måndag 21 maj 2012

Nu blir det reklam...

Bor man i en vacker sommaridyll måste man ju göra lite reklam för sin stad. Så här följer lite bilder som jag fotade under vår promenad igår. Välkomna till den vackra trästaden Hjo som ligger precis intill Vättern.
I stadsparken hittar man den ena vackra byggnaden efter den andra. Hjo är känt för sina välbevarade gamla trähus  och även om jag nu har bott här i 10 år (och är uppväxt i grannkommunen så besöken har varit många) så tröttnar jag aldrig på att ta en promenad genom stan och titta på all fantastisk snickarglädje och alla vackert spröjsade fönster.
Här kan man läsa mer om Hjos välbevarade träbebyggelse.
Vid Vätterns strand finns fortfarande de gamla badhytterna kvar från när Hjo var en bad- och kurort.
Hamnen, byggd kring 1850. 
En bild från torget, mer vackra hus som ni kan se.
Strandpromenaden
Vill man läsa mer om småstadsidyllen Hjo kan man göra det här
och även här

Avslutar dagens inlägg med två hjobor (mina barn) som gärna ville vara med på bild.

Välkomna till Hjo!
Kram Marie


 

34 kommentarer:

LantlivsAnette sa...

Åhh vilken härlig stad du bor i !! Tack för att du visar oss..
Kraaam Anette

LissasVita sa...

De sötaste i Hjo måste ju vara de små prinsessorna! Så fin rundvandring du bjuder oss på! En gång har jag varit i Hjo...sommaren -93,då jag väntade sonen.Det an avstickare dit med familjen på en marknad. Jag köpte ett täcke till barnsängen att sy ihop själv...I år tar han studenten...:) Kramen Lisbeth

Tre Engler sa...

Hei!
Så herlig sted du bor på, dette så herlig ut å kunne bo sånn:)
Nydelige bilder og herlig av to små jenter:)
Ha en strålende dag

Klem Merete

Anonym sa...

Hej skulle gärna vilja beställa boken Honning og Flora,men kommer inte in på din mail.Vill du prova och maila mig lenakerkai@hotmail.se Ha en bra dag Lena,

Älskade pion sa...

Vilken vacker stad du bor i.Måste nog ta mig en tur dit.;)Kram Ulrika (vilka söta tjejer du har)

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh så fin stad du bor i,älskar dom mindre städerna söderut att bara svänga in i och ta ett fika när tiden finns.Drömmer om en resa genom sverige och besöka alla små städer och loppisar.Ha en bra dag/Theres

Lilla Blanka sa...

Tack för rundvandringen, Hjo är verkligen en charmig stad!
Jag kommer ihåg när vi gjorde en rundvandring förra sommaren när vi var hos er. Trots lite blåst var det otroligt mysigt.

Vad söta de är, Elsa och Vera <3

Kram
Mia

Anonym sa...

Hej
Tusen tack för superfina bilder från din stad. Har aldrig varit i Hjo, men detta gör mig väldigt nyfiken på staden
Blir nog ett besök i sommar!!
Ha en riktigt bra start på veckan
// Kicki

vitadrömmarobusigabarn sa...

Hej Marie!
Ja Hjo är underbart fint!
ha en jättemysig Måndag
Kramar Tina!

fabulouslifestyle sa...

Vilken fin Stad!

Hanna sa...

I Hjo var jag för första gången förra sommaren, vi bara körde förbi och så körde vi in och då var det någon marknad där. vi var naturligtvis och tittade på badhytterna eftersom jag hade hört talas om dem.
Ha en fin dag!
Kram
Hanna

Elna sa...

Söta flickor du har och vilken underbar plats ni bor på. Jag har aldrig varit i Hjo men det ser ut som det är väl värt ett besök. Ni får ha en fin dag.

Kram
Elna

hemma hos lilla mej sa...

Ja Hjo är underbart fint!
Har varit där med många vänner och handlat på guldkroken.Men det finns väl inte kvar?Söta tjejer du har.Ha nu en skön start på nya veckan.Kram Rita ♥

Grodmamman sa...

Hjo är en riktigt fin stad och det är så fint att gå strandpromenaden!:)
Kram

"Bittan" sa...

Ja,ni bor verkligen i en idyll. Hjo är nog en av dom vackraste av små städer.Bilden som avslutning var ju bara vackrast.Är en mycket stolt Farmor..

Lilla Majken sa...

Det är så fint i Hjo, hoppas att tid och möjlighet att besöka staden i sommar. Klart att de söta tjejerna ska få vara med på bild!

Ha en fin dag. Kram Therese

Tinas vita bo sa...

Vilken härlig stad!
Och vilka underbara hus och miljöer!!
Där skulle jag oxå kunna bo.. :))
Super reklam för din vackra stad!

Ha en fin vecka
Kram Tina

Anonym sa...

Hej. Mysiga bilder ifrån en underbart, fin stad med mysiga, vackra hus. Två vackra töser finns också i Hjo. Påminner om när barnen var små, en ljuvlig tid. Nu är de stora.
Tjejen tar studenten om några veckor, killen är 22 i sommar och har flyttat hemifrån för några år sen. Ha en skön vecka och njut av barn och försommar. Kramar Christina

Tant Gröns Lilla Bod sa...

Ååååå, Hjo är bara en underbar liten stad! Där är jag uppvuxen och jag längtar "hem" när jag ser bilderna :). Stadsparken är min favorit, för där får man utsikten över Vättern och Omberg samtidigt som man befinner sig i den underbara miljön. Gratulerar till den vackraste hemstad man kan ha ;).

Västgöta-kramar från Maria

Familjen Zaar sa...

Underbara hus ! Älskar gamla trähus med snickarglädje :D
Ha en härlig sommarvecka nu när värme & sol dykt upp !
Kram Anki

Mina drömmars hus sa...

Vilka bilder!!
Du får sälja dom till någon resekatalog. Dyrt!!
Å två fina tjejer som avslutning på bildkvalkaden, inte illa.
Kram
AC

grosir baju muslim sa...

woww great post good luck

Designe sa...

Oj, så vackert! Ser helt underbart ut! Riktigt mysigt! Söta Hjo-bor oxå! :)
kram

Home Bohemia sa...

Hej,

Åhh vad kul!! jag har inte varit i Hjo...och inte heller Eksjö...som tillsammans med mitt lilla Nora är "Tre Trästäder"...har du inte varit i Nora så kan du kika in på mitt inlägg från i Lördags...hihi...J
Jag har gör lite reklam för din butik på min blogg...och har då länkat bilden till din blogg. Kram Maria

Lantliv i Norregård sa...

Tack för rundturen, så vackert!!!!

Kram Malin

Emilias Ljuva Ting sa...

Vilken mysig stad du bor i :)

Kram Emilia

Loppe sa...

Jeg kommer tilbage hvert enda år !!

I ♥ HJO

Tack snälla Marie

Kram
Loppe

Rofyllda rum sa...

Så fint ni har det i Hjo!! Var där för första gången förra sommaren och kommer gärna tillbaka i sommar igen!! Och då måste jag ju förstås komma förbi din affär med:) Ha en fortsatt go vecka! Kram Camilla

Katta Kvack sa...

Åh, man blir ju helt sommarstissig av dessa bilder!

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

Men Åhh så trevlig rundtur du bjuder på... så vacker stad kram sussie

Ett Vitare Hem sa...

Så vackra bilder!!
Ha en riktigt härlig tisdag!
Kram/Lena

frokenfanta sa...

Vilka sötnosar du har!!

Jag besökte Hjo när vi var på din loppis och jösses vad vi blev sålda på Hjo! Såg en massa hus vi gärna kunde tänka oss och den där Tvålfabriken var ju himmelsk... Det blir ju helt klart fler trippar till din fina stad:-)

/ julia

Anonym sa...

Härliga foton - både på barn och omgivningar! Längtar hem...
Hälsar Helena

Anonym sa...

Härliga bilder från Hjo. Jag är själv Mariestads tjej så det brukar vara en tradition att en gång om året åka till Hjo för de har så mysiga butiker och god glass.

anette meg carlsson