja och jag undrar om jag är lite tokig som går in o lägger kommentar så här tidigt?? Hihi. Men eftersom jag inte kan sova så får jag ju fördriva tiden med att kolla in alla fina bloggar. Ni ser ut att ha ett jättefint kök!!! Hoppas du får en bra helg!

Kram//Anna

Mia sa...

Vilken underbar lampa, otroligt söt! En annan fördel är ju att ingen blir den andra lik när man gör dem själv. :)

Kram kram

Lilla huset på prärien sa...

Herregud - hur hinner du människa! Jag menar... inlägg innan klockan 6 på morgonen när du ska iväg till jobbet!? Och sedan och fixa nya lampor och allt... Jättefin blev den!!

Kram Jenny

Änglarnas hus sa...

Halloj!

Sitter också vid datorn i arla morgon.. hmm..lite varning kanske..hihi..

Såå fin lampan blev..
såg en beskrivning på hur man gör en sån men har inte provat ännu... men nu blev man allt sugen... :)

Ha en härlig dag på jobbet!!

Kraam Sanne!

corrina sa...

Så fin, har funderat på en själv. Gillar stämningen i dina bilder idag. KRam

Rostrose sa...

Dear Marie, I like your heart-pillow and the new curtain - and the best is your lamp: It is ingenious, wonderful, special!!!
Hugs, Traude

livetpåfyran sa...

Lampan blir ju verkligen ett originellt smycke där i fönstret....

Ja du måste ju tillhöra den morgonpigga skaran;)

Önskar dig en go torsdag!! Kram Pia

Jenny sa...

Hej Marie!
Vad påhittig o kreativ du är, den där lampan är ju jättesöt!

Kul att du vill vara med i min tävling, drar vinnaren på vår namnsdag;)

Låter spännande med äventyr i helgen!

Ha det bra,

kramis Jenny

SIMONA sa...

lovely the haìeart made of botton...
kisses
simona

LantlivsAnette sa...

Ohhh så fin lampa, jag har också sett de där tidigare o tänk att den sån skulle man ta o göra sig !!
Inte har det blivit av, men nu vaknade min lust igen då jag ser din underbara lampa !!
Sååå fint du har det i köket, gardinerna, kuddarna..
Ha en toppen dag
Kraaam Anette

mormorelsie... sa...

Åååå lampan är enormt fin är sugen på att göra en egen.
kram o ha det så gott
ninni

Anita fra hjerterommet sa...

Nydelig vakker lampe, hvordan lager man en slik da tro?

Vit som snö sa...

Så bra gjort att ta sej upp så tidigt!! Börja kl.6. Huh...
Vilken vacker lampa, orginell men såå fin, kan tro att skenet blir fint!
O era fönster är ju bara underbara, precis rätt gardinmodell för att inte dölja det vackra i själva fönstret!
Ha så trevligt på ditt äventyr!
Kram Cilla

edda sa...

God morgen....
jammen er dere tidlig påen i Sverige:)
Ikke så verst i Norge heller da...
Men for en kjempe flott lampe du har laget...
Kunne du tenke deg og fortelle hva du har brukt for og lage den?
Hva slags borr og div..
Ha en fin dag
klem edda

Randi sa...

Precis en så´n där lampa har jag på min "projekt-lista". Din blev ursnygg och nu känner jag att jag måste ge mig ut på loppis-jakt!
Lycka till med ditt nya Äventyr!
Kram Randi

Nordingården sa...

Åh vilket vackert kök du har Marie! Soffan, alla kuddarna och bordet och den skålen til lampa var ju bara för läcker!!! Mari.

Millas hem sa...

Hej Marie!

Du är uppe med tuppen och börjar klockan 6, du syr kuddar och gör glaslampor!!! Hur hinner du med allt kvinna!! :)

Kram och jag önskar dig ett härligt äventyr!

C

viljor i vägume sa...

Hej,

Vilken fin lampa du har gjort! Teknikern i mig undrar lite över tyngden???
Övrigt ett jätte mysigt kök du har.
Hoppas att du får en trevlig dag.

Mvh Ingrid

Kerstin sa...

Nyydelig....akkurat en slik lampe kunne jeg tenkt å lage også..men vet ikke hvordan man klare å få et hull i galsset uten å knuse det...

klem O=)

Älskade pion sa...

Vilken otroligt söt lampa du har fått till,ursöt.Hur gör man hål i glas egentligen? Kudden var också jättesöt,gillar hjärtan ja. ;).Ha ett härligt äventyr.Stora kramen. Ulrika

Lisas torp sa...

Oj, så tidigt du börjar!!!
Nåja, jättefin lampa blev det! Jag har också sett en dansk variant för flera år sen! Jättefin!

Både kudden och gardinerna - supersnyggt!
Kram
Lisa

annashusidingtuna sa...

Otroligt smart ide!!!Gillar när man använder gamla saker till nytt användningsområde, lite wasabi sabi eller vad det nu heter.
Kram Anna

Mysiga lantliga ting sa...

Vad tjusig lampan din blev!!

Sådär hade jag oxå tänkt göra med gardinerna i vår hall. Vill inte skymma spröjsen.
Jättefint.

kram johanna

Titti sa...

Hej
hittade hit nyss. Vilken fin lampa.Mvh Titti

My home is my Castle - by Kari sa...

Kjøkkenet ditt er bare så utrolig vakkert....
Nydelige bdetaljer.

Klem,Kari

Hulda sa...

Virkelig en skjønn lampe du har satt sammen av glass. Har også sett på disse lampene, og har hatt lyst til å lage, men er redd glasset sprekker når man skal lage hull. Gikk det greit? Flotte bilder!

blomsterboden i skanör marie sa...

Villken fantastisk lampa den är bara hur fin som helst.Och nej du är inte klok som gör ett inlägg så tidigt,,m en det blir ett gift det kan jag hålla med om. Ha det så trevligt i helgen vad du än ska göra.
Kramkram Marie

Designe sa...

Åh så fin! Jag har oxå varit sugen på att göra en sån länge men har inte lyckats få ihop rätt sorts skålar än :) Superfin kudde du sytt oxå!
Ha en bra dag! Kram :)

Mokzan sa...

Hmmm det här kanske jag ska våga mig på att prova, har köpt två pressglas ljusstakar till mamma i julklapp, en sådan här lampa hade blivit pricken över iet. =)
Var det svårt att få hål?

katarina sa...

Hallå Marie!!

ååå såfin lampan blev.
Du har sååå fint i ditt kök.

Din helg...åååå...jag vill meeeed!!
Himmel så skoj ni kommer ha.
Massa tjatter o mys!
Bara att få gå runt där hos henne skulle räcka för mig.
..och...hihi...ja du lite tokig är du allt som gör ett inlägg så tidigt...fniss...
kraaaam katarina

fröken knopp sa...

Gud vilken fin lampa!!! tack för tipset!!!

Ha en underbar helg!!

kram elin

Made in Persbo...Carina sa...

Oj oj...ett inlägg så tidigt på morgonen kommer aldrig inträffa för mig. Här öppnas inte ögonen förrän det är absolut nödvändigt.

Så fint det blev med lampan! Såg att de gjort sådana i den där norska pysselboken...sjarmerende gjenbrug eller vad den nu hette.
Jättesnyggt med de nya gardinerna också. De passar verkligen fint!

Hi, hi, jag vet nog minsann vad du ska ut på för kuligheter i helgen och jag är säker på att du kommer få det såååå roligt.

Ha det gott!
Kram, Carina

Tulipa sa...

Ser så höstmysigt och ombonat ut..Jag gillar precis allt jag ser!!

Lampan är kanonfin! Har sett någon annan göra sån men minns inte vem...blir ju också sugen på att få till en...

Köket ser urmysigt ut...gjutjärnsurnan gör sig så fint där också som en lite mörkare kontrast!
Ha det riktigt trevligt nu på dina äventyr!!

Jo just det, kudden Marie, bara såååå fin!!

Kraam Mariette

meandmyhome sa...

Så pysslig du är!! Blev ju superfint, både kudden och lampan!
Kram!

helle - pirettehuset.dk sa...

Åh en fin blog du har! Her kommer jeg gerne tilbage.

Glaslampen du gjorde er blevet rigtig sød, og fint man kan anvende hvad som helst af glasting (og andet)man hitter i skabene!

Kram Helle

Heidi-anitha sa...

Så vakker den ble! Vet du - den er jo prikken lik Petit Crapaud sin colleksjon!!!! Vi selger dem i butikken jeg jobber - og denne koster jo 1100 kroner! Hvilken jobb du har gjort - og passer perfekt i ditt vakre og landlige kjøkken.

Så spennede - skal du ut på tur? Kan tenke meg det blir med noe fint hjem igjen.

Ha det morro i allefall. Og nyt denne deiløige høsten.

Stor klem Heidi-anitha

Annas skattkammare sa...

Så fina saker du gjort! Både lampan och kudden var superfina! Ha en trevlig helg Marie!
Kram /Anna

Patricia sa...

Åh vilken fin lampa du gjort..verkligen jättefin!!!

Trevlig helg!
Kram Patricia

Anine sa...

Wow!
Helt nydelig den ble. Smart og billig!

Håper du får en fin helg ute på eventyr...

Klem Anine

Ann-Catrin sa...

Vad du kan marie!1

helt fantastisk söt lampa..
den som kunde göra sånt.. hmm

Och ditt kök... det är ju så himla mysigt... så harminiskt..


stor kram
A-C

Vita små hjärtan sa...

Ja vad säger man...du har det sååå vackert. Det är så inspirerande att titta in här.
Kram Agnetha

Viola sa...

En sådan lampa har jag klurat länge på...så fin den blev...ska nog oxå försöka, såg den hos ellens bok charmerande gjenbruk, ha en fin helg, kram

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Jättefin lampa!
Min som jag gjorde förra året ligger i skåpet, jag vågar inte ha den uppe, den är så tung :(

Hälsa nu Lotten och Lena och ha det så jättekul!!!
Kram
Mia

Pia..... sa...

Hej...ja dessa lampor är så vackra...förälskade mej i dom för flera år sedan när jag läste ett repotage i en inredningtidning om petit craupod...och skrev en del om det i bloggen..sen letade jag på loppis osv...gjorde en lampa..men den blev för tung..och fann inte någon bra lösning på vad förslag lamphållare det skulle vara ..så nu ligger det i ett skåp och jag blir bara sur varje gång jag får syn på lampan..över att jag inte fick till det..

Kram..Pia

Evelinas hus sa...

Hillo,
Smart! Jättefint!
Vi ses på lör kväll :-)
Ska bli så himla kul.
Kraaam Caroline

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Hello!
Har du gjort en sån fin lampa! Jag har också sett den varianten förut och likaså när Mia gjorde sin blev jag sugen. Kanske en dag...
Låter som du ska ut på skojigheter i helgen, ha det kanon!
kram
nina

The Secret Garden sa...

Vilken smart idé!
Och snyggt blev det också!

Plupps krypin sa...

Hej.
Guud vilken fyndig lampa.
Trevlig helg.
Yvonne

Bibbi sa...

Så djuriskt läcker lampan blev!
Måste nog kolla in mina små fynd... Men är set inte svårt att borra i glaset?

Imponerad av det vackra.
Kramen

Lilla Huset sa...

Tack för din omtanke Marie, den värmer!
Så fin din lampa blev och den passar jättebra där i fönstret. Ha en skön helg!/Kram Merja

j e n n y sa...

Guud vilken bra idé!!!! Det där lägger jag på minnet direkt och så lyfter jag på hatten för det var riktigt fiffigt!! ;)

Jeanettes hus sa...

Hej gumman,

Jasså du har också gjort dig en "Honning o Flora" lampa.

Pigge har hjälpt mig så vi har fått till ett par stycken.
En fick jag sålt till Lovisa på landet. Roligt!

Visst blir dom vackra... Alltid olika!

Jag har samlat på mig en hel del material till fler lampor.
Tänker sälja dessa på min julmarknad.

Hoppas att ditt äventyr blir precis så spännande som jag vet att det kommer att bli, hihihihi

Ha det bara bäst!
Kramisar Jeanette

Engelska Villan sa...

Hej!
Å, vad vackra dina fönster är i köket!
Vilken jättefin lampa du har gjort!! Ser ju ut som värsta Huose Doctor lampan!! Vilken kul idé.
Hoppas att du får en trevlig helg, vad det nu är för äventyr du ska på :)
Kram kram från mig!
Anna

Emmas väggord sa...

Oj vad du har fixat och trixat! Jättefint blev det. Jag gillar lampan, har sett idén i Anna Örnbergs bok o också funderat på att slå till... Kanske ska börja rota i skåpen och lådorna..?

Ha ett trevlig äventyr!

Kram Emma.

In my house sa...

Åååå, du har det jättemysigt!!!! känns så varmt och välkomnande... =) ha en bra helg! kram josse

Grön Iris sa...

Oh, vilken söt lampa och vilken kul idé!
Gillar även gardinen, funderar själv på nåt liknande i köket.

Ha ett kul äventyr vad den än må bliva!

Kram Linda

Syster Sockervadd sa...

Hej och tack så jättemycket för lamptipset. Jag har letat efter en söt fönsterlampa hur länge som helst. Inte kunde jag ana att jag hade en i köksskåpet! :-)

//Åsa

Bodil sa...

Din lampa är hur läcker som helst!!! Och så måste jag få säga att kransen i ditt förra inlägg är bland det vackraste jag har sett!!!
Ha en skön helg!
Kram Bodil

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

God kväll!!Underbar pressglaslampa..!

HA EN SKÖN LÖRDAG!
kramis Millan ♥

Rummet för välbefinnande sa...

Åhhh har du gjort en sån lampa du..... Jag har också tänkt mig på det men aldrig kommit till skott. Nu blir jag ju störtsugen ju!
Är ju lite nyfiken på vad du använde för lim?!
Hoppas du haft ett bra äventyr i helgen!
Kram Mia

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Men Marie... vilken underbar lampa!!! Ohh jag kan se framför mig hur vacker den är då du tänder den på kvällen!
Det blev superfint med gardinerna i köket!

Kram Anita

Under en vind sa...

Undrar vad du har varit ute på för kul nu då?? Spännande att få se....

Hoppas att allt är bra med dig! Här rusar dagarna på tycker jag..imorgon kommer snickarna för att påbörja husets fasadbyte så nu rivs det där ute..vågar knappt titta.....

Intresserad av en gammal nummerplåt? Kika in hos mig isåfall...auktion av en påbörjades idag!

Ha det gott, kramar!

Fru Sirlig sa...

Så fin lampan blev där i köksfönstret. Visst är det roligt när man med relativt enkla medel kan få skapa något eget och personligt.
Önskar dig en fortsatt trevlig helg.

Kram Heléne

Fru Inredning sa...

Jättefin lampa:) Har oxå funderat på att göra mig nåt liknande.
ha en bra dag.
Kram Kristina

Sommarfågel sa...

Vilken fin lampa du har gjort! Tack för inspirationen, nu har jag fört upp den här vackra lampan på min projektlista.
Trevlig helg!

Anonym sa...

Vilken jätte snygg lampa men hur gör Du hål i glaset??
Kram Moster

gamla skolan sa...

Lampan är helt underbar ! Är det inte svårt att borra ? Kramar Susanne / den gamla skolan

Lisa.L sa...

Wooooow så fin lampa du gjort =) hur gör man med sladden ? borrar man med nån speciell borr ?? mvh Lisa

Lissboden sa...

Vilken vacker lampa du gjort och så smart.
Kransen var också så fin.
Kram/Maria

Prillig sa...

Hej!
Va många underbara, inspirerande bilder du har lagt ut.
Vilken vacker krans du har gjort!

Kram Britt