onsdag 2 november 2011

Ibland undrar jag.....

...om jag var dansk i ett tidigare liv, hihi. Så länge jag kan minnas har jag älskat vårat grannland och jag har en ständig längtan dit. Så fort jag kommer över på dansk mark känns det lite som att komma hem, jag vet att det kanske låter lite löjligt, men det är faktiskt sant. Om några veckor är det dags för ännu en danmarksresa, tills dess stillar jag min längtan med hjälp av danska inredningstidningar och dansk musik.


 På fredag blir det lite nya butiksbilder eftersom det är dags att ha öppet butiken till helgen. 

Kram Marie

37 kommentarer:

LOPPISLIV sa...

Godmorgon Marie! Ja visst är det något alldeles speciellt när man kommer över till danmark, alldeles för länge sen jag var där nu känner jag. En tur till Köpenhamn kanske man skulle unna sig snart :-)) Rasmus Seebach är ju så bra, honom lyssnar jag också mycket på.

Härliga bilder!! Jag köpte danska flaggor när jag var där sist, de ska jag pynta med nu till jul :-))

Ett lite försenat men Stort Grattis till både dig o Vera. Kraaaaam Paula

Livet på Vestergård sa...

Jag har också en sån resa på kommande om några veckoer :)

Hulda sa...

Nydelig med de danske flaggene mot de sølvfargede lysestakene. Virkelig flotte bilder, som fikk julestemningen fram hos meg. :)

Dubbelörn sa...

Förstår din känsla för Danmark. Tidigare när jag arb i flygbranschen, åkte jag ofta till Köpenhamn. Ett måste var att åka dit i december o ta in julen. Njöt av att kika runt i inredningsbutikerna.

Kram

amelie sa...

Ja visst är danmark alldeles underbart! Jag längtar tills jag ska dit i december. Jag är inte så mycket för musiken men språket, det går nog inte en dag utan att jag snackar danska. Superfina bilder Marie! Älskar ditt hem! Kram amelie

liven sa...

Liker også så godt Danmark!!
Pleier å si at det er deilig å være norsk i Danmark.
Håper på en tur dit til våren :o)

Koselige bilder som alltid Marie

Ha en fin dag :o)

Gabriella sa...

var glad att det är så närma iallafall=) så där är det med mig och NY och jag känner mig rastlös i kroppen och vill bara DIT..men det kostar ju hm! Ha det så bra! Kramiz

Mys och hemtrevnad sa...

älskar med danmark även om jag nog trivs bäst där jag är...kramis semlan

Njut av livets goda ting sa...

Hej Marie.
Sådär känner man om vissa ställen faktiskt :) Danmark är verkligen underbart och jag fullkomligt älskar Köpenhamn..
Ha en underbar dag.
Kram på dig.
Jessica

Villa Björkenäs Backen sa...

God Morgon Marie !

Vilka härliga bilder du bjuder...Jag har också gillat danmark så mycket ialla år.
Jag vill häga med dig ;)
Du och Janne får ta med oss nångång. Ska vi försöka ses snart igen ? Alla? Hur länge har du öppet i helgen?
Kanske smiter jag förbi på lunchen ;)
Ha en fin dag vännen !

Kram.kram

Systrarna vitt sa...

Visst kan det vara så att du bott i Danmark i ditt förra liv. Du kanske skulle gå till ett medium och prata och säkert få reda på flera liv du haft. Jag har väldigt stor respekt för vatten, åker helst inte båt (bara till Gotland) när jag badar är alltid huvudet över ytan. Hos ett medium fick jag reda på att jag drunknade i mitt förra liv, jobbade på en stor vacker båt som blev beskuten och både jag och båten gick till botten därav min skräck för vatten, men stora båtar gillar jag :). Spoky eller hur men samtidigt väldigt intessant.
Ha en bra dag
Kram Liselott

Lotta sa...

Ha , ha ja vad vet man !!!
Vackert har du dukat i alla fall och så söta de där små Dannebrogen flaggorna !
Love/Lotta

Gail sa...

Hello Marie, it's so true that you feel at home in certain places...just feels so right. I love all your mercury glass, so nice !
Gail x

Eva sa...

Själv är jag halvdansk och mäkta stolt. Jag känner mig också hemma när jag kör över bron till Danmark, men så har jag ju lite släktingar kvar där också. Även om det inte är några jag direkt träffar..

Kram

Snögården sa...

Hej!
Det låter inte knasigt alls vi har dragningar till olika saker.
Det är härligt att vara dansk.
Min morfar var dansk så jag är kvartsdansk.Danskarna är lite speciella lever för dagen härligt.
HOPPAS ALLT ÄR BRA
Kram Anni Snögård

Vintage House sa...

Hej vännen
Jag tror nog att du har vait de;)
härliga bilder :)
jag ringer dig..
kram
sandra

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej,
Ja visst är det något alldeles speciellt ed Danmark! Lyckliga du som snart skall dit... och danska magasin är också toppen.

Har nu svarat på ditt mejl.

Kram Monica

linnea-maria sa...

Jag tror nog att det beror mycket på vad det är man gör när man är där. Jag var över en snabbvända via mitt jobb och allting krånglade. Jag längtade hem något otroligt. Kram /Therese

Frøken Anker sa...

Der var engang, hvor Norge og Sverige og Danmark var ET land - næsten! Så jooo, du kunne godt have været dansk engang *griner*
Flot er flaget i hvertilfælde mod de smukke stager i fattigmanddsølv.

Hav en dejlig dag
Birgitte

rosenälvorna sa...

Hej, vi bär på samma känsla du och jag. Längtar ibland till Danmark och Köpenhamn, så det kan göra ont i mig.Jag vet att svensk det kan jag bara inte vara från början. Christina

Petra-Lantlig Charm sa...

Vackra saker i fattigmanssilver du har! Gör sig riktigt fint till rött :)

Ja, vem vet...kanske har du varit dansk i tidigare liv, hihi!
Ja tycker med om Danmark mycket å kan längta dit. Folket är så trevligt och mysiga städer finns det! Det var dock några år sedan jag var där sist...

Ha en skön onsdag!

kramar Petra

Sallys hus sa...

Haha..oj då!!
Det är tur du har maken med på resorna dit då...annars skulle du kanske bli kvar...;)
Underbara bilder Marie och ert kök o hall är helt underbara..;)
kram o mys på!!
Katarina

Norr om Köpenhamn sa...

Hihi..det kanske du har varit, dansk, vem vet? ;o) Själv har jag varit handelsman i Spanien, Frankrike och Canada på medeltiden. Det var i alla fall vad en spåman berättade för mig när jag bodde i Belgien...hihi, galet det med! Men kanske därför jag älskar att handla ;o)))

Jag tycker om Danmark jag med och trivs jättebra här. Du får väl säga till om du har vägarna förbi Helsingör nångång :o)

Ha en mysig onsdag!
Kram
Ulrika

Anonym sa...

Härliga bilder Marie!

Tycker inte alls det låter löjligt kanske du varit dansk i ett av dina tidigare liv.

Det är 5 år sen jag sist var i Danmark. När min mor levde åkte vi ibland till hennes moster som bodde i Vanlöse. En av mina goda vänner var från S Jylland och där har jag varit ett par gånger som gäst, en vecka vid varje vistelse. Jag trivs också i Danmark men känner mig mer hemma i Italien.

Ha det gott!

Onsdagskram
Renate

Sofia sa...

Hejsan, jag gillar också Danmark. Du vet, resan som jag pratade om blev ju av i sommras.... och det lär nog bli fler. Kram Sofia

nordingården sa...

Åh va läckert! Heja Danmark!! Jag håller med dig, vad är det som är så magiskt med detta grannland!? Jag gillar dansk musik också och danskarna har koll, stil och är så coola! Man vill ju vara patriot men va fasen, nog är rött-vitt finare än blått-gult=) Vackra bilder Marie!! mari.

Sara sa...

Jamen visst är Danmark mysigt?!
Nu var det et tag sen jag var där men skulel gärna åka dit igen, så god mat ;)
Hoppas att det blir mycket att göra i butiken i helgen =)
Kramar ifrån mig

Lantliv i Norregård sa...

Hej!!!
Jag har oxå allid gillat Danmark, alldeles för länge sedan jag var där.....

Ha ett mysigt fortsatt lov!!
Kram Malin

Designe sa...

Ja vad vet man...kanske är det nåt du varit med om i tidigare liv!:) Vissa saker känns bara så bekanta! Så fint fattigmanssilver du har! Kram :)

Sussi / Sussinghurst sa...

jeg takker og bukker på min nations vegne - hvor er det dejligt at du kan li' "os".

Min-Hus sa...

...thats looks so nice!!!

Kram Anja

vitaspets sa...

Jag älskar med Danmark . Danmark är dejlig . Vackra bilder... Kram från en äkta Dansk Karina

pernilles.com sa...

Kære Marie.

Du er og bliver en dansker i forklædning. Dejligt at vi to har lært hinanden at kende, hvilket gør at jeg "samler" på svenske ord.
Du ved: julklapp (er der 2 p'er ?) Prövdukkar med håååår på :-)) Knus og kh Pernille. www.pernilles.com

vitadrömmarobusigabarn sa...

Hej Marie!
hoppas allt är bra
Tack så jättemycket för dina fina ord
Finner massor av inspiration
I ditt vackra hem också.
Är så glad av sakerna jag fick hem
Blev så fina här hemma!
Ha en fin kväll
Skönt att helgen snart är här

Elna sa...

Är det inte så att vissa känner sig mer hemma någon annanstans:-) Jag bland annat.

Du får ha en riktigt trevlig helg.

Kram

Malm's Verden sa...

Hejsan Marie
Det er sjovt, at du har det sådan med Danmark. Jeg er dansker og har det præcis sådan med Sverige! Min drøm er, at købe et lille torp i Sverige engang!
Knus fra Rita

{northern cottage} sa...

though I am american - I too am home in denmark! my great grandmother came from denmark to america and the rich love of all things dane was instilled and cultivated! adore your blog ever so much!

xoxo

www.northerncottage.blogspot.com