onsdag 18 januari 2012

En orange sädesärla

När Vera var i 3-årsåldern var hon smått besatt av fåglar. Varje kväll (under en väldigt lång tid) när hon skulle sova plockade hon fram fågelboken och sen låg vi där och läste om domherrar, snöugglor, rödhakar och så vidare. m
Till saken hör också att Vera vid den här tiden i sitt liv hade en låtsaskompis som hette Ally (ja egentligen hade hon två osynliga vänner men Thomas var en så vänlig själ så han kan vi lämna utanför den här historien). Ally var ständigt närvarande och särskilt när det var bus på gång.m
En dag  när det helt plötsligt blev ovanligt tyst i Veras rum anade vi oråd och mycket riktigt var våran oro befogad. På tapeten i Veras rum återfanns nu en STOR orange målning. Vi var väl inte direkt jätteglada på Vera, men enligt henne själv var hon alldeles oskyldig. Det var istället Ally som hade varit framme (igen) och ritat på väggen. Och motivet, förklarade den oskyldiga Vera, var en sädesärla!!!
För ett år sedan ungefär bytte Vera och Elsa rum med varandra och Elsa har sen dess fått leva med en orange sädesärla på väggen. Men nu är det dags! Till helgen kommer fågeln vara ett minne blott för nu ska nya tapeter (en fondvägg) på plats. Och som ni ser på bilderna har Elsa valt en tapet med fåglar, hihi. Dock ser den inte ut att innehålla några sädesärlor och fåglarna är definitivt inte orange och 75 cm höga!!!

Lovar att visa bilder från det nytapetserade rummet framöver!m
Ha en bra dag!
Kram Marie


Ps. Ifall någon undrar så har Ally sen ett drygt år tillbaka emigrerat till Danmark (all info kommer från Vera). Vi är evigt tacksamma, men tycker samtidigt lite synd om danskarna. Att måla sädesärlor på väggarna var nämligen inte det enda bus hon gjorde här hemma. Kanske berättar jag en annan gång om när hon till exempel målade nästan hela Veras golv med rosa läppglans!!!

43 kommentarer:

Anna - MY LOVELY THINGS sa...

Hej!
Ja tänk vad de hittar på våra söta små barn! Min Jonatan har nog målat på varje vägg i förra huset!

Tapeten är underbar!härligt skrivet Marie!
Kram Anna

Malin`s Diner sa...

Underbart! Och vad skönt med en sådan kompis att skylla på. Jag måste fixa min egna...

Fin tapet!

Kram Malin

Malin's Hus sa...

Verkligen mysigt skrivit, fint med fåglar på väggen. Lycka till med tapetseringen. Kramisar

Lilla Majken sa...

Vilken liten busunge, men söt är hon i alla fall och bra smak har hon lilla tjejen. Jag kan tänka mig att mammas intresse för inredning har smittat av sig.

Ha det gott!
Kramar Therese

Vita verandan sa...

Så klart hon ska ha en fågeltapet, den är ju så fin också. Hoppas Ally har det bra nu då i grannlandet hihi* Känner igen det där med att inte erkänna. Jag var själv inte så dålig när jag var liten....


Kram Anna

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Hihi så sött:)

Men vad kommer danskarna tycka om Ally? Måla orange fåglar i deras annars så vita inredningsstil;)

Ser fram emot att se resultatet i Elsas rum:)

Kram Susanne

LantlivsAnette sa...

Jaa..hii..hiii..dessa barna, så gullig historia !! Och vilken fin tapet hon har valt nu...kommer att bli jättefint..
Kraaam Anette

Kristin sa...

Hej Marie, vilken underbar historia. Förstår att det inte var så kul mitt uppe i den men såhär i efterhand skrattar man åt det. Tänk att det finns så mycket bus i små barn!!!!

Nu hoppas jag Elsa blir jättenöjd och att hon slipper ha sädesärlor i orange på väggen.

Kram från Kristin & co

Sofia sa...

Ja, dom är väl för roliga de små liven....
Roliga och roliga förresten, vi tyckte väl det var lagom kul när vi kom in i vardagsrummet (då vår äldste son var liten) och såg att den vita muren bakom kaminen hade fått ett konstverk av en stor brun sol!!!! men den gick ju att tvätta bort...
Ha en bra dag,
Kram Sofia

Lilla Huset sa...

Kreativ liten tjej lilla Vera, nej jag menar ju Ally. Hursom helst, tapeten är helt underbar! Ser fram emot bilder./Kram Merja

Lantliv i Norregård sa...

Vilken härlig historia!!
Fin tapet till en galet söt flicka:)

Kram Malin

Hulda sa...

Hihihi.. måtte le litt for meg selv da jeg leste dette. Minnet meg om Madicken og søsteren Lisabet. ;) Det kommer til å bli veldig fint med den fugletapeten på fondveggen. :)

Vitsippan sa...

Hej!

Känner igen tilltagen, när min dotter var liten.

Jättekul, fick ett roat skratt.
Och minnena vaknade till liv igen.

Tack !

Blir kul att få se tapeten .....

Kram Mi

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej Marie.
Ohh vilket underbart inlägg, så mysigt och varmt och roligt..
Oj, va roliga historier man har egentligen när man tänker efter.. Speciellt sen barnen var mindre..
Tack för att vi fick dela ditt minne.
Stor kram
Jessica

Vintage House sa...

Hej
Ja Vera eller Ally kanske vi ska säga är allt lite busig, tur att stora syster nu få bort sädessärlan men en mycket härlig tapet.....
kram kram vännen
sandra

Lottas Fotografi sa...

Hihi, tänk vad bra det är med en låtsaskompis! Fast skönt för mamma och pappa att hon flyttat till Danmark!
Underbar tapet, den kommer att bli fin i tjejrummet!
Kram Lotta

Anonym sa...

Underbar tapet och underbar historia. ´
/Kajsa

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Men jag trodde ju jag skulle få se sädesärlan!!! Jag har aldrig sett en orange sädesärla och skulle hemskt gärna se en... Du fotar den väl, så ni aldrig glömmer bort hur den ser ut, eftersom det måste vara av en väldigt ovanlig sort :))
För jag tror nämligen att både Ally och Vera är stora konstnärer bägge två. Och jag tror nog att danskarna är glada för att Ally emigrerat dit. Det är ju längesedan Skagen-målarna nu, så det är väl dags för en ny konstnär att göra entre...
Hursomhelst så kommer det säkert att bli jättefint i hennes rum nu, och sen kan ni ju sätta på en skiva med fågelkvitter också, det finns ju sådana fina, som man kan lära sig av... Hur fåglarna låter osv...
Oj så långt det här blev! Men du vet hur det är när man triggas i gång av något :))
Kram
Marie

Gúa sa...

Underbar berättelse ♥

Krama dina sessor från mig..:)

Puss...

Sallys hus sa...

Hahaha....jag dööööör!

hahaha....ojojoj...hon är allt nåt alldeles extra den där lilla "pestoungen"...
Men guuuu så kul!!
Vilka minnen för livet..;)
Elsa är så söt och vilken fin tapet hon valt.
Kram o ha en fin dag!
Katarina

Vida sa...

älskade ungar;) vad vore livet utan dom??? och inget hade man att skriva i den blå boken;)

sonen gjorde en tipspromenad inomhus i vårt nya hus..ritade pilar i varje hörn så ingen skulle gå vilse..himla tur att vi hade sparat tapeter;)

Vidavidsymaskinenkram

Vita små hjärtan sa...

Ja de är fulla av påhitt de små :)
Gullig tapet!!!
Ha en fin dag.
Kram Agnetha

lisashus sa...

Vilken otroligt söt tapet till en fågelälskande lite tjej!
Både tapeten och lilla fröken är ju jättesöta och passar bra ihop!
Lycka till med tapetserandet!
Kram
Lisa

LOPPISLIV sa...

Fniss så roliga de är de små barnen, en sån kompis måste jag också skaffa, och så säger jag till maken att det är hon som shoppar inte jag...hihiii

Underbar tapet. Det kommer att bli ljuvligt fint. Längtar efter att få se mera :-)) Hon ser verkligen lycklig ut med sin fågeltapet. Så fin bild på dottra din :-)

Ha en toppenfin dag. Nu är lunchrasten slut, och nu väntar ett möte :-)) Kram till dig // Paula

Anonym sa...

De små är fulla av påhitt *ler varmt*! En orange sädesärla har jag som Nostalgi-marie heller aldrig sett. En söt liten historia och fin tapet med en lika söt ung tjej!

Ha det bäst!

Kram Renate

jennys dockhus sa...

Min lillebror skyllde alltid på nallen :P tapeten var ju jättefin

Vera @ Cozy Little Cabin sa...

What a sweet girl and beautiful pillow.

The love of birds must go with the name "Vera". I'm almost 62 and like your little girl, LOVE birds!

Älskade pion sa...

Guuuud,vilken underbar berättelse.;)Vilken tur att den där Ally har emigrerat.Vad snygg den där tapeten var.Jag vill ha en sån tapet i köket,tycker att dom är sååååå fina,håller med Vera.kram Ulrika

vitaspets sa...

Vilken härlig tjej ...
Med bra smak :-)
Kram Karina

LissasVita sa...

Så underbar lite story du delar med oss....Ja våra små tar in mycket som vi inte kan.....Fantastiskt!Kramen Lisbeth

Lotta sa...

Haha underbart inlägg och sötaste Vera . Den där baskade Ally va jag oxå kompis med när jag var liten fast då gick hon under ett annat alias . Men jag känner igen typen , då var hon ännu mer avancerad och målade nakna tanter och farbröder på min mormors vägg med svart spritpenna.
- Ingen fara sa världens snällaste morfar , de skulle ändå tapetseras om förr eller senare .
Min Vira e inte lika smart för hon öva på att skriva sitt namn på en vägg och skyllde på Hugo , haha. Kraam/Lotta

kråke sa...

hihi...goingen:)) Så fint hon kommer att få det:))

Stora kramen

kråke

Kristina sa...

Hihi....vilken gullig historia! Superfin tapet, det kommer att bli fint! Blir spännande att se resultatet.
Ha det fint!
Kram Kristina

Solsjö - Under en vind sa...

Härlig historia!!

Å vilket fint namn hennes låtsasvän hade - jag har ju också en Ally men hon är alldeles riktig! Ally hade dock också låtsasvänner när hon var i 4-5 års åldern...det var en storasyster och en storebror som hade namn och hon berättade precis vad de sa och gjorde.

Ha en fin vecka! Kram!

Johanna Stålros sa...

Härligt att läsa;) och jättefin tapet...Kramar

Anonym sa...

Hej!

De var en jättefin berättelse! Men har aldrig tanken slagit er föräldrar att barnens så kallade låtsas kompisar faktiskt kan vara alldeles på riktigt. Jag skulle vilja säga att de är hälsningar från andevärlden. De finna eller har funnits på riktigt!! Lås inte barns känsla för de många vuxna inte kan se genom att säga att de fantiserar!! Barnen är fortfarande öppen för det som vi vuxna kanske inte alltid uppfattar och ser. Tänk på det!
Nästa gång något barn säger att hon eller han pratar med farmor eller någon annan anhörig, är det precis det de gör!!

Anonym sa...

Underbar berättelse......jättesöt liten dotter.
Så fin tapet.
Tack för du delar med dej...det satte igång roliga minnen med busiga killar för många, många år sen.
Kram Kia

Vildas verkstad sa...

Härlig historia som fick mig att drömma bort en liten stund..

Tack för att jag fick stanna upp ett tag,,,,,

Kram/Vilda

Ett Vitare Hem sa...

Hihi kanske är tur att Ally flyttat till Danmark ;o)
Ha en riktigt fin dag!
Kram/Lena

Anonym sa...

Vilken fin tapet Elsa valt. Och vilken härlig historia. Jag minns de osynliga vännerna jag hade när jag var liten:)
Ha det gott.
Kram Marita i Björkhagen

Sussi / Sussinghurst sa...

Tak for Ally, danskerne har brug for lidt farve - og gerne orange og pink - her i januar.

venlig hilsen Danmark

Annas skattkammare sa...

Hihi, så "roliga" små upptåg.. :) antar att det ligger en del sånt framför oss.. ;) jättefin tapet!
Kram Anna

Conny's Cottage sa...

hello,

i love the paper...so sweet


Greatings send you Conny