tisdag 5 januari 2010

Hyacinter

Jag är ju, som förmodligen de flesta vet vid det här laget, väldigt förtjust i blommor. Mitt hus har varit fullt av hyacinter nu över julen och häromdagen kunde jag inte låta bli att köpa nya då de sålde ut dem för 5 kr/styck. För de flesta är hyacinten förknippad med julen, men egentligen är det ju en vårblomma.
k
När det gäller hyacinten tycker jag egentligen att den är som allra vackrast i början, innan den blommar allt för mycket och börjar vika sig åt alla möjliga håll. I det stadiet brukar jag knipsa av dem och ha dem som snittblomma istället.
l
Men igår blev det en liten krans istället. Världens enklaste, bara trädde upp de små blommorna på en blomstertråd. Visserligen kommer den väl inte att hålla mer en någon dag eller så, men den är ju söt att titta på så länge den varar.
k
Var rädda om er!
Kram Marie

55 kommentarer:

LenaS sa...

Jag håller med dig de är helt underbara och även jag har passat på att köpa flera nu när de varit billiga!
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Design A Cake sa...

Hyacinter är söta och doftar underbart så jag skulle gärna skaffa nya nu när de gamla är överblommade.

Vilken söt liten krans.

liven sa...

Heisann!!
Vil å se etter hyacinter hos blomsterhandleren i dag...for som du sier er det jo en vårblomst!!
Kjøpte siste Drømhem & Trädgård og der hadde dem laget så fine arrangementer med hyacinter. Ble så inspirert :o)
Nydelige bilder hos deg....som alltid!!
Ha en fin dag i Sverige :o)

envilsenloppa sa...

Underbart !
Ja jag satte fart på några hyacintlökar med häromdagen , mannen undrade om jag glömt dom till jul .
Nej jag hade ju spart dom tills nu :-)
Kraam/Lotta

Elin Anita sa...

Ja..det blir så tomt nå når alle er avblomstret...skal ut og se etter vårblomster i dag:)
Flotte bilder du har tatt....
kos deg
goKlemmer

Huset utanför stan sa...

Å, så söt liten krans! Synd att den inte håller längre än någon dag men det kan det ju vara värt=)

Du tar så himla fina bilder! Blir jätteinspirerad=)

kram

Lisas torp sa...

Ja, vita hyacinter är verkligen en vacker blomma och härlig doft dessutom!
Ja, man kan väl sätta ner lökarna i jorden sen...jag har en sån i min trädgård som doftar om våren!

Så vacker krans du har gjort!
Ha en härlig trettonhelg!
Kram
Lisa

Sköna o Gröna Ting sa...

Åååå, vilken ljuvlig krans du har fått till Marie.
Ett tips jag kommer att ta efter, mina sista hyacinter dalar här hemma, så det får bli konstgjord andning på dem nu i form av en vacker krans:)

Tack för detta underbara tips!!
Ha en skön tisdag
Kram
Marianne

Skatan sa...

Så fint med den lilla kransen! jag blickar trånande efter hyacintrean men tyvärr är sambon känslig för just den blomman...

Önskar en fin dag.

Kram,

Anna

Lina sa...

Åh vilken söt liten krans!! Jag är nog som du, helt förtjust i blommor! Jag förstår inte dom som bara har gröna växter överallt! Finns det något vackrare än en liten blomma? Det är vardagslyx för mig!! ha en fin dag!!

Hulda sa...

Virkelig nydelig med den lille kransen av hyasinter, eller svibler som vi sier i Norge. :) Så lekre bilder du har fått ut av det også, virkelig gjennomført. Koser meg alltid hos deg, Marie. :)

Rummet för välbefinnande sa...

Ja, de är jättefina och precis som du säger så är de fina att ha som snittblomma när de börjar streta iväg i stjälken. Hade tänkt mig att göra en sådan girlang på vårt nyårsbord men jag fick slänga ut alla hyacinter istället för Linn fick sådana nysanfall. Synd, men så är det ibland. Nu fick jag iallafall se en fin krans!!!!!
Kram Mia

Lena Kristina sa...

Halloj på det nya året!

Underbart mysiggt med hyacint åynt. Jag tänker alltid på dig den här tiden på året för då blir jag sugen på att köpa vita ranunkler. Jag ska städa färdigt nedervåningen nu innan lunch sedan ska jag och dottern till Ulriksdal för att mysa lite och inhandla just vita ranunkler.

Vet inte om jag berättat det för dig men när jag skulle börja blogga ville jag att bloggen skulle heta vita ranunkler fast då var ju det redan upptaget.......:)

Ha en underbar trettonhelg

Stora kramen Lena

no47-mia sa...

Åå vad vackra bilder du visar på dina blommor! Du är så pysslig!

Kram Mia

Lilla Blanka sa...

Hej goa Marie!

Hoppas du känner dig piggare igen.

Underbara bilder! Håller med dig om hyacinter, de är såå vackra. Gillar de vita till jul inomhus men sedan är jag sugen på lite blå utomhus på våren :)

Vad gullig kransen blev!

Kram
Mia

Lilla Blanka sa...

glömde ju säga..

Din nya banner/header är jättefin! De där urtavlorna får jag gåshus av..såå fina!

Annas skattkammare sa...

Vilken fin krans Marie! Det doftar ju så gott med! dina bilder är så fina- du får verkligen till arrangemangen!
Kram /Anna

Designe sa...

De är verkligen vackra och så söt den lilla kransen blev! Önskar att hyacinterna fanns att köpa längre!:) Ha en bra vecka! Kram :)

Vita små hjärtan sa...

Hej!
Men kära nån så gullig krans!
Ja de är ju så fina och doftar så gott! Så fina bilder du har, precis som alltid!!!
Ha de gott Kram Agnetha

Louise sa...

Jättesöt krans! ja och kransen som du har i din header är också fin!

Karin - Mina Rum sa...

Hyacinter är verkligen härliga! Har också köpt realökar nu. Brukar också göra om dem till snittblommor och sedan slänga ner lökarna i rabatten. De blir oftast lite tanigare utomhus men blommar i alla fall snällt.
Kram!

Stina-Minas Fina sa...

Vilken fin liten krans, vår- och vinterkänsla på samma gång. Jag har också frossat i hyacinter i jul, men börjar smyga in lite härliga blålila campanulas i det vita hemmet också...
Kram!

lottens vita och gröna sa...

jaaaaaaaa ohhhhhhhh håller med dig i allt!!! hyacinter i lass det är var man behöver denna mörka tid, ljuvligt ljuvligt vännen!!!
idag ska jag till erikshjälpen...det är ebba som vill, hon ska sy sig en rymddräkt a la julkalendern, hmmm...
sen ska vi bort ikväll til gooooa vänner, underbart att gått bort lite och se andras jul!
önksar dig och din familj en härlig trettonhelg!!!
duuuuuu jag håller tummen på att du ångrar dig ocg kommer, du kan bo här, det vet du väl!!!
varmkram lotten

Evelinas hus sa...

Hej,
Hoppas ni haft en bra nyårshelg.
Underbar hyacint krans. Jag håller med dom är bäst innan dom ranglar hit och dit. Jag ska hålla utkik efter hyacintutförsäljning när jag åker och handlar idag.
Ha det gott.
Kram Caroline

Millas hem sa...

Att göra en krans av hyacintblommor är bara så du! Du kommer på de mest kreativa
ideér!!=)

Hoppas att du är piggare nu!

Kraaam

jakt,skor,barn,inredning sa...

Hyacinter är underbart fina. Jag hoppas kunna hitta fina naturtrogna fuskisar nån gång, tål inte doften av dom (astma). Nilla

Home and Lifestyle sa...

For me the hyacinth isn't a Christmas flower but a flower that leaves me longing for spring!! I hope it's not long before that happens!! It's a beautiful flower and I also have several in my house!

Have a nice day!

Lovely greetings, Ingrid

Vita verandan sa...

vad pysslig dur är!
Jättefin, jag håller med dig om att hyacinterna nästan är finast när de ej är utslagna. Jag blev alldeles förskrämd när jag tänkte tillbaka hur många hyacinter jag har köpt och haft under denna advent och jul, det blev mååånga. Blomsterhandlarna lever nog på mig....
Kram och ha det så bra i afton
Anna

Fru Sirlig sa...

Hej Marie!

Vilken liten söt krans du pysslat ihop!! bra idé att ta till vara på hyacinterna ett tag till också. Gillar din visningsbild, överst på sidan också. Kanske dags att förnya min också...

Kram Heléne

Lantliv i Norregård sa...

Jag ville så gärna haft fler hyacinter, men här är de slut...
Kransen är så söt!!
Kram Kram Malin

Nooria sa...

Nydelig! Jeg har virkelig fått øynene opp for hyacinter jeg også!

Kjeruben sa...

Så nydelig krans! Og så luktar jo desse så godt :D

Ønsker deg eit strålande nytt år!

Helen sa...

Hej!
Härliga hyacintbilder.
Kram/Helen

Tusenfröjd sa...

Visst är de vackra och väldans användbara på så många olika sätt! Och så håller de länge med tycker jag.
Ha en fortsatt härligt snöig vecka!
Liv

Rosenvit sa...

Dina kransar är alltid så fina. Hyacintkransen visar verkligen att vi mer ska leva i nuet.

Kram
Anna

Hem och Harmoni Marie sa...

Det var verkligen sött!
Kram Marie

Linas Vita Hem sa...

Underbart söt krans Marie!! Kan tänka mig att den luktar gott!:)
Kram/L

Torparfrun sa...

Jätte söt liten krans, men ser ut som om det var pillrigt att göra den :-)

Ha en bra tisdag kväll!

Kram Torparfrun

Vintage House sa...

Ja hyacinter är en favorit, mina sista åkte ut idag:( kransen är riktigt söt kram sandra

pysseltanten sa...

Vilken söt liten krans..=))
Kraamizar Git

Mitt hvite hus sa...

Heisan...

så søt hyacintkrans du har laget...det er en nydelig plante..og duften er himmelsk.. jeg leste at en kunne plante ut løkene til våren igjen.. det skal jeg prøve på..


Klem Kerstin

Anci sa...

Hej !
Åh, så söt kransen är ! Mina hyacinter har tyvärr blommat över, så jag får prova det en annan gång :)
Kram
Anci

Älskade pion sa...

Vad vackert det var med din hyacint krans. Visst är det härliga blommor. Ha nu en riktigt skön dag. Kram Ulrika

katarina sa...

Ååå så söt!

Det är just dt där jag beundrar hos dig....
Att du tar dig tiden o gör det där pysslet som bara varar en dag eller två....jag önskar att jag också kan komma till den inre friden så jag med pysslar med sånt.

I dag visar jag nåt du säkert får dig ett gott skratt åt...;)
Kram o ha en bra dag!

Idas och mina drömmar sa...

Jag håller med dig. Hyacinter är underbara. De är så otroligt söta och doftar underbart. Tur att man inte är doftallergiker :) Kram

Jeanettes hus sa...

Hej Marie,

Visst är väl hyacinter ljuvliga.
Förr innan vår krona blev så dålig åkte jag ofta över till Köpenhamn eller Helsingör på våren och då hade jag alltid många buketter med hyacinter med mig hem.
Det finns en underbar ljusgul och en mörk nästan svart lila som är så vackra. Dom har jag aldrig hittat härhemma.

Har inte varit inne och tittat i blogg världen på väldigt länge därav inga kommentarer till din och andras fina sidor.

Ni är så flitiga med era inlägg och det är härligt för oss alla andra som inte har samma energi.
Den saknas ju hos oss alla då och då.

Önskar så att jag bodde mycket mer nära många av er så vi kunde träffas. Gläds så och är lite avis på er som bor där i dina trakter, ni är ju så många som kan träffas då och då.....
Vet inte om jag är lite dålig på att hålla kontakt med de som finns här nere hos mig men jag lärde ju känna er tjerer i väster först.....
så det är kanske naturligt att det är er jag saknar.

Nu vill jag ge dig en jätte stor 2010 kram med önskan om att detta år skall bli ett fint, härligt och inspirerande år för dig och alla oss andra.
Fler möten står på min önskelista
samt att jag äntligen kan stråla samman med dig på Ledreborgs slott i maj.

Sköt om dig vännen
Hoppas vi ses i vår, eller kanske i januari på Formex.

Får se om jag kan komma, beror på inbjudan och lite annat.
Kommer hem precis i anslutning till då Formex börjar.
Åker till solen på sändag

Vi hörs
Kramisar Jeanette

Kol och Rosors sa...

Vissst är det roligt med blommor... man blir så glad...

Så vacker krans du gjort.

Ha det så gott & en trevlig kväll!
kram
L-Lott

annashusidingtuna sa...

Så fin din krans blev!
Kram Anna

midutki sa...

Nice blog.

Greetings from Poland!

Richie's 2ts Inspires sa...

Vad fint du hade gjort! Synd att min make är allergiker och tål inte blommor med lukt. Annars, jag vill ha mycket blommor i mitt hem.

Vad fin blogg med! Jag hade följt din blogg och Inspiration i vitt ett tag sen men hade inte lämnat mina avtryck. Jag läser och njuter dem hjärliga ideér för hemmet.

TAck,
/R

Anna sa...

Hejsan!
Här var man visst inte först med sin kommentar ;0). Vilka otroligt söta balettskor som syns i bakgrunden. Hoppas att du har kryat på dig, fast ibland kan det ju vara ganska mysigt att sitta inne och vara lite småsjuk med en brasa sprakande i bakgrunden och en god bok och en kopp rykande te i handen... I teorin i alla fall! Tack för dina tips.

Kram/ Anna

Loppisliv sa...

Så gullig krans Marie, du hittar alltid på så härligt pyssel, attans också....jag slängde ju mina hyacinter häromdagen för de hade blivit så stora...ja ja, men nästa år får de bli de en krans av dem först :-)

Fin ny banner, ser så vårigt och fräscht ut. Lång väntan nu innan våren kommer i denna kylan, ohhh vad jag längtar. Kram på dig vännen. Vi höres //Paula

Monica, blogg Betongkrukan sa...

Hej,
din krans är jättevacker och ger en känsla av den annalkande våren... jag längtar efter Pärlhyacinterna - de är min favoritblomma!!

Kram monica

Made in Persbo...Carina sa...

Å så ljuvligt! Jag är Urförtjust i din nya header också :) ...särskilt den URläckra bilden med urtavlorna. Såååå snyggt!!!
Du stylar och fotar så vackert så vackert!

Kram gumman!
Carina

Claudia sa...

Hej,

I´m an artist from Germany. I like your blog so much.
Thank you for all the lovely pictures and ideas.
There is a link on my blog to your side... :-)

Claudia