onsdag 18 november 2009

Adventsljusstakar

Idag har jag och barnen varit lediga. Vi har hunnit med lite allt möjligt, men mest har vi bara slöat omkring här hemma. Årets adventsljusstake har vi iallafall fixat iordning, liiite tidigt kanske, men jag kände mig på pysselhumör och det är ju bara lite drygt en vecka kvar nu!!!! Har tänkt länge att i år ska jag använda en utav mina loppisfyndade spillkummar som ljusstake och så fick det bli. Lite mossa och så några kulor i fattigmanssilver och så var det klart!
k
I år blir det dock två adventssljusstakar här hemma. Vi var ju som jag berättade i förra inlägget hos Ingrid på Atmosphere i lördags och då fick jag syn på den här underbara gamla bakformen och genast såg jag framför mig hur fin den skulle bli som adventsljusstake. Men, vem har sagt att man måste nöja sig med en ljusstake, hihi. Den här blev pyntad med mossa och en liten pärlgirlang.
l
Även en rund bakform följde med mig i min påse hem, denna fick dock några hyacinter planterade i sig. Den lilla spegeln som ni skymtar där bredvid hittade jag på loppis för någon månad sen för halva priset (bra när det är rea på loppisar, hihi), betalde 22,50:-
k
Har passat på att fota till bloggen idag när jag har varit ledig och nu kan jag nog lova er att det blir julinlägg för hela slanten framöver, hihi.
l
Trevlig kväll!
Kram Marie

41 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Åh vackert! Jag har slut på stearinljus så jag eldar värmeljus som bara den överallt här i huset. Just idag är det STORM här. Det blåååååser som bara attan, det knakar i alla fönstrena och jag tror snart taket blåser av... usch. Och mannen är inte hemma... känner mig nästan lite rädd. Hoppas det slutar blåsa snart!

Tog influensasprutan idag också.

Måste köpa lite hyacinter snart... / Kram Jenny

Domus Dulcis Domus sa...

Mmm nu längtar man till julen....

Anonym sa...

Hej Marie.
Det er rigtig hyggeligt at kigge ind til dig.
jeg glæder mig hver gang.
De kærligste hilsner
Kirsten fra Danmark.

Nordingården sa...

Åh så fint Marie!!! Så kul med en spillkumsljustake: ) så fint i alla formar med både ljus o hyacinter, du är så duktig på att greja och fixa och allt blir så snyggt!!! Mari.

Sofia och Marie sa...

Fina adventljusstakar! Blir inspirerad... Är verkligen jättetrött ikväll, annars hade jag nog rivit fram lådorna med adventsaker...

Marie/Systrarna

Jenny sa...

Hej Marie!
Vad fint!! Du är så påhittig o kreativ:)

Ha en skön kväll,

Kram Jenny

no47-mia sa...

Hej!
Vi har med vart hemma idag..
Å jag har vart på pysselhumör med idag.. Visst är det kul!?

Kram mia

Karin - Mina Rum sa...

Härligt att det bara är drygt en vecka kvar till första advent. Ska bli så mysigt att ta fram lite pynt och börja spela julmusik dygnet runt. Kram...

Kris sa...

Va fint ni fixat!
Jag har i alla år använt en ljusstake i trä, som jag gjort då jag gick på sjätte klassen i skolan :) den börjar bli antik snart ;))

Rummet för välbefinnande sa...

Så fint ni gjort idag. Har några sockerkaksformar, modell äldre, som väntar på mig också...... En är rund och lite veckig sådär.
Ska bli kul att sätta händerna i dem någon dag.
Just nu håller jag på och bygger hemsida för fullt.....
Det är jättekul, men tar sin lilla tid förstås. Jag gör ju layouten och allting själv så det är lite spännande också.
Så kul att äntligen fått klart med mitt nya företag, och nu vill jag bara igång vet du.
Ha det fint!
Kram Mia

Lillemor i Hummelsta sa...

spillkummar har en plats i mitt hjärta, det går jag igång på som Ernst brukar säga. Så himla fint, har du sand i botten som ljusen står i eller? Vet inte ännu om jag ska köra blockljusstilen eller kronljusstuket på årets adventsljusstake.
Kram Lillemor

Inas sa...

Hej Vännen!
Va mycket fint va duktig du är på att arrangera. Ha en trevlig kväll goa kramar Ina

Lisas torp sa...

Så jättefina ljusstakar du har fixat! Självklart kan man ha flera!

Kram
Lisa

Millas hem sa...

Jättefint Pyssel-Marie!

Himla käckt med formarna! Ja, jag förstår att det kliar i fingrarna på dig nu, du som älskar att pyssla! =)


Kram Camilla

Rosenvit sa...

Allt jättefint (som vanligt) men gillade spillkummet bäst. Spegeln är ursöt och priset gjorde det inte sämre.
Ser fram emot nästa inlägg!

Ha det gott!
Anna

Hulda sa...

Men, det er flott, Marie, at det blir flere fine juleinnlegg framover. :) Virkelig nydelige lysestaker dere har laget i dag. Så koselig. Flott med de enkle perlene i mosen. Likte svibeldekorasjonen også. Jeg skal kjøpe meg noen svibler i morgen. Får mannen hjem fra USA lørdag, så da skal det pyntes litt ekstra. :)

sylvia sa...

hei Marie,
nydelig adventlys du har laget,ja det nærmer seg nå,deilig å være ferdig med det i god tid.
ha en herlig mys kveld.klem fra sylvia

blomsterboden i skanör marie sa...

Jättefina stakar, kan man verkligen ha fööör mycket ljus nu kring jul, det är ju bara sååå mysigt.
Ha en sköön kväll.
kramkram marie

Ljuva Lantliv sa...

Jättevackert! Härligt med allt pyssel nu inför advent. Ser fram emot kommande inlägg. Kram Anna

Hjärtan och linfrön sa...

Fint! Å jag som har gamla bakformar i aluminium från min morfar, de ska absolut få bli adventsljusstakar! Får man fråga hur du har satt fast ljusen?

Kram Emma

Birgitta sa...

Vad bra att du gjort i ordning 2 ljusstakar, så kan du dela med dej till mej. Men jag får försöka fixa något i slutet av nästa vecka.
Hyacinter har du också. De luktar ju så gott,
Ha det gott.
Kram Birgitta

Änglarnas hus sa...

Så skönt med en ledig dag och att "bara" vara...
Adventsljusstakarna blev urcharmiga...tänkte också ha två i år..en på köksbordet och en på glasverandan...

ha det gott och pynta på ;)..

Kraam Sanne

corrina sa...

Vad snyggt det blev. KRam

Lantliv i Norregård sa...

Hej, så fina bilder hos dig!! Tänk en sån bakform som du köpte på Atmosphere har jag tre st i olika storlekar!! Kanske härmar dig och gör en adventsljusstake av den största!! Tack för inspirationen:o)
Kram Malin

hemtrevnad marie sa...

Å, så snyggt du gjort med alla formar och spillkumen...hade också formar för ett par år sedan till hyacinerna och koppargrytor brukar jag ha...fast ljusen har jag inte haft i formar...har du oasis i botten eller?
kramis

Fru Sirlig sa...

Hejsan Marie!

Så mycket fint du pysslat till. Inte för inte blir man allt lite sugen att sätta igång med lite pyssel. Insåg just att det bara är en månad kvar till julledigheten, jippie!!
Vilken underbart härlig helg ni verkar ha haft med både shoping trevligt umgänge och god mat, vad mer kan man begära;)

Ha en fortsatt bra vecka och helg kram Heléne

Gypsy Purple sa...

I love what you have done with the baking tray!!! Lovely decorations...great inspiration...xx Gypsy

LantlivsAnette sa...

Åhhhh vad fina advents ljusstakar du har i år !!! Wow !!
Och så gör jag också, passar på och fotar då man är ledig och det är lite ljusare..
Vad spännande att få se ditt julpyntande i år !!
Jag ska börja pynta till helgen..
Kraaam Anette

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Lovely!!
Å vad jag längtar till jul:)

Jag jobbar på en vvs-grossist, och igår kom en kollega in med ett par nya "ljuslyktor" till mig och kollegorna...hihi..avlopps renskorgar i rostfritt;)

Måste ta kort..Den är faktiskt riktigt läcker. Nu har jag julpimpat den med granris krans (fusk) och blockljus:)

Har fått en ljusstake förr också av honom. Den är gjord av rörkopplingar i stål..hihi...vi är innovativa här på jobbet ibland!

Susanne

Millan sa...

Så fina och så sugen man blev på advent.
Får nog upp på vinden och plocka ner grejerna snart.

Om mig sa...

Hej Marie!
Jätte fina adventsljusstakar! Vilken vacker bakform. Här blir det också två st i år, är ju så få veckor dom är framme per år så då får man ju passa på!:)
Kram/L

Fru Inredning sa...

Hej Marie.

Å vilka fina adventsljusstakar du har:) Har oxå redan gjort min, blev bara en för mig dock. Rolig idé att använda en bakform.
Och det var riktigt fint att planera hyacinter i en bakform oxå:)

Ha en underbar dag.
Kram Kristina

Annas skattkammare sa...

Hej Marie! Så fina adventsljusstakar och hyacintgömmor du fixat till! Härligt- då ska jag inspireras nu när jag äntligen hinner börja lite jag med- ska bara skriva klart tentan försat så har jag helgen på mig sen.. =)
Kram /Anna

Liten Bod sa...

Jättefina bilder! Jag ligger lite efter, men har nu införskaffat lite lökväxter i alla fall :) Kram, Tina

Designe sa...

Åh va fint! Gillar ditt spillkumm jättemycket! Nu är jag oxå sugen på att fixa till adventsljustake och hyacintplanteringar! Kram :)

Jenny sa...

Du pysslar alltid så fint Marie! Helt underbart! Gillar verkligen idén med spillkumet! Hoppas allt är bra med dig, nu är det bara en vecka kvar till advent. Tjohooo! :) KRAM!

Vita små hjärtan sa...

Hej!
Du gör alltid så vackert och inspirerande!
Kram Agnetha

Jojo sa...

Najs, najs, väntar med spänning på jul inlägg :)

Tar gärna emot inspiration i massor!

Kram Jojo

Mysiga lantliga ting sa...

Blev ju kanonsnyggt att göra en adventsljusstake i en skål. Inte länge tills du kan tända den nu.
Visst längtar man? =)

kram johanna

Tulipa sa...

Hej Marie!

Underbara arrangemang!

Vad bra att passa på att fota när man är hemma i dagsljus...lite svårt med just fotobiten just nu...men det är ju likadant för oss alla...

Så ni susar förbi nästa helg?
Vad himla trevligt om det går förbi mig!!!
Spännande!

Vi hörs!

Kram Mariette

Viveka i Bläckhornet sa...

Jättefint med spillkummen1
Jag har satt några hyacinter i min spillkum :)

Atmosphere har jag tyvärr aldrig besökt - ännu. Men någon gång ska jag dit!

Kram och ha en skön helg

Viveka