söndag 24 januari 2010

Marie = en samlare

Hur är det med er, samlar ni på något? Som barn samlade jag på bokmärken, suddgummi, manicklar (kommer ni ihåg dem?), luktisar m.m. Som vuxen har jag trott att jag inte samlar på något alls. Ack så fel man kan ha, hihi. Har insett att jag samlar på en hel del som t.ex gamla kulramar, speglar, spets, vitt porslin, siffror och bokstäver av alla de slag, gamla vackra tårtpapper. Ja, listan kan göras låååång!!!!!!
j
Samlar nog även på sådana här gamla små "glasramar" (eller vad man nu ska kalla dem). Har haft turen att hitta flera stycken på loppis genom åren och jag blir lika lycklig varendaste gång.
k
Ha en bra dag!
Kram Marie

51 kommentarer:

Vårt liv i norr sa...

Har hört att om man har tre av något så samlar man på det. Blev jätteglad när jag fick en gammal kaffekvarn av min mor, för nu har jag nämligen tre stycken! :)
Så sådana samlar jag nog på...

kram
helena

Lisas torp sa...

Ja, du har så rätt! Visst samlar man när man tänker efter. Jag samlar också på vitt porslin, gamla ramar, speglar, karaffer...hm...jisses du, listar blir ju lång!!

Vilka fina saker du visar!
Ha en fortsatt skön söndag!
Kram
Lisa

fröken knopp sa...

hej Marie!!

ja du när jag hörde på tv här om dagen att när man har mer än 3 av en sak så räknas man som samlar så insåg jag att jag samlar på väldigt mycket!! hihi...

Så den listan kan bli väldigt lång!!!

Hoppas att du har en härlig helg!!
kramar elin

Vita rosor och förgätmigej sa...

Innan jag hittade den här inredningsstilen samlade jag inte på någontin, men nu! Oj, oj, det blir nog så när man springer på loppisar. Det finns så mycket gamla fina saker... Karaffer, flaskor och gamla burkar har blivit något av en passion!
Kram/ Anna

katarina sa...

Hallå där!

Hoppas ni är friska nu..;)
Jaha du...vad samlar man på....det är nog precis som du säger mycket ner än man tänker på....
Alla saker man absolut bara måste ha fast man egentligen redan har alldeles för många likadana....
De där glasramarna är jätte fina och det skulle jag också allt bra gärna vilja komma över ett gäng.
Kram o ha en härlig söndag!

SussiLi sa...

Hejsan!

Nog är man en samlare alltid...har svårt att göra av med något så det blir en hel del.

Det som jag samlar mest på är nog knappar av de alla slag, klipper bort knappar när jag rensar kläder som skall kasseras, snören och band av de alla slag är också en stor favorit.

Ha en underbar söndag, kramar från mig, AnneLi...SussiLi...

vitating sa...

Hej Marie!
Ha ha ha...jag har ett precis lika inlägg på gång, har också insett att jag samlar på massor, vad får du se i mitt inlägg framöver *fniss* Jag har en fråga till dig, hur många kvadrat är er lekerstuga på. Jag vill kunna få plats med ett minikök, en mindre säng, ett bord med stolar och kanske någon liten byrå, er lekerstuga ser ut att innehålla detsamma så den storleken skulle nog vara perfekt.

Ha det bra!
Kramar Maria

Systrarna vitt sa...

Jag för min del tittar alltid efter gamla haddukar och lakan med monogran, spetsar. Nu är jag på jakt efter en rova, och jag såg en på antikloppisen innan jul men köpte inte den...dumt för nu ångrar jag mig enormt. Kram Liselott.

Home and Lifestyle sa...

I'm sure collecting is good for you, so you should just keep doing hi hi!! You have a beautiful collection of chandeliers!!

Wish you a happy sunday!! Warm regards, Ingrid

Patricia sa...

Hi Marie,

Love your new portrait!!
Nice decorated with the candles and the twig!!

Have a nice day!!

Love,
Patricia

Hulda sa...

Et vakkert bilde du viser oss i dag, Marie. Fint med det gamle bilde i midten. Jeg samler faktisk på det samme som deg. ;) Det er så lekre saker. :)

Idyll och Inspiration sa...

Jag känner också igen mig i din beskrivning av olika samlingar. Luktisarna har jag fortfarande kvar i en plåtlåda. Visst har jag fortfarande många samlingar, änglar står högt upp på listan, finns nog minst ett par stycken i varje rum.

ha en skön söndag kram tessan

Rostrose sa...

Hi Marie - and I think that it's a WONDERFUL collection!!! :o)
Kram, Traude

LantlivsAnette sa...

Jaaa du Marie...nog kan man kalla sig för samlare alltid..hii..hii, jag är som du..gillar gamla saker och kan inte låta bli att köpa då man hittar nåt fint...
Jag var en samlare jag också då jag var barn..
Ha en toppen Söndag
Kraaam Anette

Villa König sa...

Hej,

I love your new portrait! And counting lovely things is very good for the soul and makes happy! :-))))

Kram
Yvonne

Lilla Blanka sa...

Hej min goa vän!

Ja hihi, samlare är nog även jag - än! Jag samlade också på mycket när jag var liten..luktsuddigummin (eller söta suddigummin över huvud taet), luktisar, glaskulor och metall"dankar" (kulor) och en massa annat. Nu samlar jag på lite andra saker :) Lite större grejer, bord till exempel haha

Marie, dina bilder är jättefina, så nostalgiska på nåt sätt...

Kram och ha en jättefin söndagkväll!
Mia

Anonym sa...

Jag är också en samlare! Tror att det bor en liten ekorre i de flesta hahahah; Samlade på filmstjärnor, pappersdockor, bokmärken, frimärken och glaskulor för att nämna några.

Numera blir det andra föremål att samla på gärna gamla udda föremål.

Ha en fin söndag!

Kram Renate

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!!

Ja man är samlare om man har fler än tre av en sak..såå jag samlar på mycket!!..
Det mesta blir så mycket finare i sällskap av fler!!

Tack för goa ord inne hos mig :)!!

Ha en härlig söndagskväll!!

Kramis Sanne

no47-mia sa...

Hej Marie!
Visst samlar man! Kanske som du säger.. utan att veta om det.. Jag samlar på snören, spets jaa allt man kan knyta. Är lite kär i pressat glas med.. Förr var det skor och väskor.. men nu är det bara massa inredning man har i huvudet..

Ha det gott!
Kram Mia

Hedera Helix sa...

Manicklar....nej det måste du berätta vad det är för nåt..? (jag är kanske för gammal för att hänga med...=) )

Conny - Frøken Klara sa...

Hej... elsker din blog altså... jeg er helt bestemt samler af første grad. Jeg samler på gamle lagner med broderier, sauce kander ( har nok 8-10 stykker nu, som bliver flittigt brugt), cremefarvet fajance, gamle blonder mm.. Jeg kan blive ved, bare det er gammelt, så kan jeg bruge det :-)... Knus fra Conny

Vintage House sa...

Min lista skulle oxå bli väldigt låååååång man samlar på allt möjligt man vill gärna ha mer än 1 av varje sak.. ha en mysig söndag kram sandra

Lantliv i Norregård sa...

Vi är nog alla samlare av något...
Jag gillar brickor, såssnipor, teburkar jaaa det finns mycket man vill ha många av;o)
Som barn var det suddigummi och bokmärken...
Trevlig kväll!!
Kram Kram Malin

Trädgårdsingenjören sa...

Haha jag man samlar nog på en massa saker som man inte tänker på!

Kram Gry

Trädgårdsingenjören sa...

Haha jag man samlar nog på en massa saker som man inte tänker på!

Kram Gry

Vita verandan sa...

Hej!
Tjusiga ljusstakar, samlar just nu på de mesta tror jag...ialla fall när jag ser något på loppis:)
Såssnipor är nog en favorit, och kannor av olika slag.

Äventyrsbadet var jätteroligt, trodde jag var nära döden när jag åkte vattenrutchkana, men jag överlevde, hihi. Har börjat inse att mina tjejer är modigare än mig, börjar nog bli gammal...

Jag mailar dig snart..
Ha så gott, Anna

Annas skattkammare sa...

Ja jag är nog en hopplös samlare.. =) Försöker göra en feng shui rensning då och då och tänker inte sällan att jag bör ha en loppis.. men fler saker samlar sig på hög.. =)
Kram /Anna

Millygarden sa...

Sånna där glasramar är verkligen söta! Kul när man har vissa saker man söker efter och hittar..som lilla julafton!

Kram Marina

Made in Persbo...Carina sa...

Ha ha, ja jag samlar nog på en hel del....M brukar skratta åt några av de mer udda...julgransfötter, spottkoppar och köttkvarnar!

Kram gumman!
Carina

Lockas lilla längtan sa...

Hej!


Jo visst har man samlat genom åren, fråga bara mina föräldrar och min man! Men det finns en viss charm i samlandet tycker jag! Inte det där att "den som har mest när den dör den vinner" utan att det faktisk kan vara utvecklande! Att det kan leda till nya vänner och framför allt att det är roligt!

Kram Veronica

sylvia sa...

åå så herlige ting du samler på,ja ier nok noen samlere alle sammen i bloggland på det ene eller andre.
som lita samlet jeg på servietter a alle slag.ha en fin søndag kveld.
klem fra sylvia

Loppisliv sa...

Hej samlar kompis!! hihi ja en samlare är man allt. Minns mycket väl när jag var barn, bokmärken, suddigummi, frimärken och t.o.m servetter...Nu samlar man på gamla saker...hihi och lite av varje eftersom man ofta vill ha mer än en av det man tycker mycket om...Glasramar har jag ingen, får nog börja samla på några sådana jag med :-) Ha en fin kväll. Kraaaam P

Madame Petite sa...

Ja jösses, när du säger det så. Har inte tänkt på mig själv som en samlare.. men det är nog precis vad jag är! Har samlat llt möjlit precis som du sen barnsben... luktsudd, pennor, bokmärken, barbie dockor... och nu, keramik och gamla prylar! :)

Det krävs lite utrensning mellan varven av samlande... iallafall hos mig!

Kramar till dig sötaste!

Underbart arrangemang med fotot... och underbar krans med pärlhyacinter här under!

Nygammalt sa...

Hi hi, ja nog är man en samlare av stora slag. Både som liten som vuxen. Däremot har jag alldeles för svårt för att göra mig av med saker. Det är inte bra alls...

Kram.

Ljuva Drömmar sa...

Som så många andra här är jag oxå född till samlare. När jag va liten samlade jag på allt, kapsyler, suddisar, kastisar, fina brevpapper och mycket annat.
Nu som äldre har det inte ändrat sig bara vilka föremålen för samlandet är. Mest blir det porslin, ljuslyktor och lite blandade pryttlar.

Hoppas du får en bra vecka, kram Maria!

Jenny sa...

Hej Marie!
Tack för dina omtänksamma ord inne hos mig efter branden..de värmde!!

Luktsuddisar samlade jag oxå på när jag var mindre (det var väl i mellanstadiet tror jag):) Nu samlar jag inte på något speciellt eller jo kanske, måttkannor av olika slag de har jag några stycken av:)

Önskar dig en härlig kommande vecka goa du!

Kraam Jenny

Vit som snö sa...

Visst är man en liten ekorre. Har också gått från tvål o suddsamlingar till samlingar av madonnor, salt-o pepparkar, Waltherhus, mandelkvarnar....
Undrar vad man lider av;)
Kram Cilla

Viveka i Bläckhornet sa...

Ja eftersom man är en samlare om man har tre av nåt så är man väl en riktig skrotnisse...hahaha.
Skratta inte nu, men när jag var liten så samlade jag på såna där papper som sitter runt apelsiner i fruktdiskarna. Jag pressade dem fint i en stor bok. Fattar än idag inte varför...hahaha.

Kram Viveka

My Lovely Things sa...

Hej vännen!!
Ja samlare det är man allt!
du samlar på underbara saker. Ramen är helt ljuvlig!!
Jag ser di n spegel därbak. Den där sortens ram som spegel har tilltalar mig mycket. Jag har två varaianter av det.

Önskar dig en härlig start på veckan.

I dag är jag ledig efter ha jobbat helgen. i morgon ska jag väg på ett jätte spännande hemma hos reportage!

Kram Anna

Mitt hvite hus sa...

Nydelig bilde Marie... ja jeg smaler vel på mye.. fikk et spørsmål om hvor mange kjøkkenvekter jeg hadde... hm jo jeg har vel en 6-7 stk sa jeg.. ja da samler jeg vel på det også.. ---

ha en fin uke..

Klem Kertsin

Nordingården sa...

Så jäkla snyggt! och dina speglar och ljus påminner om mitt dagens inlägg! Snygg den där svarta var, med dekor i guld!! Mari.

Vita små hjärtan sa...

Hej Marie!
Ja de ramarna är ju hur fina som helst!
Jag har en endaste....
Ha en bra dag!
Kram Agnetha

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Haha ja, brjar man titta efter så smalar man visst på både det ena och andra :D
De är så fina de där ramarna!
Ha det gott!
kram
nina

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

aj aj vad mycket fel det blev :D
Ursäkta!
kram
nina

Useful Art sa...

Hej Marie!
Ja, jag samlade också på massor med saker när jag var liten. Och samlandet sitter nog i även om det inte är lika stort som hos vissa.

Hoppas ni får en mysig vecka!
Kram /Sara

annashusidingtuna sa...

Ursöt liten tavla!
Kram Anna

CaramellePastelle sa...

Alltid lika fint hos dig! Visst är det härligt att samla? Det är ju mest "onödiga" saker man samlar på, men tänk vad nödvändiga de är ändå...Kram, Camilla

Sköna o Gröna Ting sa...

Här kommer massutskicket jag lovade i mitt senaste inlägg..., TÄVLING pågång, vill du vara med????
Har du redan hunnit anmäla dig så önskar jag dig Lycka till i tävlingen:)

Ha en underbar måndagskväll och ta väl hand om dig!!!
Kramar i massor...
Marianne

Lilla huset på prärien sa...

Men visst är det roligt att samla på saker! Det tycker jag nog... själv har jag numera tre vackra, vita spillkum som jag älskar. Hittar jag något mer kommer jag nog ändå inte att kunna låta det vara :)

Här är det mycket, mycket jobb men det är helt okej. Hinner inte blogga så mycket men jag tänker på dig. Hoppas allt är bra med både dig och familjen!

Kram Jenny

Bygatan sa...

Hej du fina!

Tack för kommentaren om golvet, det går ju alltid att måla igen om man inte trivs...men det blev ett fint stilbrott i köket mot alla andra vita golv.

Här är en till som samlade bokmärken och suddisar/luktisar, så kul!

Nu i vuxen ålder tror jag inte att jag samlar på något speciellt, men du gav fina tips på vad jag skulle kunns börja samla på:)

Önskar dig en fortsatt fin vecka, kram Lena

Nooria sa...

Det var veldig fint! Jeg ser også at vi deler navn på en av døtrene våre ;-).