onsdag 19 januari 2011

Kulram

Jag vet inte riktigt vart min passion för gamla kulramar kommer, möjligtvis är det pedagogen i mig som blir tilltalad, eller så gillar jag dem bara, hihi. På Veras rum finns iallafall en samling med små gamla kulramar i olika modeller som jag har hittat på loppisar genom åren. Nu har min "samling" utökats, denna gången med en betydligt större variant!!!!!!
o
Här har ni mitt senaste loppisfynd, en jättestor kulram! Den är så stor att den inte ens får plats i Veras lilla rum, tur att tjejerna snart ska byta rum med varandra. Så länge får den stå i korridoren på övervåningen.
o
Något som däremot redan får plats i Veras rum är de här soldaterna från Maileg. Hittade dem för nästan inga pengar alls på en loppis i Danmark i somras och de är flitigt använda i de olika lekarna.
o
Nu är det dags att åka och jobba, vi ses igen på fredag!!!!
o
Kram Marie

40 kommentarer:

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Så läcker! Minns att vi hade en sådan på skolan när jag började i ettan. Fröken använde den ibland när hon skulle visa oss någon matteuppgift:)

Maileg har också så mycket fint!

Susanne

LantlivsAnette sa...

Åhhh du..det var en riktigt fin kulram det där..jag har några jag också, tycker de är så himla fina !!
Ha det gott
Kraaam Anette

Anna - MY LOVELY THINGS sa...

Vilket fynd.Kulramen är ju gigantisk!Ur fin..
Mailegsoldaterna går ju inte av för hackor heller-grymt!
Ha det så gott..
Kram Anna

Barn och Pyssel sa...

Hej

Vilken tur du har som kom över en stor kulram.
Ha det bra

Kram

Skogslyckan sa...

Men det var väl "kul" att du hittat en till till samlingen...ler. Jag vet ju precis hur det är när man börjat samla, finns ju ingen hejd...
Ha en fin dag!
Kram Pia

Lisas torp sa...

Jättefin kulram! Den har säkert stått i någon skolsal!
Ha en fin dag!
Kram
Lisa

Mitt hvite hus sa...

De er skjønne de gamle kulerammene...

flotte bilder =))
klemmer

Ett Vitare Hem sa...

Åh så fin, kulramar är lite kluriga att hitta häromkring men förr eller senare kommer det dyka upp nån i "rätt" storlek för att passa här hemma ;o)
Önskar dig en härlig dag!
Kram/Lena

Vit som snö sa...

Värre passioner kan man ha:) Kanske Vera blir stor matematiker när hon omges av kulramar;) Vem vet. Fint och ovanligt med en så stor kulram. Söta soldater också!
Ha en fin dag!
Kram Cilla

[ no47.mia ] sa...

Hej..

Den du.. är ett orginal.. Så fin..
Du har näsa för att hitta dom vackra udda sakerna Marie...

Ha en fin dag!

Kram Mia

Vintage House sa...

Hej vännen
Så underbart fin den är..
Är hemma imorgon så jag slår en signal då.
kram
sandra

Ljusa Rum sa...

Åh snacka om loppisfynd! Soldaterna (och kulramen) är ju så fin! Vilken tur du hade! Kram/Veronica

Drömmar och Verklighet sa...

Vilken otroligt fin kulram :) Den kommer de ha mycket användning av i leken! Jag vill också gå på loppis! Hoppas på ett loppisbesök på lördag när jag ska till min mamma. Trevlig dag! Kram Anna

Längtans Hem sa...

Jamen visst är det snyggt med kulramar! Jag vet inte heller varför jag gillar dem så mycket! Men jag håller med dig, det är något speciellt! Min moster köpte en kinesisk kulram när hon och min mormor var i Kina, och jag kunde sitta med den i knät timme efter timme. :)

Jag har lovat mig själv att hinna gå på massor av loppisar i år, hoppas på att kunna visa något lika snyggt snart :)

Ha en härlig onsdag och ta det lugnt på jobb!
Kram ia

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Ja, det var en stor kulram! Men så kanske dina barn blir duktiga på matte också :)
Soldaterna var jättesöta de också...
Kram
Marie

Dessie sa...

Hej Marie.
Vilken underbar och stor kulram du hittat! Och de små soldaterna var verkligen sååå söta!

Ha en bra dag.

Kram Dessie

katarina sa...

Hej!

oj vilken fin....o stor!!
Ha en bra dag!
Kram Katarina

Kamilla sa...

Vilken härlig kulram du hittat. Min dotter har bara en än så länge som jag hade när jag var liten.

Gulliga små soldater.

Ha en fin dag!

Designe sa...

HÄrligt! Den lilla dockvagnen är en favorit hos mig och även soldaterna! Kram :)

Anonym sa...

Hej, söta Marie!

Vilken gedigen kulram du kommit över. Kan tänka mig den stått i en skolsal.

Blir något för tjejerna att räkna på! De små Mailegsoldaterna är så söta.

Ha det bäst kikar in här på fredag igen!

Kram Renate

Vilmas Hus sa...

Åh vilken fin kulram!! Vill oxå ha till min dotters rum!! Du kanske får in några i butiken?! Ha det bra! Kram!

Lina sa...

Så fin! Passar ju perfekt i ett litet flickrum! Såg du mitt mail om hyllor? Ha en bra onsdag!

Sussi sa...

Haha...här är en till med kulramspassion! Kanske beror på någon traumatisk upplevelse i barndomen...
Jag har också en gigantisk kulram som jag hittade på en marknad i Frankrike och jag slog till direkt förstås!
Din kulram var jättesöt, perfekt för en liten flicka som ska lära sig räkna!
Kram
Sussi

Madonnaliljan21 sa...

Hej!

Vilken superfin kulram! och soldaterna från Maileg - underbara!

Hoppas du får en riktigt fin dag!

Kram Jenny

Hemtrevligt hos Johanna sa...

Fin! Hihi, det är roligt det där att man har vissa grejer man är tokig i och kan ha hur många som helst av! Min svaga punkt är glas, i alla dess former. :)

Lantliv i Norregård sa...

Hej!
Kanonfin kulram;o) Min son ropade in en liten på auktion men jag kan inte hitta den....Måste leta vidare!!

Kram Malin

Hanna sa...

Jätte fin.
Ha en fin kväll.
kram
Hanna

Nordingården sa...

Hallå Marie, åh ditt sovrum är ju bara för ljuvligt, det doftar VÅR lång väg och de där soldatgubbarna är ju bara för härliga!!! Mari.

hemtrevnad marie sa...

Jätteläcker kulram!
Gillar de söta soldaterna, Eskil har en par fina, ska visa dem någon gång!
kraam

Loppisliv sa...

Jättefin kulram du fått tag på, underbar just för att den är lite stor och härlig i färgskalan. Ha en fin kväll. Kraaaam Paula

Min lantliga dröm sa...

Kulramar och andra leksaker av trä är de finaste som finns tycker jag, och så blir dem så härligt slitna sen:)

Ha det!
/Ulrika

bikim sa...

so cute!
Rosa

Rummet för välbefinnande sa...

Men Marie, vilken häftig kulram... Den är ju nästan lika stor som stegen jag köpte i somras när vi var hos er *ler stort*
Stegen har hamnat i badrummet nu, men den hinner säkert byta plats flera gånger innan ni kommer hit ska du se. Det är så skönt att börja komma på plats för oj så mycket jobb det varit. Ibland är det krävande att vara ensam kan jag lova, men samtidigt så inser man hur stark man är och hur mycket mer man orkar än man egentligen tror. Du vet, flytta en lägenhet, en ateljé/verkstad, att flyttstäda allt osv. Ja, du fattar. Men, jag har fått fin hjälp, annars hade det nog aldrig gått.
Så gott att vi går mot våren. Det har varit mycket vinter i år också, precis som förra året.
Ha det riktigt bra!
Kram Mia

Lilla Blanka sa...

Hej sötis!

Wow vilken jättekulram! ♥

Spännande nu för tjejerna med rumsbytet :)

Kram
Mia
PS mailar dig i morron

north pal sa...

marie, i have never seen such a large abacus before. what a find. lucky you. look forward to friday. see you then. Bestest,Denise

Vita verandan sa...

Vilken stoor!
Jättefin, förstår att du köpe den.

Ha en bra dag!

Kram Anna

Marias Hörna - Njut av livet sa...

Tittar in i stugan så här på torsdagen. Vad charmigt med kulramen. Önskar dig också en trevlig helg fr. Marias Hörna

Hulda sa...

Kjempestilig den store kulerammen! Den blir nok jentene glad for også, tenker jeg. :) Nydelig prikkete dukkevogn også. :)

Ett september barn sa...

Hej!!

Du har en inspirerande blogg och jag är inne på den ofta!!

Anna.

Husprojekt Drömhus sa...

Hej Marie!! Vilken söt kulram.. har också letat efter en gammal kulran..hade en ett tag på tradera med den gick lite väl högt.. kanske hittar jag en på loppis under våren istället, fina är dom iaf :) ha en härlig helg, Kram Tiina!