onsdag 21 mars 2012

Pelargonernas återkomst

Mina pelargoner har fått flytta hem igen. Vintertid bor de alltid hos min mamma (detta för att garantera deras överlevnad). Här ett par Mårbacka på skåpet i köket. Pelargoner får mig alltid att tänka på somrarna hos mina morföräldrar, de väcker härliga nostalgiska minnen till liv.

Idag ser jag fram emot det utlovade vackra vårvädret, längtar efter att kunna spendera lite tid i trädgården.  Vill gärna plantera lite vårblommor i krukorna, ser så tomt och trist ut just nu. Kanske kan det bli en påskinspirerad krans också, är ju inte många veckor kvar nu till påsken. 

Önskar er alla en solig vårdag!
Kram Marie

31 kommentarer:

Som mine dager er sa...

Det er på tide å vekke pelargoniene til live igjen. Jeg har også gjort det. Min Mårbacka og Dronning Ingrid har fulgt meg gjennom 3 vintre. Men denne våren blir annerledes, siden vi flytter til Kuwait og jeg kan ikke ta dem med hit ned. Det blir veldig vemodig, og jeg vet ikke hvem som skal "arve" mine blomster enda. Jeg finner vel noen som kan gi dem godt stell ...

Ha en fin og vårlig onsdag.

Marit

LantlivsAnette sa...

Åhhh så fint, jag kan inte övervintra någa pelargoner..har helt enkelt inte plats, så jag måsta köpa nya nu, det är såå fint med pelargoner, och jag ska ju fylla mitt vackra blomsterbord som jag köpte av dig !!
Kraaam Anette

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon

Jag har inte ens planterat om mina ;)
Ska fixa idag...
Ha en solig torsdag !

Kram

G:a Affären sa...

Din mamma har lyckats väl.
Själv glömmer jag lätt bort de som övervintrar, men med lite sticklingar är det snart fullt i krukorna igen.
Dina kransar i förra inlägget är så otroligt vackra, jag är så imponerad, så duktig du är!
Önskar dig en fin dag,
/Cia

Tina sa...

Det skal bli herlig med vår og sommer! Så heldig som har berget dine pelargonier:) og for et flott skap den står i. :)

InWhite4You sa...

Oh så spröda fina pellisar. Din mamma har fin hand med blommor. Ha en skön vårdag i trädgården. Kram Lena

LOPPISLIV sa...

Ja denna underbara blomma, min stora står i vår tvättstuga. I eftermiddag ska jag fixa till den har jag tänkt, håller tummarna för att det klarat sig (ser ut så ialla fall :-) och att det tar sig och blir lika fint och stort som förra året :-))

Fina bilder Marie! Alltid lika kul att kika in här, jag blir så glad av din inredning, den är bara så ljuvlig!!!

Kraaaam Paula

Fint o Fult sa...

Jag har inte haft pelargoner på flera år men nu tror jag det är dags minsann. Mårbackan är ju så fin!
Dina ser ut att må fint efter vintern :)
Hälsningar Monica

Annas skattkammare sa...

Hej Marie! Visst är det underbart när man får plocka fram pelargonerna igen! Vad stora dina blivit redan, mina är små knortar bara. ;) låter härligt att greja i trädgården. Hoppas jag med på vackert väder, då ska jag gå en promenad i eftermiddag. Önskar dig en fin dag!
Kram Anna

Malin - stjärnflocka sa...

Vilket underbart skåp!
ha en bra dag!
Kram Malin

idémakeriet sa...

Härligt den där lilla buketten med vita pärlisar och dropparna.
Hoppas solen skiner där också så att du kan njuta dagen av att vara ute.
Kram Gerda

Bjørkli Søndre sa...

Det stod ikke så bra til med mine her sist jeg kikket om de. Må prøve med litt kjærlighet, vann og ny jord. Jeg har så mange blomster som minner meg om min barndom med mine besteforeldre og mine søskenbarn som bor i sør-sverige. Om sommerene var vi alle samlet og blomster spesielt morfars roser fikk omtenktsomt stell. Gode varme minner.

Våren har virkelig kommet i hus hos deg. Det spirer og gror og du har det så vakkert. Jeg drømmer meg helt bort.

Lilla Blanka sa...

Gomorron sötis!

Det syns att de får god omvårdnad över vintern ♥

Ja åh vilket väder de utlovat idag, redan ca 15 grader :))

Nu är det nedräkningen till loppisen, åh vad jag ser fram emot den..!

Kram och ha en fin dag!
Mia

Familjen Zaar sa...

Jag har inte tagit tag i pelargonerna ännu...dåligt ! Kanske nu när det ska bli riktigt fint vårväder får man lust. Jag vill också plantera lite ute för att det ser så himla trist ut !
Ha en härlig dag !
Kram Anki

Photo by Maria sa...

Pelargoner har jag aldrig gillat.. Men jag är ju inte sämre än att jag kan ändra mig, och nu börjar jag så smått ändra uppfattning om denna blomma..
Kanske får det bli några sådana hos oss i år..

Skåpet du har är så fint..

Kram Mia

Elna sa...

Vackra bilder och vilket fint skåp. Du får ha en bra dag.

Kram

Sallys hus sa...

hej hej!

haha...skrattar...för att garantera deras överlevnad får de bo hos mamma...haha...
Du är bra go du...;)

Mina har också fått komma in och väntar på ny jord och på att bli nerklippta...

Underbara bilder från dig!
kram Katarina

Sallys hus sa...

hej hej!

haha...
för att garantera deras överlevnad får de bo hos mamma...
haha...du är bra go du Marie...;)

Mina pelargoner har också fått flytta in och väntar på ny jord och på att klippas ner.

Underbara bilder från dig!
Kram Katarina

Hulda sa...

Så flott med pelargoniene i skjenken. Det er så herlig når de begynner å våkne til liv igjen. Har klippet ned mine, de vokser så fint igjen nå. Flotte vårlige bilder!

Jeg har laget en krans av gåsunger, har nettopp lagt ut innlegget. :)

Sofi sa...

Ja, när pelargonerna kommer hem (mina övervintrar hos svärmor;) är det vår! Mina kom hem i helgen och är så fina precis som dina!
Ha en bra dag!
Kram Sofi

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej,
Ja visst är det något speciellt med Pelargoner!! Idag så känner vi av det utlovade vädret! Solen skiner och det är varmt ute.

Men i måndags så fick jag kasta mig ut i snöstormen och lyfta mina vårblommor i skydd (jag har redan planterat ut blommor i mina balkongkrukor).

På fredag så skall jag åka på friluftsdag med min tjej och åka slalom i utlovade 15 grader och sol!! Hmmm

Önskar dig sköna varma dagar!
Kram Monica

House number 11 sa...

Ja, underbart skåp och härliga bilder! Och pelargoner är ju så ljuvligt!
Kram Jenny

Anonym sa...

Så härligt att få väcka liv i pelargonerna igen. Vet inte hur det går med mina än. Har ingen bra övervintringsplats. Har tagit ett skott för att vara på den säkra sidan.
Vilken fin vårbukett!
Kram Marita i Björkhagen

mormorMärtas sa...

Ja, pelargoner är så härligt somriga. Särskilt Mårbacka...
Men vilka fina snödroppar du har, fint med det gröna.
Ja, jag vill också ut och plantera lite på trappan, och en krans... Vad gör du dem i nu på våren??
Kram Annika

Gabriella sa...

Underbara pelargoner! Längtar till nästa vecka då jag minsann ska bunkra upp med massor av härliga blommor, bl.a. mårbacka. Åh=)

Lilla Majken sa...

Hon har fått igång dem fint. Mina var bara att kasta, så det fick bli en tur till Nilssons istället.

Ha en fin kväll. Kramar Therese

kråke sa...

Vilka härliga bilder Marie:)) Är lite kär i mina spretiga och rangliga mårbackor(glömt och ge dom näring;) Har satt lite sticklingar...vi får väl se om de tar sig:))

Kram fina...

kråke

Anonym sa...

Visst är pelagoner fina....jag drabbades av pelargonbacillen för många år sen och började samla . Så kul!
Mannen fick göra ett speciellt pelargonrum i källaren för övervintring. Då hade jag c:a 150 st. I år har jag minskat till 89 st .Samlar på lite gammaldags sorter .
Klippte ner och satte om tidigt så nu har jag några i blom.
Härligt att värmen börjar komma så man kan fixa lite i trädgården. Våren är underbar!
Men du...dina kransar fattar jag inte hur du får till så vackert!
Det är jag urdålig på.
Kram Kia

SwedishCorner-DownUnder...Pernilla sa...

Vårfint!

Kram från Australien♥

Anna Lantligt på Svanängen sa...

Tur att vi har snälla mammor! Min planterar till och med om mina innan hon fraktar hit dem (25 mil) på våren! Tur också att det bara är när det gäller pelargoner jag är bortskämd! Hoppas du har haft en bra dag i trädgården och med flickorna! Kram Anna

Anno 1924 sa...

Vakre bilder som alltid! Det ser ut som pelargoniene dine har hatt det godt i vinter;) De er så nydelige når de får blomster!
Ha en flott kveld:)