söndag 31 januari 2010

En lat dag!

Idag är det en riktigt innedag här hemma, vi gör i princip ingenting alls. Skönt! Var ute en sväng på förmiddagen men fy vad kallt det var, -20 grader, alldeles för kallt för min smak! Nej, tur att man kan sitta inne och lata sig framför kakelugnen med en bra bok. Förutom allt som har med inredning att göra så är nämligen böcker mitt allra största intresse.
j
Inredningsintresset startade när jag var en 4-5 år och fick mitt dockskåp, kunde möblera om där i det lilla huset hur länge som helst. Nuförtiden möblerar jag istället om i ett lite större hus, hihi, men jag tycker fortfarande att det är precis lika kul!
j
I mina ögon finns det inte mycket som är vackrare än ranunkler, här i en bukett med lite blåbärsris.
k
Ha en fortsatt mysig dag! Själv ska jag fortsätta att lata mig med min bok.
j
Kram Marie

63 kommentarer:

Bibbi sa...

Vilken underbart vårig bukett! Älskar ranunkel! An annan blomma som står nära hjärtat är pion. Man blir lycklig av dem;)
Härlig söndag. Själv tog jag mig en tur till en loppis. Tyvärr var det mesta som var något så djuriskt dyrt... Mer auktionsfirma än loppis...:( Litet fynd blev det dock.
Fortsätt njut av dgen
Kram

Levindas Värld sa...

Åh va härligt med en riktig latardag framför kakelugnen :)

Själv sitter jag på jobbet nu och tar en liten "rast" och passar på att kolla runt lite :)

Snart måste jag tillbaks ner och sätta igång med middagen!

Ha en fortsatt skön söndag!

Hulda sa...

Det gjør du rett i, Marie. Kos deg med boken. Vakker bukett av ranunkler og blåbærris. Så fint miljø den står i også. Virkelig lekkert! :) Her har jeg bakt boller i dag. De ble gode. :)

Fru Sirlig sa...

Hej Marie!

Det låter som ett härligt val med en bok vid kakelugnen. Själv har vi också en latardag här hemma. Jag har roat mig med att drömmma mig bort till trädggårdsdrömmar och inspirerats av Jeanné Arc Living magasinen med härliga utebad och uteplatser. Ha en fortsatt mysig söndag med din bok.

Kram Heléne

Domus Dulcis Domus sa...

Ja, nog ger väl de där fina blommorna vårkänslor..... men jag ska nog ändå försöka njuta av vintern ett litet tag till. Kram

Rummet för välbefinnande sa...

Ja, det är kallt här också, men nu ska jag faktiskt pälsa på mig och ta en promenad. Har suttit och snickrat lite på smyckesbilder mm. Har ju skapat lite vet du när jag befunnit mig i mitt goa flow!
Håller med dig om att ranunkler är oerhört vackra. De är så skira och jag blir bara mjuk inombords när jag ser dem. Underbart!
Fortsätt och må gott vid kakelugnen, det är ju en önskedröm att ha en och sitta vid......
Kram Mia

Hilde sa...

Ranunkler er utrolig skjønne! Da mine jenter ble født fikk vi et par utrolig skjønne oppsatser med ranunkler - jeg forbinder de derfor med den deilige tiden da vi endelig kunne ta våre premature tvillinger med hjem til et hus fylt med nydelige blomster...

-20 er for mye! Her har det vært -10 i dag, så mann og to barn har vært på skøyter, men jeg og nr 3 har vært inne - hun er syk akkurat nå...
HIlde

Sofia och Marie sa...

Oj vilken vårlig härlig sirlig bukett! I en vanlig glasburk va? Jättefint i alla fall.
Gillar också böcker och läser fort, och har mycket dötid på bussar och tåg i vardagen. Den kombinationen gör att jag alltid har i princip hela pockettoppen hemma i min bokhylla...
Du får ha en mysig kväll framför kakelugnen (skulle man ju vilja ha en) - nu ska jag på gospelkörövning. /Marie

Lisas torp sa...

Ja, inte mycket annat man kan göra när det är för kallt att vara ute!
Så vackert du har ordnat med ranunklerna! Liten vårkänsla får man allt!
Ha en fin kväll!
Kram
Lisa

Mysiga lantliga ting sa...

Hej på dej!!
Så vårigt det ser ut hos dig!! Håller med om att det är vackra blommor.
Ha en fortsatt mysig söndag.

Kram Johanna

All Seasons sa...

A wonderful time hanging on this day is very fine. Here in Holland it was beautiful weather today, the sun was shinning.
You have a beautiful bouquet of buttercups, bright colors ... wonderful, I like it!!
Have a warm evening
Hugs,
Patricia

Hem och Harmoni Marie sa...

Vacker bukett...fin blandning av färger!

Ha det gott, kram Marie

sylvia sa...

hei på deg.
åå ranukler,jeg elsker dem,har tittet etter dem om dagen,men ikke sett noen ennu,
ønsker deg en herlig søndag vidre.
klem fra sylvia

STENLYCKA sa...

Ranunkel är också en av mina älsklingsblommor. Buketten var ljuvlig. Förstår att ni har det kallt i Hjo vi har haft -19 grader här i dag.
Vad läser du för spännande bok?
Ha en skön lat söndagskväll.
Kram

Ljuva Drömmar sa...

Jag håller med dig fullständigt. Mina favoriter är ranunklar och pioner, kan vara för att de är så lika ;).
Dina bilder är ju dessutom ljuvliga. Jag lyckas inte få så ljusa och fina bilder hemma hos mig, jag har för mycket mörka möbler. Kanske dags för en förändring, hmm.

Vill du ha chansen att vinna en härlig sjal så kika in hos mig, jag har min första utlottning.

Ha en skön söndakväll, kram Maria!

Monica, blogg Betongkrukan sa...

Hej Marie,
Så vackert det är att ta in lite färg nu när man börjar längta efter våren! Ger en hopp om att våren skall komma...

Hälsningar Monica

Villa König sa...

Hej Marie,

I also love ranunklar! They look so wonderful!!!

Kram
Yvonne

Vintage House sa...

åh så härligt med en latardag har vi haft idag oxå fick inte så mycket sömn i natt en liten kille höll mig vaken så har suttit framför öppna spisen och bara varit:) så superfin bukett ljuvliga blommor ha nu en mysig söndagskväll kram i massor sandra

Tulipa sa...

Hej Ranunkel Marie!
Man smälter när man ser de blommorna!!!

Låter supermysigt med en god bok i stugvärmen!

Själv har jag varit på loppis och shoppat loss, fina möbler...Och så grejas det ju i köket, tar tid att komma på plats igen. Ena halvan är inte klar alls, fönster ska in, så där får det vara, men den andra är näästan klar..skönt!

Önskar dig en fin ny vecka!

Kram Mariette

Mitt hvite hus sa...

Deilig å ha slike dager.. virkelig bare slappe av o9g nyte dagen slik den kommer... '''vi har vært på fjellet i dag...godt det også..:

klemmer Kerstin

Vita verandan sa...

Hej Marie!
Vad skönt att bara lata sig. Jag har jobbat, men det har varit lugnt. Härliga blommor.
Kram Anna

(har du fått mitt mail?)

Nordingården sa...

Vilken helt underbar ranunkelbukett Marie! och jag kan se dig sitta och dona framför ditt lilla dockhus! : ) Mari.

Vita rosor och förgätmigej sa...

Åh, så vackert! Har själv äntligen hittat ranunkler här i min stad. Är sååååå lycklig!
Kram/ Anna

Sally och jag sa...

Så fint med blåbärsris i buketten! Härligt med något grönt man kan hitta i naturen även så här års.

Ha en fortsatt mysig söndag önskar Sally och jag

Sköna o Gröna Ting sa...

Ibland är det bannimej gott att ha vädret att skylla på för att kunna stanna inne en hel dag med gott samvete.., eller hur?!?!?

Ranunkel.., visst är det en blomma som sprider både glädje och kärlek, sådant vi inte kan få för mycket av!:)

Fortsätt att lata dig Marie så länge det bara går....
Söndagskramar till dig....

Marianne

Änglarnas hus sa...

Hallojsan Goaste Marie!!

Vilken underbar bukett...gillar också ranunkel..men köper dem alldeles för sällan..

Ja nu är det kallt och jag har aldrig saknat en kamin såå mycket som i år..nu måste ett sådant inköp planeras!!

Kramis Sanne!!

Vita små hjärtan sa...

Hej Marie!
Här är så ljuvligt varje gång man kikar in! Å så vackert med blommorna!!!!
Ha en mysig kväll!
Kram Agnetha

LantlivsAnette sa...

Ohhh så fina bilder..du har såå vackert, och jag ser att du har hunnit måla dina matsals stolar !! Eller har jag bara missat det ? Såå fina de är i vitt..
Ha en toppen kväll
Kraaam Anette

Amanda sa...

Hejhej! jätte fina bilder du tar!! åh vad fina blommor :)
jag gjorde precis sånna blommor play doh (en lekdeg) haha,

kram
amanda

Home No.1 sa...

Hej Marie! En lat söndag med en god bok det är livskvalité det!!!
Kram Annica.

Lantliv i Norregård sa...

Vilka underbara ranunkler Marie!!
Förstår att det är din favoritblomma;o)
Ha det gott!!
Kram Kram Malin

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Ranunkler är underbara! Som snittblommor står de ju länge. Har ibland försökt med de små krukväxter man kan köpa men de klarar jag inte alls av tyvärr.
Så otroligt fint ditt bord blev! Vad duktig din mamma är på att texta, otroligt.
Ha det så gott i kylan. /Ingela

Jenny sa...

Hej söta Marie!
Kul att du gillade mina bilder, blev så inspirerad av dig;)

Jag har oxå gillat att möblera om sedan barnsben, minns att både möblerna i mitt dockskåp och i mitt flickrum ständigt bytte plats:)

Vilka ljuvliga ranunkler du har där i vasen!

Önskar dig en trevlig kommande vecka!

Kraam Jenny

Mags Romantiska Smycken sa...

Hej Marie
Nu har jag kommit igång med min blogg. Kommer du ihåg att jag skrev till dej och undrade hur man fick text och bild "på sidan".
Tack, vilket intresse det har väckt hos mej, nu har jag två bloggar.

Du har en underbart fin blogg, proffsiga bilder.

Må så gott.
/Maggan

Rosenvit sa...

Vilken härlig vårbukett!
Så härligt med kakelugn och god bok.

Ha det härligt!
Anna

fröken knopp sa...

Låter som en underbar dag Marie!!! Det är så söndagar ska tillbringas enligt mig..hihi...

o Ranunkler..finns det något ljuvligare?! i denna vargavintern så behöver man lite påminelser om att det kommer en vår..:)

Hoppas att ni får en bra start på veckan!!

kramar Elin

no47-mia sa...

Det låter som en helmysig söndag tycker jag. En god bok..

Vad vacker bukett du har där!

Kram på dig!
Mia

Viveka i Bläckhornet sa...

Ja du det här busvädret och kylan är inget för mig heller.

Din bukett påminner mig om att det iallfall kommer en varmare årstid :)

kram Viveka

Linas Vita Hem sa...

MMmm verkligen jätte vacker bukett!! Snart kommer våren med alla fina blommmor!*längtar*
Ert vardagsrumsbord blev verkligen helt otrligt snyggt!! Din mamma är ju så duktig på att texta! Vilken rolig idé med alla namnen!:)
Hoppas helgen varit bra!
'kram/L

Fro sa...

Så vakker bukett! Fine bilder! :)
Klem

Vit som snö sa...

Jag håller med, det finns ingen anledning att gå ut i den här kylan, bara att mysa på inne om man inte MÅSTE ut.
Inredningsböcker o magasin läser jag gärna men böcker är jag lite rastlös för. Kanske för att jag pluggat i mååånga år o inte vill se böcker mera;)
Njut av latheten:)))
Kram Cilla

Helen sa...

Hej!
Vilken underbar söndag det låter som, ha det jätte härligt.
Underbara blommor.
Kram/Helen

Jes/Vita villa vila sa...

Hej Marie,

Å så härligt vårigt med ranunkler! Jag älskar dem också. Ljuvliga små blommor!

Härliga bilder från ert vackra hem också (som alltid).

Önskar dig en fin vecka!
Kram/Jes ♥

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Tillhör också skaran som mer än gärna myser inomhus när det är så kallt! Längtan efter värmande solstrålar är stor.
Vilken underbar bukett du har där på bordet, lyser verkligen upp!
Ha en fin vecka, Marie!
kramar
nina

Inspiration i vitt sa...

Alltid när någon säger ranunkler så tänker jag alltid på dig, de blommorna är ju dina på nåt vis. Buketten är underbart vacker i ditt fina hem.
Kram på dig/Ingela.

CaramellePastelle sa...

Nahe (=nähä på Halmstaddialekt då) jag har EXAKT samma bakgrund som du! Jag var också i den åldern när jag fick mitt dockskåp. Kära nån, vad jag älskade detta dockskåp! Ja, precis som för dig, på den vägen är det.*hihi* Kram Camilla

Loppisliv sa...

Ohhh så vacker bukett, måste hålla med dig, ranunkler är väldigt vackra :-) Här har vi också haft en lat helg, behövde det efter en hektisk vecka. Ha en fin dag. Kramis Paula

Patricia sa...

Hi Marie,

Isn't it lovely to do absolutely nothing on a sunday? Minus 20 is verry cold, so probable I would stay at my home too!! Love your flowers mixed with the blueberry's.

Love Patricia

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

När jag läste om att ditt intresse för inredning började när du fick ditt dockskåp, så började jag fundera... Jag hade ju också docksåp när jag var liten. Och jag älskade att göra om där hela tiden... Det kanske började där för mig också..??
Har ju mina gamla små möbler kvar... även om inte dockskåpet finns kvar... Kansek borde rota fram dom och kika på dom!
Kram
Marie

katarina sa...

Hallå där!

Skönt med en latdag!

Det har jag idag...är hemma från jobbet och har parkerat mig i soffan...

Jag älskar nog nästan alla snittblommor...kan inte säga vilken som är min favorit. Ranunkler är otroligt vackra..det håller jag med om.
Kram kram

Maria sa...

Oj, vad fint! Har du redan hittat ranunkler i blomsteraffären? Håller med om att de är vackra :)

Kram

Designe sa...

Ranunkler är verkligen underbara! Jag köpte en bukett igår jag med!:)
Ha en fin vecka! Kram

Annas skattkammare sa...

Hej Marie! Det lät inte fel att sitta med en bok framför kakelugnen! Sååå fina ranunkler du har!
Kram /Anna

Bygatan sa...

Raunkler passar ju dig såå bra Marie:)
Här har vi oxå haft rejält kallt, hua när man ska ut och jobba! Men nu ikväll har det gett med sig till -9. Vill ha lite vårinspiration nu så jag går igenom en massa gamla inredningstidningar. Hittat en del saker som jag glömt bort.

Önskar dig en bra vecka!
Kram Lena

Jenny sa...

Å vilken underbar bukett! Påminner verkligen om att våren finns någonstans nu när det är vargavinter! Hoppas allt är bra med dig. Skickar en stor KRAM!

linnea-maria sa...

Vilken fin bukett du har satt samman. Ha en fin dag /linnea-maria

Richtsje sa...

Ow, they do look so great and sweet! I'm quite surprised you can buy so many fresh flowers in your country!
Anyway, in this case I will enjoy your pictures!

Useful Art sa...

Åh vilken härlig bukett! Man ska inte va rädd för lite färg ibland. Börjar längta lite efter rosa :)

Kram /Sara

Betty sa...

Javisst är dom vackra. Lika roliga att sälja är dom oxå du ska bara veta vad många olika namn jag fått på denna söta blomma - narunkler , runankler , rankisar ... Ja variationen är stor, men ett kärt barn har ju många namn.

Kram Betty !

Nygammalt sa...

Vad härligt med en lat dag! Det behöver man lite nu och då. Och böcker, det är underbar avkoppling. Ett av mina stora intressen också.

Kram.

Linneagården sa...

Godkväll Marie. Det var ett tag sedan jag var i bloggvärlden. Du har som vanligt bjudit på en massa fin inredning. I like!
Å, vad man får härliga vårvibbar hos dig. Vackert, vackert med blommorna...

Ha en skön kväll.
Många kramar från mig /madelene

Vardagstugg sa...

Å vilken vacker bukett!

Annelie

Birgitta sa...

Håller med om kylan jag gillar sommaren men tur som du säger att man kanju vara inne och ha det bra.Jätte fin blogg jag kommer gärna tillbaka.
Birgitta från Björklyan