onsdag 1 juni 2011

Trädgårdsbilder

Precis som vårat hus har trädgården genomgått stora förändringar sen vi flyttade hit för drygt nio år sedan. Här fanns från början ett par fruktträd, några stackars bedagade ölandstokar och EN tulpan som växte på garageinfarten. Nu några år senare, har vi mycket tack vare min mamma, en prunkande trädgård som vi älskar att vara i. Medans vi har totalrenoverat huset har hon ägnat massor av timmar åt trädgården och gett oss råd och tips. Inte har trädgården kostat oss många kronor heller. Mamma har delat med sig, vi har fått mängder av växter som folk skulle slänga (bl.a alla våra syrener), vi har plantor från både mina och Jannes mor-och farföräldrar och så vidare.

I ett hörn av trädgården står en halvt fallfärdig korgstol tillsammans med några vattenkannor och zinkbaljor. Humlen slingrar sig både i korgstolen och upp i det gamla päronträdet.

Den här rosen (som jag just nu inte kommer på namnet på) köpte vi på Ledreborg tillsammans med ytterligare en. Detta har medfört att vi just nu håller på att anlägga ännu en rabatt, ska visa mer en annan dag när vi har planterat lite mer.

I mitten av trädgården har vi en stor rund rabatt och här bland alla blommor och blad återfinns min gamla rostiga järnsäng. Bakom sängen skymtar ni mitt vackra silverpäron, älskar den grågröna färgen på bladen (påminner mycket om ett olivträd och brukar väl kallas för nordens olivträd).

Vi har ännu ingen altan (blir nog nästa års projekt), men vi har istället våran syrenberså. Från att bara ha varit späda syrenskott har det nu några år senare blivit en riktig lummig och uppväxt berså, mysigt!

Nu när vårat hus är mer eller mindre färdigrenoverat kan vi ägna mer tid åt trädgården. Finns inte mycket som är mer rogivande än att få tillbringa några timmar där och fixa och dona. Blir nog lite tid där de närmaste dagarna, jag är nu nämligen ledig ända till nästa tisdag, härligt!

Ha det bra tills vi ses igen, nästa gång blir det en massa bilder från butiken.

Kram Marie

31 kommentarer:

Villa Carl Larsson sa...

God morgon! Jag kunde inte sova längre så det var lika bra att gå upp och äta frukost med min kära innan han åkte iväg till jobbet. Tur att bloggarna finns, för vad skulle jag annars fördriva tiden med vissa dagar. Att vara "pre-mammaledig" kan vara väldigt skönt men också riktigt ensamt och långtråkigt. Men snart får jag en liten krabat att umgås med :)

Vilken härlig trädgård. Den är så där riktigt lantlig och fin som bara du kan få till den. Det är så spännande med inredning och stilar. Lantligt kan ju vara allt mellan himmel och jord egentligen. Den riktigt gamla slitna eller den ljusa vita med blandningen gammalt och nytt. Jag står nog mer för den sistnämnda och det passar ju bra också med tanke på att vi bygger ett nytt hus.

Vi kommer ha en liten tomt och den där lummiga trädgården kan jag helt enkelt glömma, men jag ska försöka göra det fint och mysigt ändå. Det tar ju tid att få en helt ny trädgård att växa upp och nya områden är egentligen lite stela och tråkiga kan jag tycka med tanke på just detta. Men efter 10 år kanske det hänt en del hehe.

Önskar dig en fin dag. Kramar Josefin

Millas hem sa...

Er tädgård är såå fin! Och jag vet ju för jag spatserade ju runt NÅGRA varv för någon månad
sedan! =))

Ha en fin helg Marie!

Kram C

Margareta sa...

Gomorron!

Din trädgård är så inbjudande och härlig.
Den återspeglar dig och din familj och din söta mamma förstås.
Hälsa till henne!
Hoppas du får några härliga försommardagar nu.
Ser fram emot nästa inlägg från butiken.

Kram Margareta

Vintage House sa...

Hej
Din trädgård är underbart vacker, så härligt att var i den.
ringer dig
kram
sandra

Rummet för välbefinnande sa...

Ja, ni har verkligen en härlig trädgård Marie, och din mamma är verkligen fantastisk! Hälsa henne att halsbandet är på gång nu......
Vi är också lediga några dagar och det ska bli riktigt skönt. Har nämligen lite planer som jag ska sätta händerna i ute i trädgården. Ja, jag hoppas det blir riktigt bra :)
Hälsa så gott och ha en riktigt fin helg!
KRAAAAM

Njut av livets goda ting sa...

Hej Marie
Vilken fantastisk trädgård ni har.
Man blir glad och harmonisk av alla fina bilder. Så härligt att ha en mamma som fixar och donar.
Ha en jättefin dag.
Kram
Jessica

Madonnaliljan21 sa...

Hej Marie!

Er trädgård ser alldeles underbar ut! Så uppväxt och fin, hoppas att min ska bli så en dag;) Ser fram emot bilderna från butiken!

Ha det så fint och njut av ledigheten!

Kram Jenny

Fru Ekeby sa...

Vilken mysig trädgård ni har! Fint!
Men jag varnar er - man blir aldrig klar - man kommer hela tiden på nya projekt! Men det är ju det som är tjusningen med trädgård! Kram.

Älskade pion sa...

Vilken härlig berså du har,skulle jag också vilja ha....kanske får bli nästa projekt.;)Ha en skön ledighet.Kram Ulrika

Jenny sa...

Hej Marie!
Vilken ljuvlig trädgård ni har (och en sån snäll och duktig mamma som hjälpt till att skapa den:))!

En syrenberså skulle jag oxå vilja ha. Förhoppningsvis nästa sommar, i år har vi fullt upp med att måla fasaden:)

Ha en sköön långhelg!

Kraam Jenny

Petra-Lantlig Charm sa...

Oj vad det har vuxit sedan loppisen! Nu sysn ju knappt sängen, hihi!
Ni har så fin tträdgård så när man tittar på ens egen trädgård får man lite panik. Förra sommaren var vår första i trädgården och den var ju så misskött så förra året gick åt till att ta fram alla växter som höll på att kvävas av all kirskål och annat ogräs OCH alla rötter som är överallt. Nu i sommar ska jag få ordning så pass mycket att man kan titta p den och njuta, hihi!

Ha en skön onsdag!

Kram Petra

Kamilla sa...

Vilken underbar trädgård ni har! Den ser ju ut att ha funnits i hundra år. Ljuvligt med gamla möbler bland all grönska. Ha många sköna lediga dagar nu! Kram

Designe sa...

Åh, perfekt att ha en mamma som hjälper till och delar med sig av perenner och så! Ni har jättefint! Jag gillar trädgård men tycker det är svårt att planera den..mycket finns redan i trädgårn men skulle vilja plantera lite mer! Ha en fin helg! Kram :)

Norr om Köpenhamn sa...

Vilken härlig trädgård ni har! Javisst är det underbart att påta runt där ute. Silverpäron är också en av mina favoriter. Har inget ännu, men har planer på ett nästa år, då köksträdgården ska bli till.

Önskar dig en härlig långhelg med mycket sol!
Kram kram
Ulrika

Sara sa...

Hej hej!
åhh härligt med alla bilder från trädgården =)
jag har grejat för fullt ja hemma med,eftersom våran lilla torpträdgård är ny för oss så vill ju jag göra allt samtidigt *fniss*
Så härligt med alla blommor så man blir ju så glad =)
Silverpäron har jag ännu inte inskaffat men det står på min lista ;)
Hoppas att allt är bra med dig annars!
Kramar ifrån mig

amelie sa...

Du har en helt underbar trädgård Marie! Trots att den var fylld av loppisfynd och massvis med folk så tog jag mig ändå tiden att titta på den! Ditt hus och trädgård är sådant man drömmer om!
Spännande med bilder från butiken! Synd att jag inte bor närmare så att jag hade kunnat göra ett besök varje månad!
Trevlig helg! Kram Amelie

Zinkhjärtat ♥ sa...

Jag håller med dig - det är så avslappnande och skönt att vara ute i trädgården! Du ser ut att ha en jättefin trädgård - en liten oas:)
Stor Kram Annelie ♥

gamla skolan sa...

Hej Marie ! Vilken ljuvlig trädgård ni har ! Så vackert och rofyllt . Önskar dig en riktigt fin långhelg ! Kramar // Susanne ♥

Squirrelhaus sa...

I loved your photos....the garden and flowers look wonderful!
Have a great week!
Chris :o)

Gamla skolan-Jennie sa...

Sådär fint vill jag också ha det i trädgården!! Vilken fantastisk mamma du har! Vi har mest gjort "grundarbete" i vår trädgård nu, men det finns planer på bl.a. en syrénberså!

Ha en härlig ledighet! Jag kanske tittar in i butiken, gillar verkligen skålarna på bilden!

Kram Jennie

Hanna sa...

fina trädgårdsbilder du bjuder på.
Ha en fin långhelg!
kram
Hanna

Änglarnas hus sa...

Hallojsan sötase Marie!!

Vilken tur att mamma och släkten har bidragit till er trädgård!!
Det är så kul att kunna dela med sig av växter till andra..JAG GRÄVER JUST NU UPP SKOTT TILL MIN DOTTER SOM NYLIGEN KÖPT HUS...UPPSKATTAS..
Er trädgården ser så lummig och härlig ut..gillar den rostiga sängen!!

ha nu en riktigt mysig lååånghelg!!

Kramis Sanne

En doft av hemmets ting sa...

Heej!
Vad härliga bilder från trädgården
sist var där då loppis dagen. Tyckte om rotting fåtölj och härlig rosor.
Njut av Juni Mvh Lotta

north pal sa...

h ow fortunate for you to have your mother's help many hand me down plants,which helps terribly on your budget and you can have something to be proud of. Enjoy! Bestest,Denise

Ann-Catrin sa...

Hej Marie!

Er trädgård är helt ljuvlig.. så där lummig och rofylld som en gammal villaträdgård ska vara..
din mamma har verkligen lagt ner ett hästjobb.. och vad allt verkar trivas med
Vi har tyvärr lerjord här hemma hos oss så det är lite knepigt att få till det.
Idag ska vi åka till handlesträdgården i allafall och köpa två buskar!

ha en fin långhelg
kram
Ann-Catrin

ninja sa...

men åhh vilken härlig trädgård <3

LOPPISLIV sa...

Din trädgård är så lummig och fin Marie, du är lika duktig på att få till det perfekt utomhus som inomhus. Underbar inspiration får jag nu, en sån där båge du har i trädgården vill jag också ha. Fin dag önskar jag dig och de dina. Kraaam P

Anonym sa...

Härliga trädgårdsbilder du bjuder på.
Älskar när trädgårdar är så där prunkande,lite vildvuxna och inte så exakta med rätalinjer o rabatter
Kraam Therese
(www.herbretantik.se)

Johanna Stålros sa...

Fantastisk trädgård!!! Kram Johanna

Lina sa...

Visst är det härligt!! Vår trädgård var inte heller mycket att tala om. Mn nu när vi har byggt till, fick vi göra om en hel del. Mycket var sönderkört, tyvärr. I helgen är det ny altan som står på agendan!! Ha en trevlig helg!!
Kram

Lenas trädgård sa...

Tror hellre en berså skulle locka mig till ro än en altan, faktiskt! Vår granne hade en Bok-berså, där fick vi sitta, då mamma blev bjuden på kafferep hos Tant Lisa. Jag hängde ju med förståss!Tyckte det var så mysigt att sitta däri, ingen såg oss ju!
Men fortf har jag ingen egen berså, förstår inte varför egentligen...Kanske ett kommande projekt? Ska bar göra de andra projekten färdiga först...
Ha det gott! - i bersån!
Lena