onsdag 25 november 2009

Stuckatur

Jag och Mia hade ju lyckan att få köpa några gamla stuckaturbitar utav Ann. Tänk er att Ann hade turen att hitta flera kartonger med dessa underbara bitar på en loppis!!! Förutom att de är helt underbara tycker jag att det är så kul att de kommer från ett hus inte så långt ifrån där vi bodde när vi bodde i Göteborg.
k
Här ser ni den största biten som hamnade på hyllan ovanför köpmansdisken i vardagsrummet.
k
En liten bit med blommor och blad ligger just nu i ett utav fönstren.k
l
Och här ser ni ytterligare en med blommönster, fast den här är lite större. Är så glad över dessa gamla bitar, känns som en riktig, riktig skatt.
k
Ha en bra dag!
Kram Marie

45 kommentarer:

Tess på Tilda och Mamma sa...

Gomorgon,
Åh helt underbara stukaturer vem vill inte ha sådana. Ha en bra dag.
Kram Theres

Lilla Ugglebo sa...

Hallå där!
Oj så fina!
Vad du pysslar.....jag är också så sugen att jag snart spricker....skulle behöva dubbelt så långa dygn..
Kransen är helt underbar...jag skulle vilja ha en över matbordet.

Ha en mysig dag!
Kram Katarina

hemtrevnad marie sa...

Å, så snygga de är!!!
Verkligen roligt att få en sådan skatt!!
Köpte mig ju en rolig krumelur i trä och järn hos Marie på brocanten...vet inte var den suttit, men en liten skatt är den också!
kraam

Liten Bod sa...

Visst är det kul och känns bra att återanvända alla vackra saker som folk en gång lagt ner en massa jobb på att skapa :) Kram, Tina

Lisas torp sa...

Tänk, så vackra stukaturer det finns och att de sparas på det sättet! Vilket arbete som ligger bakom!
Så vackert du har gjort med bitarna, de pryder sin plats på ett nytt sätt!
Den rundade kanske har tillhört en plafond...! Ja, fantasin sätter igång direkt..:-)!
Kram
Lisa

Lilla Blanka sa...

Hej sötis!

Ja åh jag får lite hjärtklappning bara jag ser stuckaturbilderna hihi, de är så himla fina och jag är jätteglad över dem ♥

Du har hittat jättefina platser till dina. Jag klurar fortfarande på bra platser för mina. De har fått tillfälliga platser i hyllor och på en skänk.

Kram
Mia

mormorelsie... sa...

Ja det är underbart fint att dekorera med stukatur.
kram o ha en go dag
ninni

pysseltanten sa...

Vilka fina stuckaturbitar...=))
Ja...tänk vilka skattkammare våra loppisar e.....=)))
Kraamizar Git

pysseltanten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
LantlivsAnette sa...

Jaaa, en riktigt, riktigt fin skatt har du..sååå fina de är bitarna !! Vad de kunde förr alltså, idag är det ju ingen som sätter in sånt i sina hus..
Jag fick tag i kakelugns bitar med så vackert mönster i somras på en loppis, för 20 kr biten !!
Ha en fin dag vännen
Kraaam Anette

Rummet för välbefinnande sa...

Mmmmm, det är underbart! Förstår din lycka.........
Det är sådana där saker som man bara kan ta och slänga en blick på då och då, så känner man sig glad i sinnet sen.
Önskar dig en fin adventshelg.
Ha det gott Marie!
Kram Mia

envilsenloppa sa...

Oj vilka vackra och så fina som inredningsdetalj !
Hoppas allt är bra over there !
Kram/Lotta

Jenny sa...

Hej Marie!
Åh vilken vacker gammal skatt du har fått ta del av:)
Vad fint att dekorera med stuckaturbitarna sådär som du gjort!

Ha en härlig dag,

Kram Jenny

Edda sa...

Stukkatur er nydelig...der var du heldig....det har jeg aldri kommet over...
ha en kos dag
klemmer

Hilde sa...

Det er så flott med ting som har sjel - tenk hvilke historier disse biter kunne ha fortalt - så flott at de kom hjem til none som vil behandle de som den skatten de er!
Hilde

Kristin sa...

Hej Marie! Så fina "bitar"! Vilket fynd Anna gjorde...

Så roligt det var när ni var här. Matilda blev dock jättefebrig på måndagen så om ni åker på någon sjukdom så är det nog hon som smittade er... det kom jätteplötsligt och nu är jag hemma med henne eftersom febern inte vill ge med sig. Det är nog inte svininfluensa i alla fall utan mer "vanlig" förkylning.

Kram och ha det bra!
/kristin

fröken knopp sa...

Hej marie..

ljuvligt fina!! En riktig skatt!! :)

Vilken rolig ide att stoppa alla ljusstumparna i en kruka..det ska jag med göra..hihi..:)

kramar elin

Torparfrun sa...

Ja tänk att den enes skräp är den andres fynd! Fint blev det hos dig iallafall och man kan ju fantisera om vlka vackra rum stucaturen har suttit i från början!

Kram Torparfrun

Lantliv i Norregård sa...

Hej!! Så fint hos dig Marie!! Bara fina saker... även om du så bara stoppar några ljusstumpar i en kruka:o) Allt blir vackert i dina händer!
Kram Malin

Ljuva Lantliv sa...

Tänk så mycket historia det finns i alla dessa gamla saker och ting som vi ibland lyckas kommer över. Vackra bilder, alltid en fröjd att titta in hos dig. Kram Anna

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!

Stukaturen är jättefin och vilken kulturhistoria det finns i dem..Passar mycket fint i dina arrangemang!

Kraam Sanne..

lottens vita och gröna sa...

hej gumman, vilken tur ni hade, vilken stuckatur då, sååååååå fint där på hyllan så man svimmar!!!!
ha det gott i mörkret, varmkram lotten

My Lovely Things sa...

Hej!
Så fin stukaturen är!! Otroligt mysiga bilder. Du pyntar så grant!!

Tän om vi kunde få snö med.. Så mysigt det skulle vara. Jag har hängt upp ett par stjärnor i dag. Nu lyser det så fint i fönstren!!

Kram Anna

Mitt hem är min borg sa...

Hej vännen!!

Håller med dig helt och fullt.. Skatter!! Hittade två stora runda på loppis i somras och jag hade samma fynd känsla då.. E ju så vackert med det matta gipset..
Väldigt fina bilder!!

Kram!!

Mitt hvite hus sa...

ÅÅÅ for en herlig skatt dere har fått... og flotte bilder du har tatt av de..

Virkleig vakkert...
klem Kerstin

The Secret Garden sa...

Hejsan!
Ja vad fint med den där stuckaturen!!
Tänk att kanske gjuta egna formar med betong...eller varför inte gips..och sätta upp inne. :)

Ha en fin kväll!

Vit Spets sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vit Spets sa...

Halloj där!
Lämnar ett avtryck från mig idag ;-)
Underbara stuckaturer, vilken lycka!
Sköt om Er så här i adventstider...
Kramis från mig till Dig
//Siv

LjuvligtLantligt sa...

Hej!
Så himla fint...kan inte se mig mätt!

Kram Git

Made in Persbo...Carina sa...

Å tack goa rara! Kul att bilderna föll dig i smaken!
Ja jag håller med helt och fullt...hela tidningen är så ljuvlig att man vill inte lägga den ifrån sig. Tänk vilken lycka att de startade denna tidning för ett år sedan och jag är så glad att jag köpt alla nummer...kommer ALDRIG klara av att slänga ett enda av dem.

Suck, vilka stuckaturer! Jag kan riktigt känna lyckan både när Ann fann dem på en loppis (sanslöst) och din och Mias lycka när ni fick köpa flera fina bitar var!
Det är ju så dekorativt och vackert varsomhelst!

Hörde att du varit och häsat på Kristin! Din lyllos! Jag och K har pratat om det länge och först trodde vi nog att vi skulle få till en träff under hösten men det har varit så mycket så vi har flyttat fram det.

Ha det gott vännen!
Kram, Carina

sara på hedepipan sa...

Det är ju bara att garatulera. Ja man ska ha tur på loppis ibland.
Ha ett bra veckoslut
kram sara

Tulipa sa...

Hej Marie!
Vilken vacker stuckatur, helt unikt!

Vad roligt att skriva; Vi ses imorgon!

Kram Mariette

no47-mia sa...

Hej!
Såå vackra..

Kram Mia

Petit Eyekiss sa...

bara såååå vackert!

Gypsy Purple sa...

Lovely, lovely,lovely!!

Sköna o Gröna Ting sa...

Tjo flöjt.., sååå vackert, så vackert!
Knappt man kan förstå dom som har förmodligen skänkt det till loppis och inte vill befatta sig med det?!?!?
Många av oss skulle kunna gå över eld och vatten för att få tag på sådana!!
(säger man så.., eld och vatten, låter märkligt men jaja, du vet vad jag menar..)


Hoppas du får en fortsatt skön vecka
Kram Marianne

Villa Solberga sa...

Väldigt vackra stuckaturbitar!
och vilken vacker krans i förra inlägget!

Kram Jenny

Jenny sa...

Helt underbara! Otroligt fina. Vilken lycka :) Så kul när man kan få köpa såna fina saker. KRAM!

livetpåfyran sa...

Vill önska dig en underbart första advent!

Kram Pia

MormorRuthsAnn sa...

Hej vännen!
Oj, vad vackert du har pyntat med stuckaturerna, ser sååå himla vackert ut Marie! Du bara får till det så himla fint!!!! Duktiga dig...
Jag är glad att du och Mia blev såå glada för dem...delad glädje är dubbel glädje...fniss

Jag adventfejjar för fullt, fick en massa inspiration efter vår träff...myser bara jag tänker på det :)

Jag och Peter skall nu i helgen i väg till ett supermysigt Country side hotell (vi var där förra året) och i år skall jag definitivt visa bilder därifrån.

Varmaste kramen, Marie!
Ann

Noamaja sa...

Åh, varför känner inte jag någon Ann *fniss*...vad gulligt av henne att sälja till er! Fantastiska!

Jag blev alldeles kär i dina glasgranar eller kottar eller vad det är som hänger i kransen...Går de att få tag på tror du?

Kram och tack för fina bilder!
A

Anonym sa...

Hej,surfade runt och hittade din sida, vad himla fint du har det!!! Jag undrar var du hittat den fina vita statyn av Maria? Antar att det är Maria? Jag vill så gärna ha en sådan så har du lust så skriv o berätta var du köpt den
hls
Ylva Östlund

Marie sa...

Hej Ylva!

Vad roligt att du hittade hit, tack för dina snälla ord!

Är det statyn på den översta bilden du menar? Isåfall har jag köpt den i butiken Lustfyllt (www.lustfyllt.eu) för några år sedan. Den kommer dock från Affari (www.affari.nu), kanske kan du kolla närmaste återförsäljare med dem.

Ha en bra vecka!
Marie

Anonym sa...

stort tack, jag ska genast surfa in o kolla in dem sidorna!
ylva

Anonym sa...

... inte behöver man gå "genom eld och vatten" för att få tag på stuckatur. Finns en del fina stuckaturdetaljer på hemsidan "www.mitas.se" (se bilderna)