torsdag 3 december 2009

Inspirerad

En utav mina stora inspirationskällor när det gäller inredning har i många år varit Randi som har butiken Stil og Stemning i Köpenhamn. Har beundrat både hennes hem och butik i olika reportage genom åren, men det var först i våras som jag hittade till hennes butik på riktigt. Känner mig alltid lycklig som ett barn på julafton när jag får gå runt där och kika och samtidigt prata med denna fantastiskt varma, trevliga och inspirerande kvinna. Fotade lite i butiken nu när jag var där förra helgen, men tyvärr var det bara den här bilden som blev något så när bra, men vill ni se fler bilder kan ni kika här!
k
Randi hade gjort en sån fin ljuskrona av ett gammalt underlägg i fil de fer som jag blev så inspirerad av, så när jag kom hem var jag tvungen att göra mig en egen variant.
k
Nu får den hänga framför spegeln här i våran lilla hall.
j
Ha en fin helg!
Kram Marie

48 kommentarer:

Louise sa...

Din krona blev väldigt fin!!

Lilla Huset sa...

Vilket fyndigt sätt att göra ljuskrona på, den blev jättefin. Ja, tänk vad många fina butiker det finns i Köpenhamn. Ska försöka hinna besöka alla dem någon gång. Kram Merja

Home No.1 sa...

Hej Marie=)

Jättefin ljuskrona!
Skulle ocks¨å vilja åka till Köpenhamn...

Kram Annica.

Made in Persbo...Carina sa...

Suck, ja...likadant här...vilken härlig och inspirerande butik! Jag längtar så jag blir galen.
Sen är jag så nyfiken på Nina Hartmanns nya café och butik också. Ska vi åka dit tillsammans?

Och vilken fin ljuskrona du gjort av underlägget! Smart!

KRAAAM goa vän!
Carina

Rummet för välbefinnande sa...

Vilken härlig idé till ljuskrona. Den måste jag nog sätta händerna i jag också.... Tack för tipset!
De där butikerna i Danmark lockar och pockar men jag har inte haft glädjen att åka iväg ännu. Men, jag hoppas att jag kommer iväg nån gång.
Ha det fint Marie!
Tänk, nu är det ju snart jul. Oj, vad tiden går fort!
Kram Mia

Lilla Blanka sa...

Gomorron Marie!

Passar på att titta in till ett par bloggar nu när alla andra går på fika, hihi, det gäller att prioritera :)

Underbar butik, väldigt inspirerande som du säger..!

Vilken superidé med fil de fer underlägget!!! Vill också göra en sån, hihi nu blir det väl rena rama bloggfebern om denna krona :)

Kram
Mia

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilken underbar butik! Dit skulle jag också vilja åka...
Och kronan som du gjorde blev jättefin!
kram
Marie

Nordingården sa...

Åh äbbu mera vackra bilder från Kph, tack för att du visar oss! Och vilken bra idé, en ljuskrona av ett underlägg, och din blev ju så himla snygg, du har verkligen fingrar för sånt där, underbart vacker hall!!! Mari.

Tulipa sa...

Hej Marie!
Wow vad jag gillar första bilden!
Dina Danmarksbilder tar mig alltid med storm...måste verkligen åka dit själv!!!
Och så fint med ljuskronan du gjort!! Vilken toppen idè!

Ha det riktigt bra och mys i decembermörket!

Kram Mariette

Lisas torp sa...

Jag förstår om du blev inspirerad! Så fint där är och så många vackra saker!

Vilken bra idé att göra ljuskrona av ett underlägg! Jättesnyggt!

Kram
Lisa

sagolika sinnen sa...

Hej!
Fantastisk inspiration. Kronan blir nog en hit....Nu blir det nog produktion i hem o stuga....

Jag ska lägga butiken på minnet nör vi åker till danmark nästa gång.
Tack för att du delade med dig av kanon fina tips!!!!

---<-@

Det vita dårhuset sa...

Se vad man kan göra med en gnutta fantasi :-) Snyggt!
Kram Erika

liven sa...

Dette ble jeg også inspirert av!!
så fint med dette fil de fer opphenget :o)

Ha en fin adventstid :o)

Lindhagens Anna sa...

Så jättefin din krans blev! Oftast är det det enkla som blir vackrast. Måste bara besöka denna Randi som du skrivit om förrut. Ha det gott!
Kram//Anna

"M" sa...

Visst är det kul att skapa lite själv.....och nu för du ju din inspiration vidare till oss andra....tack....ha det gott

hemtrevnad marie sa...

Å, så mycket fint...gillade verkligen din lilla fina ljuskrona framför spegeln!!
Har länge tänkt att göra en av en rostig trådring jag hittat ute...fast jag glömmer att köpa blomtråd hela tiden, hihi!
kram på dig!

Noll54/Eva-Karin sa...

Det är härligt med små resor,,,, alltid får man med sej någon inspiration hem!

Din krona blev jättesöt!

Ha det så gott!
E-K/noll54

pysseltanten sa...

Ljuskronan blev suuperfin...=))
Kraamizar Git

Älskade pion sa...

Vad fin den blev vid din spegel.Ser att du har ett månbord,vill också ha ett,men är svårt att få tag på.Finns väll andra bloggare som också gillar månbord. :)Ha en bra dag. Kram Ulrika

Karin - Mina Rum sa...

Du lyckades verkligen bra med din ljuskrona. Måste ha varit pillig att göra. Den passar finfint där vid spegeln.
Kram Karin

fröken knopp sa...

hej marie..

Till våren är det två tripper till danmark inbokade så då hoppas jag att jag ska få lite tid över o gå o kika..hm..honing o flora ligger överst på listan att besöka o denna butiken kan kanske ligga tvåa då..hihi...

din ljuskrona blev underbar..!!

kramar elin

Kjeruben sa...

Så herlig lysekrone! For ein kreativ idé!!!

Nydelige bilder - somm alltid ;-)

sara på hedepipan sa...

Kommer jag till danmark så får jag kolla med dig vart denna butik ligger så jag kan göra ett besök, för det låter ju toppen.
kram sara

Mitt hvite hus sa...

Virkelig herlige bilder ..og dette gir meg masse inspirasjon..

Likte veldig godt fil de fer opphenget ditt...

Klem kerstin

Kristin sa...

Vilken härlig blogg! Jättefina bilder som verkligen inspirerar! Lägger till din blogg som en av mina favoritbloggar :) Lär nog kika in här titt som tätt
//Kristin

Kristin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Gillberg sa...

Vilken bra ide med underläggs-kronan! Och butiken verkar vara otroligt mysig!

Kram Ellinor på Gillberg

Mitt hem är min borg sa...

Hej Marie!!

Jag håller med.. Vi var oxå dit i somras och jag njöt i fulla drag.. Ljuvligt, och Randi är verkligen såå trevlig och hjälpsam..
Din krans blev super fin..

Kram kram!!

sylvia sa...

åå så herlige bilder,
nydelig,
jeg nyter...
ha en herlig kveld.
klem fra sylvia

lottens vita och gröna sa...

guuuuuu vad fin krona,
och den butiken ska jag bara till nångång...
kan tänka mig att ni hade en härlig helg där!
må väl min vän, vi hörs snart!!! varmkram lotten

Änglarnas hus sa...

Förstår att du inspireras..är såå avis på er som bor lite mer söderut och kan slinka över till grannlander i söder då och då..

Vilken rolig idé..fin, fin blev ljuskronan!!

Kraam Sanne!!

Design A Cake sa...

Danskarna är skickliga på heminredning har jag förstått. Kul att du kom till din favvo butik.

Lantliv i Norregård sa...

Den där butiken skulle jag gärna besöka...Det är inte klokt vad många det finns..
Kram Malin

MormorRuthsAnn sa...

Hej goa vän!
Jösses vad fin den kransen var, himla fiffigt att använda underlägget som stomme!!

Du har det så himla fint Marie!! Det måste vara en fröjd nu när ni har en "riktig" hall.

Härliga bilder med massor av inspiration, tack för att du delar med dig för oss slöa som aldrig kommer iväg till Danmark ;)

Kramis Ann

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Åhhh så söt kronan blev och såå fina bilder...
Kraaam Linda

Sköna o Gröna Ting sa...

Hejsan i julstugan..., jag har en tävling hos mig som jag tror att du inte vill missa.
Kika in en sväng vettja!!!

Kramar til dig....
Marianne

Lilla Ugglebo sa...

Hallå där!
1000 tack för mandelkvarnen...
tröttnade ni på att jag aldrig hämtade den.....f´låt.....
Kan inte du maila mig din adress...vet inte fall jag har den kvar....så ska jag ersätta dig för portot.

Här är vi sjuka hela familjen så allt går på halvfart.....huuu...
Vilken mysig resa du gjort. Kan tänka mig att det är riktigt mycket julstämning i de där butikerna.
Vilken fin krans också.....tänk om man kanske kunde orka sig ut sen o knåpa ihop ett par stycken.

i morgon har vi en stor gymnastikuppvisning.....säkert 1000 pers på läktaren.....Kajsa kommer inte kunna vara med stackarn....jag kommer inte undan.
Som huvudledare kommer man inte undan....suck.....det får bli en massa ipren i morgon.
ha en mysig helg!
Kraaaaaaam Katarina

Useful Art sa...

Vilka inspirerande bilder, älskar ju din hall :)

Trevlig helg, och hoppas ni får en mysig andra advent!
Kram /Sara

Ina sa...

Vilken otroligt rolig idé med underlägget som ljuskrona, nu blev jag också sugen!!:-)
Er hall är såå vacker, gillar verkligen golvet, så mycket att jag faktiskt överväger att ändra mig angående klinkersen till vårt badrum...
Kram Ina

Jenny sa...

Vad härligt det är med såna inspirationskällor! Att få in i butiken och bara njuuuta :) Gillar verkligen fil de fer ljusstaken:) Superfint Marie! Ha en riktigt mysig helg och en mysig andra advent. KRAM!

Ljuva Lantliv sa...

Vilken kreativ och fin idé att göra en krans på det viset! Tack för tipset! Önskar dig en mysig helg. Kram Anna

Linneagården sa...

Det är roligt att få inpiration av andra, speciellt om man lyckas låna en idé & förverkliga den.
Kronan du gjort passar så fint framför spegeln.

Ha en trevlig advent.
Kramar /madelene

Fröken Tindra sa...

Jättefin krona! Du visar så mycket vackra saker på din fina blogg.
Kram!

Loppisliv sa...

Hej goa vän! Så fin din krans blev, ja du får ha en kurs i kransbindning, jag bokar mig direkt :-)Attans också att vår danmarksresa i oktober aldrig blev av så du kunde visa dina guldkorn som denna affären, Randis lilla butik ser ju helt ljuvlig ut. Jag hittar inte en endaste mysig affär när jag är i köpenhamn, du måste bara följa med mig som guide...hihi :-) annars måste du skriva adresser och beskrivningar till mig så jag hittar. Ha en underbar helg nu Marie, alltid lika roligt att titta in hos dig, älskar din blogg. Kraaaam Paula

Annas Vita Hjärtan sa...

Hej gumman!

Men åhhh vilken butik, dit måste jag bara ta mig!!! Vilken fiffig idé med underlägget. det gäller att inte gå på ett spår i tänket.

Så vackra bilder!

Ha det gott!

Kram Anna

2,9-Marie sa...

Verkligen jättesöt liten ljuskrona! Jag bär med mig inspirationen. Hälsningar Marie

Hulda sa...

Så stilig det ble med den lysekrona du laget. Passet jo perfekt i hallen. Flotte fliser på golvet. :)

Torparfrun sa...

Din krona blev super och gjorde sig väldigt bra på sin plats :-)

Kram Torparfrun