onsdag 10 februari 2010

Anteckningsböcker

Tror att jag har berättat förut att jag är en person som älskar att skriva listor av alla de slag. Jag skriver inköpslistor, vad jag ska ha med mig på semestern listor, vilka jag ska skicka julkort till o.s.v. Egentligen skulle jag inte behöva skriva alla dessa listor, för jag är inte glömsk av mig, utan jag gillar helt enkelt att organisera och ha koll.
k
Häromdagen var jag så pysselsugen så då klädde jag in en hög med små anteckningsböcker med lite olika papper som jag hade hemma. Nu ligger de här i en trave med ett spetsband omkring sig och bara väntar på att börja användas till alla mina listor, hihi.
k
Den stora urtavlan köpte jag på loppis för några år sedan. När jag frågade loppisgubben vad den kostade tittade han lite medlidande på mig och frågade vad i hela friden jag skulle ha en gammal urtavla till. När jag sa att jag skulle ha den till pynt tittade han ännu konstigare på mig, hihi. Jag fick den iallafall nästan gratis, gissa om jag var nöjd?
k
Ha en bra dag!
Kram Marie

66 kommentarer:

emilias gömmor... sa...

Anteckningsböckerna blev så fina! En riktig fröjd att skriva i.

Kram Mimmi

K sa...

Vilken himla bra idé ;D sååå fina böcker, nu blev jag pysselsuuuugen...TACK f inspiration...KRAM/K

Caroline sa...

Åh, vad söta och fina anteckningsböcker! Är själv en list-skrivare och har man så fina böcker hade jag nog gjort ännu fler listor!

Tack för inspirationen!

/Caroline

CreativeActivity - Sandra sa...

Gud så fint det blev!

Designe sa...

Åh så fina du gjort! De är så vackra tillsammans! Jag gillar oxå att skriva listor men skriver tyvärr inte så fina listor som dig! har en bok från kreativ insikt där jag skriver mina idéer däremot!:)..annars ligger lappar lite här och där! Så underbar urtavla och stor! Kram :)

Petit Eyekiss sa...

Härligt att se att det finns fler som samlar på antecknngsböcker.
Riktigt snygga blev ju dina. Tack för inspirationen!

Vita verandan sa...

Så pysslig du är!
Önskar jag tog mig tid att pyssla. Pysslandet här hemma står äldsta dottern på 11 år för. Själv vet jag inte vad jag ska visa på bloggen... har du något försag?
Kram Anna

Hulda sa...

Veldig dekorativt med de bøkene liggende til pynt. De ble veldig fine. Passet godt inn i interiøret.

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Hej Marie!!
Jag har massa lappar listor och post it, men jag undrar alltid vart jag lagt dom *fniss*

Men du vilka fina anteckningsböcker.. Ha de så gott..
Kraaam Linda

Sköna o Gröna Ting sa...

Dom första tio sidorna är dom bästa att skriva på.., nya och släta blad!!!

Minns sen skoltiden hur mycket jag älskade att få nya blå anteckningsblock och jag skrev så vackert jag bara kunde på dom första bladen.., sen var den liksom inte så ny längre och då kom kråkstilen fram:))))

Vackra blev dom.., dina block!
Ha en skön dag
Kramar till dig
Marianne

annashusidingtuna sa...

Jag skriver också listor hela tiden, det känns så skönt att bocka va dem efter hand som man utför det som står på listan.
Så fina dina böcker blev!
Kram Anna

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så "listig" du är...och gör fina böcker!
Jag brukar också skriva listor, men oftast blir det på lösa papper, och sen när det mesta är avprickat så blir det en ny igen...
Jag kanske borde fixa mig en bok jag också....
Kram
Marie

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Visst är det extraskoj att skriva om böckerna är fina! Haha stackarn, tänk om han visste vad fint det kan bli!
Ha det gott!
kram
nina

Carina sa...

Hej
Vilka snygga böcker...
Vilken konstig gubbe....
Urtavlan var ju urläcker.
HI HI HI...
Ha en underbar dag.
Kram

Helen sa...

Så fint att klä in anteckningsböckerna. Ja, jag gillar också att göra listor, och rita och skriva och kladda överhuvudtaget. ;-)

Och tänk, att det vissa ser som världens loppisfynd, ser andra som skrot...jag tillhör den förstnämnda skaran!

Kram!

fröken knopp sa...

Åhh Marie vad glad jag blir av att höra att det är fler som jag som är tokig i listor..tihi... Min J bara pustar åt alla de där, ibland väldigt långa listorna... Jag ska minsan berätta om dig..:)

Underbart fint att klä in böckerna sådär..Får man sno din idee kanske???

Varma Kramar Elin

Inspiration i vitt sa...

HEJ VÄNNEN MIN, VÄRLDENS BÄSTA PYSSLARE DET ÄR NOG DU DET HIHI. SÅ FINT ATT LÄGGA DE DEKORERADE BÖCKERNA PÅ HÖG, ÄLSKAR ALLT SOM MAN TRAVAR PÅ VARANDRA.
(STORA BOSTÄVER SER JAG NU HIHI.)
DET ÄR ALLTID VACKERT ATT TITTA IN TILL DIG, DINA STILLEBEN ÄR SÅÅ FINA OCH ALLA DINA VACKRA SAKER, ALDRIG NÅGOT SOM STÖR PÅ DINA BILDER.
HA EN FORTSATT GO VECKA MARIE OCH KRAM PÅ DIG/INGELA

Nina sa...

Vad fina dina anteckningsböcker blev!!!
Ha en trevlig onsdag
Kram Nina

Millas hem sa...

Kul idé Marie!

De brukar vara så homla trista annars de där anteckningshäftena!

Ja gissa om jag vill ha en urtavla? Har själv inte en enda! Hittade en för några veckor sedan, men killen skulle ha fyrahundra för den!!! Aldrig i livet, tänkte jag! Kan Marie hitta så kan jag tänkte jag!=))
Men icke, det verkar som om du har hittat alla!!!

Stor kram till dig och tack för fina bilder!

C

Lisas torp sa...

Så fina böckerna blev och så snyggt du har ordnat det.
Jag gör också listor och prickar av. Men jag gör det nog mest för att inte glömma saker..ha-ha!

Urtavlan ja, visst är det kul när man gör såna fynd, där smaken liksom faller ut lite olika! Vilken tur!
Kram
Lisa

JohannaDesign - Blommor, smycken o inredning sa...

Vilka härliga anteckningsböcker :) Vänligen JohannaDesign

Conny - Frøken Klara sa...

Hej søde. Jeg er nødt til at sige det uden at jeg kender dig, men jeg ELSKER dig... Haha... Jeg er dejligt gift og har 3 drenge, så misforstå mig ikke men jeg elsker din måde at skrive på, din skønne humor og dine helt fantastiske billeder... Gid at du var min nabo, så vi hele tiden kunne stikke hovederne sammen og snakke om indretning mm. Du er så inspirerende.. Tusind tak for den fantastiske blog og tak fordi jeg fandt dig.... Stort kram fra Conny

Britt Eva sa...

Mmm jeg likte dine bøker veldig godt. Ekstra kos å ta de frem når de får slik vakker pryd på utsiden. Urtavlan var rålekker så den var du heldig med. Ha en fin dag i nabolandet. Britt Eva.

Willewira sa...

Om man nu ska skriva, varför inte skriva lite extra fint!!!
Böckerna blev ljuvliga...

Ha en bra dag!
Kram
Willewira

Ullis sa...

Snygga böcker!
Tröstande att höra att det inte bara är jag som är underlig och envisas med att skriva en massa listor... :) Utan mina listor skulle jag alldeles säkert glömma hälften av vad jag hade tänkt göra.

Eva sa...

Jag är tyvärr inte den pyssliga människan, däremot ÄLSKAR jag att skriva listor på allt. Ibland till min mans stora förtret, för jag skriver ju även listor till honom vad han ska göra... hehe..

Kanske jag skulle ta och införskaffa mig en eller två lite finare skrivböcker, dina är onekligen väääldigt snygga.

Ha en jättebra dag!
Kram Eva

Fru Ekeby sa...

Hejsan svejsan!
Härligt att det finns fler listskrivare! : )
Ja hur ska man annars minnas vem man ska skicka julkort till, och vem man har bjudit på den maten osv?
Ha en bra vecka från fru Ekeby!

Fru Inredning sa...

Hej Marie.

Jag är lika dan, listor för allt:). Vad fina anteckningsböcker du pysslat ihop:, nu blev jag inspirerad.

Du den där urtavlan är ju väldigt fin.

Ha en bra dag.
Kram Kristina

Maria sa...

Gud vad du är kreativ! :)

Kram

Mia sa...

Din lilla berättelse om urtavlan var kul tycker ja =)! Min syster fick syn på ett gammalt får-stängsel en gång när hon var ute på landet. det var så där grått, mossigt och vackert som det blir när det står ute i många år. Hon knackade på hos bonden och frågade om hon kunde få ta några brädor av det. Han tittade också väldigt konstigt på henne, och frågade samma sak (på bred värmländska)"va' ska du mä dä te?" Till vackra tavelramar sa min syster... då åkte hans buskiga ögonbryn långt upp i pannan bara, han sa inget =)... men hon fick sina brädor, och bonden hjälpte henne ner med dem =)!

Madame Petite sa...

Urtavlor verkar vara väldigt hett just nu... och jag äger inte en endaste en! Kanske ska bege mig på jakt... horn, gamla arkitekt prylar och urtavlor, det är det senaste har jag förstått :)

Älskar ditt pyssel... läckert med de olika omslagen när de ligger samlade i hög så där!

Kram från Jenny

C. Tvillingmamma sa...

Jag bara älskar anteckningsböcker jag...tomma sidor känns så hoppfullt och man blir galet sugen på att skapa allt möjligt!

Lotta-livets väv sa...

så jättefina dina anteckningsböcker blev...påminner mig om tiden i skolan då alla skolböcker skulle ha papper som skydd och varje höst var det så mysigt att välja årets papper för att göra fina små omklädningar!
Får jag fresta med en utlottning? I samarbete med Trådspira finns dansande änglar att vinna hos mig. Kika in om du har lust!
kram
/Lotta

Ljuva Drömmar sa...

Vilken tur att inte alla "loppisgubbar" vet vad vi vet...då skulle man inte hitta så billiga fynd...

Jag är som du, gör listor om allt, snart tom listor om att skriva listor...hihi.
Dina böcker blev jättefina, visst är det roligare att skriva i en fin bok. Måste nog göra nåt åt mina oxå.

Ha det gott, kramar Maria!

Huset vid sjön sa...

Dom blev ju jättefina.
Eftersom jag är lika knäpp vad gäller listor så blev jag mucho inspirerad. Skriver nästan ner ALLT, ibland undrar jag om man är lite knäpp men det är nog nåt man får leva med *Ler*

Urtavlan är nåt jag verkligen vill ha jag med. Letar febrilt men hittar inte några på loppisarna jag besöker.Hittade några på Tradera men dom blev sååå dyra.

Kram
Cattis

Petite Michelle Louise sa...

your blog is just stunning! i LOVE your style...your pictures! an inspiration. thanks so much for sharing them!
warm regards from New England, ~*~*~~*michelle~*~*~*~

Monica, blogg Betongkrukan sa...

Hej Marie,
Jag måste bara åter igen berömma dig för ditt otroligt vackra hem och din inspirerande blogg! Har suttit och tittat tillbaka på dina inlägg (var länge sedan) och wow så mycket fint du visat.....

Ha det bra, hälsningar Monica

Lantliv i Norregård sa...

Hej Marie!!
Så fina anteckningsböcker, vem vill inte skriva listor i dom!!
Det kanske vore något att ta efter!
Jag skriver oxå alltid listor...
Ha det bäst:o)

Kram Kram Malin

Tulipa sa...

Hej Marie!
Vad fint du gjort!
Pysslig som få och den rätta touchen alltid...

Jag gillar också listor, känns som att man har koll på saker och ting då!

Urtavlan..den var jättefin! Vilken tur du hade!

Önskar dig en skön fortsatt vintervecka!
Kram mariette

Systrarna vitt sa...

Så himla fina dom blev. Jag önskar nog att jag skrev listor, skulle behöva hur många som helst överallt hihi, för JAG är GLÖMSK.
Kram Liselott.

Mitt hvite hus sa...

så skjønne bøkene ble.. du er så flink...

klem Kerstin

Älskade pion sa...

Vilka vackra anteckningsböcker du har fixat. ;)Ha en fortsatt skön vecka. Kramar Ulrika

Rummet för välbefinnande sa...

Lovely Marie, lovely!!!!
De är ljuvliga.....
Kram kram

Änglarnas hus sa...

Såå fint! Då jag också är en listnörd..snor jag idén direkt!!

ha en mysig "lillördag"
Kramisar ifrån Sanne!!

Lilla huset på prärien sa...

Hej söta du!

Vad fint minsann! Kul att pyssla lite, jag har tyvärr aldrig tid med det själv. Nej, det är verkligen illa med den varan här hos mig nu för tiden. Tur man kan njuta här hos dig! :)

Kram Jenny

Annas skattkammare sa...

Hej Marie! Så Fina anteckningsböckerna blev! Jag är också en listmänniska.. =) men däremot inte så ordningsam.. hehe..
Urtavlan- wow- det är bara för mig att gratulera! =)
Kram /Anna

Ragnhild / Wallas Verden sa...

Så fine dine bøker ble. helt skjønne der de ligger.
og den urskiven var du virkelig heldig med ja. sånn er det når en er forut sin tid. det er da en gjør de gode kjøpene.

Ha en skjønn kveld
klem:)

Viveka i Bläckhornet sa...

Förstår att du är superglad över ditt klockfynd! Idag går de dyrt på tradera!

Superfina böcker. Toppenidé!

Kram Viveka

Lena Kristina sa...

Underbart!

Jag håller på med liknande till mitt skåp vid bloggplatsen.

Det är såå roligt att återanvända gamla böcker och tidningar. Spetsarna ska vi inte tala om det gååår man igång på......

Underbar inspiration Marie, som alltid

Varm kram
Lena

Jeanettes hus sa...

Hej pyssel Marie,

Så gulliga och dekorativa dina anteckninsböcker blev.

Än en gång måste jag gratta dig till turen att hitta en så fin urtavla.
Har som sagt sökt och sökt.
Men en vacker dag.......

Ha en fortsatt skön vecka.
Kramisar
Jeanette

Bibbi sa...

Åh så fina anteckningsböcker! Jag som själv är "listnörd" blir så glad när jag hör om andra som likasinnade:)
Tror jag måste göra egna böcker nu....

Ha det gott!

Vintage House sa...

Jag är oxå en listskrivare och tycker om att ha kontroll:) urtavlan är fantastik och så kul att du fyndade innan det blev så populära. Nu behöver jag en liten bok som jag kan skriva ner alla idéer som poppar up i huvudet.. kram sandra

katarina sa...

Åå så fina!!
Måste nog ta o inhandla några anteckningsblock.
Jag är lite av en listoman jag med... fast jag skulle även behöva ha e n lista där jag skriver upp alla listor jag ska komma ihåg att bocka av....hihi...
Skriver ofta inköpslistor som ligger kvar hemma på köksbordet då jag åker o handlar....

Loppisfyndet är urläckert...hihi...
vad vitsig jag var va???
Man är ju inte direkt förvånad över att du köpt nåt nästan gratis....du måste ju vara loppisarnas mästare...;)

Ha en mysig torsdag!
Kraaaaaaaam

Made in Persbo...Carina sa...

Hej gumman!

Ååå du pysslar fram de vackraste ting! Så fint det blev där med högen med anteckningsböcker!
En sån hög skulle jag också behöva för jag är precis som du...älskar att skriva alla möjliga sorters listor! ...fast jag behöver dem även för minnet ;)

Kraaam!
Carina

Lilla Blanka sa...

Hej Marie!

Var inne tidigare idag och tittade på dina fina anteckningsböcker, men hann inte skriva då.

Jättebra idé! Och bilderna är så himla mysiga!!! Urtavlan, hihi, härlig historia =) Man har allt fått en del konfunderade blickar av människor som tror man är lite galen när man blir lyrisk över gammalt "skräp" (enligt dem), hihi.

Kram
Mia

Ps har varit otroligt pysselsugen idag, så nu i kväll har jag dragit igång papperstillverkning över hela köket, hihi. Sååå roligt!!!

no47-mia sa...

Hej Marie!
Listarde mycket förr.. Vet inte varför jag slutade med det. Kanske därför jag är så glömsk nu då..hmm..
Kanske ska slå in ett par anteckningsböcker så fint som du. så kanske man håller bättre koll på det mesta. För det var verkligen fint det du pysslat med. Du ger oss/mig iaf så mycket inspiration.. Tack!

Kram på dig!

Mia

RUTAGÅRDEN 1885 sa...

Härligt! Önskar att jag också hade lite tid över till pyssel.. men det kommer väl :)

Wanillan Riitta sa...

Jättefina böcker, vilken bra ide.
Ha det så bra!

Callian, Antik & Brocante sa...

Ha, nu gav du mig en idé! Jag skriver också listor, fast i "lösbladssystem". Mitt problem är att jag sedan glömmer att ta med listan! Men om jag gör en riktigt fin anteckningsbok som får ligga kvar i väskan, och inte river ut lösa lappar hela tiden, då kanske jag kommer ihåg!
Nu måste jag nog pyssla lite....

Ha det gott!
Sussi

Bygatan sa...

Hej pyssliga Marie:)

Jag älskar också listor!! Men oftast hamnar de på en lös papperslapp och slängs sedan. Ett tag var jag duktig på att både dokumentera vad jag skulle göra och sedan "bockade" av när det var gjort.
Kan ju vara kul att gå tillbaka senare för att se att man har verkligen gjort saker fast man tror att det inte hänt så mycket.

Önskar en fin helg! Kram Lena

Vita små hjärtan sa...

Hej Marie!
Så fint och vackert! Så fina detaljer!!!!
Ha en mysig kväll!
Kram Agnetha

gamla skolan sa...

Så fina dom blev , anteckningböckerna ! Trevliga att både använda och ha liggande framme ! Du är alltid så pysslig ! Kramar Susanne / den gamla skolan ♥

Conny - Frøken Klara sa...

Hej igen. Vil bare sige, at jeg har givet dig en award fordi du er så stor en inspiration og lægger så dejlige kommentarer hos mig. Du kan se den inde på min bog... Kram herfra

EvaB sa...

Härligt med dina listor! Så ordentligt av dig att använda så fina anteckningsböcker. Jag är också en listmänniska, jag älskar att planera, men det är inte alltid som jag följer listorna. Oftast för att jag glömt bort dom..
Vackra blomsterbilder också!
Kram! Eva

Anonym sa...

Vilka fina klädda anteckningsböcker du fixat och så fint med urtavlan i bakgrunden och de gamla fotona! Jättebra idé!

Kram Renate

Anneli :o) sa...

Såå söta anteckningsböcker ! Jag gillar också att vara organiserad, även om jag inte lyckas alltid :-)

Urtavlan var ett perfekt fynd !


Önskar en trevlig helg !


Kram, Anneli W