onsdag 1 september 2010

Kärlek vid första ögonkastet

Vad är det som gör att hjärtat klappar extra snabbt för vissa saker? Ibland kan man ju besöka en massa loppisar utan att hitta en endaste grej man vill ha, finns inget som tilltalar en. Men så finns det de där gångerna när du får syn på något som du oftast inte ens visste att du letade efter. Det är bara en härlig känsla som sprider sig inuti kroppen och du vet att det här måste bara få följa med hem. Det är detta som är den absolut största tjusningen med loppis enligt mig, att inte veta vad man ska hitta, det är som att gå på skattjakt.
l
Det absolut mesta av det vi hittade i Danmark ska ut i butiken, men så finns det ett par saker som jag bara måste behålla själv. Egentligen kan jag inte förklara vad det är som är så speciellt, för alla sakerna vi hade med oss hem är sånt jag verkligen gillar, men de här grejerna fick mitt hjärta att skutta lite extra. Här ovanför ser ni det ena, en riktig gammal lådfront med en emaljskylt på. Har förmodligen kanske suttit i en lanthandel eller något liknande, enligt texten har lådan iallafall innehållit ris.
k
Nästa fynd har jag min man att tacka för. Han fick syn på några siffror i en ouppackad låda som stod högt upp (själv är jag inte så lång, så jag hade aldrig sett dem). Det visade sig vara dessa underbara gamla siffror som har suttit i en kyrka där de har visat vilka psalmer som ska sjungas. Defintivt kärlek vid första ögonkastet!!!!!
k
Ett par saker till ska få stanna hemma hos mig, men de får ni se en annan dag.
k
Ha en bra dag!
Kram Marie

39 kommentarer:

Fröken Grön sa...

Ljuvliga fynd, Marie! Och ovanliga! Förstår att du inte kan skiljas från dem, - om jag hade haft min egen affär hade det nog varit det ständiga dilemmat...
Må så gott!

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh är så avundsjuk på er som har nära till danmark, lite för långt för oss här uppe i norr. Bankfacket har kommit fram och är underbart, tack för att jag fick köpa det av dig. Längtar att få se dina fynd till butiken hoppas du lägger ut dom på bloggen.
Ha det så bra.
Kram Theres

Änglarnas hus sa...

Hallojsan tjejen!!

Jag känner igen mig helt i känslan och har konstaterat att den känslan är beroendeframkallande..Jag MÅSTE till loppisar ofta för att ev få känna den känslan igen!

Dina fynd hade gett mig den kicken!! Så fin låda! Skylten med texten och siffrorna..Jag misstänker att alla dina fynd är kanonfina..Gillar din smak ser du ;)

Ha en bra vecka!! Kramis Sanne

Loppisliv sa...

Godmorgon vännen! Ja det är så sant det du skriver, det är nog det som är tjusningen när man hittar något man inte själv visste man letade efter. Det där lilla skuttet man känner och lyckoruset som sprider sig i kroppen...hihii Ja vi är allt bra tokiga vi loppisnördar. Superfina saker du hittade, och härliga hallbilder i förra inlägget.Ha en fin dag. Kram P

Mitt hvite hus sa...

Så nydelig kasse du fant deg.. det emalje skiltet var flott...

og de gamle skiltene med tall.. alldeles nydelig...

de har nok vist mange salmer oppigjennom..

skjønner du virkelig har lyts på disse..

klemmer 0)

Levindas Värld sa...

Precis sådär kände jag när jag var på loppisrunda igår! Hittade mkt fint som jag inte ens visste att jag letade efter men högg åt mig snabbt när jag såg det :)

Härliga fynd du gjort, roligt!

Ha en fin dag!

elinAnita (eddaskreativiteter ) sa...

Herlig skuff med skilt på:)Ja..noen ganger finner en ting en ikke viste at en letet etter...morro,morrro:)
ha en skjønn 1 september..
eddaKlemmer

Vita verandan sa...

Kul inlägg, för jag känner igen mig:)
Måste vara svårt att gallra, siffror och bokstäver av alla slag är ju fint. Jag hoppas kunna komma till dig på lördag, vi ska nämligen plantera 40 m häck....ska försöka smita i väg en stund...
Kram Anna

envilsenloppa sa...

Ååå jag förstår precis känslan !!
Det gör att man oxå har förståelse för shopoholics , de e en viss känsla av välbefinnande man får inför vissa saker ;-)
Älskar dina fynd !
Kraam/Lotta

Ljuva Magnolia sa...

Å så fina saker, skulle oxå vilja ha en fin låda i den stilen. Siffrorna är ju supercharmiga.

Kram Catta

Nordingården sa...

Pust vilka läckra fynd, gamla psalmsiffror, så läckert, vilka guldkorn, såsom lådan, förstår du vill behålla detta, måste vara ett slitande dilemma vad som ska säljas och behållas... Mari.

Anonym sa...

Vilka härliga fynd du gjort! Skulle också vilja åka på shoppingtur till Danmark men nu står en resa till Rhodos på tur närmare bestämt den 12 september.

Ledsen jag inte kunnat komma till dig men bilen har "pajat" och den blir för dyr att laga.

Kram Renate

Dessie sa...

Åh vilken härlig låda. Den va verkligen toppen. Flaskan var också söt.
Ha en bra onsdag.
Kram Dessie

Skogslyckan sa...

Känner igen mig precis, men har försökt lära mig att om jag behåller något skall nåt annat läggas in i web-shopen. Förstår att du blev kär i dessa föremål. Speciellt siffrorna tilltalade mig. Ha en fin dag!
Kram Pia

gamla skolan sa...

Vilka fina saker du har hittat .Jag förstår inte hur ni alla andra bloggare kan hitta så mkt fina och ovanliga saker på loppisar . Själv hittar jag aldrig något ,längre ! Grattis till dina fynd ! Kramar Susanne ♥

Lisas torp sa...

Ja, jag förstår precis vad du menar...vissa saker får hjärtat att slå lite snabbare och dehär sakerna du visar förstår jag verkligen att du tände till på! Så läcker låda och siffrorna!
Ser fram emot att få se resten!
Ha en härlig dag!
Kram
Lisa

hemtrevnad marie sa...

Å, vilka ljuvliga ting!!
Särskilt siffrorna så vackra!
Tyvärr har vi inte möjlighet att ta oss till dig denna helg heller , min mormor och min farfar fyller båda jämt!
Så här blir det kalasande i långa banor:)
kraam

Monica sa...

Hej !!
Jättefina saker !!
Ja, visst är det lustigt, att vissa saker blir man liksom handlöst förälskad i...
Du verkar också verkligen ha öga för att plocka ut godbitarna...
Lycka till med affären , även i fortsättningen.
Kram,
Monica

Maleviks Rosenträdgård sa...

UNDERBARA FYND :)
Tävling på min blogg :)
Håkan

Lockas lilla längtan sa...

Vilka underbara fynd du gjort!

Ja visst är det så, den mest obetydliga sak kan få hjärtat klappa! Det är det som är charmen med loppis!!

Skylten har ett otroligt vackert teckensnitt. Det är synd att alla texter är så raka och trista idag...

Siffrorna var ju ett riktigt fynd! NU har du den ultimata kalendern till att räkna ner dagarna innanför JUL. Vad passar bättre än Psalmnummer...??

Hoppas du får en bra dag!
Kram Veronica

elsamarianne sa...

Att gå på loppis är ju en äkta skattjakt. Det känns i kroppen när man hittar ett fynd.
kram elsamarianne

Vita små hjärtan sa...

Hej Marie.
Oj vilka vackra saker!!!! Å vad avis jag blir,skulle vilja ha alltihopa!
Ha en fin dag!
Kram Agnetha

Lantliv i Norregård sa...

Hej!!
Lyckliga du, som hittar så mycket fint!!! Vill ha;o)

Kram Malin

Lilla Blanka sa...

Hej goa vän!

Här klappar mitt hjärta extra snabbt också, när jag ser dina underbara fynd!

Både emaljskylten och sifferbrickorna är alldeles underbara!!!

Kraaaam
Mia

fröken knopp sa...

Åhh Marie, jag förstår precis din känsla!!!! Underbar..tihi..

Så fina köp..vill gärna se mer..:)

Kramar Elin

Älskade pion sa...

Vilka härliga fynd du har gjort.;)Hoppas att du får en bra dag. Kram Ulrika

Anonym sa...

Lådan är verkligen jätte söt! Vilket fynd!
Hoppas febern gett med sig.
Ha en bra fortsatt vecka.
Kram Marita i Björkhagen

Millas hem sa...

Nähä! Fattar inte alls vilken känsla du menar! Hehe )))

Kram

Strandkullen sa...

håller med om att det är en tjusning att hitta grejer på loppis som går direkt till hjärtat...det är då man verkligen njuter av sina fynd...kramis semlan

astrid sa...

I love your pictures. You have so much good ideas.
Nice week.

Barn och Pyssel sa...

Hej

Vilka underbar saker.

Ha det bra

Kram

north pal sa...

you are right. you can find something and never even knew you would fall in love with it. it is a thrill to find a treasure in someone elses trash or at least what they think of it as something they do not desire. Bestest,Denise

LantlivsAnette sa...

Åhhhh wow vad fina saker du har hittat..och jag känner såå igen det där med att en del go bitar måste man behålla för sig själv, jag hade ju en Antik affär här hemma på gården i 6 år..det var en rolig tid, och mycket saker åkte in i egna hemmet..
Längtar tills du kan visa sakerna i butiken !!!
Kraaaam Anette

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Det var helt underbara saker Marie!
Förstår att ditt hjärta tog ett extra skutt!
Kram
Marie

Inspiration i vitt sa...

tänk att din man är med på skattjakt oxå, vad härligt då kan ni ju få tag i dubbelt så mycket saker hihi. Herre guuuu vilka fina fynd du gjort, förstår att ditt hjärta skuttade högt. Vad glada alla dina kunder kommer att vara till helgen då de kan komma till dig. Kram på dig/Ingela.

Bohemian sa...

Your photography and subject matter are always so beautiful!


Dawn... The Bohemian

Vita huset 28 sa...

Visst är det härligt när hjärtat klappar lite extra för något vackert ;)
Fina saker ni hittade i danmark. Visst är det härligt med en lång man som kan va med o spana in fynden högt upp också, hihi
Ha en toppenhelg
Kram Camilla

Titti sa...

Åhhh vilka fina fynd du gjort !!! Och vad kul med en egen butik!!!!
Det vore drömmen !!

Kram Titti

Frøken Jægers Hus sa...

Så gøy og så fine funn! Skjønner godt at hjertet banker litt ekstra:) Lucky you! :)
Klem,H