torsdag 8 oktober 2009

Ännu en krans

Igår morse när vädret visade sig från sin allra bästa sida och vi hade våran lediga dag bestämde jag och barnen oss för att gå på skattjakt. Inte vilken skattjakt som helst, utan en "samla roliga saker från naturen" skattjakt. Älskade själv som barn (och även nu som vuxen, hihi) att samla fina pinnar, stenar, kottar, blad, blommor o.s.v och sen pyssla med dem. Det är nog sånt som de flesta barn gillar och så även mina två tjejer.
k
Vi hittade massor av fynd och en del utav dem kom senare under dagen till användning när jag band ännu en krans. Kan bara inte låta bli att pyssla med kransar, tycker att det är så fantastiskt kul!
k
En hel del fynd har vi fortfarande kvar, bl.a en massa kottar, pinnar och kastanjer. Vi får väl se vad vi hittar på med det, kanske får de bli djur, bilar och människor i sandlådan eller så kanske det blir till mat i lekstugan. Hur som helst hade vi en mysig dag, skattjakt är kul för både stora och små.
k
Ha en fin helg!
Kram Marie

74 kommentarer:

Helen sa...

Så fin krans!

Hulda sa...

Det ble jo en fantastisk flott krans, Marie! Jeg falt virkelig for fargesammensetningen og det du har brukt i den. Vakre bilder! - kransen kommer virkelig til sin rett her.

Bibbi sa...

Så otroligt fin krans! Du är verkligen fantastisk på detta!
Njut av helgen
Kramen

Jes/Vita villa vila sa...

Underbar, Marie - du är så duktig!!

Skulle gärna ha en sådan krans på min dörr!

Kramar Jes ♥

Villa von Krogh sa...

Så vakker. Fin sammensetting og nydelige farger.
Du er så flink! Jeg skulle ønske jeg hadde mer tid til slike ting. Kanskje på søndag? :)

Håper du får en fin fredag og helg.
Klem fra Anine

H A N N A S - F O R M sa...

Oj...så vacker krans...så otroligt duktig du är Marie...det tar aldrig slut...du har så mycket att ge...tack för allt du visar!

Varmaste kramen
Hanna

Myownhome sa...

Men gud vad fin den är!! :)
Vad otroligt duktig du är!

Kram
//Johanna

annashusidingtuna sa...

Skogen är verkligen en riktig guldgruva nu på hösten, väldigt fin krans du har gjort!!!
Kram Anna

Heidi-anitha sa...

Nyyyyydelig! Du er så flink og så kreativ! Denne må ha tatt tid å lage - så nydelig den er...

I morgen skal jeg på bloggtreff med 60 andre bloggere. Det blir så spennende og kos.. Aldri møtt noen før..

God helg ti deg og dine.. Foresten er ditt hjem presentert så utrolig vakkert i den fine boka Romattiska hem og inspirasjon i vitt. Har kjøpt meg den i dag- så har mye å kose meg med i helgen.

Stor klem Heidi-anitha

Balke gård sa...

Nydelig krans og flott blogg av og om ditt vakre hjem! Nattaklem, Marianne

Jenny sa...

Hej Marie!

Du är verkligen duktig på att skapa kransar, den är superfin:)

Tröttnar du på ditt nuvarande jobb tror jag att du skulle göra succé som florist;)

Ha en skön helg,

Kram Jenny

silje-sin sa...

Hei Marie! Så nydelig krans, og så hyggelig å være i naturen med ungene:) Ønsker dere alle en riktig god helg! klem fra silje.

Helen sa...

Vilka färger och former!!

Din krans blev verkligen ett litet mästerverk!

Vad mysigt med en skogs-skattjakt. Där finns ju de riktigt fina skatterna!

Trevlig helg!

Kram!

Marita sa...

Så fina färger i kransen, härligt.
~marita~

Ramme alvor sa...

den var fin!

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Hej Marie!
Du är verkligen superduktig på att få till dina kransar! Så fin!
Härligt att gå på skattjakt md barnen!
Ha en fin helg!
kram
nina

Kämpegården sa...

Oj vad duktig du är. Verkligen jätte fin krans!

Kullan Pullan sa...

Skogens skatter har du tagit väl hand om, underbar krans!
Kram Paula

Inspiration i vitt sa...

Jag njuuuuuter för fullt i din kransvärld, du är fenomenal på att få till det vackert.
Kram på dig/Ingela.

HannasVirrVarr sa...

Supersuperfin krans, den ser fantastiskt pigg och glad och varm ut :)

Kram Hanna

Anonym sa...

Hej,
vad glad jag blev när jag såg din krans!
Den var jättefin!
Jag gör också liknande, men i ännu mer höstfärger, det är så kul, att leta efter alla höstens vackra färger i naturen, som man kan göra kransar av.
mvh
anonym

sara på hedepipan sa...

Gud va roligt att göra det tillsammans med barnen. Sre er framför mig i skogen, mysigt.
Kransen är ju helt underbar, för mig helt omöjligt att kunna göra något så vackert.
men jag som inte gillar hösten blir lite kär när jag ser era vackra ting.
kram sara

Lilla Blanka sa...

Gomorron Marie!

Alltså du är ju en Kransmästare...underbar krans!!!

Låter som en härlig dag ni harhaft.
Jag samlar också fortfarane pinnar, stenar, snäckor, kottar osv alltid när jag går ut...Niclas tycker jag nog är lite jobbig när vi tar en promenad..jag har alltid ögonen spanande på marken och fokus på det hihi

Kram och ha en fin helg!
Mia

Lisa.L sa...

wooooow så vacker krans =) kram Lisa

Home and Lifestyle sa...

What a beautiful krans you made!! Compliments, very nice!

Greetings, Ingrid

LantlivsAnette sa...

Ohhh vilken ljuvligt fin krans !!
Vad du kan, och det är verkligen skatter där ute i naturen, jag har hämtat mossa o annat fint..
Kraaam Anette

Bellavien sa...

Vilken fin frans, älska den vackra höstfärje.

Kram från Ö

jakt,skor,barn,inredning sa...

Vilken färgklick din krans blev. Nilla

Ann-Catrin sa...

Godmorgon marie!
Du är ju så fantastisk duktig att man baxnar...
kramsen är underbart vacker..
tänk om man vore så duktig!!

Vill önska dig och din familj en härlig helg i ert vackra hus
kram
A-C

Vita små hjärtan sa...

Men du är en riktig hejare på att göra kransar! Å så fint!
Ha en go helg! Kram Agnetha

Nostalgi og Gjenbruk sa...

Du er utrolig flink på å lage kranser!
Ha en fin helg:)

Sussi's värld sa...

Det var inga dåliga skatter ni hittade, en sån fin krans:-)
Ha en mysig helg
Kram

Sussi's dreamzone sa...

Helt underbart fin krans.....så många fina skatter du hittat och göra den av.

/sussi

husvidhavet sa...

Vilken otroligt vacker krans hoppas den håller länge!!
Älskar oxå att gå i skog och mark på skattjakt alltid hittar man nåt att använda sig av!
Kram Marith

Lisas torp sa...

Så duktig du är - vilken jättevacker krans och vilken bra idé!
Ha en skön fredag!
Kram
Lisa

Marias lilla Skafferi sa...

Vilken fantastiskt fin krans, du är så galet duktig på det där!!

Kraaam,
Maria

Designe sa...

Hejdu kranskullan!:) Vilken fantastiskt fin krans med många olika sorter i! Ha en skön helg! Kram :)

Cathrin sa...

Vilken otroligt vacker krans! Verkigen inspirerande! Du gör så vackra saker, det är så roligt att få se dem.

Ha en riktigt härlig helg

Hälsningar
Cathrin

Tulipa sa...

Hej Marie!

Vad vackert och härligt! Visst är det bara så kul att binda kransar! Speciellt nu när naturen verkligen inbjuder till det också...

Låter som en toppenmysig dag!
Så roligt att göra något tillsammans med barnen som är kreativt.

Jag ser såå mycket fram emot att träffa dig och Mia! Känns fantastiskt roligt!!

Hoppas du får en riktigt fin helg!
Kraam Mariette

fröken knopp sa...

hej!!

vilken ljuvlig krans..!!!
Här har vi också varit på skogs runda idag..blev mest löv som fick följa med hem dock..

Hoppas att ni får en underbar helg!!

kramar elin

Sanna sa...

Hej!

Vilken humörhöjare till krans!!! Vilket jobb det måste ha varit att få till den.
Hur gör du?

Mammatillungar sa...

Det var mycket fin krans!
Vi är sådana natur-ger-tar-du älskare vi med =) Det är mycket inspirerande för barnen tycker jag! Och för oss vuxna med ;D
Trevlig helg!

Skatan sa...

Marie!

Ursäkta språket nu... men jäklar så snygg den blev!!!

Trevlig helg,

Anna

Riitta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Riitta sa...

Härligt krans, jättefina färger.
Trevlig helg,
Riitta

Änglarnas hus sa...

En sån härlig krans..
Vilken härlig mamma dina barn har :) Jag ser er framför mig när ni likt små "skogsmullar" vandrar ut på skattjakt.. Vilket äventyr..önskar alla barn denna glädje :)

Ha en härlig helg!!

Kraam Sanne

Anonym sa...

Helt underbar kran!!

ha en härlig helg.

Kram Åsa

Made in Persbo...Carina sa...

Jag säger det igen...du är kransarnas mästarinna! Så mycket fint material ni hittade på er skattjakt!

Hoppas ni får en härlig helg, du och familjen!
Kram, Carina

Lilla huset på prärien sa...

Men Marie, du binder ju helt underbara kransar! Snacka om professionell minsann :) Superfin! Och får vi inte se vad flickorna knåpade ihop då?? De gjorde säkert massor med fina saker de också :)

Ha en skön kväll!

Kram Jenny

Loppisliv sa...

Hejsan Marie! Jaaa jag är helt hänförd över dina vackra kransar du skapar, så proffsiga så det inte är klokt. Du skulle kunna sälja dem dyrt till blomsteraffärer och tjäna en hacka, för så vackra kransar har jag nog aldrig sett innan. Jag hade köpt en bums om jag sett en sån i affären. snart ses vi, nu börjar jag längta...ohhh så kul det ska bli. Ha en fin helg min vän. Kraaam Paula

Mamma C sa...

Woow, vilken otroligt fin krans, vilka fina färger det var i den.
Kram Mamma C

Randi sa...

Men vilken vacker och romantisk krans.
Jag tror jag måste ut på en skattjakt idag!
Ha en skön helg!
Kram Randi

Butik Drängstugan sa...

Underbar krans!!

Må så gott!
Cina

Annas skattkammare sa...

Hej Marie! tack för din grattishälsning hos mig. Vilka underbara kransar du gör, de är så täta och jämna! Såp mysigt det låter att gå på skattjakt med barnen!
Ha en skön helg..
Kram /Anna

Gårdsromantik sa...

Så otroligt vacker krans!!!

Låter som en härlig skattjakt.

Kram Maud

Nordingården sa...

Hej Marie, du är ju helt fenomenal , vilka kransar du gör, de vackraste jag någonsin sett!!! Mari.

Magny sa...

...bare vackert...!!

helt utrolig vackert...
klem, magny

Magny sa...

...bare vackert...!!

helt utrolig vackert...
klem, magny

My Lovely Things sa...

Hej Vännen!!
Kikar in som allra snabbast..
Du är så duktig på att göra kransar.Så fint.
Jag gillar ju kransar med.Har aldig provat såna som du gör..De ger mig mersmak helt klart.
Jag längtar nu efter att göra julkransar..Det är så mysigt.
Ser att du har alkottar.Såna letar jag efter vill så gärna ha tag på såna..
Nu ska jag sova,.Ska väg och göra ett hemma hos repot. i morgon.Det ska bli så kul..
Ha det så gott..
Krma Anna

Älskade pion sa...

Wow,vilken underbar krans,du är ju ett proffs på att göra vackra kransar. ;)vad kul med skattjakt. Ha en skön söndag. kramar Ulrika

katarina sa...

ååå Marie så mysigt det låter.....bilar o människor o mat av kottar o kastanjer.....synd att det är så långt annars had ejag gärna kommit på middag...;)

Kransen är helt underbar...fattar inte hur du får dem så där jämna...mina blir alltid lite kantiga o helt ojämna....
Ha en härlig söndag!
Kram

Marie sa...

Vilken jättefin krans du har gjort. Gillar oxå att samla stenar, snäckor och andra fina saker naturen har att erbjuda.

ha en fortsatt trevlig söndag, kraam Marie

The Secret Garden sa...

Vilken otroligt vacker krans!
Så vackra färger.

Ha en bra söndag!

Birgit sa...

Vilka fina kransar du gör. Man får inspiration att göra något liknande.
Titta gärna in på min blogg och läs om julmarknaden utanför Jönköping.
Kram
Birgit

Mitt hem är min borg sa...

Hej Marie!!

Vilken mysig dag ni måste haft.. Håller med om att det härligaste som finns är ju kvalitetstid med barnen.. Få strosa runt i skogen och prata om ditt och datt.. Åhhh!!!
Kransarna är helt underbara.. Längtar till jag har en egen trädgård med fina blommor så jag oxå kan binda en krans lite enkelt.. =)

Ha en jätte bra vecka!!
Kram på dig!!

Mitt hem är min borg sa...

Hej igen!!

Var precis in och röstade på dig hos vi i villa.. Du e sååå värd det.. =)

Kram kram!!

Romantiska Hem sa...

Men jösses Marie! Hoppas du haft en ljuv helg. Du är allt en riktig kransmästare!! Jag älskar verkligen kransar och speciellt när de innehåller så mycket natursköna inslag! Hade en liten flundrig till dig, har du sett vårt mail? Ha en fin start på den nya veckan! Kram Petra E

Lantlig inspiration sa...

Hej!
Ja, skattjakt i skogen är bland det bästa.
Och vilken uuuunderbar krans du har gjort!

Ha en härlig höstvecka.

//Kram,
Marie

Marie sa...

Hej Sanna!

Jag svarar dig här, hoppas du ser mitt svar! Jag är definitivt ingen expert på att göra kransar, är helt självlärd, men så här gör jag.

Du behöver: en halmkrans som stomme och grön blomstertråd (myrtentråd). För att få kransen så tät som möjligt brukar jag dela upp blommorna och det andra som jag använder mig utav i små delar. Sorterar sen upp allt i högar så att det blir lätt att komma åt allt. Börjar med att vira myrtentråden ett par varv runt halmstommen så att den sitter fast ordentligt och sen är det bara att börja binda fast blommorna. Jag gör små, små "buketter" som jag binder fast tätt, tätt kring stommen. Lite pillrigt, men väldans kul. Hoppas du fick svar på din fråga, egentligen är det bara att prova sig fram och öva.

Kram Marie

Sanna sa...

Hej Marie!

Tack för att du tog dig tid för att svara!!!
Jag ska ge mig iväg till plantskolan idag och införskaffa lite material. Måste prova göra en själv. Du gör dom så fantastiskt vackra!

Jag är en som "tjyvläser" din blogg. Jag har några storfavoriter. Du tillhör en av dom. Tack för all inspiration som du ger mig.

Vänliga hälsningar
Sanna

Madame Petité sa...

Ååå där åkte min egenknåpade höstkrans ner ordentligt på betygsskalan... jösses säger jag bara, den där var nog den snyggaste höstkrans jag sett någonsin! Grym!

Kram igen!

Jenns Three Graces sa...

A friend of mine used to make a wreath like this and package it in a small box with a clear top and put a tag on it calling it a "friendship wreath" she sold a lot of them at craft sales and also to realtors fpr new clients they had sold houses to. Always so cheerful - I love your's - makes me feel happy and alive! Jennifer

Jenns Three Graces sa...

A friend of mine used to make a wreath like this and package it in a small box with a clear top and put a tag on it calling it a "friendship wreath" she sold a lot of them at craft sales and also to realtors fpr new clients they had sold houses to. Always so cheerful - I love your's - makes me feel happy and alive! Jennifer

TitaTita sa...

Es marvillosa la corona de flores y frutas !!Felicidades!!!..podria exhibir tu foto en mi pagina me ha encantado...:-D