måndag 12 oktober 2009

Skådebröd

Förra helgen bakade jag lite nytt skådebröd. Gillar ju egentligen inte att baka (eftersom jag har en förmåga att stöka till det så fruktansvärt omkring mig när jag bakar), men nu ville jag ju faktiskt ha sånt här fint bröd att dekorera med så då var det bara att baka ändå. Doftade jättegott i huset av nybakat bröd som inte gick att äta (till makens stora förtvivlan, hihi).
kl
Fatet på fot som brödet ligger på är från min mormor och morfars hem, tycker det är så vackert! Dekorerade lite extra genom att göra en krans utav lingonris och lägga runt brödet.
k
Ha en bra dag!
Kram Marie

57 kommentarer:

Under en vind sa...

Vad fint det var! Värt att stöka ner lite för!

Hoppas att allt är bra med dig! Följer dina inlägg, men skriver....alldeles för sällan!! Passar på att skriva lite nu när lillan sover efter ett morgonbesök på bvc. Egentligen skulle det vaccineras men vi slapp det idag eftersom hon nyss blivit feberfri...det blir i slutet av veckan istället...

Ha en ny underbar höstvecka! Kram kram!

Under en vind sa...

Det var LÄNGE sen jag var först att skriva på ett blogginlägg...:)

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Hej Marie!
Har också länge velat ha ett sånt fint skådebröd, men än så länge har vi bara lagt energi på att baka ätbart ;) har bakat filmjölksbröd i helgen, det är inte illa!!! I normala fall är det maken som står för baket här hemma :)Men en dag kommer jag att testa skådebröd oxå.
Jättefin bild, och läckert med lingonkrans runtomkring!
Ha en fin vecka!
kram
nina

Jenny sa...

Ser underbart ut där det ligger :) Fint dekorerat också :) Jag får mer julkänsla, härligt!! Ha en bra dag! KRAM

Lindhagens Anna sa...

Hej!

Stackars Maken! Men vad fint det blev! Ha en bra dag!

//Anna

Jeanettes hus sa...

Måste då säga att brödet ser hur gott ut som helst!

Men det gör ju sig minst lika fint som dekoration!
Så fint du arrangerat det hela!

Man kanske skulle försöka sig på ett försök att baka ett liknande!!!!
Mina bröd går ju ändå aldrig att äta så varför inte ett skådebröd????

Kan du ha en skön vecka!
Vi ses snart

Kramisar Jeanette

Hulda sa...

Så dekorativt! Virkelig flott pynta rundt det også, Og som vanlig flotte motiver du får fram med kameraet. Nydelig! Og det går jo an å lage et brød og servere på denne måten også. :)

LantlivsAnette sa...

Jaa, visst är det fint med skådebröd, jag har bakat det tidigare jag också, för över ett år sedan, och det är lika fint ännu !! Så då vet du att de håller sig fina..
Kraaam Anette

Annas skattkammare sa...

Åhh vad fint skådebröd! Har sett att flera bakat detta, men hur gör ni?
Kram /Anna

Kristin sa...

Hej Marie! Så vackert, synd som sagt att det är oätligt! :-)

Är du hemma fortfarande med stackars V som har ont i örat? Jag är hemma mån-ons för S jagar och någon måste ju passa Matilda... men om en vecka börjar hon på dagis så då är det slut på denna föräldralediga perioden... och eftersom jag nog inte tänkt mig fler små knoddar så är det slutet på en era! Men det ska nog gå bra, värst kanske det blir för förskolepersonalen som får tampas med eldfängda Matilda - du vet, vilda Matilda är hon verkligen... *ler*

Kram på dig och hoppas V kryar på sig!!!!

/Kristin

Eva sa...

Åh, du är du finurlig och duktig. ÄLskar dina foton!

Kram Eva

Jenny sa...

Hej Marie!
Vilket fint skådebröd:)

Kikade lite extra på ditt ljuvliga skåp där i bakgrunden oxå;)

Ha en trevlig vecka goa du!

kram Jenny

carina sa...

Här bakas det oxå idag inte skådebröd utan annat, Gillar inte heller att baka just för röran som blir i köket.

Ada och Emil sa...

OOOh, so lovely photos :)
Look like very delicious :)

-Sanna

Fru Inredning sa...

Men så fint skådebröd du gjort:)Lite värt att stöka ner lite för eller hur:)
Ha en bra dag.
Kram Kristina

Millas hem sa...

Hej Marie!

Du hittar alltid på en massa fint. Du är som värsta Philofix, alltid något kul på gång!

Kram till dig!

mormorelsie... sa...

Men å så fint har du receptet på detta skåde bröd så skulle jag gärna vilja ha det.
kram
ninni

fröken knopp sa...

hm...tror nog att jag med ska försöka mig på något sådan..fastän att jag inte heller gillar att baka!! men det ser så fint ut hos dig..så kanske..:)

kramar elin

My Lovely Things sa...

Åh va vackert!
nu vet jag vad jag ska göra med mitt glasfat på fot..Lovely!!
Underbara bilder du vsiar..
Krma Anna

Designe sa...

Så vackert bröd och fint arrangerat oxå!
Kram :)

hemma hos lilla mej sa...

Vad vackert bröd och bara så himla fint arrangerat.ha en mysig mändag~kramizar ~~~~~RITA~~~~

Bibbi sa...

Så vackert bröd. Förstår att maken blev besviken... Varför inte göra två bröd nästa gång...;)

Andrum sa...

Jag hade nog också blivit en aning irriterad när det inte går att smaka på något som luktar så himmelskt gott som nybakat bröd gör. Men fint är det förstås! =)

Kom och tävla hos mig i min blogg! Du har chans att vinna barnkläder från Nova Star värt 798 kr.
Lycka till!
Kram, Annica

Kerstin sa...

mmm hjemmebakt dufter herlig... men så klart man blir litt lei seg når man ikke kan få smake...
Nydleig ble det... kanskje man skulle gjøre et slikt brød en dag... ha en fin dag videre..
klem Kerstin

Älskade pion sa...

Vad vackert,synd bara att mannen i huset inte fick smaka. ;)Ha en bra start på veckan. Kramar Ulrika

MiaMaria sa...

Hej Mari!

Kan tänka mig att maken blev förvånad när brödet inte gick att äta....fniss....men han insåg väl direkt att det är ju så vackert att skåda.......

HA en skön vecka!
MiaMaria

Eva Mari sa...

Nydelig bilde og så fint skuebrød!
Hvor fant du oppskrift?

Jeg har konkurranse i bloggen min, - det er bl.a. 3 forklær mm. Kanskje ikke noe for deg iom at du ikke liker baking pga rotet, men i tillegg er det 2 forundringsposer med tøybiter, knapper etc!

Klem fra meg :D

Lisas torp sa...

Jättefint blev det ändå och doften av nybakat är oslagbar!
Kram
lisa

victoria sa...

hmmm herlig brød så kjempe godt ut og veldig dekorativt på fatet ;)
ha en fantastisk uke
klem victoria

Hem och Harmoni Marie sa...

Så fint! Men jag kan förstå makens besvikelse... luktar ju så gott med nybakt, och sen inte få sätta tänderna i det.... :)

Ha det gott, kram Marie

Änglarnas hus sa...

Så hemtrevligt och mysigt det ser ut med bröd så där arrangerat!!

Brukar läta det ärbara ligga på en porslinsskärbräda med en bakduk över..men med fyra tonåringar går det åt i ett naffs!!

Skulle också vilja baka skådebröd och skulle bli hjärtans glad för ett recept...antar att det är lite annorlunda om det inte ska mögla!!??

Ha det gott!!

Kramen ifrån Sanne!

Änglarnas hus sa...

brukar låta det ätbara....

Jag skriver som en kratta haha..

Mitt hem är min borg sa...

Hej Marie!!

Har tänkt så många gånger att baka ett sånt jag me, men har inte kommit länge än till tanke tyvärr..
Ser verkligen fint ut!!

Kram!!

Nordingården sa...

Skådebröd, det är nog ngt för mej, för jag tror inte ngt matbröd jag bakar går att äta, jag bakar aldrig!!! Detta var ju bara så snyggt, på fat, med lite grönt runtom.... Mari.

bikim sa...

Love the smell of fresh bread! that's too cruel!! - have fresh bread and not eating it??!!! Love to eat it with butter.
Happy week,
Rosa

Fransk inredning sa...

Tack för informationen om Mille Malou.Var ligger det? Är det långt från Kronen och Honning og Flora? Kram Susanne

Made in Persbo...Carina sa...

Tack goa rara Marie för alla uppmuntrande ord! Hoppas du och familjen kan komma och se det i verkligheten snart. L skulle tycka det vore så roligt att få leka med fröknarna också :)

Vilket vackert skådebröd du bakat! Synd att det är just skåde-bara...det ser ju så gott ut att man skulle vilja sätta tänderna i det ;)
Antar att det är nån särskild deg du gör då eller? Har aldrig gjort något sånt själv. Hur länge håller det sig fint?

Kraaaam, Carina

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Jag bakar varken bröd som man kan äta eller skådebröd... så jag tycker du har varit jätteduktig som gjort det!
Så fint det blev med alltihop på brickan!
Kram
Marie

Rummet för välbefinnande sa...

Vilket fint bröd - förstår frustrationen som infann sig hos din man :)
Det doftar så underbart av nybakat bröd och då blir man ju våldsamt sugen alltså......
Hoppas du får en underbar helg nu med dina blogg-vänner.
Är helt säker på att ni kommer att ha det hur bra som helst. Är det någon jag känner så vill jag att du hälsar så gott från mig!
Ha det gott Marie.
Många kramar Mia

Claras hem på byvägen sa...

Oj va fint det blev. Du får verkligen till "uppläggningen" på ett bra sätt, så man blir så där sugen och får en jättebra känsla.
Ha en bra dag! Kram Clara

Anonym sa...

Hej goa Marie!

Skriver ett par rader här också :) Har mailat dig, hoppas det kom fram, det verkar ju har krånglat den senaste tiden men mail som försvunnit osv

Skådebröd är så mysigt, roligt att baka och så håller det ju sig i evighet..bara att damma av då och då *hihi*

Hoppas du piggnat till, själv känns det halvok ibland och halvkass ibland :o

Kram
Mia

Vita små hjärtan sa...

Jag stökar också till väldigt då jag bakar!!! Jobbigt! Men skådebröd är ju kul!!!! Fint!
Kram Agnetha

Hanna sa...

Så fint du har gjort!
Ha en bra kväll!
Kram
Hanna

Tulipa sa...

Hej!
Åh vad du har känsla i allt du gör...
Finns inget som inte blir vackert hos dig och genom din kamera.

Tänk om man skulle baka skådebröd i tid i år, och inte tro att man ska hinna det till julen..som jag aldrig gör...
Fast vårt kök är sån mess nu efter att det är på halvrenovering och inget slutfört stadiet..så kanske man tappar sugen redan där då...

Nåväl, kommer ni inom på fredag?
Hoppas, hoppas!

Kram Mariette

Hjärtan och linfrön (fd. Emmas väggord) sa...

Hahaha... stackars maken! Så knäckande att inte kunna äta, när det ÄNTLIGEN doftar bröd.

Du får kanske överraska honom någon dag med RIKTIGT bröd..? ;)

Kram Emma

Hjärtan och linfrön (fd. Emmas väggord) sa...

Och förresten, kransen är bedårande! Helt fantastiskt vacker.

Emma

Bygatan sa...

Hej Marie!

Men så vackert med skådebröd och ännu vackrare med en lingonkrans och ett vackert fat!

Hör av mig om brocante...osäker på om jag kan åka.

Kramar Lena

Vit som snö sa...

Jag fick recept av en gullig bloggvän men har inte kommit till skott att baka ett sånt än, nu blev jag peppad! Det ser så fint ut!!
Ha det gott! Kram Cilla

Hanna sa...

Jättefint!! Fatet passade bra till!
Jag måste leta fram recept jag med... har du nån länk att dela med dig?

Ha d bäst!
Kram Hanna

Viveka i Bläckhornet sa...

Kastade mitt skådebröd som jag hade ifjol. Tyckte det blev ofräscht med damm osv. Men nu blev jag så sugen på att baka ett nytt.
Har du gröpt ur ditt eller? Dessutom blev det så fint oregelbundet form på det. Har du liksom bara slängt ner det i en rund form?

Kram Viveka

Ina sa...

jag måste ge mig på och baka ett sådant, har tänkt det länge men kommer inte längre. Det är så fint att ha det till dekoration sådär. Vackert!!
Du inspirerar mig så otroligt och du är såå duktig!
Kram Ina

Änglarnas hus sa...

Tack såå mycket!!

Kram Sanne!

Prillig sa...

åh, va vackert! Det är konstigt att det ska bli så "rotigt" när man grejar, man det handlar väl om inlevelse...? ;-)

Kram britt

Hanna sa...

Tack för länken!!
Ska prova baka det nån dag :)

Ha d gott!
Kram Hanna

Loppisliv sa...

Ser så fint ut med ditt skådebröd där det står på brickan, underbar bild. Det var väl värt och stöka ner lite för va? Jag har många gånger tänkt och baka sånt bröd jag med men kommer inte riktigt för mig, bakar ju inte så mycket annars heller kan kanske bero på det...hihi Så himla synd att vi inte kan träffas imorgon som planerat, de där jäkla bacillerna...grrr :-) men det kommer förhoppningsvis fler tåg, såg framemot att du skulle visa mig alla affärer i köpenhamn som jag aldrig själv hittar till när jag är där :-) Men som sagt, det tar vi när vi alla är friska igen. Ha det gott. Kraaam Paula

sara sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Jenny sa...

Ohh vilken fin blogg du har :) och så fint pyntat :) jag är lite nyfiken på det där skådebrödet.. hur bakar man ett sådant? :) Kram Jenny