fredag 16 mars 2012

Blomsterflicka

-Det bästa med våren och sommaren är alla blommor. Jag älskar att plocka blombuketter, sa Elsa  igår.
Och dessa ord stämmer precis, Elsa är vår alldeles egna blomsterflicka. Ända sen hon var liten har hon visat ett enormt intresse för allt som har med blommor, odling och trädgård att göra. Hon har sitt egna trädgårdsland där hon sår både blommor och grönsaker och vet mer eller mindre vad varenda blomma i hela trädgården heter. Men har man både en mamma och en mormor som är lika intresserade så kanske det inte är så konstigt att det smittar.
Om ett par veckor fyller hon 8 år och som alltid står olika fröer högt på önskelistan.  Och jag tror eventuellt att intresset har smittat av sig på lillasyster för igår stod Vera (som vägrade att vara med på dagens bilder) och plockade bland alla fröpåsar i affären. Kanske dags att göra ett litet trädgårdsland till?

Ha en trevlig helg!
Kram Marie

42 kommentarer:

vitadrömmarobusigabarn sa...

Vilken söt liten blomsterflicka så himla fina bilder
Och vilken ljuvlig bukett!
Önskar er en jättemysig Helg
Många kramar Tina!!!!

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon Marie !

Tänk att det är så ! Härligt !
Man får så mycket av det intressed:)

Och lite kanske ärfligt ;) med
Fina bilder ! Hälsa det till Elsa och hälsa även alla andra i familjen.:)

Här är det bara bra. Lagom jobb mm...
Ska till jobbet nu och sen ledig

klart att vi ska försöka ses snart ! :)

Ha en fin helg ! :)

Kramar Sirpa

Torprosen sa...

Det är underbart när man lyckats förmedla ett intresse på detta viset..har två numera vuxna döttrar som båda blivit trädgårdsintresserade, det är jättekul! Ha en go helg önskar Torprosen

LantlivsAnette sa...

Men sååå söt blomsterflicka, och vad roligt att hon har det intresset !!
Kraaam Anette

G:a Affären sa...

Sötaste lilla Elsa, ljuvliga bilder!
Roligt att hon är så intresserad av odling. Min flicka tyckte också om att plocka blomketter som hon sa.
Önskar er en fin fredag,
/Cia

House number 11 sa...

Ja, så söt blomsterflicka! Härliga bilder! Min dotter Ida plockar också små söta buketter och jag blir lika glad varje gång. Min lilla Elsa, som också fyller 8 år snart, har precis insett tjusningen, dock!
Ha en underbar fredag!
Kram Jenny

Lilla Majken sa...

Vilka fina bilder på er fina lilla tjej. Jag förstår att hon har fått det intresset, hon ser sin mamma göra de vackraste buketter och kransar man kan tänka sig.

Ha en toppenhelg. Kram Therese

Gamla skolan-Jennie sa...

Då vet jag vem jag ska fråga om råd av! Är det något jag är väldigt dålig på så är det blommor och trädgård! Nu fångar vi den här dagen!

Vintage House sa...

Hej vännen
så fina bilder på Elsa och underbart att dela samma intresse och kul att Vera oxå börjar ta efter...
ha det så härligt så hörs vi:)
kram
sandra

Lilla Blanka sa...

Hej goa Marie!

Fina bilder på söta Elsa ♥

Amanda är likadan, hon älskar blommor och plockar ständigt buketter :)

Kram och ha en riktigt fin helg!
Mia

Mitt hem är min borg sa...

Vilka fina bilder.. Sötnosen..
Liam har varit lika fram till nu.. Nu är det lego som gäller, även om han gärna plockar en bukett till sin mamma ibland.. =)
Så härligt att ni har samma intresse, som sagt kanske inte så konstigt.. =)

Önskar er en fin fredag!!
Kramar!

Vita verandan sa...

Hej!
Kul när barnen får samma intresse som man har själv. Blir så mycket lättare då och de får full uppbackning av intresset.
Så fin hon är, redan snart 8 år det går fort du Marie:)

Ha en fin helg!
Kram Anna

Sofi sa...

Å vilken söt blomsterflicka!
Kul att ni delar samma intresse!:)
Ha en mysig fredag!
Kram Sofi

Emilias Ljuva Ting sa...

Va roligt att hon är så intresserad av blommor :)

Och vad gulligt att hon har ett eget litet trädgårdsland:)

Ha en fin fredag!
Kram Emilia

hemma hos lilla mej sa...

Vilken söt liten blomsterflicka så himla fina bilder!
Vilken ljuvlig bukett.
Önskar er en jättemysig Helg
Många kramar Rita ♥

Jenny sa...

Hej Marie!
Vilka fina bilder på söta Elsa!! Ljuvlig klänning hon har på sig.

Vad roligt att mammas och mormors intresse smittat av sig på henne:)

Ha en skön helg,

Kraam Jenny

LOPPISLIV sa...

Så himla söt hon är Elsa, ser lyckligt drömmande ut där hon sitter och tittar ut genom fönstret. Tänker hon på alla vackra blommor som snart blommar i trädgården kanske?? :-))

Fin fredag!!
Stor KRAAAAM Paula

johanna sa...

härligt när intresset går i arv o man kan dela sina intressen med barnen:). Ja nu längtar man allt att få plocka den första buketten med vårblommor! Så söt hon är. Ha en trevlig helg! Kram Johanna

Anonym sa...

Vilken ljuvligt söt blomstertjej!
Det låter som ljuv musik när jag läser om dina barns blomsterintresse också.
Ena barnbarnet som bor nära brukar vara med och så frön och sätta potatis och göra små skyltar....vi har såå roligt!
Ha en fin helg!
Kia

Lantliv i Norregård sa...

Hon är ljuvlig...
En liten florist:)

Kram Malin

Hulda sa...

Å, så nydelig jente du har! Så søt hun er der hus sitter og holder de fine, små blomstene. Virkelig skjønne bilder både av jenta og blomstene. :)

Anonym sa...

Hej Marie!
Vilka härliga bilder. Undrar om du har några bra tips på boende när man vill åka en helg till Danmark, gärna nära trevlig inredningsshopping? En skön helg önskar jag er :)
Kram AnnaLena

kråke sa...

Vilka ljuvliga bilder:)) Roligt att kunna dela samma intresse som mamma och mormor:)) Ha en underbar helg med dina raringar:))

kram kråke

Vita små hjärtan sa...

Vad mysigt! Kanske den fina kranskunskapen från dig oxå går i arv!!!!!
Ha en fin helg.
Kram Agnetha

Gabriella sa...

Härliga bilder!
Jag kan inte annat än att hålla med er dotter, fantastiskt med alla vackra blommor!

Heaven's Walk sa...

What a sweet photo! She's such a doll! :)

xoxo laurie

Sallys hus sa...

Godmorgon fina du!

Hon är såååå söt och tänk att hon redan fyller 8...inte klokt!!
Det är väl ett toppen intresse..
Hon kasnke redan har sin framtid utstakad...trädgårdsarkitekt...eller trädgårdsmästare....eller florist..;)
Ljuvliga bilder som vanligt.
jag missade din frågestund men det var så många bra frågor så jag ser fram emot många av svaren...;)
Ha en underbar lördag!
kram Katarina

Landbohaven sa...

Jeg kom bare lige forbi.
Rigtig godt billede af den smukke blomsterpige.
Dejlig når ens børn har den samme haveglæde som en selv.
Tak for kigget.
Ha` en god lørdag.

Annatroll sa...

Åh vilken härlig vårbukett, denna tid är ju den bästa... när allt börjar slå ut och vårsolen värmer!
Kikar in hos dig då och då, söt blogg du har!!!
Kraam Annatroll.

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej,
Vilken gullig blomsterflicka. Och så roligt att hon delar mamma och mormors intresse. Min 8-åriga skrutta tycker också att det är kul att odla, men hon försvinner lika snabbt bort med kompisarna, hi hi..

Nu i vår så ska vi börja ett gigantiskt projekt på landet. Och så klart har hon önskar sig ett eget litet land. Det skall hon få.

Nu skall jag kasta mig på dammsugaren igen och fortsätta fräscha upp inför middag i kväll med kompisar.
Kram och trevlig helg!
Monica

Margareta sa...

Det ska börjas i tid....
Underbara bilder på söta Elsa och vackra blommor.
Vera är säkert också en blomsterflicka...hon har ju generna

Ha en skön helg!
Kram Margareta

The Rosegarden in Malevik sa...

Hej Marie
WOOW......dom bilderna gilla jag.....super söta :)
å missa nu inte.....

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

redan 100 fina bloggar med.....
Det är kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
Håkan

Sofia sa...

Oj, det där känner jag igen mig i... Precis så var jag när jag var liten!
Ja, och är fortfarande ......
Kan tänka mig att du var likadan?
Kram på er,
Sofia

InWhite4You sa...

Hej Vilken underbart söt flicka du har. Hon verkar så harmonisk. Ja barn blir ju som de umgås så det klart hon är lik mamma som älskar blommor. Ha en skön söndag med dina blommor och fina barn. Kram kram Lena

Home Bohemia sa...

Äpplet faller inte långt från trädet:)) Ha en fin helg /Maria<3

Pauline sa...

Beautiful and sweet pictures.
Hugs, Pauline

Älskade pion sa...

Vilken söt lite blomsterflicka du har.Ja dom är härliga dom små liven,min Emelie tycker jättemycket om att plocka och pyssla med blommor,MÅSTE ju vara jag som har påverkat henne liiiite.;)ha en fin vecka.Kram ulrika

Anna-Lotta sa...

OJ vilken blogg du har. OJ. helt underbar. har redan glömt hur och varför jag hamnade på din sida. väldigt inspirerande hur som helst. MÅSTE höra vad det är för bedårande klänning din dotter har på bilderna?

Tack på förhand.

Marie sa...

Hej Anna-Lotta!

Tack för dina snälla ord, vad glad jag blir!

Tunikan som Elsa har på bilden har jag köpt på H&M för någon månad sedan.

Ha en bra vecka!
Hälsningar Marie

Marie sa...

Hej AnnaLena!

Vi brukar oftast bo på något utav Scandics hotell kring Köpenhamn, brukar välja det som är billigast. Lägger hellre pengarna på shopping!!

Ha en bra vecka!
Hälsningar Marie

Linda sa...

Vilka fina bilder! Får mig att minnas när jag var liten och ivrigt plockade blommor så fort de gick att hitta på våren.. synd att man inte har kvar samma barnsliga iver för denna aktivitet.

Blan betong och gammeldags pioner sa...

Hej å vilka underbart härliga bilder och vilken härlig inspirerande blogg du ha...kramen från maja