måndag 22 februari 2010

Ommålat

Några veckor före jul drog jag igång ett projekt som jag hade tänkt länge på, men som jag hade dragit ut på eftersom jag visste att det skulle bli tråkigt och tidsödande. Jag började att måla om vårat matbord och dess sex tillhörande stolar som vi har i vardagsrummet. Jag tycker att det är ganska kul att måla annars, men jag gillar inte när det är en massa pill och man måste vara så där noggrann (som med dessa stolar). Men när jag väl hade bestämt mig för att börja gick det ganska bra och nu så här i efteerhand undrar man ju varför man inte tog fram den där målarburken tidigare.
k
Här ser ni en bild på hur slutresultatet blev. Bordet har min mammas man gjort för några år sedan (det är väldans bra att ha en möbelsnickare i släkten). I bakgrunden våra inbyggda bokhyllor (gjorda av Billy-bokhyllor som maken sen snickrat dörrar till) där vi förutom en massa böcker förvarar barnens spel och pussel.
l
Lite vårblommor på bordet i form utav röda ranunkler. Hade egentligen tänkt gjort ett litet "bo" utav björkris och lagt runt om dem, men med all denna snö var det inte riktigt läge att ge sig ut och leta björkris, hihi. Därför fick det bli "jag tar vad jag har", och då blev det lite lärkkottar istället.
k
Ett av mina absolut bästa loppisfynd genom tiderna, min gamla brevpress. Och det bästa av allt den gången var att jag hittade TVÅ sådana här brevpressar, till priset 5 kr styck!!!! Det var nästan så jag hade lust att pussa loppisgubben av ren lycka, hihi.
k
Ha en bra start på veckan!
Kram Marie

61 kommentarer:

LantlivsAnette sa...

Ohhh vad fint !!! Jag såg ju stolarna tidigare..hii..hii..du ser jag håller koll :)
Så himla fina de blev, men jag kan förstå att det var pilligt och lite jobbigt att måla alla..men nu har du säkert redan glömt det..
Vilken fin vårig bukett du har gjort där på bordet !!
Ha nu en toppen dag
Kraaam Anette

Vintage House sa...

God Morgon,
Vad underbart fint det blev:) hatar oxå när det är så pilligt. Vill helst lämna det till svärfar som är billackerare..
Underbar brevpress förstår att du är lycklig...
kram, och en go go dag till dig
sandra

LenaS sa...

Åh vad fint det är och visst äör det härligt att måla bara man är igång!
Brevpressarn kommer jag ihåg när du fick fatt i och de är så fina!
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh så fina dom blev, kommer ihåg dom sedan tidigare och visst blev det en förbättring men stolar är inte roliga att måla med alla pinnar.Här hänger ett målar projekt över mig, som inte syns för andra men bara ska göras. Våra panelväggar och lister i köket behöver en omgång med vitfärg. Tänk vad fort det nöts.Älskar dina ranunkler tyvärr här uppe i norr är dom svåra att fåtag i just den i kruka som jag vill ha.

Ha en bra start på veckan.
Kram Theres

liven sa...

Så fint her hos deg!!
Ønsker deg en fin ny uke og takker for all inspirasjon :o)

Loppisliv sa...

Godmorgon Marie! Jaa ditt möblemang blev såå fint vitt. Du minns kanske att jag noterade det i ditt julinlägg...hihi men ojoj vad fint det blev, blir en helhet i rummet nu. Jag kan tänka mig det var lite pill med att måla stolarna men när man ser resultatet brukar man glömma sånt :-)

Ja tänk om du gett loppisgubben en puss, då skulle han nog gett dig dem gratis :-)

Fina röda ranunklar där på bordet, ha en helt underbar dag nu. Kramis Paula

Skogsfrun... sa...

men åh vilken fin grupp du har gjort! Det gjorde sig verkligen super med rött där i det vita! Så läckert!... håller med om att enkelt måleri är roligt , men pill; nej tack!

Lyckans med möbelsnickaren! Alltid bra med händigt folk i släkten! :)Min svärfar är elektriker; det är också bra :D

Ha en fin måndag!
KRam pernilla

Sofia och Marie sa...

Så fint det blev med vita stolar! Gillar er bokhyllevägg - snygg jobbat med den inbyggnaden!
Ja känner igen det där med att man egentligen ville ha björkris till blommorna på bordet... Har små pärlisar som skulle fått det, men det fick bli glaskulor istället! Man tager vad man haver....
Kram!
Marie

Lisas torp sa...

Så duktig du är och tålmodig, med dessa stolar och alla spjälor i ryggstödet! Jättesnyggt blev det!

Ranunkler i alla färbger är jättevackert - så läcker med dina här!!

Kram
Lisa

Tulipa sa...

Hej Marie!
Underbart fint!! Känns bra att ha det projektet avslutat nu då?!! Vissa saker drar man sig för men när man väl satt igång så undrar man varför man inte kom till skott innan!

Härligt med ranunklerna där på bordet också...

Brevpressen var fantastiskt fin, har aldrigt sett en sådan med bild i förut...

Nu är det sportlov här, dags att bestämma dagens schema!

Ha det riktigt bra!

Kram mariette

sylvia sa...

oj såå fint det er blitt.
stor jobb det der å male alle de stolene,
men fint ble det,flott bord,å nydelig ranukler.
klem fra sylvia

Jenny sa...

Hej Marie!
Åh vad fint det blev, vilket "pilljobb" att måla alla stolarna, vilket tålamod du har:)

Underbara röda ranunkler du har där på bordet, du har det så vackert hemma hos dig, tack för inspirationen:)

Ha en bra dag!

Kram Jenny

Designe sa...

Stolarna blev ju superfina! Bra gjort!..är inte kul att måla pinnar, färgen rinner ju så! Så fint arrangemang du gjort oxå och jag gillar din brevpress! Ha en bra dag! Kram :)

Petit Eyekiss sa...

Med ditt vackra måndagsinlägg på bloggen så kan det ju inte bli annat än en bra vecka!Trots -21 grader
jag gillar verkligen både stolarna och bokhyllan är ju super!
Elisabeth

Jenny sa...

Ja titta vad fint det blev! Är ju så där med stora projekt. Man gruvar men det blir oftast värt det trots slit. Jag har tur som får maken att måla. Mitt tålamod räcker inte långt *fniss* Superfint Marie, som alltid! Stor KRAM

emilias gömmor... sa...

Det blev superfint!!!

Kram Mimmi

Lantliv i Norregård sa...

Så fiiiiiiint Marie!!
Förstår att du är nöjd!!
Det är så härligt vad mycket man kan förändra med färg;o)

Kram Kram Malin

elinAnita (eddaskreativiteter ) sa...

Kjempeflott ble det...og liker så godt skapene dine med stoff på innsiden....kjempeflotte:)
Har et par spisebord og mange stoler som skal under ilden:)men gleder meg ikke:(
ha en flott dag
klemmer på vei til Sverige:)

no47-mia sa...

Hej Marie!
Lite pilliga stolar att måla ja..
Så bra med bokhyllorna! Gömma allt man inte vill ha framme. Fyller mycket antar jag. Här har jag ett datarum fullt med bröte som jag nån gång i tiden ska ta tag i..ojoj..
Där är så fint hemma hos dig.. älskar allt det ljusa..

Ha en härlig Måndag!
Kram ♥ Mia

Hulda sa...

Du gjorde rett i å male stolene, de ble utrolig fine, og passet enda bedre inn i interiøret enn før. Vakker dekorasjon, stilig med det gamle bildet du har pyntet med i den. Flotte bilder!

Vita små hjärtan sa...

Hej!
Så fint så fint....
Vilken fin dekoration du gjort på bordet!!!
Ha en mysig dag!
Kram Agnetha

Anonym sa...

Stolarna blev jättefina och vilket tålamod du haft!

Dekorationen är så söt och fint blev det med lärkkottarna i stället.

Gamla brevpressar är så charmiga och du har näsa för att hitta ting som är svåra att få tag i.

Ha en fin start på nya veckan!

Kram Renate

Systrarna vitt sa...

Vad duktig du är som tog tag i det tillslut. Våra finstolar lämnade jag in till en målare som gjorde jobbet, jag kunde bara inte måla alla sex, kanske hade det gått bra med en.
Ha en trevlig dag, Liselott.

Systrarna vitt sa...

Hej igen hihi, glömde ju säga, det blev kanonfint.
Liselott.

Ljuva Drömmar sa...

Hej!
Vilket jättejobb du har haft med alla de pinnarna...det blev ju super!

Jag har oxå lite måljobb som jag drar mig för att göra men när jag ser ditt fina resultat kanske jag tar tag i det.

När jag letade efter hur bordet såg ut innan hittade jag bilder på erat tv-skåp, såååå snyggt ni har gjort det! Älskar färgen!

Hoppas du får en skön vecka, kramar Maria!

gamla skolan sa...

Så fint det blev , jag vet inte hur stolarna såg ut från början , men nu är dom verkligen fina ! Kramar Susanne / den gamla skolan ♥

katarina sa...

Hallå där!

Oj så fint det blev!

jag tycker att det ofta är så....
att man i efterhand undrar varför man inte började tidigare...hihi...
Kanske för att man just då njuter av kicken man får när det är klart.
hihi...då känns iju ingenting jobbigt.
Jag håller med om att stolar är bland det tråkigaste som finns att måla...huuuu...särskillt 6 stycken....
Blommorna är underbara!
kraaam o ha en mysig dag

vitating sa...

Hej Marie!
Har sett tidigare att du har målat om dem, det blev ju verkligen skillnad!!!!!!! Superfint men oj, oj vilket jobb! blomsterarrangemanget var oxå ljuvligt! Var länge sedan jag kommenterade hos dig men kikar ständigt på dina fina inlägg!
Önskar dig allt gott!
Kramar Maria

linnea-maria sa...

Vilket fint bord det ser ut att rymma många gäster :)
Vad snyggt och smart du har dekorerat med ranunklerna! Ha en fin vecka /linnea-maria

Irene b sa...

discovering your pretty blog is a good starting for my week!

Annas skattkammare sa...

Hej marie! Såg på någon annan bild du visade att bordet blivit vitt och det blev så fint! Har länge tänkt måla vårt matbord i köket efetrsom skivan är träfärgad, men det är segstartat det med.. =)
Så vacker blomstergrupp du gjort!
Kram /Anna

blomsterboden i skanör marie sa...

SÅÅÅÅ himla bra det blev, vitt är bara vackrast;)
Förstår att det var pilligt, men absolut rätt val.
Ha en toppenkväll!

Kramkram marie

Mäster Henrik sa...

Vitt kan liksom aldrig bli fel.. :)

Grodmamman sa...

Vilket jobb du har lagt ner på stolarna! Fint blev det!
Kram

Eva sa...

Underbart vackra bilder, som vanligt!

Bord och stolar blev ju hur fina som helst. Jag drar mig för att måla ett skrivbord... Kanske jag också skulle ta och "dra mig i kragen"

Kram Eva

fröken knopp sa...

Så otroligt fint Marie!!!
Usch nej det där med pill är inte min grej heller..det ska gå fort o lätt..tihi...

Jag förstår att du va lycklig när du hittade de där brevpressarna... Så otroligt fin!!

Hoppas att du fått en bra start på veckan!!

Kramar Elin

Livs Lyst sa...

Nå vet jeg jo ikke hvordan det så ut her hos deg før, men dette var rent og nydelig!! Og jeg likte kjempe godt skap-ordningen din!!! Så ryddig og fint!!!!

Liv

Lilla Blanka sa...

Hej gumman!

Åh det blev superbra!!!

Jag förstår att du dragit dig för detta projektet, håller med dig, det tar emot när det är sådär pilligt med spjälorna o så...men åhh vad det blev bra! Och jag gillar J:s lösning med Billy, riktigt snyggt!

Jag visade förresten Niclas stenhuggeriet och han ville ta ledigt och åka dit nu på fredag, hihi. Vi får väl se =)

Kram
Mia

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Du hade nog fått dom gratis om han hade fått en puss!

Så fint det blev med stolarna, det ser ut som de är gjorda av en proffsmålare!

Och fint med ranunklerna blev det också! Jag visar gröna ranunkler inne hos mig... Har du sett sådana?

Kram
Marie

Huset vid sjön sa...

Åh va fint bordet blev.. Har själv funderingar på vårat bord, men det är massiv ek och kostat därefter. Men jag är såå trött på eken just nu. Agh hur ska man göra *L*

Ha en go kväll
Kram Cattis

Nordingården sa...

...då hade loppisgubben blivit glad om du gjort det: )

Fina brevpressar och det arramgemanget med röda ranunklar, så himla vackert! Och möblesnickare i familjen kan inte vara helt fel att ha, så fint bord och vackra stolar!

Ha, ha, jaså du gillar inte chokladpudding? Nej men kan ju ha vissa associationer el minne fr barnsben el ngt annat sammanhang som sätter sig omedvetet på hjärnas smaknerv: ) jag gillade mest den där gammaldagsa kokbara sorten som var lite ljusare brun,och fastare, verkar inte finnas längre...Mari.

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

VAd snyggt det blev, vilket arbete! Pill, pill. Ert Billysystem är så fint oxå.
Ja du hade tur som hittade de fina brevpressarna :D
Ha det gott!
kram
nina

Kallholmen sa...

Man blir extra nöjd när nåt man kruvat sig för länge blir gjort eller hur?
Snyggt ,riktigt snyggt!

Sen är ju din knopp bräda med skorna bara för härlig;)
Kram Malin

Millygarden sa...

Det var ju värt allt slit såhär efteråt eller hur! Jättefint! dom ljuvliga ranunklerna är ju så ljuvliga.

Kram Marina

Änglarnas hus sa...

Halloj!

Stolarna och bordet blev riktigt fina och passar mycket bättre i den färgen :)
Vad uppfriskande med röda blommor..snyggt mot det vita!!

ha det gott!! Kramis Sanne..

Vita rosor och förgätmigej sa...

Såååå fint! Måste vara väldigt kul att bjuda in till middag när man har så fint matrum. Jag tycker att era bokhyllor är underbara. Synd att vi inte har någon bra plats för bokhyllor i vårt hus... har knappt några väggar ;0).
Kram/ Anna

LantlivsAnette sa...

Japp, alldeles riktigt, det är Annas morfar som har gjort mina hyllor !!
Kraaam Anette

Mitt hvite hus sa...

Så fint det ble... kjempekosleig har du det..

så skjønn farge dt var på ranunklene..
Det fresha opp litt...

Klem Kerstin

Systrarna vitt sa...

Tack för din gulliga kommentar, blev så glad.
Skönt att höra av någon som har myrsine att det är lättskött, det stod ju på etiketten i butiken men man vet ju aldrig;-). Jag fick ett myrten av mamma förra året som dog och helt förtvivlad köpte jag ett nytt för att skyla över förlusten (ifall mamma skulle komma på besök), men det dog det också. Så myrsine är nog min grej...och lika fina.

Kram Liselott.

Lotta-livets väv sa...

Ranunkler hör våren till....och anemoner!...och tulpaner.....Visst behöver vi lite blomsterfägring när allt bara är vitt ute....fast det är kanske din favoritårstid ändå? Du gillar vitt och i ditt vackra hem ser man spår av det vita nästan överallt...Fiffig idé med att hänga barnskorna på en knoppbräda...som är väldans vacker också.
Kram, kram
/Lotta

Gypsy Purple sa...

Lovely!!!!!

Fru Inredning sa...

Hej Marie.

Vad fint det blev:) Målade ju om mina pinnstolar för ett tag sedan och det var ganska pilligt men det blir ju så bra sen.

Ha en bra dag.
Kram Kristina

Nygammalt sa...

Sååå snyggt! Kan tänka mig att det är vääääligt bra att ha en möbelsnickare i släkten. Det skulle man ha haft! :)

Förstår din lycka över den fina brevpressen, och två st t o m! Kan riktigt se hans min framför mig.

Visst är det konstigt hur man drar sig för saker, för när man väl kommer igång så går det ganska fort. Men det är just det där innan.

Kram.

Mollys Hus sa...

Urtrist att måla!!! Men det är så kul när det blir gjort och man ser resultatet.

Linneagården sa...

Så fin matgrupp, å vilket jobb att måla allt! Duktiga du.
Så sött blomsterarr. du har skapat oxå. Det blir så trivsamt med blommor på bordet.

Ha en fin kväll Marie & hoppas ni mår bra.
Kram från mig //madelene

Conny - Frøken Klara sa...

Hej søde.
Åh elsker dine fine billder. Det blev da så godt med stolene og bordet, men kender det godt selv det der med at trække et projekt i langdrag og så går det så nemt, når man først kommer i gang..

Dine reoler til bøger og børnespil mm. er uundværlige i et hjem, super god løsning. Desværre er min mand it mand og tommelfingrene sidder ikke helt lig, hvis du forstår :-)... men så må jeg jo igang....ha ha.. Knus fra Conny

Anonym sa...

Såå fint! Bra kämpat, jag målade om våra köksstolar + matbord och ångrar det inte en sekund. Mycket slit men man känner sig så nöjd när man tittar på det. Jag funderar på era fina golv, är det gamla golv ni har målat eller har ni lagt in nya? Mvh Nina

(nina.hedin@hotmail.com)

Cozy Little House sa...

Your blog images are always so beautiful and inspiring!
Brenda

Tracey sa...

Hello Marie! It looks so beautiful!! The chairs turned out amazing!!! I just painted 6 of the dining room chairs that I have so I understand how hard and time consuming it is...but the result is so worth it! Thank you for asking to add me to your blog roll, I am so honored! I have already added you to mine (I hope you don't mind) as I just love your blog!!!


Have a lovely week ~

:) T

Katarina sa...

Berätta gärna hur du gick tillväga med ommålningen - slipade, grundmålade, lackade du? Eller avlutade du först? Eller körde du värmepistol? Och vilken färg använde du?

Marie sa...

Hej Katarina!

Här kommer en liten beskrivning av hur jag gick tillväga:

Jag började med att torka av stolarna och bordet ordentligt med en fuktig trasa. Jag behövde inte slipa, men de var ju trärena (ek). Är det däremot målade innan så kan det ju behövas att man mattar ner dem lite med ett fint sandpapper.

Sen grundmålade jag ett varv med vattenbaserad grundfärg. Efter grundmålningen så kan man ibland behöva slipa lite, men det känner man om det känns fnasigt.

Sen målade jag 2 eller 3 varv med täckfärg, Alcro Servalac Aqua halvblank. Kommer inte ihåg vilken brytning jag hade, men det är ju ändå en smaksak.

Är man osäker på hur man ska gå tillväga är det bästa att kolla med dem i färgaffären!

Mvh Marie