fredag 28 januari 2011

Pärlhyacinter

Visst är det häftigt att en doft av något kan förflytta en hur många år tillbaks i tiden som helst. Väcka minnen som man nästan hade glömt och framkalla samma känsla som man hade den gången. Vissa dofter förknippar man med roliga händelser, andra med kanske mindre roliga. Många av mina doftminnen förflyttar mig trettio år tillbaka i tiden, som t.ex dofterna av luktärter, nyskördade morötter, hallon och pärlhyacinter. Jag är åter igen i min mormor och morfars trädgård på landet och jag kan se och känna den 7-åriga Marie inuti mig. Vilka doftminnen har ni?
o
o
o
o
Elsa sa igår att hon tycker de små pärlhyacintsblommorna liknar blåa klänningar med en vit spetskant längst ner och att de ser ut som många små dansande älvor på bal. Tycker det var en alldeles underbar beskrivning!!!
o
Önskar er en trevlig helg!
Kram Marie

39 kommentarer:

Nordingården sa...

Hallå Marie, men gud va snygg vas du hade till pärlisarna, påminner lite om en i antikfärgad mässing som affari har som jag spanat in! Mycket vackert. Doftminnen, tja, jag brukar ha små minnen av allt och är väldigt doftkänslig minnesmässigt om man säger så men nu kommer jag inte på ngt, annat än parfymer fr olika tidsepoker i mitt liv =) Ha en toppnhelg!!! Mari.

LantlivsAnette sa...

Gomorron !!
Jaa, visst har man doft minnen, tänk att såna minnen kan väckas till liv även fast det kan vara hur länge som helst sen man var med om det..
Sååå fina pärlhyacinterna är, ser verkligen ut som små kjolar..
Ha nu en fin helg vännen
Kraaam Anette

Dessie sa...

Godmorgon Marie.
Ja men det var väl en alldeles ljuvlig beskrivning. Hon har ju rätt! Barn är verkligen så härliga i sitt sätt att tänka och uttrycka sig.
Mitt bästa doftinne är nog då häggen blommar och doftar.. då står 10-åriga Dessie hemma på mammas gräsmatta igen. =)

Ha en trevlig helg

Kram Dessie

All Seasons sa...

Good morning Marie,
So sweet this flouwers, I love it and that colour...wow!

Have a nice weekend with a lot of sunshine
Hugs,
Patricia

Kristin sa...

Hej Marie! Vilken underbar kommentar av Elsa. De är så himla kloka, barn.

Jag kan inte heller vara i ett trädgårdsland utan att tänka på farfars grönsaksland, som jag "vittjade" jämt på somrarna när jag var liten. Han odlade bl a sockerärter och morötter och jag älskar doften av ärtrankor och fuktig jord... min lilla farfar, som jag tänker på så ofta men som inte är i livet längre.

Kram till er och ha en skön helg!

Strandkullen sa...

så fort jag känner blomdoft förflyttas även jag till en lycklig barndomstid hos mormor och morfar...håller med lilla elsa om att det är som vackra små kjolar...kramis semlan

Lisas torp sa...

Så vackra dina pärlhyacinter är och vilken fin form du har planterat dem i!!!
Jovisst väcker dofter minnen - väldigt lätt dessutom!

Jag minns gullvivornas doft - de blommar alltid när jag fyller år i maj och jag tyckte alltid de doftade lite apelsin...! Tillsammans med pärlhyacinter som också blommade då fick jag ibland frukost på sängen just den dagen!
För övrigt är jag "doftoman" när det gäller parfymer och annat gott...!
Önskar dej en fin fredag!
Kram
Lisa

Lilla Blanka sa...

Gomorron Marie!

Ja visst är doftminnen extra starka på nåt sätt, man kan få fram en väldigt tydlig och stark känsla trots att det gått lång tid, precis som du säger.

Jättehärliga bilder och så himla klockren beskrivning av Elsa!!!

Kram
Mia

Cosmos sa...

Er så vakkert med Perleblomster
God helg til deg

Ett Vitare Hem sa...

Åh visst framkallar dofter minnen,
så härliga bilder!
Ha en riktigt härlig helg!
Kram/Lena

Systrarna vitt sa...

Ja tänk vilken känsla det är när solen smälter snön intill husväggen och krokusarna tittar upp. Köpte hem blålila som blommar i köket nu :-).
Gillar pärlisar också så det får det bli nästa gång.
Så vackra bilder, är lite sugen på en bit stuckatur som du har, den kanske dyker upp någon gång.
Trevlig helg på dig.
Kram Liselott.

sylvia sa...

hei hei.
så vakkert beskrevet om perleblomster, mine duft minner er å perleblimster,hyacinter å kaprifiol fra min farmor og farfars hage,
underbart.
nydelige bilder her,
har om perleblomster jeg å idag.
ha en riktig god helg,
klem fra sylvia

Lilla Huset sa...

Ett av de goaste minnena jag har är från min mosters koloniträdgård. Där doftade det alltid mylla, kryddor och blommor. Det var något visst att besöka henne och bli bjuden på något gott och så sken alltid solen.
Så fina dina pärlhyacinter är, precis som Elsa beskrev dem. Ha en riktigt skön helg!/Merja

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon!

Vilka härliga bilder!
Pärlhyacinter är ju så fint!

Ha en riktigt trevlig helg!

Kramar SIRPA

Rummet för välbefinnande sa...

Åhhh, hon är väl för söt Elsa. Vilken ljuvlig beskrivning på pärlhyacinterna.
Ja, det där med doftminnen är otroligt alltså. Hur det kan framkalla minnen och helt plötsligt så känner man sig som när man var liten igen. Precis så är det med luktärtor för mig.....
Önskar dig en fin helg Marie och hälsa familjen så gott.
Kram Mia

M a d a m e M o r e l l sa...

Jag slungas tillbaka 35 år när jag besöker en verkstad eller ett garage där det doftar olja, bensin och smörjmedel av olika slag!Min morbror har en verkstad. Jag gillar de där dofterna! Jag har föresten ringat in den 7 maj i almanackan, för det vore så mysigt att åka till Hjo då :)
Jessika

Anonym sa...

Hej, Marie!

Vilken underbar beskrivning Elsa ger på de små blå pärlorna! Gillar den vackra formen som de är planterade i.

Har flera doftminnen tjära när min pappa höll på med båten, dofterna från gullvivor och liljekonvalj för att nämna några. Är också svag för parfymdofter och en av mina allra första var Madame Rochas och Femme.

Önskar dig och familjen en mysig fin helg!

Kram Renate

fröken knopp sa...

Mmm..Ljuvlig beskrivning av din lilla tjej, den ska jag aldrig glömma!!

Doft minnen är underbara...

Önskar dig en härlig helg!!
Varma Kramar Elin

Drömmar och Verklighet sa...

Vad roligt, jag och min kollega pratade senast igår om det här med olika dofter och vad man associerar dem till. Hon berättade att när hon kände en viss doft tänkte hon på när hon satt i sin morfars knä när hon var liten. Och det är verkligen jätte spännande med dofter. När jag pluggade var vi ute en massa och då hade jag alltid en speciell parfym. Så fort jag känner lukten av den parfymen blir jag på partyhumör oavsett tid och dag. Det är verkligen skumt, men roligt :)

Trevlig helg! Kram Anna

Lantliv i Norregård sa...

Vilken söt beskrivning av Pärlisarna;o)

Ha en mysig Helg!!
Kram Malin

Lina sa...

Fantastisk beskrivning! Ha en trevlig helg!

Madonnaliljan21 sa...

Hej!

Vilken underbar beskrivning - bara ett barn kan uttrycka sig så... De har verkligen mycket att lära oss vuxna... Så vackert det är med pärlhyacinter!

Hoppas du får en fin helg!

Kram Jenny

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!

Så spännande att du tog upp den frågan idag..då jag hade en övning med mina elever idag att skriva en platsbeskrivning utifrån doftminnen.. Jag berättade för dem om hur jag minns doften av vaxkritorna jag hade i skolan..och linolium golvets doft hos min älskade faster i Norrland..och det är verkligen många år sedan!!

Och att man då får den härliga känslan i kroppen som man hade då!!

Hoppas att du får en riktigt avkopplande och rolig helg!!

Kram Sanne!!

Fröken Grön sa...

Lilla Elsas beskrivning är toppen!
Ha en bra helg!
/Anna-Karin

Zinkhjärtat ♥ sa...

Vilken underbar beskrivning Elsa hade på pärlhyacinterna!

Ett doftminne jag har är när jag hade en bukett med blålila violer till fröken på sommaravslutningen.

Hoppas du har en skön fredagskväll!
Stor Kram Annelie ♥

Lilla Brödhult sa...

vilken härlig dotter du har, fin fin beskrivning..
Ja visst är doftminnen underbara..
Önska dig nu en härlig helg...
Kram Helene

hemma hos lilla mej sa...

Lilla Elsas beskrivning är ju bara så underbar.Ha en fin dag rara du.Varm kram Rita ♥

Annas skattkammare sa...

Ja den beskrivningen var verkligen mitt i prick! =) Jag kan inte komma på några speciella luktminnen, men när jag väl känner någon speciell lukt så kommer minnena..
Underbara bilder Marie!
Kram /Anna

Loppisliv sa...

Vilken gullig beskrivning av lilla Elsa, och så klockren...små söta klänningar är precis vad de ser ut som :-)) Pärlhyacinter gör vår inomhus, helt underbara bilder Marie, ohhh jag måste nog köpa mig lite blommor jag också, här är bara uppställt just nu, slutfix pågår i finrummet :-)) Ha en finfin helg. Kramis P

Älskade pion sa...

Vilken perfekt beskrivning av denna söta blomma.;)Ja du,man kan få tillbaka dofterna i näsan och känna dom tydligt från barndomen ibland,härligt tycker jag.Kramar Ulrika

Anonym sa...

Vilken fin beskrivning av pärlhyacinterna. Håller verkligen med lilla Elsa.
Ha en skön helg.
Kram Marita i Björkhagen

Skogslyckan sa...

Så fint du skriver! Visst är det så att man bär med sig doftminnen hela livet. Det var den finaste beskrivning av en pärlhyacint jag nånsin hört!!
Ha en fortsatt fin helg!
Kram Pia

elsamarianne sa...

Ja dofter kan skicka iväg en både i tid och rum.
Underbart vackra pärlhyacinter.
Jag tycker hon har rätt som liknar dom vid blå klänningar.
Ha en bra fortsättning på helgen
kram elsamarianne

Hanna sa...

fina.
Ha en fortsatt bra helg.
kram
Hanna

Hulda sa...

Virkelig skjønt med perleblomstene i den gamle formen. Nydelige bilder, får alltid inspirasjon hos deg!

Hulda sa...

Elsas beskrivelse av perleblomstene er virkelig poetisk. :)

katarina sa...

Hallå där!

håller med om att Elsas beskrivning är helt underbar...;)

Lukten av regnvåt asfallt får mig att förflyttas 30 år bakåt...;)

Kram o ha en härlig ny vecka!
Katarina

Mitt hem är min borg sa...

Hej Marie! =)
Elsas beskrivning e så sagolikt bra. Tänk vilka fina tankar de små har.

Ha de gott
Massa kramar!

kråke sa...

Underbar beskrivning av pärlisarna:) Jag får en flashback när jag äter violpastiller...de smakar precis som mors å fars violer i trädgården luktade när jag var liten...samt när jag äter majs... så kommer jag ihåg hur det smakade första gången vi skördade och tillagade vår egna majs:) Vissa minnen bär vi med oss hela livet:)

kram kråke