fredag 30 oktober 2009

Glädje och sorg

Igår när jag kom hem från jobbet hade brevbäraren lämnat ett paket på trappan. Jag fattade ingenting, jag hade inte beställt något som jag kunde komma på. Kunde inte fort nog få in barnen och alla grejer jag hade att släpa på så jag fick öppna paketet, nyfiken som jag är!!!!
k
När jag öppnade paketet och såg alla grejer som låg i blev jag alldeles varm om hjärtat och när jag sen läste det medföljande kortet blev jag rörd till tårar. Tack söta Hanna, tänk att det finns så snälla människor som du som skickar ett paket till någon helt utan anledning, bara för att glädja! Jag är rörd!
k Vill ni veta vad paketet innehöll? Jo, den mest ljuvliga sjal (den vita på bilden) som Hannas moster har virkat, en vacker tvål, några fina små kors och den söta ljushållaren som ni kan se på sista bilden. Ni kan ju förså att jag blev glad!!!

Steget från glädje till sorg är inte alltid så stort, och denna Alla Helgons Helg vet jag att det kommer att finnas stunder av sorg när jag tänker på min pappa som inte längre finns ibland oss sen några år tillbaka. Min största sorg här i livet är att mina barn aldrig fick chansen att lära känna sin morfar ordentligt (Elsa var bara 2 år och Vera låg i magen när han gick bort). Men jag tror som Elsa att morfar sitter på ett moln och dinglar med benen och ändå finns med oss på något sätt. Det tända ljuset är för dig pappa!
jk
Ha en fin helg allihopa och var rädda om både er och era nära och kära!
ghj
Kram Marie

47 kommentarer:

Anonym sa...

God morgon, Marie!

Jag blev rörd till tårar i onsdags när två arbetskamrater kommit åter till jobbet efter att ha varit på kongress i Kanada. Jag fick en reklampenna med ficklampa och pekstråle. De hade redan där tänkt att jag skulle bli glad - och det blev jag. Det oväntade, det kärleksfulla betyder så mycket.

Att tro att de avlidna "sitter på ett moln och diglar med benen" hjälper oss vuxna, liksom barnen, i sorgarbetet. Våra närmaste finns ju på så sätt över oss, ser oss, och deltar i våra liv och väntar på oss. Hur döden egentligen är vet vi ju inte, men vår positiva tro får göra att det blir lättare.

Tag väl hand om dig, och familjen. Tänd ljus i höstmörkret, de värmer på flera sätt!

Ulla

Anonym sa...

God morgon, Marie!

Vilken trevlig överraskning sånt värmer långt ner i hjärtepipen!

Att tro så behöver inte vara fel. Kroppen är ett tomt skal efter döden men själen lever kanske vidare. Vill själv tro våra nära och kära på andra sidan kan följa oss.

Ha det gott och var rädd om dig!

Kram Renate

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Änglar, visst finns dom!
Ha en fin helg,
Lydia

Hulda sa...

Så utrolig koselig og ikke minst overraskende å få en slik pakke, helt plustselig. Et nydelig sjal, og så flott lysholder. Du har jo ordnet det så fint også.

Vi har nok alle noen vi tenker på nå når det snart er allehelgensdag. Hos oss er det bl.a mormor og morfar.

Håper du får ei fin helg, du må pynte deg med sjalet. :)

Lantliv på Holm sa...

Hej Marie,

Känner så med dej och de dina. Vi åker till kyrokogården ikväll och tänder lite ljus för våra kära som inte längre är med oss här. Det känns bra...

Ha en fin helg.
Mvh Camilla

Jenny sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jenny sa...

Hej Marie!

Vad supergulligt av Hanna att skicka dig de fina sakerna, de passar ju perfekt hemma hos dig:)

Jag tror bestämt att Elsa har rätt i att hennes morfar sitter på ett moln o dinglar med benen:)

Min bonusdotter Tindra fick aldrig träffa sin farfar, han dog -95, två veckor innan han skulle fylla 50. Hon brukar säga att han är en stjärna på himlen nu o vinka till honom när det är stjärnklart.
Imorgon åker vi till hans minneslund o tänder ljus. Det är så vackert på kyrkogården när hundratals lyktor brinner i mörkret.

Ha en jättebra dag,

Kram Jenny

sara på hedepipan sa...

Ja sorg tar tyvärr större plats ibland men det är nyttigt att se alvaret i livet ibland för att kunna älska de som man har i livet.
Mina barn får inte växa upp med farbror och det gör oss ont, han tänker vi ofta på men imorgon extra. Han sitter också på en stjärna och vinkar till oss.
kram sara

Mitt hvite hus sa...

Så utrolig hyggelig å komme hjem til en slik pakke... ja det finnes så mange snille og omsorgsfulle mennesker... så utrolig snilt av Hanne og hennes moster...


Nydelig sjal...

Ja slik er desverre når de går bort...vi svaner de..og skulle ønske at barna våre fikk bli kjent med de...
Ønsker deg en herlig helg med ettertanke... *Klem Kerstin

Marita sa...

Vilken härlig överraskning du fått. Tänk att då man minst anar ligger det ett paket på trappan.
I ditt hjärta har du pappa bevarad. För alltid!
~Marita~

Rummet för välbefinnande sa...

Så underbar överraskning. Tänk, just det där villkorslösa givandet är så fint tycker jag. När någon visar uppskattning och det är ju ett tecken om något att du har en fantastisk blogg och är en härlig människa Marie! Jag gläds med dig!
"Lilla julafton" blev det igår då :)

Sen har vi ju det här med sorgen. Det är svårt och smärtsamt och ändå en del av livet. Den här helgen kan man ägna lite extra åt tankar och minnen som är speciella.

Önskar dig en riktigt fin helg nu!
Kramar Mia

Magny sa...

heia...
så nydleig innlegg...
så fint at du fikk disse tingene,- selv om det er trist når noen ebber ut i livet...
go klem og takk for fine inspirerende bilder...

god helg også,- klem, magny***

Designe sa...

Ja, det är verkligen en eftertankens tid den här helgen!
Så himla snällt att skicka en present bara så utan anledning! Jättefin sjal och så sött det blev med ljushållaren där i mossan!
Trevlig helg! kram :)

Lisas torp sa...

Ja, vilken härlig överaskning med ett oväntat paket, och så fina saker! Så jätterart av Hanna!

Ja, den här helgen är säkert tung för många och jag tror säkert att din pappa finns med er!
Kram
Lisa

LenaS sa...

Visst finns änglar, är övertygad om det.....
Vilket härligt paket som väntade dig, sånt gör en så himla glad!
Ha en fin helg!
Kramis/LenaS

Nordingården sa...

Hej Marie, vilket vackert ljus i kannan till din pappa, han ser det nog och är stolt över sin dotter!

Grattis till månadens blogg i Vi i Villa, den skulle vinna i november också, jag är övertygad: )

Men åh va kul med sjalen fr Hannas moster, de är ljuvliga, jag har ju både vunnit en och köpt en, jag har min dagligen! Vilken vackar hörna med kuddar och väskor, smkfullt, som allid. Ha en bra och mysig helg! Mari.

bikim sa...

How lucky and sweet ,Marie! enjoy it!
take care,
Rosa

Anonym sa...

Jag har en tavla med en regnbåge på en klarblå himmel och i högra hörnet är det en smutsig liten hög med höstlöv. Denna tavla målade min mamma till mej och min syster som minne när hon fick cancer förra året. Det står ett citat på den : Samla på glädjehögen !! Det är skönt att samla på glädje även om sorgen finns med hela livet.
kram från Jenny

Tina sa...

Så fint gjort, flott at det finnes slike mennesker! Skjønner godt du ble glad, men helt sikker på at du fortjener det, du er vel et godt menneske selv! Ha en fin fin dag! Klemmer på vei på en regntung fredag! :)

Tina

Loppisliv sa...

Hej Marie! Så vackert ljus du tänt till din pappa, så himla fint! Och sjalen av Hanna, hur gulligt är inte det då, så rar hon är. Sjalen är ju bara sååå fin. Ja det där oväntade små gåvorna är de allra bästa, de som kommer från hjärtat. Superfin girlang du gjort i förra inlägget, älskar att titta på dina bilder, blir alltid så glad när jag ser att du gjort ett nytt inlägg :-) då syns vi imorgon då? ska bli kul. Kram P

spetsar och änglar sa...

Visst finns Änglar!!!

Vilken underbar gåva!Kan tro att du blev glad.
Det var ju sååå vackert gjort av Hanna!

Ha en fin helg
Kram
Heléne

Änglarnas hus sa...

...Ja tänk va goaa människor det finns här ute... :) jättefina presenter och så roligt när det kommer "bara så där" ...

Ja i helgen blir det många ljus och en massa extra tankar på alla som sitter på molnen...en tid att minnas...

ha det gottis nu i helgen!!

Kraam Sanne!!

Made in Persbo...Carina sa...

Hej gumman!

Ja vilken lycka att bli överraskad sådär med ett fint paket! Jättefina saker du fick!

Tråkigt med din pappa!
Vi har lite av samma sits här. M´s pappa gick bort när M bara var 14 år så L har aldrig träffat sin farfar.

Nu ska du få en turspark i baken av mig...med önskan om att du ska hitta något riktigt fint på loppisen imorgon som förgyller dina sunder :)

KRAAAM!
Carina

Millas hem sa...

Det var en rar handling!
Det är precis det där oväntade som man blir alldeles överväldigad av.

Vackert du skriver om din pappa, och det är nog så, om vi pratar och berättar om människorna vi inte har fysiskt närvarande så finns dem med oss själsligt ändå.

Kram till dig Marie!

Amanda sa...

HEJ marie!
vad fina kort du kan ta!
är du sugen på kanin ungar? vi ska sälja dom nu, du kan titta på min blogg jag gör inlägg med dom hela tiden !

kram amanda

fröken knopp sa...

hej marie...

ja visst är det de där oväntade presenterna som värmer mest!!! att någon tänk på en..:)

Tycker det är en härlig tanke som din lilla tjej har om sin morfar..den tanken försöker jag med ha om de nära som gått bort... här tänder vi med ett par extra ljus denna helgen!!

kramar i massor elin

Helen sa...

Så mysigt att få ett oväntat paket, sånt värmer i höstrusket!

Min mamma gick bort i juli, och usch, så ledsamt det är. Hon var min bästa vän...

Men i helgen tänder vi ljus och försöker minnas allt det fina vi ändå fick uppleva tillsammans!

Ha en bra Alla Helgonshelg!

Kram!

Vita små hjärtan sa...

Ja tänk så fina människor det finns, skicka bara så där! Tänk så uppskattat!
Önskar dig en fin helg!
Kram Agnetha

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så fina grejer du fått av Hanna! Alltid lika överraskande när man får något oväntat!

Och det är ett fint sätt att minnas sina nära och kära, att tända ett ljus för dem...
Ändå känner man på något sätt att de finns här omkring oss...

Kram
Marie

C De-sign sa...

Vad glad man blir över det oväntade.... Fint av Hanna att skicka dig så fina saker! Helgen nu är ju full av minnen, tankar och känslor! Jag tror som du att de vi saknar mycket finns med oss...på något vis...Skickar en stor Varm Kram fr C

Grodmamman sa...

Kul med oväntade paket!:)

När min pappa gick bort för fem år sedan så sa min brorson, som då var 3 år att farfar bor i månen. Så den första tiden vinkade han alltid till månen och sa alltid till mamma att "hälsa faffa på månen!" Jag tycker att det är en fin tanke att morfar sitter på ett moln och dinglar med benen!:)
Kram

Mysiga lantliga ting sa...

Oj vilka fantastiska presenter du fick, förstår att du blev överraskad!! Så roligt.

Hoppas du får en bra helg trots allt!

kram johanna

Älskade pion sa...

Men hur go var inte din vän Hanna da. ;)Vilka underbara saker.Finns goa människor. Ha en härlig helg. Kram Ulrika

Engelska Villan sa...

Marie,
jag förstår att den här helgen är både speciell och jobbig för dig, som inte har din pappa kvar i livet. Tänker på dig!

Vad gulligt av Hanna att skicka paket till dig! :) Du kanske har haft otur i hennes utlottningar? :)

Hoppas att ni får en fin helg!

Kramar Anna

Petit Eyekiss sa...

Livet ger ,och livet tar. Allt är som det ska.
Rart av Hanna och så fina ord från dig!
Elisabeth

Kristin sa...

Hej du Marie, ja, jag vill också gärna tro det där om molnen. Jag har turen att ha de flesta i livet, men min farfar gick bort förra hösten. Jag är säker på att han faktiskt kan följa oss här nere på jorden, även om J (som nu är 6 år) börjar ifrågasätta hur man kan sitta på ett moln när molnet bara består av vattendroppar... Men ja, man behöver ju inte lösa alla teknikaliteter när det gäller tron, vilket underlättar en hel del ibland! :-)

Hoppas ni får en bra helg. Vi ska också pyssla med lite ljus och så och ta det mesta med ro i helgen.

Kram till dig och familjen!
/Kristin

Lilla huset på prärien sa...

Men hon är ju en pärla, lilla Hanna! De där sjalarna är underbara, jag har två stycken som jag är så förtjust i och använder ofta. Förstår att du blev jätteglad över den!

Ha en härlig helg kära Marie! Hälsa familjen så gott.

Kram Jenny

Önskedrömmar i hvitt sa...

Hej Marie!
Den bästa av dagar innehåller tårar av skratt och sorg. Hoppas att du och din familj får en fin och ljus stund vid graven,
kram Maria

Lina sa...

Visst sitter de där uppe och dinglar med benen och tittar på oss. Följer oss i glädje och sorg! HA en bra alla helgona dag!

Annas skattkammare sa...

Hej Marie! Men vad urgulligt av Hanna att skicka dig så fina saker! Så tråkigt att dina barn inte fick chansen att lära känna din pappa.. men han känner dem och är med er det är jag säker på! Så fint med ris och ljus i kannan..
Trevlig helg Marie!
Kram /Anna

mig & alice sa...

Hej vännen.

Jag tror precis som du att din pappa sitter där och dinglar med benen.

Men vad gulligt av Hanna att skicka detta till dig. Så härligt när människor gör något för andra utan bara för just som du säger att glädja andra.

Hoppas att ni har en mysigg helg hela dina härliga familj.
Kramar i massor
Melinda

Gúa sa...

Hej min söta goding.::)
Tusen tack för idag!
När vi äntligen hade fikat och skulle in och jämföra våra kjolar lite..;) och sätta mig och prata med er, min 4 änglar, då var ni borta!...*ledsamt*..:(

Men, men..en underbar dag av fantastiska intryck.

Ni 4 får komma hit nångång. Det vore sååå kuuul!

Puss på dig min kära. Hälsa din fina familj...

Kjeruben sa...

Vakkert innlegg i ord og bilder :D

Galleri Hönshuset sa...

Hej

Vad gulligt av Hanna o skicka dig ett paket, kul med överraskningar.
Det är så vi också tänker om dem som lämnat oss, annars vore det jobbigt om man inte trodde att dem fanns i himlen och såg ner på oss.

Kram Pirre

Jenny sa...

Vad vackert skrivet av dig, och så fint av din vän att skicka ett paket till dig. Jag fick en tår i ögat när jag läste om din pappa och din lilla dotters ord om ben som dinglar i himlen. Jag tror på samma sak som henne. Min dotter heter också Elsa, så vackert namn :-)
kram Jenny
www.familjen4.blogspot.com

Fru Inredning sa...

Vilket helt underbart paket:)Tänk att det finns såna människor.

Jag tror som din dotter säger, att din pappa sitter där på kanten och dinglar med benen.

Ha en bra dag.
Kram Kristina

Spurven sa...

Det var leit å høre om din pappa.

Sorg kan jo ikke sammenlignes, men følelsen av savn kjenner man igjen.

Om du finner glede i å lese, finnes det en vakker bok som hjalp meg mye da mine gikk bort så alt for tidlig. Kahlil Gibran med boken Profeten.

Under sorgarbeidet ble det for meg viktig å huske de gode minnene. Kanskje veier det opp for noe av den smerten man opplever.

Det er vanskelig med barna og hvordan forklare dem at bestemor eller bestefar ikke er der lengre. For ikke bare har man sorg på egne vegne men også for sine barn.

Å vite at dine vil vokse opp uten den du var så glad i og ville dele gleden med, er en tung prosess å jobbe seg gjennom.

I mange år etterpå var det for meg smertefullt å se bestemor eller bestefar trillende på barnebarnet sitt.

De små barna som ikke husker, mangler mange opplevelser som de store barna kanskje fikk. Døden er vanskelig å forklare for de minste. Og de største kan bli redde og ikke akseptere at bestemor eller bestefar har forlatt dem. Hva sier man da til et barn? Det er ikke lett å vite. Min erfaring er at det er best å være ærlig. Ingen vet jo hva det vil si å være død og det sa jeg også til mine barn. Samtidig formidlet jeg min tro, men passet på hver gang å forklare at ikke alle trodde det samme som meg. Vi mennesker tror jo så forskjellig.

Det finnes nok ikke noe fasitsvar for hvordan man kan hjelpe barn i sorg. En mor og far kjenner sine barn best.

For min del mente jeg det var riktig og viktig å la mine små forstå at vi sørger forskjellig ettersom vi også tror forskjellig. Noen, som meg, tror fullt og fast på et liv etter dette og at døden ikke er noe å være redd for. Jeg tror at det finnes en Gud som elsker alle mennesker og som har plass til alle. Men det er meg:-). For meg har troen og håpet om engang å møtes igjen, gjort veien videre lettere å gå.

Dette ble en lang kommentar, jeg håper du ikke blir lei deg for dette. Jeg ville gjerne dele mine tanker med deg om dette. Du vet, sorg berører oss alle og for mange bærer vi den med oss hele livet.

Så godt å høre at du også tenner lys, det er en vakker skikk.
Det gir en ro til å tenke på de som er borte, men allikevel så nær i hjertet.

Jeg håper at du har noen du kan dele dine tanker med i din sorg.


Klem, Spurven.