torsdag 7 januari 2010

Barndomsminnen

Nu har man då verkligen fått en sån där vinter som man hade som liten, en vinter med massor av snö. Visserligen har det ju varit lite kallt de senaste dagarna, men oj så vackert det är ute!! Det får mig att tänka tillbaks på min barndom och minnena kommer över mig, tänk så fort åren går ändå, känns ju nästan som igår man var liten och......
k
......åkte skridskor på åkern nedanför mormor och morfars hus. Pappa, som körde lastmaskin, la upp massor av snö i våran trädgård och jag och min lillebror och våra kompisar byggde snögrottor och åkte kana. Jag åt massor av snö, alltid, och förfrös min ena kind (syns fortfarande ett märke på kinden). Sparken användes flitigt och det byggdes oändligt många snögubbar. Kommer också ihåg en gång när jag, min bror och mamma åkte milspåret på skidor, vi stannade och drack varm choklad VÄLDIGT ofta och våran granne varvade oss typ tre gånger, hihi.
lk
Bara några tankar som dök upp i huvudet den här dagen när världen är alldeles vit utanför och snön fortsätter att falla ner. Annars måste jag ju erkänna att jag inte är någon vintermänniska, januari och februari är inte mina favoritmånader. Men snö och kyla är ändå att föredra framför slask och blask.
k
Ha en bra helg!
Kram Marie

49 kommentarer:

Kristin sa...

Hej Marie! Ja visst är det som när man var liten! :-) Barnen är jätteglada när det är snö men jag skulle nog föredra våren, som du. Jag är ingen vintermänniska. Det är inte det att jag hellre vill ha slask och tö, jag vill ha vår(värme) istället - och det går ju inte. Så då är nog snö att föredra ändå ;-)

Kul att få vara först att kommentera!

KRAM från Kristin

Fru C sa...

Jo visst är det vackert ute med snön och allt men du vet hur vi svenskar alltid ska gnälla lite, är det inte kylan så är det något annat! Men visst är det vår som gäller nu så fort som möjligt!

Önskedrömmar i hvitt sa...

Godmorgon Marie!
Tack och lov att vintern nu har kommit runt jul när barnen är lediga. Det är inte lika mysigt när det snöar i mars! Här har vi åkt snowracer nästan varje dag, underbart!
Kommer ihåg skidturerna med varm choklad och apelsin, MUMS!
Skönt att du nu mår bättre,
kramar från Maria

fröken knopp sa...

låter underbart!! :)

ja visst är det härligt med kyla o snö...men när amn har småbarn tröttnar man snabbt tycker jag..på med kläder o av med kläder..men men..snart är det vår...:)

varma kramar elin

Mitt hvite hus sa...

Herlige barndomsminner du deler med oss.. ja er det ikke godt å kunne ta de frem å tenke på de litt...og håpe at våre barn får like mange fine minner fra sin barndom..

herlige bilder...

Klem Kerstin

Lilla Blanka sa...

Hej gumman!

Härliga minnen och vackra bilder!
Det är så roligt att det kommit snö, för barnens skull, så att de också får lite fina barndomsminnen om snön.
Jag längtar till våren alldeles otroligt mycket, till blommor, ljus och vårvärme...

Vad fina dina blå hyacinter är, jag tror att jag skall köpa några jag också. Tittade på de vita pärlhyacinterna i blomaffären men de var så pytte och rätt dyra, så de fick stå kvar...

Kram och tusen tack för ditt goa mail ♥
Mia

lottens vita och gröna sa...

ohhh så fint inlägg marie, fnissar för jag såg dig där som en lite snövilde, hmmm jag förfrös mina fötter ja i skridskorna...vågade inte säga till fröken att jag frös...vi har stora högar här nu som barnen gör grottor i, det gjorde vi med, alltid sååååå kul. gustav föredrar att åka snowracer men det har nästan varit för kallt dom här dagaran så vi har faktiskt hållt oss inne...idag ska vi ju till junibacken, gustav är heeeeeelt i extas, vi har sett på en film därifrån säker nu 100 gånger, hihi!
ha det allra goast marie, vi ses och hörs!
varmkram lotten

Lisas torp sa...

Jag håller med - snö och kallt är att föredra framför slask och blask.

Vilka härliga nostalgiska bilder du målar upp, och man kan riktigt känna hur det var. Det är med skidmilen kanske var mera choklade som lockade - själv vägen var liksom målet...!:)

Kram
Lisa

hemtrevnad marie sa...

Jo visst är vintern vacker...tyvärr har det varit lite för kallt för utelek....men visst var det så när man var liten...snö i mängder..kommer inte ihåg att man någonsin lekte inomhus!??
Hoppas bara att det blir lite mildare, så att våra barn slipper förfrysa....och det får gärna vara snö ett tag till...bara lite mildare då.
Ha en fin dag!
kraam

Fru Sirlig sa...

Hej Marie!

Tack för hälsningen hos mig. Vilket härligt barndomsminne du förmedlar till oss idag. Tänk att vissa saker minns man så tydligt och klart. Idag skulle min morfar ha fyllt 100 år om han hade levt. Det känns som att det inte var så länge sedan jag och min yngste syster lekte på deras spännande vind med alla gamla saker som fascinerade mig redan då som liten.

Idag ska jag ut och åka pulka med Maja. Igår hade vi 25 minusgrader så då blev det bara en kort plunkatur (Majas uttryck ) till min barndomsvän i kvarteret nästgårds som fyllde år.

Önskar dig en mysig dag. Jättevackra bilder.

Kram från Heléne

katarina sa...

Hihi....vilka mysiga minnen!
mmm...jag åt också en hel del snö...ända tills mamma kom på mig o sa att man minsann kunde få mask i magen....huuu....Kan man det tror du?

Jag föredrar också kylan framför slask o blask....det är ju så roligt för alla barn..;)
Vilka vackra bilder också.
Kram kram

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej du fina!

Ja vem minns inte vintrarna när man var yngre? Då kunde man vara ute hela dagarna utan att man frös.
Iadg har vi 25 minus och jag tror inte att jag sticker näsan utanför dörren...burr.

Kram på dig

Viveka

Anns Gröna sa...

Ja, visst är det härligt när man får tillbaka samma känslor som när man var liten! Drabbades själv igår när vi åkte pulka med lilla loppan - det var inte hon som tjoade högst! Det var så kul!
Ha en go dag och tack för alla härliga bilder du inspirerar med!
Hoppas ni hade kul på Junibacken och att sonens förväntningar infriades.
Kram
Ann

Joan@anythinggoeshere sa...

I loved the winters when I was a kid. Ice skating and sledding everyday. NOW, not so much! Lovely memories.

Louise sa...

Javisst är det härligt med vintrig vinter för en gångs skull! Jag njuter också!Ha en skön dag!

sara på hedepipan sa...

Jag är inte så gamal men minnena från förr finns ju med. Snö till knäna och man gjorde gångar i snön. Förfrös fötterna och fick snö innanför kläderna. Underbart att höra.
Må gott kram sara

Linas Vita Hem sa...

Vilka mysiga minnen du delar med dig av! Ja visst är det mysigt med mycket snö, men här i norr har det varit lite väl kallt på sistonde, har legat runt-30 och då är det knappt så man vill sticka ut näsan!:)
VAckra bilder du visar också!
Ha det fint!
kram/L

Inredningsfrun sa...

Tack för härlig inspiration och mysig läsning :)!!

En god fortsättning på det nya året önskar jag Dig!!

Kram från Inredningsfrun :)

Ika sa...

Just i år när vi på västkusten har fått ovanligt mycket snö eller mer att vi får lov att ha kvar den så har jag med tänkt på hur våra vintrar var när man var liten. Skridskor, skidor på tvären o längden var och varannan dag. Roligt att barnen får chans till detta också

Grodmamman sa...

Härliga minnen! Jag har också härliga minnen från mina barndomsvintrar!:)
Snygg kakform du har. Är den köpt hos Ingrid på Atmosphere? När vi var där i november köpte jag nämligen en likadan hos henne. Jag har använt den som adventsljusstake på köksbordet med fyra mindre blockljus.
Kram

Michelle Palmer sa...

Your photographs and words... the perfect way to start a day! Thank you for sharing~
Michelle

Sköna o Gröna Ting sa...

Marie..., vackra bilder och vackra minne:)
Visst är det väl tur att vi kan lagra i våra huvud och ta fram minnena när vi känner oss redo för att bli lite nostalgiska.., härligt!!!
Ha en fortsatt skön dag Marie...
Kramar till dig
Marianne

no47-mia sa...

Hej!!
Härliga barndomsminnen.... Mina barn har idag vart ute flera gånger idag och byggt snökojor på tomten.. Har sett ut på dom hur kul dom haft det. Då kan man ju som du minnas tillbaka på ens egen barndom. När man gav sig ut på långtur med skidorna och bästa vännerna med matsäck med sig. Härliga tider!
Vacker bild idag..
Ha det gott Marie!
Kram Mia

Vita små hjärtan sa...

Hej Marie!
Minnen är väl underbart!!!
Å dina bilder är som vanligt underbara!!!!
Kram Agnetha

Hanna sa...

Så fina bilder.
Kram
Hanna

Systrarna vitt sa...

Det var precis vad jag sa när mina jobbarkompisar klagade på kylan idag, det är bättre än en massa regn blåst och 2 plusgrader. Kram Liselott.

Karin - Mina Rum sa...

Oj, vad många egna minnen som dök upp när jag läste det du skrivit. Visst var vintrarna längre, kallare och snörikare när man var barn? Den här vintern känns som ett riktigt plåster på såren för vintrar som bara slaskat och blaskat.
Kram!

Lantliv i Norregård sa...

Vilka härliga minnen du delar med dig av!! Och fina bilder!!
Ha det gott;o)
Kram Kram malin

Tulipa sa...

Hej söta du!
Vilka fina minnen, känner själv hur jag blir nostalgisk när jag läser och minns...man byggde ju ofantliga snögrottor...åkte pulka i timtal även efter att mörkret fallit...
Härligt med minnen...
Och fina bilder..hyacinter kan man frossa i nu och bara njuta av dess lyx (jag tycker de känns lite lyxiga fast att de är billiga...beror nog på att de doftar som den finaste pparfym och så är de såå undeerskönt vackra...

Trevlig vinterhelg!
Kram Mariette

Vintage House sa...

sitter och småler när jag läser ditt inlägg och tänkter tillbaka att vi har gjort samma sak i vår familj. Åkte skidor hos mormor och morfar ville inte alls gå in, inte ens att träffa min nyfödde lillebror. ( var 3 år) och choklad i spåren. ojoj vad kul... Tack tack för du fick mig att tänka på dessa minnen :) kram sandra

Hilde sa...

Nå er det skikkelig vinter -20 dag etter dag er litt i kaldeste laget for meg, men enig med deg i at heller kaldt enn varmt og vått om vinteren!
Klem
Hilde

Betty sa...

Vilka härliga minnen du har. Jag minns ofta när vi åkte höskrinda efter en häst o kan samtidigt tänka -hur gammal är jag egentligen ?

Kram Betty !

Birgitta sa...

Hej! Jag gillar inte heller vintern. Tacka vet jag när vi kommer fram i maj och allt blir grönt och vackert igen och ljuset har återvänt.
Ha det gott.
Kramis Birgitta

Inspirera Mera sa...

Vilket vackert stileben du har gjort.
Kram Sandra

Eva Mari sa...

Vakkert og hvitt - men litt vel kaldt akkurat nå. Husker at mor alltid hadde hjemmebakt brød med bananskiver på og kakao klart da vi kom hjem fra skolen i ekstra kulde eller striregn.
Deilige perler i minnediademet!

Gjorde det samme med mine født i '77, '78 og '79.
Klem fra meg :)

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hej Marie!
Ja ibland kommer minnena över mig också... lite kul att bli nostalgisk!
Jag är inte heller någon vintermänniska och gillar inte heller jan-feb... men visst är det fint med snön, men det är ju så väldans kallt nu... Brr!
kram
Marie

Inka sa...

Hej, Marie!

Håller fullkomligt med dig. Snö och slask är inte kul. Och även om det är kallt ute nu så får man ju bara klä sig varmt. Men det är så vackert.
När vi var små så åkte vi mycket längdskidor med familjen och mamma hade alltid med smörgåsar med ost, varm choklad och en var sin apelsin, hihi. Ja, man blir faktiskt nostalgisk.

Vill önska dig en trevlig fortsättning på det nya året.


Kram Inka

Änglarnas hus sa...

Ja nog är det kallt alltid..Jag fryser konstant..och är inte speciellt förtjust i detta..men som sagt ..slask är inte roligt!

Vilken fin headbild du har..ger mig hopp om våren!!

Ha det gottis!!
Kram Sanne..

Lillstuga sa...

Hej hej!!
Ja visst är det härligt med en riktig vinter!! Men det får gärna bli lite varmare, just nu visar termometern -29 grader och det var väldigt längesen den visade varmare än -20.
Kommer ihåg en gång när jag var liten och jag och två kompisar skulle åka längdskidor på ett spår som gick i skogen. Vi blev trötta och jag kom på idén att vi skulle fara genom skogen fast det inte gick något spår för att sedan komma ut på vägen och det skulle bli kortare hem. Det slutade med att hela byn var ute och letade efter oss. Tänk om mina barn skulle göra en sådan sak, jag skulle bli helt galen av oro tror jag!!
Kram Anna

Inspiration i vitt sa...

Hej i stugan, ja vilka härliga minnen du har och mysigt att läsa om,.
Jag får alltid bilder framför mig och kunde direkt se dina rödrosiga kinder under snölek och skidåkning.

Jag älskar oxå hyazinter och de är alltid vackra oavsett årstid. En sak till som jag tycker är så vackert så är det vita pappstjärnor i fönstren. Jag har beslutat mig för att inte ta bort mina föränn till våren, kanske hihi.
Kramar i masor/Ingela.

Vita verandan sa...

Hej Marie!
Ja undrar när vi får en sådan här vinter igen. Men visst känns det som man hade sådana vintrar jämt när man var liten. Min pappa körde också snö (det gör han forfarande) så jag och mina storebröder gjorde jättegrottor. Hur roligt som helst. Man blir lite nostalgisk när man tänker på det...Åkte skidor på åkrarna gjorde vi också, tror inte man gör det längre?? Fina kort som vanligt, måste lära mig av dig hur du fotar någon gång. Får man en kurs??
Ha det så bra i kylan, kram Anna

Annas skattkammare sa...

Hej Marie! Ja det här är för mig tusen gånger bättre än allt slask som brukar vara hela vintern.. Det är så mysigt, även om det är lite lurigt med halka osv. Ja tänk om man hade lika mycket tid att vara ute i snön och leka som när man var liten, det kanske man borde prioritera.. kan ju inte vara annat än hälsosamt., =)
Trevlig lördagkväll!
Kram /Anna

meandmyhome sa...

Visst är det härliga dagar vi har nu!!
Och härliga bilder bjuder du på! Du är en mästare på fina stilleben!!
Kram Sofia

Kol och Rosors sa...

Gokväll!

Visst väcker det en massa barndomsminnen med en massa snö & kyla...
Skridskoåkning... Lovikkavantar fulla i snökluttar... Soliga vinterdagar...

Ha det så gott & en härlig kväll!
Kram
L-Lott

Richtsje sa...

Hej Marie,
Although I live in another country, I recognise the things you write, remembering those winters when we built iglo's out of snow and could skate all the time!
I'm very grateful that this year, my sons can experience this as well. And to enjoy it as well!! Greetz from the Netherlands!

ColonialEast sa...

Var inne och kikade lite på dina underbara bilder! God fortsättning! Kram, Petra

tre nyanser av vitt sa...

oj vad du minns. Jag har oxå massa vinterminnen sen jag var liten och som jag gärna berättar för mina barn. Jag kan känna lite sorg över att barnen inte är ute och leker i snön på samma sätt som när vi var små nu finns det så mycket annat som ibland lockar mer. Våra barn skapar väl sina egna vinterminnen...Jag gillar januari och februari för då kommer ljuset och tulpanerna. Min värsta månad är november hua, mörker och trötter hela tiden.
Må så gott
Kram marie

Gúa sa...

Så vackert skrivit Marie!
Jag ser allting framför mig o känner känslan...*underbart*

Jag gillar också snön o kylan framför slask o blask! Men vet du, snart är det vår o då ska vi ju träffas...:))))

Puss på dig min fina fina vän!

kusinvitamin sa...

Hoppas att snön du åt var vit och inte gul!!! ;) Hoppas ni har det bra, här i Vinninga håller vi på att bo in oss i vårt nya STORA hem, saknar dock torpet mysighet och vedspisen.... kram från oss// Emma