fredag 11 december 2009

Julkompott

Ljus storkonsumeras just nu och jag har dem lättillgängligt här i min gamla trådkorg på skåpet i köket. Pyntade till det med lite grönt, en julig tändsticksask och några små vitlökar som fick lite glitter på sig.
k

På månbordet i lilla hallen står en korg full med tallris. Framför står denna söta JUL-klocka som är en gåva från en person som vet precis vad jag tycker om, tack snälla du!
k
På kyrkbänken i hallen samsas ett par skridskor med en krans och en söt liten pälsmuff som mamma hade som barn.
k
Inget sammanhang i bilderna idag, blev istället en kompott av några julpyntade hörnor här hemma. Har pyntat ganska sparsmakat, nästan bara saker från naturen ihop med lite hemmagjort pyssel och massor av tända ljus. Det är så jag trivs bäst! Men i barnens rum är det traditionell jul. De har fått pynta själva och här står tomtarna på rad tillsammans med barnens egna julpyssel, mysigt!
k
Ha nu en riktigt fin luciahelg!
Kram Marie

56 kommentarer:

Mitt hvite hus sa...

Jeg likte din julekompott veldig masse..

virkelig stemningsfulle og fine bilder Marie...

Ønsker deg en fin fredag


Klem kerstin

Det vita dårhuset sa...

Håller med dig Marie. Behöver inte vara så generöst med jul för att det ska kännas......
Fina bilder!!!

Kram Erika

Lena Kristina sa...

Fina mysiga bilder från dig idag.

Här storkonsumeras också ljus. Jag tycker de är jättefina att ha synliga i korgar eller stora glasburkar

Ha en skön helg

Kram Lena

Vit som snö sa...

Underbar kompott Marie- precis i min smak! Vad härligt att din mamma har en sparad pälsmuff, den var underbar!
Och jag blev kär i glittriga vitlökarna!
Trevlig helg! Kram Cilla

LantlivsAnette sa...

Gomorron vännen !!
Vet du, jag hoppar alltid till av glädje då det kommer att nytt inlägg från dig !!! Jiippiieee...
Sååå fint du har pyntat, till och med vitlökarna har glitter hos dig !!
Ha nu en fin Lucia helg
Kraaam Anette

Millas hem sa...

Hej Marie!

Mysigt du gjort...igen!! =))

Vi kommer precis från ett luciafirande på Claras dagis! Det är så fint att se de små sötnosarna "uppträda".
Lite mer julkänsla för mig har det blivit nu när jag varit iväg två mornar i rad!

Önskar dig en fin luciahelg!

Kram Camilla

ima sa...

Jag Gläds av dina --Bilder speciellt, då jag själv gör lite av sådant...å ska. Har blivet så försenad här av hantverkare, men igår var visst sista besöket inomhus.Hoppas får man ju så nu får man hoppa mellan .. efter städ. å plockande efter dom..å Helst göra lite för---- Julen..å Klapparna------å leta Lusse tåget Ha en bra helg

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

Gomorgon!! Åhh va sött du gjort dina skridskor är ju för söta.. önskar dig en trevlig Lucia helg massa kramar sussie

Skatan sa...

Godmorgon!

Sammanhanget stavas känsla ;) Fint Marie!

Kram och trevlig helg.

Anna

Lisas torp sa...

Jättevackra bilder och fina, väl avvägda saker du visar!

Mycket snyggt på din bänk också - riktigt vintrigt känns det som - härligt!
Ha en riktigt skön fredag!
Lisa

Nordingården sa...

Hej Mari, så vackra och juliga stilleben och vitlök med glitter var ngt alldeles extrta!!! Ha en skön tredje advent min bloggvän!! Mari.

Nordingården sa...

Hej MariE ska de ju vá: )

Jeanettes hus sa...

Hej gumsan,

Det samma till dig väånnen
Många varma Lucia kramar till dig

Tänker på Dig....

Kramsiar Jeanette

Hagagården sa...

Underbart fint du har det i hallen,fina bilder med mycke inspiration.
Kram o trevlig helg.
ninni

hemtrevnad marie sa...

Å, så mycket fint du gjort...tillochmed glittriga vitlökar, såå vackert!!
Här får barnen också pynta sina rum....tomtarna har inte kommit upp ännu, men det blir väl i helgen!
kram på dig!

Vita små hjärtan sa...

Så ljuvligt! Du får till allt så himla vackert!
Ha en mysig helg!
Kram Agnetha

fröken knopp sa...

så mysigt!! här går ljusen med åt..i mängder..hihi... för jag är precis som du,,julen för mig är massor av grönt, blommor o massor av tända ljus..gärna i varje liten vrå..hihi..

puffen va ju bara sååå underbar!!!

Hoppas att du får en härlig helg!!

kramar elin

LenaS sa...

Så himla fina och stämningsfulla bilder!
Ha en fin helg!
Kramis/LenaS

Plupps krypin sa...

Skridskobilden är ju bara för härlig!
Kram Yvonne

Hulda sa...

Så flotte bilder! Likte så godt bildet av lysene i fil de fer - kurven. Stilig med hviløkene som har fått litt sølvglitter på seg. :)

Sjabbig men chic sa...

Åh, vilka vackra bilder. Otrolligt stämningsfulla!

Ha en fin fredag!
Lisa

livetpåfyran sa...

Stor tredje advents kram till dig!

Jag ska också plocka lite lummer nästa helg, det är ju så fint! (fast det är fridlyst...)

Kram kram Pia

sylvia sa...

hei
nydelige bilder fra deg,
liker å pynte med naturens matrialer jeg å...
ha en herlig fredag.
klem fra sylvia

Useful Art sa...

Hej Marie!

Ja jösses vad mkt ljus det går, tur man kan lägga metallen från värmeljusen i återvinningen iaf.

Jättefina bilder, ser så mysigt ut!

Trevlig helg!
Kram /Sara

Hilde sa...

Så nydelige bilder du viser en sann inspirasjon å besøke deg!
God helg - denne tredje adventshelgen før jul.
HIlde

Patricia sa...

Vilka härliga bilder!! Du har så fint!

Här går det också åt mängder med ljus, speciellt värmeljus, borde få mängdrabatt på dem... =)

Trevlig helg!
Kram Patricia

Helen sa...

Din julkompott var alldeles ljuvlig!

Vad gulligt med muffen. Min mamma hade en i kaninskinn när hon var liten, men den finns inte kvar...

Ha en mysig helg!

Kram!

Lisa(vitapelargonerochzink) sa...

Oj vilka fina bilder! du har så fint. Önskar även dig en fin luciahelg! kram

Grodmamman sa...

Här är det likadant, barnen får pynta som de vill i sina rum och jag pyntar resten av huset!:)
Fint du pyntat!
Kram

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Ja, ljus går det verkligen åt i en rasande takt nu!
Väldigt vacker girlang du gjort och visar i tidigare inlägg.
Ha en skön helg. /Ingela

My Lovely Things sa...

Hej!
men va fint du har gjort Marie!
Dina skridskor är så fina!!!
Ja det är roligt att ta fram barnens pynt!
Vi ska ta in granar till barnen ..Sen har de massa änglar och tomtar som ska in med!!

Ha det så gott.
Kram Anna

Lilla huset på prärien sa...

Ahh men Marie - då vill vi ju genast se en bild från barnens rum också! Särskilt hela den galna tomtehörnan såklart! :))

Kram Jenny

sara på hedepipan sa...

Ja det är väl helt OK att visa olika bilder, jag gillar det.
trevlig helg kram sara

Fro sa...

Så fint du har det! Koselig med juleklokken og skøytene synes jeg. Ha en fin fredagskveld!

Maria sa...

Vitlök med glitter, hehe, tufft!

Ha en skön helg!

Ljuva Lantliv sa...

Vackert och stämningsfullt hos dig! Önskar en härlig helg. Kram Anna

Birgitta sa...

Kompotten var riktigt vacker och julig.
Önskar dej en skön luciahelg.
Kramisar Birgitta

Änglarnas hus sa...

Fina bilder som vanligt i alla fall!!
Kramis Sanne..

Lilla Ugglebo sa...

Hallå Marie!

Hoppas allt är bra med er...här är vi äntligen efter 2 veckor på benen igen.....bara lite småsnörvlande kvar....
Har inte kännt några julkänslor och ingen inspiration alls än....men nu fick jag plötsligt lust att gå ut o plocka kottar o mossa mm o göra girlanger...
Åååå så fint det var! va duktig du är!!!
Hihi...med tanke på att klockan är 23.30 och Sally förmodligen kommer väcka mig första gången om ett par timmar så tror jag inte det är så smart.....att gå ut i skogen nu alltså...
Jag tror det är bättre att hoppa i säng....Kram o godnatt!
katarina

lottens vita och gröna sa...

hej du goa!!!
såååå fina bilder marie, åhhh du har lummer, det vill jag me ha...finns ingenstans här, har med en muff i min hall, antagligen liknade din, min mammas, fniss den är visst i kaninskinn, ryser lite när jag ör de ja, känslig som fasen för sånt!
en gooo helg önskar jag dig och hela din familj!
varmkram lotten

Älskade pion sa...

Vad mysiga bilder du visar,jättefina saker. Ha en skön Lördag. Kramar Ulrika

milly Garden sa...

Haloj där vilka ffina bilder du bjuder ögat på!

Vill önska en trevlig helg!
Kram Marina

Hanna sa...

fina julbilder.
Kram
Hanna

Lilla Blanka sa...

Hej gumman!

Jag håller med, naturpynt är vackrast!

Härliga bilder och mysig stämning hos dig!!! Skall bli jättekul att se allt live :)

Kram
Mia

Ps har mailat dig :)

Prillig sa...

Det enkla är det vackraste.

Kram Britt

Lantliv i Norregård sa...

Ja, nu konsumeras det ljus...Undrar hur mycket som går åt under dessa månader...
Så fina bilder hos dig!!
Ha en mysig Lucia:o)
Kram Kram Malin

Helen sa...

Hej!
Vilka underbara bilder och jag tycker visst att det var ett sammanhang, julen. Jag har också ljus utplacerade lite överallt för att lätt kunna hämta när de gamla tar slut. Jag tänder överallt just nu, älskar levande ljus. Ha en bra helg.
Kram/Helen

Jenny sa...

Hej Marie!
Åh vad fint, du är så duktig på att pynta vackert:)

Ha en mysig lördagkväll!

Kram Jenny

H elle K sa...

Hei marie!!!
Jeg likte kompotten kjempe godt. Du viser så vakre bilder, blir helt dårlig, av misunnelse altså.
Bare lekkert!!
ha en fin Lucia natt.
klem Kristin

Torparfrun sa...

Härliga bilder! Vilken julkompott :-)

Kram Torparfrun

Heidi-anitha sa...

Nyyydelige og inspirerende
bilder:0) Ønsker deg en nydelig førjulstid.

Klemmer Heidi-anitha

Made in Persbo...Carina sa...

Hej gumman!

Vackert! Du är så duktig på att pyssla och pynta så det blir helt magiskt fint!
Jag längtar så till att få träffa dig och de andra i helgen. Ska bli såå kul!
Hur går det med Elsa förresten...mår hon bra nu?

Kraaam, Carina

Mysiga lantliga ting sa...

Hej Marie!
Det är alltid lika trevligt att kika in här hos dig. Du har så fina bilder att bjuda på. Du har gjort mysiga julhörnor hos dig, verkligen!

Trevlig lucia.
Kram Johanna

Annas skattkammare sa...

Hej Marie! Så fina hörnor du har! Jättefint pynt, visst är det enklaste det finaste..
Önskar dig en mysig lucia!
Kram /Anna

Bygatan sa...

Hej goa Marie!

Ja här går det åt massor av ljus just nu, jag har dem också tillgängliga i köket.

Har inte alls lika fint pynt som du;)
Det har avtagit allt medan barnen blivit större, mina är 19 och 15. Tråkigt nog ska jag jobba julafton+juldagens natt så det känns inget kul.
Men det är tur att jag kan få julkänslor här hos dig!

Önskar dig en fin vecka!

Kramar Lena

sara sa...

när jag ser på denna bilden blir jag så sugen på att åka skridskor ;-) Härligt och fin blogg du har.

/ Sara