måndag 9 april 2012

Frågor och svar del 3

Hej på er! Hoppas ni har haft en mysig påskhelg? Det har vi haft. Här kommer de avslutande svaren på era frågor, det blir ett lååångt inlägg idag med mycket text.


Har också i tankarna om att öppna eget här hemma i garaget. Är det mycket som måste ordnas innan? Kram Ulrika

Ja det är mycket som ska ordnas. Det bästa är nog att till exempel ta kontakt med NyföretagarCentrum och även läsa på deras hemsida när det gäller själva startandet av företaget. Sen, i vårat fall, var vi tvungna att söka byggnadslov eftersom vi behövde göra om en hel del på garaget/uthuset där jag har min butik. Är även bra att tidigt ta kontakt med en revisor, om man själv inte är duktig på bokföring. Kontakter med banken behövs för att skapa bland annat ett företagskonto. Var beredd på att lägga ner massor av tid. Jag har bara öppet en helg i månaden men jobbar ändå  dagligen med mitt företag.  Det som var det stora steget för mig var att överhuvudtaget våga, men nu med facit i hand önskar jag att jag hade gjort det tidigare. Detta var bara några tips på vägen, jag har säkert glömt massor. 

Det jag vill fråga dig är vilken kamera och objektiv du använder? Önskar dig allt gott! Cia

Jag har en Nikon D80 med det standardobjektivet som följde med när jag köpte kameran, Nikon  Nikkor AF-S DX 18-55 /3,5-5,6 G ED VR
Jag är nyfiken på om det finns någon speciell där ute som du själv inspireras av? Kram  & ha en härlig dag, Tiina

Det finns många kreativa och duktiga personer som jag inspireras av, både de som gillar samma stil som jag men även de som har en helt annan inredningsstil. Kan inte nämna någon speciell, utan jag plockar inspiration lite här och där. Det kan vara en detalj, en färg, en sak, ett möte med en person, något som skapar en känsla, jag inspireras av allt möjligt. Det som dock är min allra största inspirationskälla är naturen med alla dess växter och blommor, finns inget som gör ett hem så levande och hemtrevligt som några blommor.

Jag älskar alla fina blommor du alltid har! Har du alltid färska blommor hemma? Kram Annika

Inte alltid, men oftast. Sällan jag köper blommor i blomsteraffären, förutom när jag är i Danmark (där blommor är betydligt billigare), fast där är vi å andra sidan ofta för att handla saker till butiken och jag har hittills aldrig kommit hem utan blommor, hihi. Annars köper jag blommor i mataffären eller tar hand om överblivna blommor från min egna butik. Fast nu behöver man ju snart inte handla blommor på länge då våren och sommaren är på gång, nu blir till att gå ut i trädgården/naturen och plocka (det absolut bästa enligt mig). Hyacinterna i dagens inlägg köpte jag i Danmark för några dagar sedan, de doftar helt ljuvligt!
Har du alltid gillat gamla möbler, lantlig stil  o.s.v? Om inte när började intresset för dig? Och hur hade du det hemma innan? Kram Anna

Har nog alltid mer eller mindre gillat gamla möbler och den lite lantligare stilen, dock har vi bott mycket mer färggrannt under några år i slutet av 90-talet. Tröttnade dock snabbt, var inte min grej med färgglada väggar. Jag trivs bäst med en ljus grund i hemmet, men har mer och mer börjat plocka in lite färg på detaljer.


Jag undrar om du har tänkt ha någon kranskurs i år? Mvh Hulda

Hade tänkt att ha kranskurs redan förra året, men en svårläkt infektion satte stopp för orken och energin då. Har planer på att genomföra det i år, men har ännu inte bestämt något datum. Återkommer i tid så fort jag har bestämt mig. Blir ett fåtal platser eftersom vi förmodligen får vara inne i mitt kök då butiken är alldeles för liten.
Kommer till din loppis i maj, var även förra året. Jättebra ordnat, och även i din fina butik. Undrar om du vill rekommendera några bra loppisar? Eller du kanske vill ha dem för dig själv? Mvh Bettan

Till loppisdagen kommer jag precis som förra året sammanställa en lista över loppisar/butiker som finns i närheten. Många hade ju åkt långt förra året för att ta sig hit till Hjo och då kan det ju vara kul att passa på att besöka lite flera ställen. Listorna kommer att finnas på mitt loppisbord och i butiken, ser ni dem inte är det bara att fråga. Kan ju inte påstå att jag har någon särskild favorit här i närheten, brukar mest åka på de stora loppisarna som idrottsföreningarna ordnar framåt sommaren. Eftersom vi åker till Danmark relativt ofta för att köpa saker till butiken sker numera nästan alla mina loppisbesök där.


Och på tal om loppis så är det ju nu mindre än en månad kvar tills loppisen i min trädgård går av stapeln. All information ni behöver veta kommer i onsdagens inlägg.


Tills dess, ha det bra!
Kram Marie

14 kommentarer:

Ett Vitare Hem sa...

Vi kommer ett litet gäng från Örebro även i år på loppisen.
Ha en rikigt fin sista påskdag!
Kram/Lena

Mina drömmars hus sa...

vad gullig du är som ger dig tid att svara på frågorna.
Spännande med loppisen.
Ha det gott denna annandag påsk.
Kram
AC

mazanka sa...

Wesołego Alleluja!

mormorMärtas sa...

Vilka härliga bilder!!
Ha en bra dag!
Kram Annika

colours-and-friends sa...

very nice pictures and a lovely blog

many many greetings from Germany
Ilka

kråke sa...

Så roligt att få veta lite mer:)) De där små söta fåren är ju underbara...loppisfynd?:) Ha en härlig vecka fina:)))

kram kråke

amelie sa...

Det är så kul att läsa alla frågor och svar :)
Vad fina bilder du visar! Blommorna är ljuvliga!
Jag fyndade lite i köpenhamn men inte alls så mycket som jag hade hoppats på.
Men nu är det ju som sagt inte långt kvar till din loppis och då ska det fyndas! :)
Ha en mysig måndag!
Kram Amelie

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

Jag nöjde mig att kolla på de vackra bilderna;) ha det gott
kram Gabriella

Sussi / Sussinghurst sa...

Det lyder godt med en liste over butiker mm i din nærhed, hvis man skulle komme til Hjo og omegn - jeg har jo hørt beretninger om hvor skønt der er i Hjo.

Tre Engler sa...

Hei!

Så herlige bilder og kjempe søte lam:) syntes du skal satse på å åpne noe i ditt garasje:) det er mye jobb og man vet jo ikke hvordan det går, men det er gøy og man taper ikke noe på å prøve:) Har akkurat åpnet Tre Engler hjemme hos meg selv og er kjempe spent på hvordan det vil gå:) Så det blir en spennende tid i møte, det er noe med det å få markeds-ført seg sånn at menneske får hørt om det:)
Lykke til og sett i gang:)

Fortsatt god dag!

Klem Merete

Vintage House sa...

hej
härligt vackra hyacinter:)
kram
sandra

Gabriella sa...

SV: Åh tack ska du ha!

Finfin läsning! Och underbara hyacinter!
Kram

pernilles.com sa...

Dejlige hyacinter :-)) Tak for den fine "påskepose" - ægget ligger og pryder her i stuen og skum - hønsene fik hurtigt ben at gå på ..... Jummi de var gode :-)) Knus og Kh Pernille og Kurt (som spiste de fleste).

Lilla Blanka sa...

Jättebra frågor och svar, Marie!
Och som alltid...ljuvliga bilder :)

Stor Kraaaam
Mia